Gå til innhold

Bsu til konfirmantene!


Nåleputa

Anbefalte innlegg

Hei, hvilken bank har dere til konfirmantene? Jeg ser Sparebanken nordvest opererer med opptil 10% rente det første året. Er det fra mai til mai, eller ut 2015?

Går det å flytte bsu konto til en annen bank i bsu der?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke åpne BSU til noen som ikke betaler nok skatt. Da går de glipp av skattefradraget som er en stor fordel å få ved å spare i BSU konto. Dessuten må man vel være 18 for å få åpne..



Anonymous poster hash: 40cd8...f73
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke åpne BSU til noen som ikke betaler nok skatt. Da går de glipp av skattefradraget som er en stor fordel å få ved å spare i BSU konto. Dessuten må man vel være 18 for å få åpne..

Anonymous poster hash: 40cd8...f73

Joda, men altfor mange venter med å spare til de tjener nok til at de får skattefradraget, med det resultat at når de endelig skal kjøpe bolig, har de kanskje bare litt under halvparten av det beløpet de kunne ha hatt.

Da anser jeg det som lurere å ha begynt i tidlig alder, og dermed ha fylt opp bsu-en når man er klar for boligkjøp.

Anonymous poster hash: 9c97b...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saxofon

Du bør ikke åpne BSU til noen som ikke betaler nok skatt. Da går de glipp av skattefradraget som er en stor fordel å få ved å spare i BSU konto. Dessuten må man vel være 18 for å få åpne..

Anonymous poster hash: 40cd8...f73

Enig med det første men BSU konto kan åpnes når man er 13.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvilken bank har dere til konfirmantene? Jeg ser Sparebanken nordvest opererer med opptil 10% rente det første året. Er det fra mai til mai, eller ut 2015?

Går det å flytte bsu konto til en annen bank i bsu der?

Tusen takk for svar!

Du kan flytte BSU-konto fra bank til bank etter eget ønske. Men som det første svaret allerede påpeker er det ikke alltid så lurt å gi bort BSU-konto til andre. Den største gevinsten er nemlig skattefradraget.

Anonymous poster hash: f3060...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men altfor mange venter med å spare til de tjener nok til at de får skattefradraget, med det resultat at når de endelig skal kjøpe bolig, har de kanskje bare litt under halvparten av det beløpet de kunne ha hatt.

Da anser jeg det som lurere å ha begynt i tidlig alder, og dermed ha fylt opp bsu-en når man er klar for boligkjøp.

Anonymous poster hash: 9c97b...1d6

Jeg vil på det sterkeste anbefale å heller spare på vanlig høyrentekonto i stedet for BSU frem til man tjener nok til å få fullt utbytte av skattetrekket. Man kan spare på en BSU-kontoen til det året man fyller 34. Om man begynner når man er 14 vil man ende opp med å fylle kontoen (det er jo et temmelig begrenset beløp) lenge før den alder, og gå glipp av tusenvis av kroner fra skattetrekket.

Jeg husker da jeg skulle åpne BSU, da fikk jeg streng beskjed fra damen i banken at jeg ikke måtte finne på å åpne med mindre jeg var sikker på at jeg kom til å tjene nok til fullt utbytte av skattefordelen.

Anonymous poster hash: 643c1...376

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men altfor mange venter med å spare til de tjener nok til at de får skattefradraget, med det resultat at når de endelig skal kjøpe bolig, har de kanskje bare litt under halvparten av det beløpet de kunne ha hatt.

Da anser jeg det som lurere å ha begynt i tidlig alder, og dermed ha fylt opp bsu-en når man er klar for boligkjøp.

Anonymous poster hash: 9c97b...1d6

Du får det til å høres ut som om penger fra BSU er det eneste som er tillatt som egenkapital...

Anonymous poster hash: f3060...0de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med resten av gjengen her, å starte BSU-konto for en fjortenåring er rett og slett å stjele tilbake 20% av det man gir i gave. Slik ordningen er i dag fyller man lett opp kontoen fra man begynner å skatte til man når aldersgrensen, selv hvis man ikke sparer stort i studietiden. Hvis man fyller kravet til EK på annen måte kan man la BSU-en stå helt til den er full eller man har blitt for gammel, selv om man eier bolig. Jeg og min samboer har f.eks hver vår BSU-konto som nærmer seg 250.000 kr hver (inkl renter), selv om vi eier leilighet. Vi skal kjøpe rekkehus om et år eller to, men om vi skulle blitt boende hadde vi kunnet redusere lånet med ca 500.000 den dagen vi når aldersgrensa (evt før hvis vi ikke har troen på at de kommer til å øke sparegrensa igjen.)

Gi gjerne penger som er øremerket EK til bolig, men ikke frata barnet et gullkantet fradrag. For meg som har spart opp 195.000 på BSU har dette fradraget blitt på 39000 kr i løpet av årene - DET er poenget med BSU!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe et medlemsskap i ObOS, USBL eller andre boligsselskap?

Har en ikke vært medlem i mange år, så er det heller ikke lett å få kjøpt.

Vet at USBL har studenthybler også.



Anonymous poster hash: bb4e8...293
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe et medlemsskap i ObOS, USBL eller andre boligsselskap?

Har en ikke vært medlem i mange år, så er det heller ikke lett å få kjøpt.

Vet at USBL har studenthybler også.

Anonymous poster hash: bb4e8...293

Husk å betale hvert år fram til ungdommen overtar medlemsskapet!

Anonymous poster hash: bb4e8...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU er en god sparemåte pga skattefradraget. Derfor bør BSU ført benyttes i det vedkommende har skattbar inntekt. Før den tid har kontoene bare en litt høyere rente enn de vanlige høyrentekontoene, og pengene kan like gjerne settes på høyrentekonto. Der har du da ingen innskuddsbegrensninger heller.

Det er fint lov å spare egenkapital til bolig utenom BSU også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men altfor mange venter med å spare til de tjener nok til at de får skattefradraget, med det resultat at når de endelig skal kjøpe bolig, har de kanskje bare litt under halvparten av det beløpet de kunne ha hatt.

Da anser jeg det som lurere å ha begynt i tidlig alder, og dermed ha fylt opp bsu-en når man er klar for boligkjøp.

Anonymous poster hash: 9c97b...1d6

Det er jo fullstendig idioti. Spar heller på en vanlig konto, og overfør pengene litt etter litt når ungdommen begynner å skatte. Hvis ikke taper dere mange, mange tusen.

Det er ikke bare egenkapital som er viktig som ung. Økonomisk sans er også greit å ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller kjøp noen andeler i et globalt indeksfond.

Sett heller pengene på en høyrentekonto istedenfor BSU-konto. Egenkapitalen til boligkjøp trenger ikke stå på en BSU-konto.

Anonymous poster hash: a8803...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...