Gå til innhold

Hvorfor skal norsle alenemødre ha så mye penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnetrygden er forresten 970 x 2, da blir regnestykket mitt over at hun får ca minimum 24.000.



Anonymous poster hash: 1a627...dfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cartman

I andre land kan det være en økonomisk katastrofte å få barn når man er ung og uten jobb. Mens i Norge er det som å vinne i lotto, hvorfor det?, hvorfor gir staten så mye penger til dem?

Anonymous poster hash: a9da2...ed3

Fordi fødselstallene er for lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må være flere ytelser også, kjenner en som får 28.000, kanskje med bostøtte eller noe?



Anonymous poster hash: 1a627...dfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Dersom en studerer får en også utdanningsstøtte, den er på ca 2.000 pr mnd. Grovt regnet får da alenemoren 21.000 + barnebidrag = ca 23.000 dersom en har minstesats? Mange får jo mer også.

Det er mer enn jeg tjener, har høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 1a627...dfc

Det er ikke bare å studere, det skal være 'nødvendig' utdannelse. Dvs at man ikke har noe fra før.

Det er en del som ikke har fullført f.eks videregående. Da får man litt for det. Men det er tidsbegrenset det også. Alle stødnadene er tidsbegrenset slik at man må innen noen år være i stand til å forsørge seg selv og barn.

Og nå er reglene også slik at man får kun overgangsstødnad dersom man enten tar utdanning eller er i jobb. Aktivitet kreves når barn er over 1 år.

Overgangsstødnaden er også skattepliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Barnetrygden er forresten 970 x 2, da blir regnestykket mitt over at hun får ca minimum 24.000.

Anonymous poster hash: 1a627...dfc

Barntrygd får alle som har barn uavhengig av sivilstatusen. Så i realiteten får enslige forsørgere kun 970,- 'ekstra' i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Tror det må være flere ytelser også, kjenner en som får 28.000, kanskje med bostøtte eller noe?

Anonymous poster hash: 1a627...dfc

Bostøtte er ikke avhengig av å være enslig forsørger. Det får alle som har lav inntekt uavhenig barn eller enselig. Det må da selvfølgelig søkes om. Inntektsgrensene er delt inn i 4 avhengig av hvor i landet man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje vi bare må lære oss å si nei?



Anonymous poster hash: a9da2...ed3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da i rike land et var snakk om. Alle de mest barneproduserende landene er svært fattige. De norske fødselstallene er høye sammenlignet med de aller fleste andre rike land.

Startinnlegget påsto at å få barn i Norge er som å vinne i Lotto fordi man får relativt høye stønader.

Du skrev så at de landene som ikke hadde høye stønader hadde katastrofalt lave fødselstall, noe du motsier deg selv i.

Fattige land har høye fødselstall - fakta.

Norge har høye stønader, men lave fødselstall - fakta.

Norge ligger omtrent midt på treet hva fødselstall i industriland gjelder - fakta.

Rike land har generelt lave fødselstall, befolkningen sett under ett - fakta.

Påstanden din om at det i de landene som har katastrofalt lave fødselstall, er en katastrofe å få barn i, holder ikke vann.

Anonymous poster hash: 3ba6b...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ligger omtrent midt på treet hva fødselstall i industriland gjelder - fakta.

Anonymous poster hash: 3ba6b...8a8

Hvilke land er det du snakker om? Jeg ser bare USA og New Zealand med høyere fødselstall enn Norge blant rike land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en studerer får en også utdanningsstøtte, den er på ca 2.000 pr mnd. Grovt regnet får da alenemoren 21.000 + barnebidrag = ca 23.000 dersom en har minstesats? Mange får jo mer også.

Det er mer enn jeg tjener, har høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 1a627...dfc

Da har du vel satset på feil yrke, hvis du har høyere utdanning har utbetalt under 23 000.

Anonymous poster hash: b53ba...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S¨det du sier er at de kan leve på NAV uten jobb?

Anonymous poster hash: a9da2...ed3

I dag er det vel ett krav om aktivitet for den som mottar stønad fra NAV. Som utdannelse eller arbeid.

Hva er det du syter etter. Tenker du hadde holdt tåta hadde du selv endt opp som aleneforsørger med ett nyfødt barn og uten arbeid. Sittet der med de usle 5000 du har igjen til mat å klær etter husleie, strøm og diverse andre regninger. Ikke snakk om ting du åpenbart har 0 innsikt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vel satset på feil yrke, hvis du har høyere utdanning har utbetalt under 23 000.

Anonymous poster hash: b53ba...742

Skriver under denne. Får mer i lønn i til min usle fagutdannelse :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom en studerer får en også utdanningsstøtte, den er på ca 2.000 pr mnd. Grovt regnet får da alenemoren 21.000 + barnebidrag = ca 23.000 dersom en har minstesats? Mange får jo mer også.

Det er mer enn jeg tjener, har høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 1a627...dfc

Ikke la det gå utöver fattige alenemødre at du har tatt en ubrukelig høyere utdannelse å tjener mindre enn det jeg gjør med min fagutdannelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det vel ett krav om aktivitet for den som mottar stønad fra NAV. Som utdannelse eller arbeid.

Hva er det du syter etter. Tenker du hadde holdt tåta hadde du selv endt opp som aleneforsørger med ett nyfødt barn og uten arbeid. Sittet der med de usle 5000 du har igjen til mat å klær etter husleie, strøm og diverse andre regninger. Ikke snakk om ting du åpenbart har 0 innsikt i.

I himmelens navn!?, man kan da jammen meg ha jobb selv om man er aleneforsørger!

Anonymous poster hash: a9da2...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la det gå utöver fattige alenemødre at du har tatt en ubrukelig høyere utdannelse å tjener mindre enn det jeg gjør med min fagutdannelse.

Jeg har da vitterlig ikke påstått at utdannelsen min er ubrukelig, det er den absolutt ikke, blir du syk så hadde det ikke vært mye igjen av deg hadde det ikke vært for dem mitt yrke!

Anonymous poster hash: 1a627...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skriver under denne. Får mer i lønn i til min usle fagutdannelse :fnise:

Hadde det ikke vært for folk i mitt yrke, så skal jeg love deg at du ikke ler like godt om du blir syk. Vis nå litt ydmykhet, pluttselig så ligger du der.

Anonymous poster hash: 1a627...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da vitterlig ikke påstått at utdannelsen min er ubrukelig, det er den absolutt ikke, blir du syk så hadde det ikke vært mye igjen av deg hadde det ikke vært for dem mitt yrke!

Anonymous poster hash: 1a627...dfc

Godt mulig den ikke er ubrukelig. Men du har vel valgt utdannelsen selv, og var klar over lønnsnivået ?

Da har du ingen grunn til å klage

Anonymous poster hash: c3fac...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får bli sydd igjen til de kan forsørge seg selv.



Anonymous poster hash: d4b68...9a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke land er det du snakker om? Jeg ser bare USA og New Zealand med høyere fødselstall enn Norge blant rike land.

Da er jeg spent på hvilken kilde du bruker og hvilke kriterier du legger til grunn for hvorvidt et land er rikt eller fattig.

Anonymous poster hash: 3ba6b...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...