Gå til innhold

Er dette normalt? Kattemor er blitt helt tullerusk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en katt som er over et år gammel som ble mor for noen uker siden. De siste ukene er hun blitt helt GAL etter mat! Hun har hele tiden tilgang på både vann og tørrfor, og hun får våtfor 1-2 ganger daglig. Men likevel er hun komplett gal etter mat! Hun har begynt å hoppe på bordene, spise av gulvet, slikke av skåler som står på benken, hun har til og med vært å forsynt seg grådig av noe grillmat vi hadde stående på kjøkkenbenken her om dagen. Hver dag går hun nye veier for å få seg noe mat uansett om det er yoghurt eller potetgull!

Hun har aldri vært slik før! I tillegg maser hun etter mat hele tiden, men hun har jo mat! Vi har prøvd å bytte ut typen for hun får, men det hjelper ikke.

Skjønner jo at dette kanskje har sammenheng med hormoner, at hun har barn som dier, og at hun er blitt mor - men går dette over? F.eks går det over når ungene er gitt bort? Eller når ungene slutter å die?

Vi blir snart gal vi også av dette maset!

PS. Hun skal steriliseres ganske snart, kan det hjelpe kanskje? Gjøre henne roligere?



Anonymous poster hash: c5a66...f7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

De trenger mer mat og mer væske når de har kattunger som dier. Gi henne masse mat og drikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mat får hun?

Vil anbefale kattungemat fra en kvalitetsleverandør.

Royal Canin for eksempel.

Endret av Bianka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Drar denne opp igjen for problemet bare eskalerer. Nå kan vi ikke levne noe som helst mat noen sted for så snart vi snur øya bort så står hun der og spiser maten vår! Med barn i hus er det ikke til å unngå, og hun får i seg bl.a melkeprodukter noe som ikke er bra. Det er så ille at hun hopper i isen vår om vi snur ansiktet vekk et sekund.

Hun får jo mat så klart, hun har alltid masse mat og vann tilgjengelig. Vi har prøvd ulike merker på kattematen, fra dyrebutikk og matbutikk, alt fra A til Å føler jeg, for å se om det hjelper.

Noen som har flere tips og råd?



Anonymous poster hash: c5a66...f7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke ringt til vetrinæren og spurt dem om dette? Og hvis du har det , hva sa de ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Næringsrik mat trenger hun.

Kattungemat fra f.eks. Royal Canin eller Eukanuba, - og en kur mot innvoldsorm tenker jeg.

Viktig at mor får mat som inneholder alt hun trenger mens hun dier. Det er ikke gratis for kroppen hennes med hensyn til energi, mineraler eller vitaminer.

En vetrinærtelefon og time kan være lurt. Mistanken om innvoldsorm tilsier for en time den også.

Har du kjent skikkelig på henne? - om hun har blitt veldig tynn?

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første jeg tenkte var innvollsorm. Men det kan også være at kroppen hennes mangler mineraler eller vitaminer siden hun ammer. Jeg vil definitivt anbefale å snakke med veterinær.

Sånn praktisk, så hadde jeg villet puttet kattemor og ungene på et eget rom mens mat står fremme på bordet.

Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...