Gå til innhold

Kjenne på druene - er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesp

Nei. Noe frukt er litt vanskelig, men akkurat druer er kjempelett å se om er i orden uten å klå på dem.

Og jada, jeg "vasker" frukt og grønt før jeg spiser det, men ærlig talt - "vaskingen" folk skryter sånn av består av å SKYLLE frukten uten såpe. Det er ingen som tror man blir ren på hendene av å bare skylle dem i lunkent vann, så hvorfor folk tror frukt og grønt blir magisk rent etter at man har klådd på det med de hendene, når man bare skyller det uten såpe, det begriper jeg ikke.

Anonymous poster hash: da81e...796

Når man har frukt og bær i rennende, kaldt vann i minst 30 sekunder så forsvinner det meste av bakterier og rester av sprøytemidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

med zalo?

Jeg gjør det ja, eller skreller. Tror du sprøytestoffene forsvinner av 5 sekunder under krana?

Altså den frukten er tatt på mange ganger før en evt. Kunde på butikken tar på den, både de som plukker den, laster den, og butikkansatte som stabler den i butikken har tatt på frukten, den må uansett vaskes...

Endret av Zereta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit :) Jeg har brent meg nok ganger på å kjøpe en pakke som så fin ut, men som er myk og ekkel. Er da ikke noe problem å kjenne på et par druer for å sjekke om de er sprø nok. De skylles uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bare lurer på en ting. Druer er som oftest pakket inn i slike plastbeholdere som er enkle å "sprette" opp, og deretter "klikke" på plass igjen.

Det er skikkelig ukult med myke, dvaske druer, så jeg pleier å diskret poppe opp det ene hjørnet på beholderen og forsiktig klemme på en drue og se om den er myk eller ei.

Er det ok? Det er jo liksom basically det samme som å kjenne på tomater eller epler :P Og man må uansett skylle druer før man spiser dem, for de er dekket av et sånt støv.

Anonymous poster hash: 02301...68d

Skitt.

Jeg liker å ta med en slik kurs i parken og drar sjelden hjemom først for å vaske druene.

Dette er IKKE ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesp

Skitt.

Jeg liker å ta med en slik kurs i parken og drar sjelden hjemom først for å vaske druene.

Dette er IKKE ok.

Bakteriene og sprøytemidlene var der lenge før jeg eller en annet kanskje klemte forsiktig på en av druene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt.

Jeg liker å ta med en slik kurs i parken og drar sjelden hjemom først for å vaske druene.

Dette er IKKE ok.

Det er jo mange som har tatt på frukten før den i det hele tatt kommer til butikken. Tror du de er nøye med håndhygenen på drueplantasjer Afrika/sør amerika (aner ikke hvor de kommer fra jeg?)? I tillegg er de fulle av sprøytemiddler.

Jeg vasker alltid frukt godt når jeg tar de med meg hjem, men drar jeg ut i parken så må jeg bare velge å ikke tenke på det. Man dør nok neppe av det og man må jo leve også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tenk at noen vil kjøpe frukt som ikke er fulle av andres bakterier og hudceller, da? De må være sinnsyke!

Da må de gro sine egne druer, for jeg kan love deg at de har vært nær svært mange andre før de omsider havner i butikken.

Dessuten lurer jeg på hvordan du får to lette fingertupper på en drue til å bli at frukten er full av bakterier og hudceller. Det er nettopp DET jeg mener med KG-svar, de er så himla dramatiske.

Anonymous poster hash: 02301...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt.

Jeg liker å ta med en slik kurs i parken og drar sjelden hjemom først for å vaske druene.

Dette er IKKE ok.

Da er du temmelig naiv som tror at frukten din var ren før en enkelt person kjente på en enkelt drue.

Anonymous poster hash: 02301...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke alltid så nøye med vaskingen heller, jeg. Mulig det er derfor jeg aldri er syk, fordi jeg ikke kjenner noe som helst slags hysteri?



Anonymous poster hash: 30374...770
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er greit, og jeg gjør det aldri selv. Enten våger jeg å kjøpe de, eller så lar jeg være.

Fikk lyst til å vise til denne linken. Man får ikke av sprøterester ved å bare skylle under vann.

http://www.dinside.no/929158/slik-vasker-du-frukt-og-baer

"Normalt får man skylt bort det meste, sier Lyrån. Dette er forøvrig måten hun selv rengjør frukt og bær på."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sjekker alltid, tar en av posene til frukt over hånda slik at jeg ikke tar på de direkte. Bruker posen rundt plastboksen etterpå (ellers hender det den åpner seg og jeg får moste druer i hele handleposen).



Anonymous poster hash: 43dea...3a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...