Gå til innhold

Styrer livet etter bibelen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det bare meg som mener at de som faktisk styrer livet etter eventyrboka bibelen, må være lit tmindre begavet enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Det er som å mene at alle tyskere under 2. verdenskrig var mindre begavete på grunn av at de trodde de gjorde det rette.

Det hele har med hvilken referanseramme man er født inn i, og informasjonskanaler man presenteres for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tja, men uansett så lærer man da en del ting gjennom livet,og det å faktisk gå rundt å tro at gud har skapt jorden og menneskene er litt søkt da. Og hva med det faktum at det finnes mange ulike religioner. Hvem av dem tar feil? Noen av dem må jo det (eller alle?).

Kristen som tror at menneske ble skapt slik det er nå, utyen evolusjon og for ca 4000 år siden må da ha gått glipp av en del skolegang i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Er de fundamentalisteter, så er de det, og da må ofte den nagende fornuftsfølelsen melde pass for hva de tror på. Uansett så dreier det seg ikke om så mange her på bjerget. Det er nok verre andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er da mange nok kristne her i landet som faktisk bruker det som står i bibelen som en rettesnor, og mener at andre ting er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen som tror at menneske ble skapt slik det er nå, uten evolusjon og for ca 4000 år siden må da ha gått glipp av en del skolegang i det minste.

For evulusjonsteorien er 100% bevist???

Tror ikke det heller...... :wink:

Å kalle dem som lever etter bibelen for mindre begavet, er vel å dra det litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristen som tror at menneske ble skapt slik det er nå' date=' utyen evolusjon og for ca 4000 år siden må da ha gått glipp av en del skolegang i det minste.[/quote']

Er det virkelig mange kristne som tror dette???

Jeg er selv kristen og har truffet mange andre i mitt liv som er det, men ingen som tror at menneskene bare har vært 4000 år på jorda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er nærmere 7000 år, Tom :ler:

Men jeg tror iallefall at de fleste kristne skjønner metaforen i bibelen, ikke at hele skapelsen skjedde nøyaktig slik det står skrevet. Budskapet er det viktigste i enhver religion. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som mener at de som faktisk styrer livet etter eventyrboka bibelen, må være lit tmindre begavet enn andre?

Det er nok ikkje bare deg, det er mange som ser på meg som mindre begava. Og det er heilt greitt for meg.

Men seriøst: Kvifor har du ein rett til å bestemma kor lenge eg trur det har vore menneske på jorda? Det står då ingenting i bibelen om kor lenge det er sidan menneska vart skapte?

Og eg synest faktisk at det er like logisk at Gud skapte verda som at det heile starta med ein tilfeldig eksplosjon. Men eg er jo mindre begava, så eg tek sikkert feil. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som å mene at alle tyskere under 2. verdenskrig var mindre begavete på grunn av at de trodde de gjorde det rette.

Det hele har med hvilken referanseramme man er født inn i, og informasjonskanaler man presenteres for.

Bra svar. Selv om resultatet av troen er dumt, så betyr det ikke at det er personen selv som er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst: Kvifor har du ein rett til å bestemma kor lenge eg trur det har vore menneske på jorda? Det står då ingenting i bibelen om kor lenge det er sidan menneska vart skapte?

Jo, det gjør nok det. Bibelen er på mange måter en slektskrønike, og det står ofte i detalj hvor gamle de ble og alt det der.

Så, hvis du får vite hvor gammel din tipp-tipp-oldefar og så får vite hvor gammel han var da din tipp-oldefar ble født, og du vet nøyaktig hvilket år din tipp-oldefar døde og hvor gammel han ble, så kan du regne deg ut til når din tipp-tipp-oldefar ble født.

Slik er det at kreasjonistene (altså, de som tror på Adam & Eva og hele den greia der) har kommet frem til alderen på kloden. De har regnet seg gjennom både Moses og Noah og hele gjengen. Må ha vært slitsomt, og det er nok ganske omtrentlig. Men siden kreasjonistene som regel opererer med en alder på 5000 år så kan vi fastslå at det er jævlig langt fra 4,5 millarder år som er det vitenskapen opererer med (når det gjelder alderen på jorden).

Da er det ikke snakk om at kreasjonistene la på en null på Noahs alder eller glemte Moses. Her er det en gigantisk forskjell, og dette er grunn nok til å avfeie enhver slik forestilling om Adam og Eva og at jorden ble skapt på syv dager.

Så får heller de liberale kristne kose seg med at tross alt var det Gud som startet Big Bang eller noe, selv om dette ikke har teologisk grunnlag for fem øre.

Og eg synest faktisk at det er like logisk at Gud skapte verda som at det heile starta med ein tilfeldig eksplosjon. Men eg er jo mindre begava' date=' så eg tek sikkert feil. :tunge1:[/quote']

Når du i bibelen kan regne deg fram til at jordens alder er en 5000 år og du kan ta deg en tur på Geologisk museum og se skjelettet til en dinosaur som er 65 000 000 000 år gammelt så kan du iallefall konstatere at bibelen står i veien for din begavelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...