Gå til innhold

Gunfreaks ultranerdete miniatyr tråd.


Gjest Gunfreak

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

Vietnam krigen, var en spesiell krig, første krigen i moderne tid hvor de sivile virkelig ikke likte hva som skjedde.

Vietnam er ofte beskrevet som en skitten krig, noe den var, på mange måter likt med det som skjedde i stillehavet under WW2. Forferdelige ting ble gjort av begge sider.

Jeg har faktisk snakket med en vietnam veteran på nett, han har fortalt meg mye.

Han er ganske spesiell, i motsetting til det man ofte hører på veteraner fra den krigen, de som sliter psykisk osv. Taklet han det ganske bra, Men de fleste i vietman var tatt inn i verneplikt, de hadde med andre ord ikke valg, enten måtte de i krig, eller fengsel(eller rømme til Canada) Men han jeg kjenner meldte seg frivillig, han tok fallskjerm "badge" og ble med I LRRP(Long Range Reconisance Patrol) Dette var elte soldater.

Det han gjorde i 3 år, var å vandre ut i skogen sammen med 12-40 andre stykker, når Vietnameserne skøyt på dem, skøyt de tilbake, og kalte inn artilleri eller luft støtte og sprengte helvete ut av dem.

Det var det de gjorde, da usa sin strategi var "dreper vi nok av dem gir de ser før eller senere" Dette gjorde de ikke så klart og usa tapte, dette første til at USA er livredde for en ny jungel krig, og har derfor holdt seg i ørkenen siden da.

Mye var forandra under Vietnam fra forrige krig usa var med i, som var Korea, Korea var hovedsaklig utkjempet med samme våpen og materiell som WW2, helikopter var nye da, men de var små og ikke så veldig effektive, brukt hovedsaklig mest for å frakte skadede (MASH)

Men i Vietnam, kom Huey, et utrolig bra helikopter som kunne frakte 13 soldater, med ammo osv.

Soldatene fikk nye våpen også, først M14, så Senere M16, Når M16 var ny, var det mye problemer, det gikk rykter om at våpenet var laget av et leketøys firma, og alt var plast på dem, og at kaliberet det brukte var egentlig laget for å skyte ekorn, "Squirl gun" Et annet problem var at folk fikk høre at du ikke trengte å rense våpenet, noe som første til at tidlig i krigne, ble det mye feil med våpenet, men senere når de fikk det inn i hode på soldatene at de faktisk måtte rense våpenet en gang om dagen eller oftere.

Et annet våpen amerikanerne fikk var M60, dette hadde også en del problemer, men var fremdeles et veldig bra våpen, Hadde hadde kalle navnet The Pig fordi det var så stort og tungt, Men når the shit hit the fan, ville en M60 med kraftigere kalibere enn M16 og 100-200 skudds belte, kunne det holde hodene nede på fienden i lang tid.

Her ser man typiske amerikanske soldater, Mørke grønne uniformer(egentlig blad grønne, men fordi soldatene altid var gjennom våte fra dugg, regn eller svette, så de ofte mørkere ut enn de var)

Soldaten brukte M56 webbing, som besto av belter, bukseseler og div avtagbare saker, som ammo lommer, vannflaske lommer, spader osv. Samt Buttpacken, som var en liten mine ryggsekk som hang på belte over rompa, der man hadde div ting, noen ganger gikk de også mer rucksacks, eller ekte ryggsekker.

En av disse soldatene har M60 mens de andre har M16A1

Nam004_zps39c4e7ec.jpg

Nam002_zps40b8a6db.jpg

Nam006_zps2951f1d5.jpg

Nam003_zps01f8500f.jpg

Nam005_zpse440c399.jpg

Nam001_zps1c7f3ca4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
Gjest Gunfreak

Awesome! Kjenner jeg er litt misunnelig!

Takk, kom plutselig i Lotr mood.

Så måtte se filmene igjen mens jeg malte litt lotr figurer.

Rohan

Lotr001_zpsd9dae294.jpg

Lotr002_zps38db7fb6.jpg

Lotr007_zpsab299ba8.jpg

Lotr005_zps23720e4e.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Kudos!

LOTR er bra!

Har du sett filmen Clerks 2, der hvor de diskuterer hva som er bedre, LOTR eller Star Wars?

Så klart, er ikke enig,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gunfreak

Tilbake til War of Spanish Succesion

Britiske Lord Bath's Regiment AKA 10th regiment of foot.

10foot8thhorse002_zps6521d4cb.jpg

10foot8thhorse003_zps66946189.jpg

Cavendish Regiment of horse(en skvadron) AKA 8th regiment of horse

WSS003_zps9c5319fc.jpg

Mine allierte

WSS005_zps4412a47c.jpg

Er litt outgunned mot de franske

WSS006_zps4656a7ae.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Gjest Gunfreak

Vekker denne til live igjen.

Nå holder jeg på med de Italienske Krigene også kjent som renessanse krigene.

En krig som varte fra 1494 til 1559.

En krig som gjorde at Spania kom ut som den dominerende makten i europa og ville være det de neste 100 ish årene.

Dette er Landsknecht en tysk leiesoldat som sammen med Sveitserne var den dominerende og beste infanteri soldaten under denne perioden.

Enheten er ikke ferdig, dette er 18 stykker, enheten er ikke ferdig før den når 72.

Landskenchtpart2_zps43babd06.jpg

Landskenchtpart22_zps0b0f828e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...