Gå til innhold

Tverrfaglige legesentre - finnes det?


Gjest Sprettballen

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen

Finnes det legesentre som jobber tverrfaglig?

På norske sykehus pr i dag er det så stor avstand mellom de ulike avdelinger, og min erfaring er at de samarbeider ikke for å finne en diagnose.

Derfor tar ting så veldig lang tid, for pasienten må sendes fram og tilbake fra fastlege.

For eksempel hvis en person har symptomer som kan gå under gastromedinsk, gynekologisk, og revmatologisk.

Den første avdelingen, f.eks gastro, fokuserer på symptomer som går innenfor deres fagfelt, men finner ingenting som kan forklare plagene, og sender derfor saken tilbake til fastlege, som da må henvise til neste avdeling som også fokuserer på symptomer som går innenfor deres fagfelt... osv. Ingen ser hele bildet, og det er frustrerende.

Finnes det noen som ikke jobber slik, men som i stedet samarbeider for å se hele bildet, i stedet for enkeltsymptomer?

For de som liker tv-serier: Tenk House, diagnostisk avdeling.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det legesentre som jobber tverrfaglig?

På norske sykehus pr i dag er det så stor avstand mellom de ulike avdelinger, og min erfaring er at de samarbeider ikke for å finne en diagnose.

Derfor tar ting så veldig lang tid, for pasienten må sendes fram og tilbake fra fastlege.

For eksempel hvis en person har symptomer som kan gå under gastromedinsk, gynekologisk, og revmatologisk.

Den første avdelingen, f.eks gastro, fokuserer på symptomer som går innenfor deres fagfelt, men finner ingenting som kan forklare plagene, og sender derfor saken tilbake til fastlege, som da må henvise til neste avdeling som også fokuserer på symptomer som går innenfor deres fagfelt... osv. Ingen ser hele bildet, og det er frustrerende.

Finnes det noen som ikke jobber slik, men som i stedet samarbeider for å se hele bildet, i stedet for enkeltsymptomer?

For de som liker tv-serier: Tenk House, diagnostisk avdeling.

Det er fastlegens ansvar å følge deg opp som pasient. Det er nå en gang slik at fastlegen må henvise deg til de "rette" stedene. Samme symptom kan tilhøre ulike spesialiteter. På en avdeling er det en lege som er spesialist i ditt, og en annen i datt. Det er umulig for enhver lege å kunne alt. Fastlegen kan "litt om alt" og sender deg dit symptomene dine passer. Han (eller hun) kan ringe og snakke med spesialister ved tvil om hva en bør gjøre, men han diskuterer nok dette også med sine kollegaer, hvor de ville sendt deg.

Og, nei, jeg vet ingensteder hvor det gjøres slik. De ulike avdelingene på sykehuset sammarbeider jo, men kanskje ikke godt nok i ditt tilfelle. Håper du finner udav det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min erfaring er at ulike instanser og spesialister samarbeider når det trengs innenfor offentlig helsevesen. Nå vet jeg ikke hva som er din situasjon, men hvis man har to ulike diagnoser som henger sammen/påvirker hverandre, vil de ulike spesialistene konferere med hverandre når pasienten tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen

Problemet er utredning.

Pasienten hadde en diagnose, men denne er visstnok ikke lenger årsaken til symptomene, og dermed er hun "frisk".

Frisk er hun så langt i fra, men det vises ingen vilje til å utrede videre hva som er problemet.

Slik det oppleves for oss er det ingen som "ønsker" å finne ut av hva som feiler henne.

"Ikke mitt bord" er vel den setningen hun har hørt oftest det siste året.

Fastlegen har henvist til de spesialistene som er relevante, og kan ikke gjøre mer.

Alt stopper hos spesialistene på sykehuset som utfører de undersøkelsene fastlegen har bedt om, men vårt inntrykk er at de ikke ser hele bildet, og tar heller ikke initiativ til samarbeid og videre utredning, og dermed kommer hun ikke videre.

Derfor hadde det vært ønskelig med tverrfaglig samarbeid, der spesialister fra ulike fagfelt satte seg sammen, så på symptomene og prøvesvarene, og prøvde å finne et svar.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...