Gå til innhold

For sent å søke på Kunshøgskolen - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere som går og har gått på kunsthøgskolen (forskjellige linjer). Har aldri hørt om noen som kommer rett inn etter VGS. De jeg kjenner har jobbet hardt og levd for opptaksprøvene i mange år.

De har som regel brukt disse årene på fagskoler;einar granum, strykejernet, prosjektskolen, nkf.

Mange av disse er såpass dyktige at de lander jobber, hatt utstillinger osv før de kommer inn.

Det kan også være lurt å søke seg til andre byer enn oslo.

Har en kompis som går illustrasjon og grafisk design på kunsthøgskolen i bergen. Hun er veldig fornøyd. Hun gikk to år på grafisk design på nkf først. Søkte hvert år etter vgs. Året etter NKF så jobbet hun bare deltid og brukte all tid til overs på forberede seg til opptaket.

Anonymous poster hash: e446c...072

Jeg forstår at det er hardt jobb og et nåløye å komme seg igjennom.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil, men jeg ønsker å drive med dette. Jeg aner ikke hva eller hvor eller hvordan.

Jeg kan helt ærlig ikke så mye om kunst og kunstfag og vet ikke hva jeg bør søke på.

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår at det er hardt jobb og et nåløye å komme seg igjennom.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil, men jeg ønsker å drive med dette. Jeg aner ikke hva eller hvor eller hvordan.

Jeg kan helt ærlig ikke så mye om kunst og kunstfag og vet ikke hva jeg bør søke på.

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Du bør i alle fall helst sikkert starte med å gjøre rundig research om ulike skoler.

Anonymous poster hash: b8697...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er hardt jobb og et nåløye å komme seg igjennom.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil, men jeg ønsker å drive med dette. Jeg aner ikke hva eller hvor eller hvordan.

Jeg kan helt ærlig ikke så mye om kunst og kunstfag og vet ikke hva jeg bør søke på.

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Er det lenge siden du ble ferdig på videregående eller blir du ferdig nå? Har du fullført opptaksprøve oppgavene? Eller har du glemt det også?

Vil anbefale deg å gå inn på de forskjellige skolenes hjemmesider og lese godt om de forskjellige linjene.

På de fleste fagskolene ligger det også mange elevarbeider ute, kanskje det kan gi deg en pekepinn på hvilken retning du vil i?

Her for eksempel: http://www.khio.no/Norsk/Design/#3832. Se nedover elevlistene, de som er understreket linker videre til portfolier.

Du finner også en del på nkf, westerdahls og de andre skolene som er nevnt her sine hjemmesider.

Det kan også være lurt å se på de forskjellige opptaksprøvene, kanskje også prøve å løse disse.

Eksempel, her er nkf sin illustrasjons-opptaksprøve for i år:

Oppgave 1

Fokus: Tegneferdighet

Lag en frihåndstegning av et verktøy der du fokuserer på det naturalistiske.

Oppgave 2

Fokus: Kreativitet

Velg tre gjenstander som forteller noe om hvem du er. Lag en komposisjon av disse og beskriv dine valg. Valgfri teknikk.

Oppgave 3

Fokus: Motivasjon

Skriv en halv side om hvorfor du vil studere Illustrasjon ved Norges Kreative Høyskole.

Som sagt; gå inn på alle studier som kan virke interessante og LES. Les hva elevene driver med, se hva de lager. Finn tidligere elever og se hva de gjør etterpå (de fleste har elevlister på sidene sine). Prøv å finne ut hva som virker mest spennende for deg.

Også bruker du dette året på å øve og bli bedre. Husk søknadsfristen neste gang.

Anonymous poster hash: e446c...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i alle fall helst sikkert starte med å gjøre rundig research om ulike skoler.

Anonymous poster hash: b8697...c6e

Jeg skulle ønske noen kunne fortelle meg litt, føler jeg leser meg grønn på dette...

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du ble ferdig på videregående eller blir du ferdig nå? Har du fullført opptaksprøve oppgavene? Eller har du glemt det også?

Vil anbefale deg å gå inn på de forskjellige skolenes hjemmesider og lese godt om de forskjellige linjene.

På de fleste fagskolene ligger det også mange elevarbeider ute, kanskje det kan gi deg en pekepinn på hvilken retning du vil i?

Her for eksempel: http://www.khio.no/Norsk/Design/#3832. Se nedover elevlistene, de som er understreket linker videre til portfolier.

Du finner også en del på nkf, westerdahls og de andre skolene som er nevnt her sine hjemmesider.

Det kan også være lurt å se på de forskjellige opptaksprøvene, kanskje også prøve å løse disse.

Eksempel, her er nkf sin illustrasjons-opptaksprøve for i år:

Oppgave 1

Fokus: Tegneferdighet

Lag en frihåndstegning av et verktøy der du fokuserer på det naturalistiske.

Oppgave 2

Fokus: Kreativitet

Velg tre gjenstander som forteller noe om hvem du er. Lag en komposisjon av disse og beskriv dine valg. Valgfri teknikk.

Oppgave 3

Fokus: Motivasjon

Skriv en halv side om hvorfor du vil studere Illustrasjon ved Norges Kreative Høyskole.

Som sagt; gå inn på alle studier som kan virke interessante og LES. Les hva elevene driver med, se hva de lager. Finn tidligere elever og se hva de gjør etterpå (de fleste har elevlister på sidene sine). Prøv å finne ut hva som virker mest spennende for deg.

Også bruker du dette året på å øve og bli bedre. Husk søknadsfristen neste gang.

Anonymous poster hash: e446c...072

Takk for utfyllende info, jeg føler jeg kommer til kort. Det er jo utrolig vanskelig å komme inn på disse skolene i utgangspunktet.

Jeg kan, som sagt, ikke så mye, men jeg er iallfall god i det jeg driver med. Føler meg ganske usikker.

Det er forresten noen år siden jeg fullførte vgs.

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten rett av meg å gå illustrasjon og grafisk design når jeg vil tegne og bruke hendene mine på denne måten?



Anonymous poster hash: cf475...0d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten rett av meg å gå illustrasjon og grafisk design når jeg vil tegne og bruke hendene mine på denne måten?

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Hun jeg kjenner bruker hovedsakelig blyant dette året, men på kunsthøgskolen kommer det jo helt an på hva man foretrekker og hva man vil.

Du burde virkelig gå inn og lese deg opp. Det vil hjelpe deg mer på usikkerheten og på å ta riktig valg.

Det er veldig stor forskjell på fagskolene og kunsthøgskolen.

På NKF er det mye fokus på å lære teknikk og utvikle seg faglig. Mens strykejernet f.eks har jeg inntrykk av at man videreutvikler det man allerede kan og jobber rimelige fritt, men med tilbakemeldinger og hjelp til å bli bedre.

Hvis du føler deg såpass usikker, så kan det jo kanskje være lurt å ta to år på en fagskole? Så får du mer veiledning og blir undervist. De fleste private fagskoler tar som regel inn elever så lenge det er plass, så det er ikke nødvendigvis for sent enda. Bare vær obs på at mange av disse er veldig populære.

Følg rådene i tråden jeg postet. Jeg kan dessverre ikke alt om alle linjer, men du finner ut det meste av å gå inn og lese om hver enkelt på egenhånd. De har som regel noen du kan kontakte om du trenger svar på mer spesifikke ting også.

Anonymous poster hash: e446c...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i alle fall helst sikkert starte med å gjøre rundig research om ulike skoler.

Anonymous poster hash: b8697...c6e

Ja, jeg skal prøve å finne ut av dette iløpet av helgen. Er jo ikke mange dagene til 15.april.

Føler det er et virvar og stress uten like når man ikke finner så mye info noen steder...

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg kjenner bruker hovedsakelig blyant dette året, men på kunsthøgskolen kommer det jo helt an på hva man foretrekker og hva man vil.

Du burde virkelig gå inn og lese deg opp. Det vil hjelpe deg mer på usikkerheten og på å ta riktig valg.

Det er veldig stor forskjell på fagskolene og kunsthøgskolen.

På NKF er det mye fokus på å lære teknikk og utvikle seg faglig. Mens strykejernet f.eks har jeg inntrykk av at man videreutvikler det man allerede kan og jobber rimelige fritt, men med tilbakemeldinger og hjelp til å bli bedre.

Hvis du føler deg såpass usikker, så kan det jo kanskje være lurt å ta to år på en fagskole? Så får du mer veiledning og blir undervist. De fleste private fagskoler tar som regel inn elever så lenge det er plass, så det er ikke nødvendigvis for sent enda. Bare vær obs på at mange av disse er veldig populære.

Følg rådene i tråden jeg postet. Jeg kan dessverre ikke alt om alle linjer, men du finner ut det meste av å gå inn og lese om hver enkelt på egenhånd. De har som regel noen du kan kontakte om du trenger svar på mer spesifikke ting også.

Anonymous poster hash: e446c...072

Ja, kanskje jeg burde gå på en fagskole 1 år for å se, eventuelt 2 år.

Har hørt om Einar Granum og Strykejernet og Norges Kreative Høgskole, men ellers er alt annet ganske ukjent.

Hvilken skole satser mest på tegning og illustrasjon og sånt?

Gjerne maling også.

Er nok mest interessert i tegning og maling, men også litt skulptur.

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du anbefaler heller Einar Granum og Strykejernet fremfor Norges Kreative Høyskole?

Om utøvende kunstnere har problem med å komme inn på Kunsthøyskolen, så gjelder det visst ikke bare å være god.

Hva er det de ser etter egentlig? Ser de etter folk som skiller seg ut og går sin egen vei?

Hva kan jeg forvente meg om jeg kommer inn på Kunsthøyskolen? Hva kan jeg forvente meg etter endt studie? Hva kan man jobbe som?

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Nkh vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at det er mer designbasert enn de jeg nevnte.

Vet ikke så mye om hva som skal til for å komme inn på Khio heller. En gjestelærer der fortalte meg oppgitt at nesten ingen der kan tegne, så det er ikke helt sant at du må være superflink for å komme inn. De leter nok mer etter de som har potensiale til å bli store kunstnere og da hjelper det dessverre mer å være en raring i skjortel som ruller seg i egg og hønsefjær, fremfor å kunne det tekniske.

Hva du kan bli kommer an på om du studerer design eller kunst. Vil tro det er flere lukrative jobber innen design, men også hardere konkurranse.

Kunstner er ingen beskyttet tittel, så en utdannelse på Khio gir deg ikke automatisk noen jobb. Det er veldig få som klarer å leve av å være kunstnere og det handler mye om å gjøre navnet sitt kjent. Det samme med illustratøryrket. Vil anta at det er rundt fem stykker i Norge som har det som eneste jobb. Du må også være klar for å jobbe natt og dag for noe du med stor sannsynlighet ikke kommer til å tjene noe på.

Det du kan gjøre er å studere ped. i tillegg. Da kan du jobbe som kunst- og håndverkslærer eller som kunstpedagog i f.eks. barnehager. Å jobbe som ren kunstner er vanskelig, men kunst sammen med andre fag gir deg mange fler jobbmuligheter. Kan det være noe for deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje jeg burde gå på en fagskole 1 år for å se, eventuelt 2 år.

Har hørt om Einar Granum og Strykejernet og Norges Kreative Høgskole, men ellers er alt annet ganske ukjent.

Hvilken skole satser mest på tegning og illustrasjon og sånt?

Gjerne maling også.

Er nok mest interessert i tegning og maling, men også litt skulptur.

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Strykejernet er mer "fritt", uformelt og crazy. Mye skrotskulpturer, grafitti og annen moderne kunst. Einar Granum er mer klassisk kunst. Ut fra det du skriver her høres det ut som EG passer deg best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nkh vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at det er mer designbasert enn de jeg nevnte.

Vet ikke så mye om hva som skal til for å komme inn på Khio heller. En gjestelærer der fortalte meg oppgitt at nesten ingen der kan tegne, så det er ikke helt sant at du må være superflink for å komme inn. De leter nok mer etter de som har potensiale til å bli store kunstnere og da hjelper det dessverre mer å være en raring i skjortel som ruller seg i egg og hønsefjær, fremfor å kunne det tekniske.

Hva du kan bli kommer an på om du studerer design eller kunst. Vil tro det er flere lukrative jobber innen design, men også hardere konkurranse.

Kunstner er ingen beskyttet tittel, så en utdannelse på Khio gir deg ikke automatisk noen jobb. Det er veldig få som klarer å leve av å være kunstnere og det handler mye om å gjøre navnet sitt kjent. Det samme med illustratøryrket. Vil anta at det er rundt fem stykker i Norge som har det som eneste jobb. Du må også være klar for å jobbe natt og dag for noe du med stor sannsynlighet ikke kommer til å tjene noe på.

Det du kan gjøre er å studere ped. i tillegg. Da kan du jobbe som kunst- og håndverkslærer eller som kunstpedagog i f.eks. barnehager. Å jobbe som ren kunstner er vanskelig, men kunst sammen med andre fag gir deg mange fler jobbmuligheter. Kan det være noe for deg? :)

Hehehe, ja en skikkelig kunster må nok rulle seg i tjære og fjær og ta den helt ut med skjortel og aplelue ... Skjønner nå at det ikke bare gjelder å være flink å tegne, men at man må ha SJEL!

Hva er forskjell på design og kunst?

Moderne kunst er ingenting for meg, der man ser flekker og streker av maling eller kullstift og skal analysere hva man ser i bildet ...

Jeg liker mer klassisk kunst der man faktisk ser hva som er malt og tegnet selv om det kan være defust også.

Om jeg vil jobbe med noe må det være å bl.a. illustrere bøker, slik som Alan Lee. :)

Hvordan kan jeg det?

Å jobbe som lærer har jeg ikke tenkt så mye på ... sliter litt med sosial angst.

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strykejernet er mer "fritt", uformelt og crazy. Mye skrotskulpturer, grafitti og annen moderne kunst. Einar Granum er mer klassisk kunst. Ut fra det du skriver her høres det ut som EG passer deg best.

Ja, da blir det nok EG, for det er vel ingen andre skoler som er som EG?

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja en skikkelig kunster må nok rulle seg i tjære og fjær og ta den helt ut med skjortel og aplelue ... Skjønner nå at det ikke bare gjelder å være flink å tegne, men at man må ha SJEL!

Hva er forskjell på design og kunst?

Moderne kunst er ingenting for meg, der man ser flekker og streker av maling eller kullstift og skal analysere hva man ser i bildet ...

Jeg liker mer klassisk kunst der man faktisk ser hva som er malt og tegnet selv om det kan være defust også.

Om jeg vil jobbe med noe må det være å bl.a. illustrere bøker, slik som Alan Lee. :)

Hvordan kan jeg det?

Å jobbe som lærer har jeg ikke tenkt så mye på ... sliter litt med sosial angst.

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Kunst og design handler mye om det samme og det er mange som driver med begge deler. Men mens kunst kun handler om estetikk, handler design om estetikk + funksjon. Design er kommersielt og målet er å selge mest mulig, så mange anser det som tørt og mindre kunstnerisk, fordi man ikke har den samme kunstneriske friheten og muligheten til å være kontroversiell. Og det er jo grenser for hvor spennende et strykejern kan se ut. Samtidig er design en elementær del av kunsthistorien og mange designere blir ansett som like viktige kunstnere som de store billedkunstnerne.

Dette er en definisjon jeg kommer med på sparket og jeg har egentlig ikke peiling på design, så du kan sikkert finne det bedre forklart andre steder.

Du kan utdanne deg til illustratør (det er hvertfall en linje på Nkh, vet ikke om noen andre steder som har det). Så er det om å gjøre å skaffe seg flest mulig oppdrag. Men som jeg allerede har nevnt, er det ikke noe trygt yrke å satse på. Selv de mest annerkjente må ta seg strøjobber på siden for å få endene til å møtes. Prøver ikke å skremme deg bort altså, men du må ha det i bakhodet hvis du velger den utdannelsen, og virkelig være klar for å jobbe hardt.

Det er nok bruk for kunstnere/designere i flere yrker enn typiske sosiale yrker, men kommer ikke på noe konkret nå. Kanskje sammen med f.eks. byutvikling eller dekorasjon i offentlige bygg.

Ja, da blir det nok EG, for det er vel ingen andre skoler som er som EG?

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Ikke i Oslo i hvert fall. Den beskrivelsen du kommer med av moderne kunst passer nok best med prosjektskolen. Der er det mye billig, ubrukelig samtidskunst (synes jeg da, andre kan selvfølgelig være uenige). Strykejernet er derimot ikke så ille. Det er en god blanding av klassisk, moderne og undergrunnskunst, langt unna overtolkede flekker, som du nevner. Hvis du bor i Oslo kan du jo dra og besøke de forskjellige skolene? De pleier å ha åpen dag i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på opptakskravene til Einar Granum, og jeg følte det ble altfor overveldende ... Jeg fikk rett og slett prestasjonsangst!

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette ...



Anonymous poster hash: cf475...0d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så på opptakskravene til Einar Granum, og jeg følte det ble altfor overveldende ... Jeg fikk rett og slett prestasjonsangst!

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette ...

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Leser over her at du har ADD. Har det jeg også og kjenner meg veldig igjen når du snakker om at du blir overveldet og får prestasjonsangst. :P Jeg holder også på å søke til EG og prøver å ikke stresse meg ihjel, men det hjelper å være litt systematisk, så ser du at det ikke er uoverkommelig likevel.

Oppgaven som går ut på å tegne noe du bruker hver dag trenger ikke å være så vanskelig, da den bare skal vise at du kan grunnleggende tegning. Bare tegn en sykkel, vannflaske, snusboks, telefon eller kaffekopp en 5-10 ganger og plukk ut den du liker best.

Av de to valgfrie oppgavene valgte jeg å illustrere en sang. Da satt jeg meg bare ned med en spilleliste og en skissebok og etter noen timer hadde jeg nok å ta av. Husk at det ikke finnes noen fasit for personlig tolkning. Du kan med andre ord tegne en katt til "oops i did it again" uten at noen kan si det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser over her at du har ADD. Har det jeg også og kjenner meg veldig igjen når du snakker om at du blir overveldet og får prestasjonsangst. :P Jeg holder også på å søke til EG og prøver å ikke stresse meg ihjel, men det hjelper å være litt systematisk, så ser du at det ikke er uoverkommelig likevel.

Oppgaven som går ut på å tegne noe du bruker hver dag trenger ikke å være så vanskelig, da den bare skal vise at du kan grunnleggende tegning. Bare tegn en sykkel, vannflaske, snusboks, telefon eller kaffekopp en 5-10 ganger og plukk ut den du liker best.

Av de to valgfrie oppgavene valgte jeg å illustrere en sang. Da satt jeg meg bare ned med en spilleliste og en skissebok og etter noen timer hadde jeg nok å ta av. Husk at det ikke finnes noen fasit for personlig tolkning. Du kan med andre ord tegne en katt til "oops i did it again" uten at noen kan si det er feil.

Hehe, så gøy at du også søker med ADD. :P

Jeg tenkte å tegne en fobi, for har det i hodet hvordan den skal se ut, så får håpe at jeg får det ned på arket, om ikke har jeg en sang jeg kan prøve å tegne til.

Det jeg stresser mest med er at de ber oss om å legge ved dokumentasjon av tidligere kunstutdannelse, og jeg har ingen!

Og jeg har ingen tidligere arbeider for iår ... har ikke gjort noen ting i det siste...

Og hvordan skal jeg legge ved arbeider? Må jeg ta bilde av det og legge inn på dataen?

Jeg er ikke så dum som jeg høres ut som, men jeg blir bare så overveldet og føler at er værre enn det er :P

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og motivasjon?

Hva mener de med det?

Jeg har dårlig selvtillit og aner ikke hva jeg skal skrive om motivasjon ... Det er vel egentlig den værste oppgaven å skrive hva som motiverer deg ... uff, nei ...



Anonymous poster hash: cf475...0d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og motivasjon?

Hva mener de med det?

Jeg har dårlig selvtillit og aner ikke hva jeg skal skrive om motivasjon ... Det er vel egentlig den værste oppgaven å skrive hva som motiverer deg ... uff, nei ...

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Hehe, så gøy at du også søker med ADD. :P

Jeg tenkte å tegne en fobi, for har det i hodet hvordan den skal se ut, så får håpe at jeg får det ned på arket, om ikke har jeg en sang jeg kan prøve å tegne til.

Det jeg stresser mest med er at de ber oss om å legge ved dokumentasjon av tidligere kunstutdannelse, og jeg har ingen!

Og jeg har ingen tidligere arbeider for iår ... har ikke gjort noen ting i det siste...

Og hvordan skal jeg legge ved arbeider? Må jeg ta bilde av det og legge inn på dataen?

Jeg er ikke så dum som jeg høres ut som, men jeg blir bare så overveldet og føler at er værre enn det er :P

Anonymous poster hash: cf475...0d2

Det er mange som går der uten å ha kunstutdannelse fra før, så det skal gå bra.

Du kan enten scanne eller fotografere det du skal sende inn. Hvis du fotograferer burde du ha mye lys, aller helst dagslys. Bruk det beste kameraet du har også.

Bare skriv at de er fra 2015, selv om det ikke stemmer. Ingen som sjekker det uansett. :P

Du har allerede skrevet mye her om hvorfor du vil studere kunst, så bare skriv det samme i motivasjonsbrevet. Det trenger ikke være så langt og så lenge du er ærlig og virker oppriktig interessert holder nok det. Kvalitet foran kvantitet!

Lykke til! Vil gjerne ha oppdatering på onsdag/torsdag om hvordan det gikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...