Gå til innhold

Kattunger - vil vite alt


Portvinpiken

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp fått inn en kattemor (gjennom dyrevernsnemda) med tre små på ca 3- 4 uker. Så små kattunger har jeg ikke tatt imot før, så om noen har en link til et sted med mye god info setter jeg stor pris på det :-)
Alt om fòring etc spesielt.

Har jo hatt kattunger her før så jeg er ikke helt på jordet, men alle gode tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Noe av det aller viktigste du gjør i den alderen de er nå er å være sosial med dem, venne dem til at mennesker er ålreite dyr som ikke er farlige for dem.

De dyrene du i akkurat den alder de er nå venner dem til, vil de alltid se på som 'venner', uansett om det er ekorn, mennesker eller hunder.

Så kos med dem, og venn dem til at mennesker er ok dyr. Det vil alle tjene på når den dagen kommer at de skal til sine resten-av-livet hjem.

Her er en lenke som inneholde mye og variert informasjon, men informasjonen er god... meget god og handler ikke bare om kattunger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det aller viktigste du gjør i den alderen de er nå er å være sosial med dem, venne dem til at mennesker er ålreite dyr som ikke er farlige for dem.

De dyrene du i akkurat den alder de er nå venner dem til, vil de alltid se på som 'venner', uansett om det er ekorn, mennesker eller hunder.

Så kos med dem, og venn dem til at mennesker er ok dyr. Det vil alle tjene på når den dagen kommer at de skal til sine resten-av-livet hjem.

Her er en lenke som inneholde mye og variert informasjon, men informasjonen er god... meget god og handler ikke bare om kattunger :)

Takk for info. Ser jeg kanskje har formulert meg litt feil. Jeg tenkte mer i retning av praktisk ting som fòring (tips til gode fòr etc). Finner endel på nettet og får også tips fra andre, men all info er god info.

Når det gjelder atferd og sosialisering generelt har vi god erfaring. Blant annet har vi fått voksne villkatter (så ville som de blir i norge ihvertfall), tamme og husvante. Vi har vent til katter hunder og omvendt. Voksne katter er altså ok, men det var dette med så unge kattunger jeg ikke har tatt inn før. Men jo mer jeg leser og hører, desto mer skjønner jeg jo at jeg har i utgangspunktet god peiling. Har hatt kattunger ned til 6 uker. Det er mer denne perioden hvor de begynner å spise etc jeg er mer nysgjerrig på. Men vi finner jo ut av det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Akkurat nå er de i den alderen hvor overgangen til fast føde finner sted.

Så et skikkelig kattungefor fra en solid produsent som Eukanuba eller Royal Kanin er på sin plass nå.

Samtidig som de av mor avvendes fra kun å die.

Det er kanskje bare meg som er opptatt av at du benytter den ganske korte perioden hvor kattene definerer venn/fiende til å definere mennesket som venn, og om du har andre dyr så også introdusere disse som venn.

Faktisk er det så vidt jeg vet slik de venne definisjonene som legges i denne korte perioden er uvurderlige, både når det gjelder mennesker men også aldre dyr (også det som eller ville vært normale byttedyr faktisk).

Men, som sagt, et skikkelig baby-katt for passer fint å introdusere nå.

Royal Canin har et utmerket BabyCat tørrfor, og bløtlegg det gjerne innledningsvis. De små røverne du har i hus har sylskarpe melketenner nå, men de har små munner og disse krokettene er tilpasset små munner.

Kattemor skal i prinsippet lære de små å gå på do på kassen, men jeg vet ikke om dere er der ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren
(...)

Det er kanskje bare meg som er opptatt av at du benytter den ganske korte perioden hvor kattene definerer venn/fiende til å definere mennesket som venn, og om du har andre dyr så også introdusere disse som venn.

Faktisk er det så vidt jeg vet slik de venne definisjonene som legges i denne korte perioden er uvurderlige, både når det gjelder mennesker men også aldre dyr (også det som eller ville vært normale byttedyr faktisk).

(...)

Kan jeg stille et litt off-topic spørsmål, TS og Lille-pus? Jeg snublet over tråden, og kom på noe jeg har lurt på en stund.

Dette med vennedefinisjonene, må de vedlikeholdes? Eller vil katten etter hvert "glemme" sosialisering med f.eks. hunder etter en tid uten? Vi har to katter som var seks måneder da de kom til oss. Forrige eier hadde hund også. Vi har ikke hund, men en kompis av kjæresten har av og til med seg hunden sin til oss. Nevnte hund har vært litt aggressiv, og vi har vært usikre på hvordan kattene hadde taklet det, så vi har holdt dem inne og hunden har vært ute. For litt siden var hunden i bånd ute, en av kattene var i nærheten. Hun(katten) våget seg litt og litt nærmere når hunden ikke så. Hunden virket nysgjerrig, men vi turte ikke ta sjansen. Vi har også såvidt begynt å leke med tanken på å skaffe en hund selv. Har pusene en fordel av hundeselskapet i sine første måneder, eller stiller vi mer eller mindre på scratch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kan jeg stille et litt off-topic spørsmål, TS og Lille-pus? Jeg snublet over tråden, og kom på noe jeg har lurt på en stund.

Dette med vennedefinisjonene, må de vedlikeholdes? Eller vil katten etter hvert "glemme" sosialisering med f.eks. hunder etter en tid uten? Vi har to katter som var seks måneder da de kom til oss. Forrige eier hadde hund også. Vi har ikke hund, men en kompis av kjæresten har av og til med seg hunden sin til oss. Nevnte hund har vært litt aggressiv, og vi har vært usikre på hvordan kattene hadde taklet det, så vi har holdt dem inne og hunden har vært ute. For litt siden var hunden i bånd ute, en av kattene var i nærheten. Hun(katten) våget seg litt og litt nærmere når hunden ikke så. Hunden virket nysgjerrig, men vi turte ikke ta sjansen. Vi har også såvidt begynt å leke med tanken på å skaffe en hund selv. Har pusene en fordel av hundeselskapet i sine første måneder, eller stiller vi mer eller mindre på scratch?

Det virker som dette er en definisjon som legges og forblir slik inntil noe endrer den betraktelig.

Nå kan jeg bare hente erfaring fra mine 3, men de delte altså hus med en hund i noen få år, og dette sitter i.

- de har så langt jeg vet ikke noen gang opplevd en truende hund, det er nok verd å nevne, men ingen av dem er aggresive på venterommet hos vetrinæren. Det er der vi møter hunder nå til dags.

De er rolige, men leser hundens signaler, ingen frykt eller aggresivitet.

Så mend mindre definisjonene endres så virker det som de sitter.

Det vil fort være forskjell på 'hund inne' og 'hund ute', på små mennesker og store mennesker, på hankjønn og hunkjønn... helt avhengig av de erfaringer katten gjør.

Men som art på generelt grunnlag kan mine erfaringer tyde på at grunnprinsippene legges og holdes stabile med individuell forståelse for at noen er farlige, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Allergikeren

Det virker som dette er en definisjon som legges og forblir slik inntil noe endrer den betraktelig.

Nå kan jeg bare hente erfaring fra mine 3, men de delte altså hus med en hund i noen få år, og dette sitter i.

- de har så langt jeg vet ikke noen gang opplevd en truende hund, det er nok verd å nevne, men ingen av dem er aggresive på venterommet hos vetrinæren. Det er der vi møter hunder nå til dags.

De er rolige, men leser hundens signaler, ingen frykt eller aggresivitet.

Så mend mindre definisjonene endres så virker det som de sitter.

Det vil fort være forskjell på 'hund inne' og 'hund ute', på små mennesker og store mennesker, på hankjønn og hunkjønn... helt avhengig av de erfaringer katten gjør.

Men som art på generelt grunnlag kan mine erfaringer tyde på at grunnprinsippene legges og holdes stabile med individuell forståelse for at noen er farlige, men ikke alle.

Tusen takk for utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg hater katter, dem bare klorer...



Anonymous poster hash: 35994...8ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Uff jeg hater katter, dem bare klorer...

Anonymous poster hash: 35994...8ee

Da vet vi hvilket menneske du er ... så din innblanding i denne tråden er waist of time.

Innlegget ditt og min repons er rapportert som komplett avsporin, babay :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...