Gå til innhold

Jobbsøknad lærer - ikke noe respons.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det var lite konstruktivt innlegg. Hvordan skal det hjelpe TS? Man er per definisjon ikke ferdig utdannet lærer, men det er ikke noe problem å bli tilsatt som lærer. Så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på alle de ulike måtene man kan bli lærer på.

Da bryter skolen i så fall opplæringslova. Man kan ikke ansettes som lærer hvis man ikke er lærer. Kun dersom det ikke er kvalifiserte søkere kan man ansette andre, men da kun midlertidig og som ufaglært.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er litt rart at du sier at jeg krangler, når det er du som skriver at du er nyutdannet lærer som ikke får lærerjobb - når du verken er adjunkt (med eller uten opprykk) eller lektor :vetikke:

Det er mange vei til Rom, og det er mange veier til å bli lærer.

Men fagkombinasjonen du har er ikke voldsomt etterspurt i utgangspunktet

Du har ikke tilstrekkelig med vekttall for å kunne undervise i f.eks Engelsk og Norsk er et såpass stort et fag, at 60 stp. blir fort å regne som litt lite.

Og når du da i tillegg mangler PPUen så tror jeg du dessverre havner litt langt nede i søkerbunken.

Hadde du f.eks hatt Matte, Naturfag og Idrettsfag tror jeg det hadde vært lettere å få jobb.

Evt. 180 stp i Norsk, Samfunnskunnskap eller Engelsk + et av fagene nevnt over.

Jeg er på vei til å bli ferdig utdannet. Det er jo du som krangler på de små tingene når jeg, og flere her har forklart at mange går denne veien, og blir tilsatt i skolen uten PPU. Når det gjelder engelsk og norsk, så tar du feil der. Jeg har mye mer kompetanse i de to fagene enn de som tar vanlig allmennlærer utdanning, da de kun har 30 studiepoeng i hvert av disse fagene, og andre skolefag. I tillegg har jeg to år kroppsøving/idrett. Klart man havner litt under de som har mer erfaring og slikt, men nå søker mange av disse kommunene etter ganske mange lærere i vikariater osv, så det må da være mulig å få noe.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bryter skolen i så fall opplæringslova. Man kan ikke ansettes som lærer hvis man ikke er lærer. Kun dersom det ikke er kvalifiserte søkere kan man ansette andre, men da kun midlertidig og som ufaglært.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Man blir ansatt som ufaglært ja, men du jobber som lærer. Så tar man PPU mens man jobber. Dette er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei til å bli ferdig utdannet. Det er jo du som krangler på de små tingene når jeg, og flere her har forklart at mange går denne veien, og blir tilsatt i skolen uten PPU. Når det gjelder engelsk og norsk, så tar du feil der. Jeg har mye mer kompetanse i de to fagene enn de som tar vanlig allmennlærer utdanning, da de kun har 30 studiepoeng i hvert av disse fagene, og andre skolefag. I tillegg har jeg to år kroppsøving/idrett. Klart man havner litt under de som har mer erfaring og slikt, men nå søker mange av disse kommunene etter ganske mange lærere i vikariater osv, så det må da være mulig å få noe.

Anonymous poster hash: 68761...783

Du konkurrerer jo mot grunnskolelærer 5-10. trinn og de har minst 60 studiepoeng i enten norsk, engelsk eller matte.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det, men det gjelder ikke alle steder. Jeg bor for eksempel et sted hvor skolene kan velge og vrake i lærere og kun de med lang erfaring og eventuelt veldig gode karakterer får jobb. Ufaglærte eller barnehagelærerere med tilleggsutdanning får ikke muligheten i det hele tatt. Men generelt i Norge er det riktig at det er stort behov for lærere.

Hvis du nettopp har startet søkeprosessen er det ikke så rart at du ikke har hørt noe. Ting tar ofte tid i det offentlige.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

To av kommunene og noen av skolene hadde søknadsfrist 1 mars. Andre hadde i slutten av mars, og en del hadde nå i midten av april. De siste synes jeg ikke er noe rart jeg ikke har hørt noe fra, men de som hadde frist 1 mars burde jeg vel snart høre noe fra? Vet det tar tid i det offentlige, og det har jo vært påske.

Anonymous poster hash: 68761...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du konkurrerer jo mot grunnskolelærer 5-10. trinn og de har minst 60 studiepoeng i enten norsk, engelsk eller matte.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Jeg har 60 poeng engelsk, 60 poeng norsk og 120 poeng Kroppsøving/idrett.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Om du leser hovedinnlegget så ser du at jeg har søkt på alle ledige stillinger som passer til min utdannelse i vår kommune og de nærmeste kommunene. Vi kan dessverre ikke flytte da jeg er alene med omsorgen for et barn, vi har ikke familie og er avhengig av det lille nettverket vi har her skal hverdagen gå rundt. Det er 6 kommuner i nærheten jeg har søkt jobb i i tillegg til vår egen.

Anonymous poster hash: 68761...783

Ja, jeg leste det du skrev der, og prøvde nå bare å hjelpe deg litt.

Men, siden du er alene med omsorgen så kan det ikke skade å se litt videre, - selv om det er en mental prosess som må gås før man eventuelt er klar for en potensiell flytting.

Uansett ønsker jeg deg lykke til videre i prosessen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av kommunene og noen av skolene hadde søknadsfrist 1 mars. Andre hadde i slutten av mars, og en del hadde nå i midten av april. De siste synes jeg ikke er noe rart jeg ikke har hørt noe fra, men de som hadde frist 1 mars burde jeg vel snart høre noe fra? Vet det tar tid i det offentlige, og det har jo vært påske.

Anonymous poster hash: 68761...783

Den med frist 1. mars skulle du ha hørt noe fra ja, men man skal aldri si aldri. Som du sier har det vært påske og det offentlige kan være ufattelige trege. Men når det er så lenge siden søknadsfrist skader det ikke å ta en telefon for å høre hvor langt de har kommet i prosessen.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 60 poeng engelsk, 60 poeng norsk og 120 poeng Kroppsøving/idrett.

Anonymous poster hash: 68761...783

Ja, og enn så lenge ikke et eneste studiepoeng pedagogikk eller fagdidaktikk. Det blir dessuten vanskelig når du ikke kan ansettes dersom det søker en ferdigutdannet kvalifisert lærer på stillingene du ønsker.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste det du skrev der, og prøvde nå bare å hjelpe deg litt.

Men, siden du er alene med omsorgen så kan det ikke skade å se litt videre, - selv om det er en mental prosess som må gås før man eventuelt er klar for en potensiell flytting.

Uansett ønsker jeg deg lykke til videre i prosessen :)

Jeg kan som sagt ikke flytte til et totalt ukjent sted med en fireåringen helt alene. Vi har ikke noe familie fra før, og det lille nettverket vi har her må vi nesten ha rundt oss, da de fungerer som vår familie.

Anonymous poster hash: 68761...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og enn så lenge ikke et eneste studiepoeng pedagogikk eller fagdidaktikk. Det blir dessuten vanskelig når du ikke kan ansettes dersom det søker en ferdigutdannet kvalifisert lærer på stillingene du ønsker.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

På mange av stillingene står det at de søker folk med forskjellig fagsammensetting, også folk som kun har fullført bachelor. Mange av kommunene har listet opp ganske mange ulike retninger. De som søker ren allmennlærer utdanning har jeg ikke søkt på.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med frist 1. mars skulle du ha hørt noe fra ja, men man skal aldri si aldri. Som du sier har det vært påske og det offentlige kan være ufattelige trege. Men når det er så lenge siden søknadsfrist skader det ikke å ta en telefon for å høre hvor langt de har kommet i prosessen.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Ja jeg kan jo alltids ta en telefon til de som hadde frist så tidlig.

Anonymous poster hash: 68761...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange av stillingene står det at de søker folk med forskjellig fagsammensetting, også folk som kun har fullført bachelor. Mange av kommunene har listet opp ganske mange ulike retninger. De som søker ren allmennlærer utdanning har jeg ikke søkt på.

Anonymous poster hash: 68761...783

Ja, du må jo selvsagt søke. Og det kan godt hende du får jobb også. Men som sagt, dersom en ferdigutdannet lærer søker samme stillingen som deg kan du ikke ansettes.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og enn så lenge ikke et eneste studiepoeng pedagogikk eller fagdidaktikk. Det blir dessuten vanskelig når du ikke kan ansettes dersom det søker en ferdigutdannet kvalifisert lærer på stillingene du ønsker.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Var jo veldig som du skulle tråkke på TS. Det er som sagt ikk unormalt å ikke ha fullført pedagogikk når man begynner å jobbe i skolen. Det hjelper ikke TS noenting at du er så forferdelig negativ. Hva med å komme med noen tips/erfaringer/råd. På min skole var det en med bachelor i norsk + et år matte, som ble ansatt i høst, han har ikke PPU fullført enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste det du skrev der, og prøvde nå bare å hjelpe deg litt.

Men, siden du er alene med omsorgen så kan det ikke skade å se litt videre, - selv om det er en mental prosess som må gås før man eventuelt er klar for en potensiell flytting.

Uansett ønsker jeg deg lykke til videre i prosessen :)

Det er ikke bare bare å ta med seg et lite barn, som går i barnehage og flytte til andre siden av landet uten å kjenne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo havne bak veldig mange, da du ikke er ferdig utdanna. Det varierer også litt på de ulike skolene hva som prioriteres, noen ville aldri ansatt en ufaglært (deg), mens noen er mest opptatt av fagkunnskap og kunne ansatt med forbehold om at du tar PPU. Dette gjelder bare dersom ingen andre søkere har fagkompetansen de vil ha.

Syns uansett det høres rart ut å si at det er veldig vanlig å starte i full jobb før man er ferdig utdanna, det er ikke min erfaring fra hverken by eller land. Unntaka er stort sett yrkesfagslærere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vil jo havne bak veldig mange, da du ikke er ferdig utdanna. Det varierer også litt på de ulike skolene hva som prioriteres, noen ville aldri ansatt en ufaglært (deg), mens noen er mest opptatt av fagkunnskap og kunne ansatt med forbehold om at du tar PPU. Dette gjelder bare dersom ingen andre søkere har fagkompetansen de vil ha.

Syns uansett det høres rart ut å si at det er veldig vanlig å starte i full jobb før man er ferdig utdanna, det er ikke min erfaring fra hverken by eller land. Unntaka er stort sett yrkesfagslærere.

Jeg opplever at dette ikke unormalt. Har selv gått den veien og kjenner andre som også har det. Men er jo som sagt forskjellig fra skole til skole, sted til sted, og ulike deler av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo veldig som du skulle tråkke på TS. Det er som sagt ikk unormalt å ikke ha fullført pedagogikk når man begynner å jobbe i skolen. Det hjelper ikke TS noenting at du er så forferdelig negativ. Hva med å komme med noen tips/erfaringer/råd. På min skole var det en med bachelor i norsk + et år matte, som ble ansatt i høst, han har ikke PPU fullført enda.

Jeg tråkker da ikke på TS? Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tråkker da ikke på TS? Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Syntes du var i overkant negativ. TS har jo mye kompetanse, ja PPU er ikke fullført, men både engelsk og norsk er veldig ettraktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Jeg blir jo litt stresset. Jeg har ikke rett på mer overgangsstønad, ikke vil jeg ha rett på mer heller, og er derfor avhengig av å komme ut i jobb og ta PPU mens jeg jobber.



Anonymous poster hash: 68761...783
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...