Gå til innhold

hva burde jeg bytte ut smøret med når jeg steker mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bytte ut enkelte matvarer for å spise sunnere. Bytte ut fine produkter med grove f.eks.

Så, hva burde jeg bytte ut smøret med når jeg steker mat?





Anonymous poster hash: 715d9...df1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde ikke bytte ut smøret med noe. Smør i seg selv er sunt, og det er faktisk mindre energirikt enn f.eks olivenolje og kokosolje, som forøvrig er utmerkede alternativer om du ikke tåler melkeproteiner.

En stor fordel med smør er at det forteller deg hvor varmt det er. En bør unngå at det er så varmt at smøret svir seg. Da vil maten også svi seg. Høy temperatur gir god smak og stekeskorpe, men dessverre er enkelte av disse stoffene forbundet med kreftrisiko. Det gjelder forsåvidt uansett hva du steker i. Det er bindinger mellom sukkerarter og proteiner i overflaten på kjøtt og grønnsaker det er snakk om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å bytte ut enkelte matvarer for å spise sunnere. Bytte ut fine produkter med grove f.eks.

Så, hva burde jeg bytte ut smøret med når jeg steker mat?

Anonymous poster hash: 715d9...df1

RaPSolje

Anonymous poster hash: 8c914...b0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tull er nå dette? Smør er jo det sunneste du kan bruke.

De som produserer margarin og olje har jobbet hardt for å lure samfunnet til å tro at deres produkt er det sunneste, for slik å skaffe seg større markedsandeler, men nyere forskning viser at det er smør som er tingen.

-hilsen meieriansatt (kødda)

Anonymous poster hash: 1629c...e91

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hører kokosolje kan være et godt alternativ



Anonymous poster hash: e6787...6c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behold smøret. Fjern heller ting som korn og sukker. Smør, kombinert med olivenolje, gir god smak. Kokosolje er også er alternativ, men gir kokossmak på maten.

Anonymous poster hash: 7022e...c43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare begrens det, ikke bruk for mye.

Jeg har gått ned noen kilo etter at jeg la om livsstilen og jeg spiser fortsatt fett - fra smør, melk, ost, kjøtt, majones, fløte m.m. Jeg droppet faktisk lettprodukter (som ofte har mer karbohydrater enn "hel"produkter).

Fett metter og er ikke farlig. Fokuser på å unngå ferdigmat, godteri og raske karbohudrater - mat som ikke gjør deg mett.



Anonymous poster hash: 223ef...f5e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Smør er godt, men jeg steker aldri i det, med mindre det er klarna. Som supraspinatus er inne på (det virker som han har peiling), så tåler ikke smør høy temperatur. I motsetning til han ønsker jeg, når jeg steker, å faktisk steke. Det er jo nettopp denne (usunne) karamelliseringa jeg ønsker. Derfor bruker jeg uraffinert olivenolje. Det er bare tull at olivenolje ikke tåler steketemperatur. Raffinert olje gjennomgår prosesser jeg ikke vil at maten min skal ha vært igjennom. Derfor bruker jeg ikke nøytrale oljer som soya, mais, raps (ja, jeg vet at det finnes kaldpressa rapsolje) o.l.. Dessuten bør vi få i oss mer enumetta fett og mindre flerumetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør er godt, men jeg steker aldri i det, med mindre det er klarna. Som supraspinatus er inne på (det virker som han har peiling), så tåler ikke smør høy temperatur. I motsetning til han ønsker jeg, når jeg steker, å faktisk steke. Det er jo nettopp denne (usunne) karamelliseringa jeg ønsker. Derfor bruker jeg uraffinert olivenolje. Det er bare tull at olivenolje ikke tåler steketemperatur. Raffinert olje gjennomgår prosesser jeg ikke vil at maten min skal ha vært igjennom. Derfor bruker jeg ikke nøytrale oljer som soya, mais, raps (ja, jeg vet at det finnes kaldpressa rapsolje) o.l.. Dessuten bør vi få i oss mer enumetta fett og mindre flerumetta.

Hvis du vil ha stekeskorpe som smaker godt bør du prøve å blande olje og smør. Og bruke rikelig. Bruk en skje til bade kjøttstykket i den ekstra oljen/smøret. På både topp og sider. Sleng gjerne i hele hvitløk, timian og sitron. Du trenger ikke å ha absurde temperaturer for å få en god stekeskorpe på den måte. En bør uansett fett-type unngå at fettet brukes mye når det er over røykpunktet. Da blir det lett beskt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kokossmak på maten.

Anonymous poster hash: 7022e...c43

Æsj!! Sånn smak som cocos i twistposten?

Anonymous poster hash: 1629c...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj!! Sånn smak som cocos i twistposten?

Anonymous poster hash: 1629c...e91

Nei, en litt mild kokossmak. Jeg synes det går helt greit, men smør er kanskje bedre for å gi god smak til de fleste retter.

Anonymous poster hash: 7022e...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Hvis du vil ha stekeskorpe som smaker godt bør du prøve å blande olje og smør. Og bruke rikelig. Bruk en skje til bade kjøttstykket i den ekstra oljen/smøret. På både topp og sider. Sleng gjerne i hele hvitløk, timian og sitron. Du trenger ikke å ha absurde temperaturer for å få en god stekeskorpe på den måte. En bør uansett fett-type unngå at fettet brukes mye når det er over røykpunktet. Da blir det lett beskt.

Hvis jeg skal steke med smørsmak, f.eks. ovnstekt pommes maxim, så bruker jeg klarna smør. Da bare smelter jeg smøret, venter til melkestoffene har sunket og heller av det klare fettet. Smørfettet i seg selv har jo veldig høyt røykpunkt. Jeg foretrekker det framfor å blande olje og smør - jeg er ikke spesielt glad i brunt smør (nøttesmør osv.), men det er jo litt smak og behag. Det er en velkjent metode når man steker på moderat temperatur i panne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får kokosfett både med og uten kokossmak. Cocosa får du i helsekosten, og der kan du velge med eller uten kokossmak. Les litt om cocosa, og se om det er noe for deg. Det skal være veldig sunt, godt for hud og hår, og visstnok ha en fettforbrennende effekt, men dette vet jeg for lite om til å si bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...