Gå til innhold

føler meg mislykket, ikke fått til amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk ikke til jeg heller. Startet med amming. Så amming og en nesespray. Amming, nesespray og pumping. Amming, nesedråper, pumping og mme. Endte opp med at jeg nesten ikke gjorde annet og fikk toppen 40 ml.

Hun brukte en måned på å komme opp til fødselsvekta, så fikk aldri nok melk. Mange jeg kjenner beroliget meg med at de hadde samme problemet med første selv, men med andre gikk det supert! Føler uansett ikke at jeg mislyktes for jenta mi kunne ikke hatt det bedre - selv med mme ;)

Anonymous poster hash: a5e5a...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har ammet/pumpet noe særlig på en stund må du få opp produksjonen igjen. Da er det hyppig pumping/amming som gjelder, og ammete kan for noen gi god effekt. Havregrøt også, visstnok. Hvis det er melk i puppene, men vanskelig å få den ut (med pumpa) er det kanskje utdrikkingen som lager krøll. Jeg har en lang "pumpekarriere" bak meg, og noe av mitt problem var treg utdrivning. Jeg brukte oxytocin nesespray for å få den i gang, men måtte også massere og håndmelke i kombinasjon med pumpa (elektrisk medela swing) for at det skulle monne.

Når det gjelder å få opp produksjonen har jeg erfart at det kan gå fint, selv om det i starten virka håpløst. Veldig håpløst. Jeg fikk influensa da minsten var drøye halvåret, og produksjonen gikk rett vest. Jeg trodde det var slutten på amminga, men det tok seg faktisk opp igjen etter ei drøy uke med veldig hyppig amming og pumping, og høyt inntak av væske ikke minst.

Anonymous poster hash: f97bc...f5a

Signerer denne, jeg skjønte ikke hvorfor det ikke kom noe når jeg pumpet heller. Kun dugg. Så fikk jeg tilfeldigvis tips om Oxytocin nesespray, da løsnet det. Min kropp slapp ikke riktig hormon til riktig tid. Oxytocin starter utdrivingen, altså slipper melken fra melkekjertlene og ut.

Medela Symphony har jeg også lånt på sykehuset, som de der kaller den: Rolls royce'n i pumpeverdenen. Ingen over, ingen ved siden. Philips Avent f.eks funker ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:)

har sluttet i min barselsgruppe, var den eneste der med et lite barn, med kolikk og som ga flaske, alle de andre hadde store og tykke babyer, som var rolige og alle fullammet. Har aldri følt meg mer mislykket.

Ingen hjelp i helsesøster dessverre, enda det var hun som sa jeg måtte begynne med flaske, hun sier "morsmelk er best, flaske er nødløsning, de som får mme er mer utsatt for allergier osv osv". Jo takk, det hjelper jo ingenting..

Anonymous poster hash: ea3b3...723

Uff, stor klem!! Jeg er også eneste med liten baby på flaske. Ser veldig mange anbefaler å prøve å pumpe opp, jeg prøvde hardt på det, men det er ikke lett med kolikkunge med ekstremt nærhetsbehov (så lenge puppen ikke var ute), for meg ble pumpingen nærmest et manisk forsøk på å få til mm... Så ikke la pumpa ta helt over heller.

Forøvrig er jeg selv flaskebarn og mannen ble fullammet i en liten evighet. Jeg har ingen allergier, er så og si aldri syk (faktisk aldri hatt i influensa) og har alltid spist alt (mm skal visst være bedre på å forberede smaksløker), mannen er syk minst to ganger i året, er allergisk og relativt kresen (har blitt bedre der). Så ikke tenk så mye på akkurat det, det et så mye som påvirker at å koble alt til mm gjør en bare smårar!

Anonymous poster hash: 7cbc5...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i en situasjon der jeg har for lite mm. Må gi mme på flaske etter hvert måltid slik at minsten blir mett.

Har medela swing maxi som jeg pumper meg med mellom hvert måltid for å forsøke øke melkemengden- uten resultat så langt.

Følger denne tråden. Kom gjerne med "oppskrift" på hvordan øke mm mengden om noen har gode erfaringer.

Anonymous poster hash: 88773...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i en situasjon der jeg har for lite mm. Må gi mme på flaske etter hvert måltid slik at minsten blir mett.

Har medela swing maxi som jeg pumper meg med mellom hvert måltid for å forsøke øke melkemengden- uten resultat så langt.

Følger denne tråden. Kom gjerne med "oppskrift" på hvordan øke mm mengden om noen har gode erfaringer.

Anonymous poster hash: 88773...09b

Havregrøt, ammete og absolutt viktigst nok søvn...

Anonymous poster hash: 7cbc5...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt, ammete og absolutt viktigst nok søvn...

Anonymous poster hash: 7cbc5...00d

Nok søvn er vel det vanskeligste få til med nyfødt i hus.. Pluss pumping et pr ganger iløpet av natten 😳

Anonymous poster hash: 88773...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nå i en situasjon der jeg har for lite mm. Må gi mme på flaske etter hvert måltid slik at minsten blir mett.

Har medela swing maxi som jeg pumper meg med mellom hvert måltid for å forsøke øke melkemengden- uten resultat så langt.

Følger denne tråden. Kom gjerne med "oppskrift" på hvordan øke mm mengden om noen har gode erfaringer.

Anonymous poster hash: 88773...09b

Amme hver 1 1/2-2 timer, gjerne pumpe fem min på hver pupp rett etter amming. Mye hvile og nok mat.

Det er lite som kan øke melkmengden av matvarer, men bukkehornsfrø har vist en effekt i flere mindre studier. Heter fenugreek eller methiseeds i invandrersjapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet med amming, så det ble både morsmelk og erstatning på flaske etter noen tøffe dager på sykehuset med bare strev. Hadde litt morsmelk til barnet fram til 4 mnd alder.

Slet ikke med dårlig samvittighet, og gjør det ikke nå, 3 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i "Ammegruppen" på facebook, mange Ammehjelpere og gode råd :)

Anonymous poster hash: 1ea38...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stor klem!! Jeg er også eneste med liten baby på flaske. Ser veldig mange anbefaler å prøve å pumpe opp, jeg prøvde hardt på det, men det er ikke lett med kolikkunge med ekstremt nærhetsbehov (så lenge puppen ikke var ute), for meg ble pumpingen nærmest et manisk forsøk på å få til mm... Så ikke la pumpa ta helt over heller.

Forøvrig er jeg selv flaskebarn og mannen ble fullammet i en liten evighet. Jeg har ingen allergier, er så og si aldri syk (faktisk aldri hatt i influensa) og har alltid spist alt (mm skal visst være bedre på å forberede smaksløker), mannen er syk minst to ganger i året, er allergisk og relativt kresen (har blitt bedre der). Så ikke tenk så mye på akkurat det, det et så mye som påvirker at å koble alt til mm gjør en bare smårar!

Anonymous poster hash: 7cbc5...00d

har kolikkbarn jeg også, så pumping hver 2.time er urealistisk å få til for min del, hun sover ikke på dagtid.

Takk for oppmuntrende ord:)

Anonymous poster hash: ea3b3...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for barnet er god tilknytning til mor.

På en generell basis vil jeg tro at 3 måneders streving kan etterhvert gå utover den tilknytningen, så jeg ville satt meg et mål om hva du skal forsøke mer før du går over på helt eller delvis mme.

Nå virker dette utrolig viktig, men det er ikke mange ukene til du går over på introduksjon av fast føde, og plutselig sitter ungen der med banan i hånda og verdens største smil- og du kommer nok da til å lure på hvorfor du lot deg selv trekkes så mye ned av ammetrøbbel.

Snart spiser barnet hverken mme eller mm, og det spiller faktisk ingen rolle for barnet selv om jeg har all forståelse for at dette er vondt for deg.

Anonymous poster hash: d2b02...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar så langt:)

 

Uff, stor klem!! Jeg er også eneste med liten baby på flaske. Ser veldig mange anbefaler å prøve å pumpe opp, jeg prøvde hardt på det, men det er ikke lett med kolikkunge med ekstremt nærhetsbehov (så lenge puppen ikke var ute), for meg ble pumpingen nærmest et manisk forsøk på å få til mm... Så ikke la pumpa ta helt over heller.

Forøvrig er jeg selv flaskebarn og mannen ble fullammet i en liten evighet. Jeg har ingen allergier, er så og si aldri syk (faktisk aldri hatt i influensa) og har alltid spist alt (mm skal visst være bedre på å forberede smaksløker), mannen er syk minst to ganger i året, er allergisk og relativt kresen (har blitt bedre der). Så ikke tenk så mye på akkurat det, det et så mye som påvirker at å koble alt til mm gjør en bare smårar!

Anonymous poster hash: 7cbc5...00d

 

Det er dette jeg er mest bekymret for, for helsesøster sa det jo, at barn som får morsmelk er mer beskyttet. Og å beskytte barnet mitt er jo det jeg aller helst vil, vil jo gi den beste starten. Men da er kanskje ikke sammenhengen så enkel som ammefantastene skal ha det til da.. 



Anonymous poster hash: ea3b3...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en baby på tre måneder nå, som jeg siden starten har forsøkt å amme, prøvd alt,men baby vil ikke ta brystet. Gikk etterhvert så mye ned i vekt at jeg fikk beskjed om at jeg måtte gi flaske for å få henne opp i vekt. Nå er melken helt borte hos meg. Kjenner jeg på en skikkelig sorg, bekymring for at jeg ikke har fått gitt henne morsmelk, føler meg helt mislykket som mor som ikke har fått til ammingen. Andre i samme situasjon, noen som har noen oppmuntrende ord?:)

Er det noen som har fått til ammingen etter 3-4 måneder? har ikke helt gitt opp nemlig

Anonymous poster hash: ea3b3...723

Jeg slet også de to første ukene. Måtte bruke skjold fordi han aldri fikk tak uten.

Fikk en time på poliklinikken hvor ei dame viste meg hvordan ungen skulle ligge i forhold til pupp og munn osv. Var visst min teknikk som var feil. Vips så tok han brystet.

Anonymous poster hash: 2c10d...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg hatt noen særlig problemer med ammingen. Kom raskt i gang og nok melk.

 

Men ved en liten periode i 4 mnd alder, merket jeg at det plutselig kom mindre melk og babyen ble urolig. Tok derfor et tak for å få opp melkeproduksjonen igjen, ved å legge baby hyppig til, pumpe mellom hver amming, spise havregrøt, drikke vørterøl og masse vann. Fikk mer melk igjen og en gladere baby, men fy søren så slitsomt det var - og det var snakk om noen få dager!!!

 

All respekt til dere som jobber hardt i flere uker og månder for å prøve å få det til.

 

Jeg er veldig positiv til amming og mener man bør forsøke og jobbe litt for det, men ikke til en hver pris.

 

Har hatt venninnner som har slitt med ammingen, og fått det mye bedre når de har akspetert at det ikke fungerte og heller satset fullt på mme. Jeg tror man må passe på at ammingne ikke tar alt fokuset.

 

Som det også nevnes i tråden, så bekskytter nok amming mot mye sykdom osv i starten, men jeg tror også at genetikk spiller en stor rolle i hvem som blir syk og ikke.

 

Mitt forslag: sett deg en dato fram i tid ( om ikke alt for lenge) har det ikke blitt bedre til da, sats fullt på mme, uten å ha dårlig samvittighet.



Anonymous poster hash: 74d76...536
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også de to første ukene. Måtte bruke skjold fordi han aldri fikk tak uten.

Fikk en time på poliklinikken hvor ei dame viste meg hvordan ungen skulle ligge i forhold til pupp og munn osv. Var visst min teknikk som var feil. Vips så tok han brystet.

Anonymous poster hash: 2c10d...b30

så bra du fikk hjelp der. Har også vært på ammepoliklinikk men de fikk det ikke til de heller, baby raste og hylgren hele timen. Fikk bare beskjed om å prøve videre, det hadde jeg jo gjort inntil jeg var der og tiden etter men hjelper ikke.

Anonymous poster hash: ea3b3...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror også det er ekstra sårt fordi baby tok brystet fint i begynnelsen, den første måneden drakk hun masse og hadde teknikken. Så plutselig drakk hun mindre og mindre og gikk ned i vekt, derfor "måtte" jeg begynne med flaske ifølge helsesøster. Kan vel trøste meg litt med at hun iallefall fikk morsmelk i begynnelsen



Anonymous poster hash: ea3b3...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns ingen skal føle seg mislykket fordi det ikke gikk med ammingen.

Jeg vet det er veldig lett å si. Jeg har sittet med samme følelse selv.

Jeg fikk nesespray, akupunktur, pumperåd og diverse. Ingenting hjalp til å øke mengden.. Rett og slett fordi jeg ble altfor stressa av det presset om å få nok melk.

Jeg blir nesten litt provosert av det anmepresset. Såklart det er det aller beste for babyen med tanke på antistoffer osv.

Men når der gjelder næring så er MME blitt vel så bra. Så babyen får det den trenger.

Og om babyen får flaske betyr ikke det mindre kos og trøst. Det blir bare kos og trøst på en annen måte.

Det skal ikke være sånn at mammaer som ikke får til ammingen skal sitte å føle seg mislykket fordi helsemyndighetene "prakker" amming på fra første stund, og at fullamming nærmest er det eneste korrekte til barnet er 6 måneder.

Etter hva jeg hører etter at jeg ble mor, og hvor mange som sliter med amminga. Så er det nå vel så normalt å gi flaske som pupp.

Ingen er etter boka. Det er ikke babyene heller.

Syns det er utrolig synd at enkelte mennesker er sånn at man ikke føler seg med i barselgruppa fordi man har kolikkbarn og ammeproblemer.

I fare for å komme med et innlegg preget av krig, fred og politikk og sånt. Så kunne jeg virkelig ønske at nybakte mødre støttet hverandre i stedet.

Alle har jo utfordringer, bare i forskjellig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar så langt:)

Det er dette jeg er mest bekymret for, for helsesøster sa det jo, at barn som får morsmelk er mer beskyttet. Og å beskytte barnet mitt er jo det jeg aller helst vil, vil jo gi den beste starten. Men da er kanskje ikke sammenhengen så enkel som ammefantastene skal ha det til da..

Anonymous poster hash: ea3b3...723

Nei, jeg tror ikke det har så mye å si som ammefantaster skal ha det til, kanskje i deler av verden med dårligere vilkår, men ikke her i Norge.

Håper du føler deg bedre etterhvert, og om det kun blir flaske: prøv å ikke heng deg helt opp i mengde som spises. Har selv lite barn og fikk prakket på at han må spise mer, han må spise mer. Vel, han hyler ved flaske om han ikke er sulten så det er komplett umulig å få til... Skal ikke være lett dette med mat😉

Har du andre tilbud der du bor siden barselgruppe ikke var noe f.eks åpen barnehage? Jeg merket at jeg selv fikk det mye lettere når jeg kom meg mye ut og kom over "kneika" med å ta frem flaske når alle andre dro frem puppen.

Anonymous poster hash: 7cbc5...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

skulle ønske jeg kunne komme over at det ikke gikk med amming, men synes ikke det blir lettere..

Er lei meg hver gang jeg lager til mme, at jeg ikke bare kan slenge ut puppen i stedet for. Baby er så utålmodig og gråter mens jeg lager til, mye lettere å gi pupp.. Ante ikke at jeg ville reagere så sterkt, hadde så trua på at jeg skulle få til amming. Får skviset ut et par dråper med morsmelk hver dag- gir henne dette og håper at det er bedre enn ingenting...:(

Føles veldig ensomt dette. Har prøvd å si det på helsestasjonen, men det var jo der jeg fikk beskjed om at jeg måtte begynne med flaske( skulle aldri ha begynt med det, bare stolt på magefølelsen og jobbet mer med ammingen) Får bare beskjed om at det er "ok med mme, morsmelk er jo det beste da men bla bla" . Hjelper meg ingenting...



Anonymous poster hash: ea3b3...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:)

har sluttet i min barselsgruppe, var den eneste der med et lite barn, med kolikk og som ga flaske, alle de andre hadde store og tykke babyer, som var rolige og alle fullammet. Har aldri følt meg mer mislykket.

Ingen hjelp i helsesøster dessverre, enda det var hun som sa jeg måtte begynne med flaske, hun sier "morsmelk er best, flaske er nødløsning, de som får mme er mer utsatt for allergier osv osv". Jo takk, det hjelper jo ingenting..

Anonymous poster hash: ea3b3...723

Du har nok en i overkant hysterisk helsesøster her.

Mme er absolutt ikke en nødløsning i Vesten, vi scorer topp på helse uansett mm eller mme.

Tilknytningen til barnet er det viktigste, det viser all forskning. Nettopp derfor anbefaler nok de færreste helsestasjoner og leger at man strever for mye for lenge med amming, da det har nær sammenheng med fødselsdepresjoner(som kan forverre tilknytning).

Jeg følte meg mislykket lenge, og kunne begynne å gråte i ammerommet når jeg gav flaske og alle andre ammet, og unngikk å mate i offentlighet.

Helt tåpelig, men det føltes veldig vondt da.

Ungen er i topp form, så det var ikke noe rasjonelt bak det lærte jeg etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...