Gå til innhold

Tips til rase for den uerfarene


Kelsier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sjekk ut Dansk Svensk Gårdshund.

Anonymous poster hash: 88bfb...1fb

Nå krever de en del mer enn en halv time tur om kvelden og er heller ikke allergivennlige...

Anonymous poster hash: 16976...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack Russell er utrolig fine og jeg som har en selv kunne aldri tenke meg noe annet, MEN ettersom TS skriver ca hva hun tenker å bruke av tid og energi på hundehold er virkelig ikke en Jack R noe for henne. De er enormt krevende og sta, og de krever at du er konsekvent, tydelig og bruker mye tid på hundeholdet. Jeg merker at min hund blir temmelig tullete hvis jeg er syk to dager og ikke får gjort så mye. Vi bruker hvertfall 1 time på hjernetrim og 2-3 timer med treningsturer hver dag. Det trenger den. Dette er i tillegg tilhage som den får løpe fritt i.

Anonymous poster hash: 854aa...328

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Puddelrasene er undervurderte, kjempesmarte, røytefrie, og har utrolige personligheter. Nydelige familiehunder er det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en halvtime tur + tisseturer er i det minste laget, da bør du gå for en chihuahua, pomeranien, noe i den duren. Jack Russel Terrier ville jeg ikke anbefalt til en nybegynner uansett.

Anonymous poster hash: 7f3e4...354

Enig, virker som de er litt på mote nå, men det er langt ifra en liten selskapshund.

Har ikke hatt en selv, men kjenner noen som har, og mitt intrykk er at de er ganske krevende.

Anonymous poster hash: 64bd2...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund er gneldrebikkjer.

Anonymous poster hash: 67fde...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dansk svensk gårdshund er gneldrebikkjer.

Anonymous poster hash: 67fde...833

ALLE hunder kan være gneldrebikkjer! Men om man velger seg en passende rase, som ikke er for krevende, så kan man få seg en riktig så fin hund, selvom den er kjent for å være gneldrebikkje.

En hund trenger daglig fysisk aktivitet, psysisk stimuli og omsorg. Sålenge man får slitt ut hunden psysisk og fysisk så er man på god vei til å ikke få seg en gneldrebikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Dansk Svensk Gårdshund.

Anonymous poster hash: 88bfb...1fb

Mye av det samme gemyttet og behovene som Jack Russel og Parson terrier. Så nei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelrasene er undervurderte, kjempesmarte, røytefrie, og har utrolige personligheter. Nydelige familiehunder er det også :-)

Tror mye skyldes de tåpelige fuglejaktfrisyrene som folk forbinder med puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det samme gemyttet og behovene som Jack Russel og Parson terrier. Så nei.....

ØH!?! Absolutt ikke! Jack russell er en terrier. Dansk svensk gårdshund er pinscher! Ikke samme gemytt i det hele tatt. Og Parsons er en type jack russell.

DSG krever medium nivå av fysisk aktivitet. Men mental aktivitet er noe helt annet. Gneldrebikkjer? Det kan hvem som helst type bikkje være så lenge de har stemmebånd.

DSG er ikke allergivennlige hunder, men de har ikke lang pels som irriterer mest. Husk at det er ikke pelsen som er verst når det kommer til allergi. Det er organiske stoffer som spytt, urin, avføring og sekret fra nese/øyne.

På en mer positiv side så er DSG veldig lydige, lærevillig og familievennlige hunder. De liker å være der det skjer men sier aldri nei til å være med på noe. Vær en god eier og du får en god hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØH!?! Absolutt ikke! Jack russell er en terrier. Dansk svensk gårdshund er pinscher! Ikke samme gemytt i det hele tatt. Og Parsons er en type jack russell.

DSG krever medium nivå av fysisk aktivitet. Men mental aktivitet er noe helt annet. Gneldrebikkjer? Det kan hvem som helst type bikkje være så lenge de har stemmebånd.

DSG er ikke allergivennlige hunder, men de har ikke lang pels som irriterer mest. Husk at det er ikke pelsen som er verst når det kommer til allergi. Det er organiske stoffer som spytt, urin, avføring og sekret fra nese/øyne.

På en mer positiv side så er DSG veldig lydige, lærevillig og familievennlige hunder. De liker å være der det skjer men sier aldri nei til å være med på noe. Vær en god eier og du får en god hund.

Jeg tror du må lese hvem du svarer . Svært mye her er stilet som om det er skrevet til meg, mens jeg jo antar det ikke er det siden svært lite har noe som helst med hva jeg har skrevet.

For å svare det som var rettet mot meg.

Terrier er ikke et gemytt, det er en rasebetegnelse som går på jordrelatert jakt/graving/hi. Så når jeg snakket om gemytt snakket jeg om oppførsel. Meg bekjent deler disse to hunderasene veldig mange trekk som gjør de utfordrende å ha men svært givende for de som vil ha en hund som ikke er superlydig. Og med lydig mener jeg at de ikke prøver seg på ting de vet de ikke har lov til, at de ikke er nysgjerrige og hele tiden slites mellom det de vet de kan og det de egentlig har lyst til.

Parson terrier er godkjent som egen rase i både europa og USA.

Mitt inntrykk etter å ha hatt med hunder noen år, vært krisehjem for hovedsaklig hunder som eierne ikke lengre ville ha (stort sett fordi de ikke var slik de hadde sett for seg, impulsive kjøp, plutselig endring i livssituasjon etc) og deltatt på endel hundetreff er at folk flest kanskje synes "terrier-trynet" (som jeg humoristisk kaller den type adferd og oppførsel de er kjent for) er søtt og innbydende på avstand, men ikke passer dem når det kommer til det praktiske. Altså morsomt i små doser, men håndterer det ikke på fast basis. Mens andre som meg selv synes de superlydige hundene rett og slett blir for kjedelige og for lite personlighet (mitt helt subjektive syn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder er desidert egnet for førstegangskjøpere etter mitt syn...

Jeg har vokst opp med den bedagelige newfoundlenderen og den kvikke rottefangeren dansk-svensk gårdshund. Jeg har i ungdomsårene hatt en drever og la min elsk på den lune Berner sennen hunden etter jeg fikk barn.

Kan tro vi fikk mye pes fordi min kjære aldri har hatt hund før, "og så skaffet vi oss en BERNER?!". Vi ville ikke byttet han ut for noe i verden, men mye jobb er det med han.

Alle hundene har noe eget som gjør at de vil passe til noen og ikke andre.

Det er også viktig å se på oppdrettere, de lager grunnlaget for at du får den hunden du er ute etter. Selv om du har funnet de søteste hunden du har lyst på, vil du gjøre klokt i å se hvordan dynamikken er i hjemmet.

Rolige og avbalanserte hjem og tisper = helt fantastiske valper.

Evt hør med raseklubben innen for hundeslaget du liker om du kan ta deg en tur og virkelig oppleve hunderasen du vil ha? Du vil få utrolig mye feedback og det er veldig greit å få se med egne øyne. Slik er ikke skummelt, og fleste synes bare slikt er kult!



Anonymous poster hash: b912d...357
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding golden retriever og mellompuddel?



Anonymous poster hash: b39c9...490
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blanding golden retriever og mellompuddel?

Anonymous poster hash: b39c9...490

Ikke bland disse tåpelige "designerrasene" inn her. Når du blander disse to hundene vet du aldri hvilket gemytt, størrelse eller pelstype hunden får. Du kan like gjerne ende opp med en stor, hyper hund med flokete og vanskeligpels i tillegg til å være svært lite allergivennlig.

Anonymous poster hash: fa195...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland disse tåpelige "designerrasene" inn her. Når du blander disse to hundene vet du aldri hvilket gemytt, størrelse eller pelstype hunden får. Du kan like gjerne ende opp med en stor, hyper hund med flokete og vanskeligpels i tillegg til å være svært lite allergivennlig.

Anonymous poster hash: fa195...70d

Jeg har ikke erfaring med denne blandingen selv, men vet om en hund som er blanding mellom golden retriever og mellompuddel. Den er en del mindre enn goden retriver, røyter ikke, men har krøllete pels som må klippes 3-4 ganger i året. Hun som eier den har aldri hatt hund før. Hunden er lettlært, lydig, og snill mot både mennesker og andre dyr. En glad hund som er hyggelig å være sammen med.

Jeg tenker at det er viktigere å tenke på hva hunden skal brukes til og hvilken hund som passer inn i livet ditt, istedetfor å tenke på at det må være en førstegangshund. Hvis du tilbringer mye tid med hunden, og dere lærer å kommunisere med hverande, blir du ganske snart ekspert på din egen hund selv om du aldri har hatt hund før.

Min første hund var en schæfer. En super hund på alle måter. Vi var på mange turer både sommer og vinter. Men det ble nok litt mye snørekjøring, hun fikk belastningsskader etterhvert, så jeg burde nok kanskje heller valgt en husky. Noen jeg kjenner valgte husky som førstegangshund, fordi det passet livsstilen deres, det har også gått veldig bra.

Sikkert lurt å være avlastningshjem for en hund før du får din egen. Da erfarer du hvor mye tid en hund krever, og du får bedre innsikt i hvilken hund som passer for deg.

Anonymous poster hash: b39c9...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mynde-hund er et godt forslag. Whippet for eksempel. Ikke alle syns disse hundene er så vakre, men med tiden så vil man venne seg til dem. En herlig rase og en utmerket nybegynnerhund.

Jeg ser noen nevner Golden Retriever. Der sier jeg NEI. Det er en fin rase, men ut i fra informasjonen du gir, ikke en rase for deg. Dette er en aktiv hund som trenger mosjon!

Styr unna Jack Russel Terrier! Jeg blir oppriktig irritert over nybegynnere som tror de kan håndtere denne rasen, men så gir opp før året har gått og omplasserer den til neste uvitende person. Dette er en aktiv og intelligent rase som trenger mye mosjon og hjernetrim.

JRT er kanskje en liten hunderase men den har et kraftig bitt. Det fikk jeg så smertelig erfare etter jeg møtte på en uerfaren hundeeier på turstien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent deler disse to hunderasene veldig mange trekk som gjør de utfordrende å ha men svært givende for de som vil ha en hund som ikke er superlydig. Og med lydig mener jeg at de ikke prøver seg på ting de vet de ikke har lov til, at de ikke er nysgjerrige og hele tiden slites mellom det de vet de kan og det de egentlig har lyst til.

Mens andre som meg selv synes de superlydige hundene rett og slett blir for kjedelige og for lite personlighet (mitt helt subjektive syn).

Hvilke raser er superlydige egentlig? Bare lurer. :) De aller fleste kan jo bli det, men ingen blir det av seg selv, tenker jeg da. Kommer an på hvilke grenser man konsekvent setter, og hva man er litt slapp på/ikke bryr seg så mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nybegynnere med vår Jack Russell. Vi har bodd med hunder før, men de var ikke "våre"

Vi skal på ingen måte omplassere vår hund. Vi har ikke tenkt tanken. Selvfølgelig er den vanvittig krevende, men selv som førstegangseier kan en klare det bare en vil og er villig til å bruke mye tid og energi. Vi deltar på flere kurs, leser og bruker mye tid med hunden. Leter hele tiden etter nye triks å lære den og har stor hage og eget agilityutstyr. Det kan være en fin førstegangshund, men man må være veldig sikker i sitt valg.

Anonymous poster hash: 854aa...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må lese hvem du svarer . Svært mye her er stilet som om det er skrevet til meg, mens jeg jo antar det ikke er det siden svært lite har noe som helst med hva jeg har skrevet.

Svar: Naturlig så skiller du ut hva som var rettet mot deg, det ser jeg jo på svaret ditt. Samtidig svarte jeg generelt på spørsmålet TS spør om, og hva andre har nevnt i tråden.

Terrier er ikke et gemytt, det er en rasebetegnelse som går på jordrelatert jakt/graving/hi. Så når jeg snakket om gemytt snakket jeg om oppførsel. Meg bekjent deler disse to hunderasene veldig mange trekk som gjør de utfordrende å ha men svært givende for de som vil ha en hund som ikke er superlydig. Og med lydig mener jeg at de ikke prøver seg på ting de vet de ikke har lov til, at de ikke er nysgjerrige og hele tiden slites mellom det de vet de kan og det de egentlig har lyst til.

Svar: Det er ikke noe standard svar som kan gis om en rase. Som du sier så er det deg bekjent, men det er ikke helt riktig. I skrivende stund så ser jeg at noen andre også har kommentert på dette. Lydighet er ikke rasebetinget, det går heller på eier.

Parson terrier er godkjent som egen rase i både europa og USA.

Svar: Min feil, jeg har hatt feil oppfatning

Mitt inntrykk etter å ha hatt med hunder noen år, vært krisehjem for hovedsaklig hunder som eierne ikke lengre ville ha (stort sett fordi de ikke var slik de hadde sett for seg, impulsive kjøp, plutselig endring i livssituasjon etc) og deltatt på endel hundetreff er at folk flest kanskje synes "terrier-trynet" (som jeg humoristisk kaller den type adferd og oppførsel de er kjent for) er søtt og innbydende på avstand, men ikke passer dem når det kommer til det praktiske. Altså morsomt i små doser, men håndterer det ikke på fast basis. Mens andre som meg selv synes de superlydige hundene rett og slett blir for kjedelige og for lite personlighet (mitt helt subjektive syn).

Svar: Helt enig! Det har jeg også plukket opp på, men nok en gang, det er ikke noe standard svar. Det er ikke alltid rasebetinget om hunder elsker/hater vann, der kommer personligheten inn. Samme gjør det med DSG og Jack Russell, det er personlighet som kommer fram.

Enda et eksempel er at alle hunder har et rasestandard for høyde. Min DSG dekker ikke den standarden og hun er renraset fra en god stamtavle.

Bare for å være litt pirkete og irriterende på internett'en! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...