Gå til innhold

Apene stammer fra oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hehe. Det gir iallfall akkurat like mye mening å si at apene stammer fra oss, som at vi stammer fra apene. Et artig perspektivskifte. Som de fleste vet, så stammer vi jo begge fra en felles stamfar som levde for kanskje flere millioner år siden.

Og før Gunfreak iler til for å korrigere meg på at vi også er aper, så mener jeg selvsagt "de andre" apene.

Nja, ikke helt enig der.

Riktignok stammer vi ikke fra sjimpanser, gorillaer eller orangutanger. Men vi stammer fra en ape forfar vi hadde felles med dem. I nærest fortid med Pan slekten.

Hvis man sier at apene stammer fra mennesker så blir det jo helt feil. Vi var ikke Homo sapiens før vi allerede hadde blitt evolusjonært skilt fra Pan i gjennom flere utviklingstrinn.

Det er derfor ikke direkte feil å si at vi "stammer fra aper", for vi gjør jo det - bare ingen nålevende art. Mens ingen andre aper enn osselv stammer fra Homo sapiens.

Evt så leser jeg dette på en helt annen måte enn du gjør ;)

Uansett hvordan du vrir og vender på flisa er jo det eneste korrekte svaret at vi har en felles stamfar, som også var en apeart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Werd er ikke et ord

Werd \werd\ interj (ca.1960) {a slang term whose origin is based on the remembrance of WERD; the first black-owned radio station, based out of the Masonic building in Atlanta, Georgia, owned and operated between 1949-1968 by Jesse B. Blayton and a means of media exposure for Dr. Martin Luther King} 1: a statement within itself of agreement and power
"Remember this?" Jack said, pointing to a picture. Joe says, "werd." "That was a crazy time, huh? I'll bet we could do that again." Joe says, "werd."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Gå tilbake til skolen.

humor (ˈhʉːmuɾ)

substantiv maskulin entall/singular

1. sans for det komiske ha/mangle humor
2. noe som skal appellere til ens humoristiske sans ikke like visse typer humor se humoren i noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

humor (ˈhʉːmuɾ)

substantiv maskulin entall/singular

1. sans for det komiske ha/mangle humor
2. noe som skal appellere til ens humoristiske sans ikke like visse typer humor se humoren i noe

Alle burde lære at humor og ironi syntes sjeldent i skriftlig form. I 2014 så burde det være almenkunnskap allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest iGirl

Alle burde lære at humor og ironi syntes sjeldent i skriftlig form. I 2014 så burde det være almenkunnskap allerede.

Når gunfreak sier at "vi stammer fra apene" og jeg svarer "snakk for deg selv" så er det vel ganske innlysende at det er sagt med humor og glimt i øyet eller ?

for ordens skyld;

:fnise::ler::ler::sarkasme::ironi::hoho:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gunfreak sier at "vi stammer fra apene" og jeg svarer "snakk for deg selv" så er det vel ganske innlysende at det er sagt med humor og glimt i øyet eller ?

for ordens skyld;

:fnise::ler::ler::sarkasme::ironi::hoho:

Nei, det hadde vært innlysende om du la til et par av de smily fjesene der, men det glemte du vist. Det er faktisk ganske mange mennesker som mener det du sa genuint, men det vet du vell også?

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Nei, det hadde vært innlysende om du la til et par av de smily fjesene der, men det glemte du vist. Det er faktisk ganske mange mennesker som mener det du sa genuint, men det vet du vell også?

Mener at andre skal snakke for seg selv? Ja, det tror jeg nok mange mener. Dette blir for dumt. Man skal ikke måtte legge til en smiley etter alt man skriver for å få frem et poeng. Du må chille litt og ikke ta alt så gravalvorlig. :blomst: (merk deg smiley'n her. Sagt med hyggelig undertone altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at andre skal snakke for seg selv? Ja, det tror jeg nok mange mener. Dette blir for dumt. Man skal ikke måtte legge til en smiley etter alt man skriver for å få frem et poeng. Du må chille litt og ikke ta alt så gravalvorlig. :blomst: (merk deg smiley'n her. Sagt med hyggelig undertone altså)

Hæ? Jeg mener at hvis du skal snakke med ironi og humor, så burde du få med det i posten. Hvordan skal folk se om du mangler/har humoristisk sans når det du sier er noe som mange uansett mener? Det er jo umulig å vite om du f.eks. er 100% kristen tvers igjennom eller ikke kun med den posten din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Hæ? Jeg mener at hvis du skal snakke med ironi og humor, så burde du få med det i posten. Hvordan skal folk se om du mangler/har humoristisk sans når det du sier er noe som mange uansett mener? Det er jo umulig å vite om du f.eks. er 100% kristen tvers igjennom eller ikke kun med den posten din.

Alt jeg sa var "Snakk for deg selv" når Gunfreak sa at "vi stammer fra apene". Hvis du tolker det som at jeg er kristen har du seriøst et problem med tolkning. Tenk deg om ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg sa var "Snakk for deg selv" når Gunfreak sa at "vi stammer fra apene". Hvis du tolker det som at jeg er kristen har du seriøst et problem med tolkning. Tenk deg om ..

Tingen er at hvis det er noe som du ville ha ment, så ville det sannsynligvis også ment at du er kristen, ettersom de fleste som faktisk mener det naturlig nok har et litt annet syn på hvem vi er og hvor vi kommer ifra.

Som jeg sier, så kommer humor og ironi dårlig frem i tekstform, og dermed må det mer eller mindre forklares eller vises at det er nettopp det - ironi eller humor i den samme posten.

Hadde du skrevet "Snakk for deg selv :laugh: " med en smiley som tilbehør, så kommer det mer frem at det er humor og ironi.

Endret av Timza
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, ikke helt enig der.

Riktignok stammer vi ikke fra sjimpanser, gorillaer eller orangutanger. Men vi stammer fra en ape forfar vi hadde felles med dem. I nærest fortid med Pan slekten.

Hvis man sier at apene stammer fra mennesker så blir det jo helt feil. Vi var ikke Homo sapiens før vi allerede hadde blitt evolusjonært skilt fra Pan i gjennom flere utviklingstrinn.

Det er derfor ikke direkte feil å si at vi "stammer fra aper", for vi gjør jo det - bare ingen nålevende art. Mens ingen andre aper enn osselv stammer fra Homo sapiens.

Evt så leser jeg dette på en helt annen måte enn du gjør ;)

Uansett hvordan du vrir og vender på flisa er jo det eneste korrekte svaret at vi har en felles stamfar, som også var en apeart.

jeg vet hva som er korrekt. Men denne tråden handlet liksom ikke om hva som er korrekt, siden den starter så flippet.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet hva som er korrekt. Men denne tråden handlet liksom ikke om hva som er korrekt, siden den starter så flippet.

Flippet? Mye forskning har vist at det meget vel kan være omtrentlig slik som beskrevet.

http://www.cosmostv.org/2011/05/was-darwin-wrongapes-descended-from.html

Man didn’t descend from apes. What is closer to the truth is that our knuckle-dragging cousins descended from us.

Anonymous poster hash: 0a3ff...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet hva som er korrekt. Men denne tråden handlet liksom ikke om hva som er korrekt, siden den starter så flippet.

Jeg antok at du hadde samme syn på saken som meg. Men siden du skrev

" Hehe. Det gir iallfall akkurat like mye mening å si at apene stammer fra oss, som at vi stammer fra apene."

Var jeg åpen for at du leste det hele litt annerledes enn meg. Da jeg er av den oppfatning at man ikke fritt kan snu på denne flisa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg antok at du hadde samme syn på saken som meg. Men siden du skrev

" Hehe. Det gir iallfall akkurat like mye mening å si at apene stammer fra oss, som at vi stammer fra apene."

Var jeg åpen for at du leste det hele litt annerledes enn meg. Da jeg er av den oppfatning at man ikke fritt kan snu på denne flisa.

Neeei, det er vel så. Men artig er det, lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flippet? Mye forskning har vist at det meget vel kan være omtrentlig slik som beskrevet.

http://www.cosmostv.org/2011/05/was-darwin-wrongapes-descended-from.html

Man didn’t descend from apes. What is closer to the truth is that our knuckle-dragging cousins descended from us.

Anonymous poster hash: 0a3ff...778

Bollocks. Og det er det mange grunner til.

Alle de store apene BORTSETT fra oss, har 24 kromosompar. Vi har 23 par. Grunnen til det er at ett av kromosomene våre er en sammensmelting av 2 av kromosomene deres. Og siden dette bare finnes hos mennesker, så er det ganske umulig at vi, som dannet vår egen lille gren på det evolusjonære treet sist av alle, skulle være opphav til de mer arkaiske formene med 48 kromosomer.

Anyway, slik jeg har forstått dette, så var ikke menneskehetas evolusjon riktig så ryddig og lineær som de fleste av oss tenker oss det. Det kan ha vært så mye som fem forskjellige menneskeraser på et tidspkt. Dvs skikkelige raser som ikke kunne blande seg med hverandre, men som hadde mange morfologiske fellestrekk, likevel, og kroppsliggjorde mye av det som gjør et menneske til et menneske.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollocks. Og det er det mange grunner til.

Alle de store apene BORTSETT fra oss, har 24 kromosompar. Vi har 23 par. Grunnen til det er at ett av kromosomene våre er en sammensmelting av 2 av kromosomene deres. Og siden dette bare finnes hos mennesker, så er det ganske umulig at vi, som dannet vår egen lille gren på det evolusjonære treet sist av alle, skulle være opphav til de mer arkaiske formene med 48 kromosomer.

Anyway, slik jeg har forstått dette, så var ikke menneskehetas evolusjon riktig så ryddig og lineær som de fleste av oss tenker oss det. Det kan ha vært så mye som fem forskjellige menneskeraser på et tidspkt. Dvs skikkelige raser som ikke kunne blande seg med hverandre, men som hadde mange morfologiske fellestrekk, likevel, og kroppsliggjorde mye av det som gjør et menneske til et menneske.

Siden personer med Downs syndrom har 47 kromosomer er det nok helt klart grunn til å tro at det på et eller annet tidspunkt skjedde en alvorlig mutasjon som førte til hele to ekstra kromosomer, og vips—vi fikk apekatter.

Anonymous poster hash: 0a3ff...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden personer med Downs syndrom har 47 kromosomer er det nok helt klart grunn til å tro at det på et eller annet tidspunkt skjedde en alvorlig mutasjon som førte til hele to ekstra kromosomer, og vips—vi fikk apekatter.

Anonymous poster hash: 0a3ff...778

Dette er ikke sammenlignbart overhodet!

Mens mennesker har smeltet sammen to kromosomer kromosompar 2a og 2b på de andre menneskeapene har blitt til vårt kromosompar nr. 2

Dette sees blant annet med at det finnes telomerer i midten av vårt kromosom 2, og ved at det finnes rester av sentromerene i midten av det som tidligere var kromosom 2a og 2b og som nå er kromosom 2.

Mennesker med downs har en tripplett av kromosompar nr. 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...