Gå til innhold

Hvor kan man finne etiske klær?


Aomame

Anbefalte innlegg

Jeg er veganer og unngår derfor alle animalske tekstiler av etiske årsaker. Men jeg kan bli bedre når det gjelder om klærne er produsert under forhold som tar hensyn til mennesker og lokalmiljø. Det er noe jeg lenge har tenkt at jeg burde gjøre noe med, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Så derfor spør jeg her.

Vet dere om butikker, både nettbutikker og fysiske butikker som selger klær som er i tråd med grunnleggende menneskerettigheter, rettferdig handlel og hensyn til nærliggende miljø? Gjerne butikker som bruker økologisk bomull, hamp og bambus? Hadde vært fint å få lagen en liten liste :)

Blir takknemlig for tips og råd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Euforia

Håper du får noen svar her, dette må jeg følge med på. Det beste er i hvert fall å unngå billigkjedene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNO tror jeg bruker rene materialer



Anonymous poster hash: 9cb38...d34
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, er det greit å slutte å kjøpe billige klær fra lavkostland fordi de som jobber der har dårlig vilkår? Er det altså bedre at de ikke har jobb? Jeg syns dette er vanskelig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for veganere deres standpunkt og dette er litt på siden av temaet her, men jeg lurte bare på en ting.

Hvordan stiller dere som er veganere seg til bruk av medisiner som kommer fra dyr? Finnes det alternative medisiner som hjelper like godt? Jeg tenker da på livsnødvendig medisin.

Jeg vurderer å bli vegetarianer og har lurt litt på dette...


Anonymous poster hash: 94948...2a7



Anonymous poster hash: 94948...2a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kanskje ikke helt det du er ute etter, men en annen mulighet er å kjøpe klærne brukt. Da har det lite å si hva de er laget av eller hvem som har produsert dem ettersom du ikke støtter noen butikk eller noe merke uansett. Gjenbruk er dessuten miljøvennlig :)

www.finn.no

www.bloppis.no

www.bazar.no

www.ebay.com / www.ebay.co.uk (lettere å finne stilige bruktklær på den engelske siden)

Samt flere lokale og landsdekkende kjøp og salg-grupper på Facebook.

Ellers av fysiske butikker har man jo UFF, Fretex og flere andre småbutikker rundt om i Oslo (og sikkert de andre større byene òg).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

LiBe har flotte fairtrade klær! Ny nettbutikk: www.etiskmote.no

Fretex har fått nettbutikk, men synes de har litt for lite der.

Ellers synes jeg man kan sende mail til kleskjedene, f.eks h&m, og si at man ønsker seg fairtrade-merkede klær. :) de har jo allerede en del økologisk her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med en slik trå også. Kanskje noen av dere kunne lagt ut bilder av sånne klær så vi andre kanskje også ble pirret.

Uno er mamma sin stil på en måte... Jeg liker ikke sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer og unngår derfor alle animalske tekstiler av etiske årsaker. Men jeg kan bli bedre når det gjelder om klærne er produsert under forhold som tar hensyn til mennesker og lokalmiljø. Det er noe jeg lenge har tenkt at jeg burde gjøre noe med, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Så derfor spør jeg her.

Vet dere om butikker, både nettbutikker og fysiske butikker som selger klær som er i tråd med grunnleggende menneskerettigheter, rettferdig handlel og hensyn til nærliggende miljø? Gjerne butikker som bruker økologisk bomull, hamp og bambus? Hadde vært fint å få lagen en liten liste :)

Blir takknemlig for tips og råd!

Om etisk mote og med bl.a link til Grønn hverdag for info, og hvilke valg du kan foreta angående innkjøp

http://www.klikk.no/mote/article810875.ece

Anonymous poster hash: 0d9cf...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...