Gå til innhold

Tiggere tjener mer en lærere, sykepleiere og politifolk i hjemlandet.


kat-e

Anbefalte innlegg

Det er feil å fremstille tiggere som fattige, mener statsadvokaten i Hordaland, som ønsker et forbud i mot tigging.

Mange av dem tjener vesentlig bedre enn sykepleiere, politifolk og lærere i hjemlandet, fastslår førstestatsadvokat Eirik Stolt-Nielsen.

Han henviser til en tom fra 2012 hvor en liten gruppe sigøynere sendte over to millioner hjem fra tigging og små kriminalitet.

http://www.ba.no/nyheter/article7311947.ece

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett i lys av dette, blir det ekstra komisk med slike utsagn :

I utgangspunktet mener vi det er tilstrekkelig med den reguleringen av tigging som er i dag, og at fattigdom ikke skal kriminaliseres, men heller møtes med mottiltak, sier Rieber-Mohn til Aftenposten.



Anonymous poster hash: 912b4...cec
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de rød-grønnes forslag om tigger frie soner og tigger registrering er helt latterlig.

Det mest provoserende med romfolk tiggere er at de fleste fint kan forsørge seg på andre måter om de hadde ønsket.



Anonymous poster hash: f78e2...80d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir folk penger til tiggere egentlig?



Anonymous poster hash: d1b0a...315
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir folk penger til tiggere egentlig?

Anonymous poster hash: d1b0a...315

Fordi de tror tiggerne kommer hit ens ærend for å tigge penger i pappkrus. Noen vet enkelt og greit ikke bedre.

Anonymous poster hash: 33261...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke rusmisbrukere er tjent med å få penger.

De jeg kjenner til samler opp pengene og når de får nok går det til sprit og dop.



Anonymous poster hash: 80135...c76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som en del politikere ikke skjønner at de også livnærer seg ved å stjele?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en del politikere ikke skjønner at de også livnærer seg ved å stjele?

Hvem mener du de stjeler fra?

I forhold til de lønningene som er i hjemlandet er det ikke tvilsomt at de tjener gode penger på å tigge i Norge. Det er jo også grunnen til at de tigger her. Men det betyr ikke at før de reiser til Norge er de rike som konger i hjemlandet. Det er jo akkurat slik som folk reiste fra øst-europa "før i tiden" for å plukke jordbær og poteter på Toten. I løpet av en sommer hadde de tjent mer enn hva de fikk i en årslønn i hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem mener du de stjeler fra?

I forhold til de lønningene som er i hjemlandet er det ikke tvilsomt at de tjener gode penger på å tigge i Norge. Det er jo også grunnen til at de tigger her. Men det betyr ikke at før de reiser til Norge er de rike som konger i hjemlandet. Det er jo akkurat slik som folk reiste fra øst-europa "før i tiden" for å plukke jordbær og poteter på Toten. I løpet av en sommer hadde de tjent mer enn hva de fikk i en årslønn i hjemlandet.

Det er jo en viss forskjell på å plukke jordbær og tomater, og å tigge og stjele.

Anonymous poster hash: 4150e...e52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en viss forskjell på å plukke jordbær og tomater, og å tigge og stjele.

Anonymous poster hash: 4150e...e52

Tigging er lovlig i Norge. Tyveri er ikke lovlig. Eksempelet med plukking av jordbær og poteter var for å illustrere at det er ikke noe nytt at folk kommer til Norge for å tjene penger, og da kan de fort tjene mer enn hva de ville fått i en årslønn i hjemlandet.

Jeg forstår ikke helt at dette skal være et godt argument mot tigging: greit nok for de som allerede har tjent seg opp en del penger, men hva med de som ikke har det? For disse gjelder jo ikke dette argumentet. Skal det gjøres sånn at alle kan reise til Norge i tre måneder, en gang, for å tigge seg opp en viss sum penger, også er det stopp?

Da syns jeg det er mer redelig og si at vi ikke vil ha tigging fordi vi syns det er plagsomt og fordi vi frykter at det også kan føre til kriminalitet - både vinningskriminalitet og utnytting av mennesker. Ikke fordi det kan være at noen av de som tigger har "nok" penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt her og litt der, butikker, vesker og lommer.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romfolket/rumenske-kriminelle-staar-bak-flere-grove-tyverier-i-oslo-enn-nordmenn/a/10118549/

Anonymous poster hash: e7d10...3b5

Det ble påstått at politikerne stjeler, ikke tiggerne (slik jeg forstod det i hvert fall). Derfor lurer jeg på hvem de stjeler fra.

Det virker som en del politikere ikke skjønner at de også livnærer seg ved å stjele?

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De" i setningen var vel tiggerne som var hovedtema for tråden?



Anonymous poster hash: e7d10...3b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi vil ha tigging så lenge folk gir penger til de.

Enkelte forstår ikke hva som skjuler seg bak disse personene. Jeg gir aldri penger til de.

Jeg gir til norske narkomane som sitter på gaten, og jeg kjøper magasinet oslo.

Ja jeg vet at de bruker pengene på dop. Noen har fått en ny dag ved å selge oslo. Hurra for de



Anonymous poster hash: d9988...eb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De" i setningen var vel tiggerne som var hovedtema for tråden?

Anonymous poster hash: e7d10...3b5

Jeg forstod "de også" som det ble siktet til politikere, men mye mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forbauset over at det fortsatt finnes nordmenn som oppriktig mener at utenlandske tiggere er egentlig fattige? Man kan ikke være fattig når man har penger å reise til den andre siden av Europa og stjele mobiltelefoner, sykler og andre gjenstand fra hus og garasjer som kan lett omsettes for penger. I tillegg til all mat som stjeles fra dagligvarebutikker da ... Indrefillet, osv.

Gir aldri til tiggere for jeg vil hverken sponse deres kriminell virksomhet i Norge eller lære dem at det er OK å være lat og leve på andres regning.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...