Gå til innhold

Greit budsjett..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er to studenter som skal flytte sammen, og jeg har satt opp budsjettet slik:

Leie   8500 Strøm   1200 TV/Internett 900 2x 30-dagersbusskort 1570 Mat   4000 Klær/egenpleie 1000 Kino/bowling 520 Spare   1000 Husholdningsartikler 600 Linser/p-piller/medisin 485 Forsikringer   700 Annet   1000

Ser det greit ut? Aaaner ikke hva forsikringer koster i måneden? Er det veldig stakkarslig å leve på 4000 i måneden på mat? 



Anonymous poster hash: d7ad2...1a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åi, aner ikke hva som skjedde. Gjør slik: 
Leie   8500

Strøm   1200

TV/Internett 900

2x 30-dagersbusskort 1570

Mat   4000

Klær/egenpleie 1000

Kino/bowling 520

Spare   1000

Husholdningsartikler 600

Linser/p-piller/medisin 485

Forsikringer   700

Annet   1000

 


Anonymous poster hash: d7ad2...1a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Åi, aner ikke hva som skjedde. Gjør slik: 

Leie   8500

Strøm   1200

TV/Internett 900

2x 30-dagersbusskort 1570

Mat   4000

Klær/egenpleie 1000

Kino/bowling 520

Spare   1000

Husholdningsartikler 600

Linser/p-piller/medisin 485

Forsikringer   700

Annet   1000

 

Anonymous poster hash: d7ad2...1a5

 

Dere trenger ikke klær/ egenpleie for 1000 kr i mnd. 700 i forsikringer er dyrt hver mnd. Annetposten også.

Anonymous poster hash: 43ee6...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi, aner ikke hva som skjedde. Gjør slik:

Leie 8500

Strøm 1200

TV/Internett 900

2x 30-dagersbusskort 1570

Mat 4000

Klær/egenpleie 1000

Kino/bowling 520

Spare 1000

Husholdningsartikler 600

Linser/p-piller/medisin 485

Forsikringer 700

Annet 1000

Anonymous poster hash: d7ad2...1a5

Hvis dere ikke skal flytte til et uisolert hus så syns jeg det var mye på strøm. Jeg betaler i gjennomsnittet 1150 kr i mnd (vintermnd er iskalde her å ikke mulighet å fyre med ved)

Hvilke forsikringer skal dere ha? Hvis det er kun innbo så bør dere sjekke pris flere steder.

Endret av 82girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det så ok ut. Greit matbudsjett. Vi er to og handler for 4000 i mat i måneden, men tror vi kunne klart oss med mindre hvis vi måtte, da. Jeg synes det er en god idè å ha 1000 på klær og egenpleie også, dere er jo tross alt to stykker. Greit å ha litt slingringsmonn - er jo bare å spare hvis dere ikke bruker det opp..



Anonymous poster hash: 021f0...1a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå fint :) Som studenter kan dere få innboforsikring for 250 kr i semesteret i LOstudent. Reiseforsikring koster gjerne 1000 kr i året per person. 

Samboeren min og jeg bruker 3500 kr på matbutikken i mnd, altså mat og husholdningsartikler. Og da sparer vi ikke på noe, ikke noe first price osv. Lager all middag fra bunnen av. 

Strøm ser også litt mye ut, men kommer jo så klart helt an på bolig og forbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det så bra ut.

Å ha romslige poster (typisk strøm og klær/egenpleie) betyr ikke at man er nødt til å bruke opp alt.

Det gir en liten buffersone som dekker for at noe kommer på.

Har dere litt penger på andre kontoer som dere kan kick-starte dette budsjettet med slik at det har det vi kan kalle en grunnmur ?

Anonymous poster hash: 54bc3...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for at dere er så positive, alle sammen! Ja, prøvde å lage postene litt romslige, uten at det betyr at vi kommer til å bruke opp alt hver måned. Som sagt, ante jeg ikke hva forsikringene kostet, så det skal jeg sjekke opp! :)


TS



Anonymous poster hash: d7ad2...1a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Åi, aner ikke hva som skjedde. Gjør slik: 

Leie   8500

Strøm   1200

TV/Internett 900

2x 30-dagersbusskort 1570

Mat   4000

Klær/egenpleie 1000

Kino/bowling 520

Spare   1000

Husholdningsartikler 600

Linser/p-piller/medisin 485

Forsikringer   700

Annet   1000

 

Anonymous poster hash: d7ad2...1a5

 

Totalt sett er ikke budsjettet så galt. Mine innspill er:

Dere har mest sannsynlig satt av litt for mye til strøm. Tv/internett  bør dere også kunne få en god del billigere. Til mat har dere også et romslig budsjett, og kan klare dere for iallefall 1000 kr mindre uten å gjøre de store kuttene.

Det jeg synes dere har satt av for lite til er morro. Ser dere har satt av 520 kr til slikt, og det kan jeg nesten garantere dere at dere som et minimum kan doble, med mindre dere er av den veldig rolige typen som liker å være hjemme.

 

Hvis jeg var dere ville jeg forsøkt å kutte en del i mat- og strømkostnadene, og overføre disse til fest og morro. Ser dere har satt opp 1000 kr til sparing, så dette bør være nok til å dekke uforutsette utgifter.

Anonymous poster hash: 61d71...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke satt opp et budsjett før etter noen måneder, når dere ser hva de variable utgiftene ligger på.

 

De faste utgiftene kan du derimot sette opp et budsjett for med en gang.



Anonymous poster hash: 96faa...d63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at posten for "lek og moro" er alt for lav. Jeg er student med det jeg mener er et nøkternt forbruk, likevel bruker jeg 2000 på denne posten. Dette skal dekke alt som klær, kino, cafe, en øl på byen eller hjemme, frisør, nye vintersko siden de gamle gikk i oppløsning... Ja, kort sagt alt som ikke er faste utgifter eller faste variable utgifter som feks. mat. Totalt bruker jeg 10 000 i måneden. Husleie, strøm og internett utgjør 5250 kr og på mat og husholdningsartikler bruker jeg 2000 kr. 

 

 

 



Anonymous poster hash: c1b6b...462
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på at dere skal ha månedskort på bussen, er det ikke billigere å kjøpe for en lengre periode alle steder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stusser litt på at dere skal ha månedskort på bussen, er det ikke billigere å kjøpe for en lengre periode alle steder? 

Ikke når jeg er student :) 

Anonymous poster hash: d7ad2...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det veldig stakkarslig å leve på 4000 i måneden på mat? 

Anonymous poster hash: d7ad2...1a5

 

Ja.

Iflg SIFO (staten) vil en mann og en kvinne bruke i underkant av 5000,- kr i mnd på mat. Dette sjekket jeg for ikke så lenge siden, mener det var 4800-4900 kr. Dette er å regne som et moderat til beskjedent forbruk, og skulle derfor passe et par studenter. Men jeg tror ikke SIFO har beregnet at man skal leve så moderat at det går i nudler til middag flere ganger i uka.

 

Dere spiser ikke for helt fifty/fifty heller, faktisk, om du er interessert i å vite det :) En mann spiser for noen hundrelapper mer enn en kvinne, er det også regnet ut. Tror det var snakk om 500 mer. I SIFO's tall ovenfor er det altså med i beregningen.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke når jeg er student :)

Anonymous poster hash: d7ad2...1a5

 

Rart, det er billigere dess mer du kjøper i Trondheim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja.

Iflg SIFO (staten) vil en mann og en kvinne bruke i underkant av 5000,- kr i mnd på mat. Dette sjekket jeg for ikke så lenge siden, mener det var 4800-4900 kr. Dette er å regne som et moderat til beskjedent forbruk, og skulle derfor passe et par studenter. Men jeg tror ikke SIFO har beregnet at man skal leve så moderat at det går i nudler til middag flere ganger i uka.

Dere spiser ikke for helt fifty/fifty heller, faktisk, om du er interessert i å vite det :) En mann spiser for noen hundrelapper mer enn en kvinne, er det også regnet ut. Tror det var snakk om 500 mer. I SIFO's tall ovenfor er det altså med i beregningen.

Man trenger da ikke å leve på nuddler flere ganger i uka om man bruker bare 4000 kroner?!

Jeg og min samboer bruker 4000 på mat og andre dagligvarer i måneden, og vi spiser faktisk akkurat det vi føler for. Om det så er biff, takeaway eller tomatsuppe.

(Ikke ts foresten).

Anonymous poster hash: a857b...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Iflg SIFO (staten) vil en mann og en kvinne bruke i underkant av 5000,- kr i mnd på mat. Dette sjekket jeg for ikke så lenge siden, mener det var 4800-4900 kr. Dette er å regne som et moderat til beskjedent forbruk, og skulle derfor passe et par studenter. Men jeg tror ikke SIFO har beregnet at man skal leve så moderat at det går i nudler til middag flere ganger i uka.

Dere spiser ikke for helt fifty/fifty heller, faktisk, om du er interessert i å vite det :) En mann spiser for noen hundrelapper mer enn en kvinne, er det også regnet ut. Tror det var snakk om 500 mer. I SIFO's tall ovenfor er det altså med i beregningen.

Samboeren og jeg er i full jobb begge to og tenker aldri pris når vi kjøper mat, men vi ligger alltid under 4000 i mat i mnd.

Anonymous poster hash: f1a3a...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...