Gå til innhold

Vil ha barnet mitt på en skole med norske barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville heller ikke latt barna gå på en skole hvor de blir i minoritet. De skolene som består av mest ikke vestlige sliter med intregrering. Her har politikerne og samfunnet feilet. At det er kanskje 99 prosent utlendinger på tøyen skole og 5 prosent på Holmenkollen sier litt om hvordan ting er. Nå vet jeg ikke eksakte tall men vet jo at det er høy grad av innvandrere på tøyen, grønnland, Holmlia, stovner og grorud i oslo.. mens mindre på vest siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ille at det har blitt sånn i Norge, at vi nordmenn må flytte barna våre over på andre skoler pga at det er flest utlendinger i klassene! Noe er riv ruskende galt, det blir snart ikke norske folk og tradisjoner igjen her i landet.

Greit nok med innvandring til en viss grad, men nå har det gått alt for langt.

Skal ikke norske barn få oppleve julestemning, nisser og kos i førjulstiden på skolen lenger, pga innvandrere? Hvor mye hensyn skal det taes til dem egentlig?

Norske barn som bor i andre land og går på skoler der, må selvfølgelig innrette seg etter deres regler osv. Sånn burde det vært her i potetlandet også.



Anonymous poster hash: 1356b...377
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille at det har blitt sånn i Norge, at vi nordmenn må flytte barna våre over på andre skoler pga at det er flest utlendinger i klassene! Noe er riv ruskende galt, det blir snart ikke norske folk og tradisjoner igjen her i landet.

Greit nok med innvandring til en viss grad, men nå har det gått alt for langt.

Skal ikke norske barn få oppleve julestemning, nisser og kos i førjulstiden på skolen lenger, pga innvandrere? Hvor mye hensyn skal det taes til dem egentlig?

Norske barn som bor i andre land og går på skoler der, må selvfølgelig innrette seg etter deres regler osv. Sånn burde det vært her i potetlandet også.

Anonymous poster hash: 1356b...377

Kunne ikke vært mer enig med deg. Der burde fortsatt vært julefeiring på skolene og heller at det gikk ann å søke unntak hvis det strider mot barnets religion etc. Det er norge vi lever i. Vi har våre tradisjoner her i landet. Har ingenting i mot muslimer generelt men er i mot at ting har blitt kuttet ut av norsk skole pga at vi skal ta hensyn...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg har barn på skoler med godt over 50 % flerkulturelle (nærmere 75 % ved siste opptelling). Og der er det spekket med norske tradisjoner. Adventskalender i desember, julefortellinger og juleverksted. Julegudstjeneste også. Før 17. mai øver de på Ja, vi elsker og andre sanger. De har et høyt oppmøte i toget i sentrum. Alle farger og nasjonaliteter deltar. Mine barn har venner fra mange ulike nasjoner, selv om bestevennene stort sett er norsk etniske. Det er ikke alltid det er uproblematisk, men mine barn trives og har det fint.

Guttene mine har god faglig utvikling og får opplæring på riktig nivå, til tross for at mange av klassevennene har flerkulturell bakgrunn.

Det jeg vil med dette innelegget er at det er mer skoleavhengig om barna trives enn sammensetning av elevgruppen. Gode skoler er gode skoler. Ja, skolene på vestkanten får en del gratisk faglig, men at miljøet blant elevene der er bedre enn på østkantskoler er ikke nødvendigvis sannheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at jeg har barn på flerkulturelle skoler jobber jeg på en flerkulturell skole. Og vi har også faste juletradisjoner og norske tradisjoner. I desember har vi juleverksted, julekalendere, spiller julemusikk, går rundt juletreet, går i kirken og har juleavslutninger med nisseskuespill. Vi har vinteraktivitetsdager. Barna lærer å gå på ski i gymtimene. Vi feirer FN-dagen og 17. mai og går i prøvetog 16. mai. Vi lager finnbiff og kjøttkaker på mat og helse, samtidig som vi lager mer eksotisk mat. Vi er jo inngangsporten for mange til å lære om den norske kulture. Da gjør vi det.

Det samme gjelder de andre skolene jeg kjenner til (og jeg kjenner en god del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg har barn på skoler med godt over 50 % flerkulturelle (nærmere 75 % ved siste opptelling). Og der er det spekket med norske tradisjoner. Adventskalender i desember, julefortellinger og juleverksted. Julegudstjeneste også. Før 17. mai øver de på Ja, vi elsker og andre sanger. De har et høyt oppmøte i toget i sentrum. Alle farger og nasjonaliteter deltar. Mine barn har venner fra mange ulike nasjoner, selv om bestevennene stort sett er norsk etniske. Det er ikke alltid det er uproblematisk, men mine barn trives og har det fint.

Guttene mine har god faglig utvikling og får opplæring på riktig nivå, til tross for at mange av klassevennene har flerkulturell bakgrunn.

Det jeg vil med dette innelegget er at det er mer skoleavhengig om barna trives enn sammensetning av elevgruppen. Gode skoler er gode skoler. Ja, skolene på vestkanten får en del gratisk faglig, men at miljøet blant elevene der er bedre enn på østkantskoler er ikke nødvendigvis sannheten.

Vel, det er faktisk stor forskjell på 70% og 90 %. Og du skriver selv at dine barns næreste venner er etnisk norske. Hva da med de barna som er eneste etnisk norske i klassen?

Anonymous poster hash: 36994...347

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele tråden.

Barnet mitt går på Høybråten, og det er flere som står på venteliste for å komme inn. Det er alltid noen utenfor skolekretsen som søker seg inn på Høybråten, men vet ikke hvordan de setter opp ventelisten. Er du heldig havner barnet ditt på en av de øverste plassene og er nesten garantert plass. Det var flere barn som fikk plass etter første skoledag.



Anonymous poster hash: 27388...c89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt og det har ingenting med rasisme å gjøre. Min niese går på en skole i samme området på østkanten og der må de ha 6 (!!!) forskjellige foreldremøter inkl tolk. Jeg har full forståelse for at dette er noe man vil unngå hvis kan kan. Det er ikke snakk om rasisme men personlig ønsker jeg en klasse der jeg kan snakke og bli kjent med de andre foreldrene. Dette bekrefter min søster at er vanskelig. I tillegg er det flere barn i klassen som må ha mye ekstra hjelp. Min niese har uttrykt at hun kjedet seg siden hun startet på skolen siden hun både kunne lese og skrive før hun startet. Hun får ingen oppfølging pga dette for det er ikke kapasitet... Full forståelse!

Anonymous poster hash: 724b5...7a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ts, og det er derfor vi andre foreldre som tenker dette i god tid har funnet oss bolig som hører til en passende skole.

Boligprisene svinger faktisk veldig ettersom hvilken skolekrets den tilhører. Du kan ikke få både i pose og sekk. Både en bolig som sannsynligvis koster litt mindre enn de lenger ned i gata som tilhører den andre skolen, OG den beste skolen. Da blir det evt privatskole, noe jeg selv hadde vært litt betenkt ved. Den beste muligheten i mine øyne er å flytte inn i riktig krets. Det er det vi andre gjør..

Anonymous poster hash: 90393...1d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

å kjære vakre vene....

se på det som en mulighet for henne å få innsikt i og forståelse for andre kulturer. kanskje hun ikke vokser opp å blir redd for ikke norske sånn som mammaen eller pappaen eller hva enn du er.

det er bare sundt å vokse opp med mennesker fra andre land, det er med på å øke respekten for andre mennesker slik at vi slipper rasistiske utsagn og mobbing.

eller så blir de norske barna som det er minst av mobbet av de utenlandske barna.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er faktisk stor forskjell på 70% og 90 %. Og du skriver selv at dine barns næreste venner er etnisk norske. Hva da med de barna som er eneste etnisk norske i klassen?

Anonymous poster hash: 36994...347

Jeg ser den. Og jeg tenker at her bør politikerne bli tøffere. Flere billige boliger på vestkanten, revidering av skolegrenser m.m. Og jeg kan skjønne at man ikke ønsker det for sitt eget barn. Men jeg står fast på at det ofte har mer med skolen å gjøre enn sammensetningen av elevmassen. Og at alle skoler jeg kjenner til ikke gir slipp på de norske tradisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ts, og det er derfor vi andre foreldre som tenker dette i god tid har funnet oss bolig som hører til en passende skole.

Boligprisene svinger faktisk veldig ettersom hvilken skolekrets den tilhører. Du kan ikke få både i pose og sekk. Både en bolig som sannsynligvis koster litt mindre enn de lenger ned i gata som tilhører den andre skolen, OG den beste skolen. Da blir det evt privatskole, noe jeg selv hadde vært litt betenkt ved. Den beste muligheten i mine øyne er å flytte inn i riktig krets. Det er det vi andre gjør..

Anonymous poster hash: 90393...1d0

Skolekretsene blir jo stadig endret i Oslo da, og det står jo også på Utdanningsetatens nettsider at grensene kun er veiledende (fordi Oslo kommune vil forbeholde seg retten til å flytte på dem etter som skolekapasiteten og -behovet endrer seg).

Vil si man er passe dum som forelder hvis man tenker at det å flytte inn i "riktig" krets er det viktigste når man velger boområde, da må man i såfall også være sikker på at alle andre skoler i forholdsvis nær beliggenhet fra hjemmet også har en lav innvandrerandel.

Anonymous poster hash: fe044...b44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk fikk utlendingene i klassen min jevnt over like gode eller bedre karakterer enn oss andre i de fleste fag, men spesielt i norsk var de overlegne :fnise: Spesielt jentene, guttene var mer ´laid-back´ som de norske gutta. Tror ikke du skal bekymre deg for at læreren må lære barna norsk, med mindre du bor i nærheten av et asylmottak eller no :vetikke:

Anonymous poster hash: 4d07a...261

Du bør lese denne artikkelen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/minoritets-elever-sliter-med-tynt-ordforraad/a/10067856/

Anonymous poster hash: c75ee...056

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Piiiip

Alltid skal noen dra rasismekortet frem. Skjønner godt ts jeg.

I mitt tilfelle sendt mine foreldre meg på internasjonal skole da de ikke ville jeg skulle gå på skole med norsk som morsmål....... er det galt det også nå? Bare for å sette det litt på spissen......

Vi som foreldre ønsker at våre barn skal få best mulig oppfølging og jeg kan se utfordringer når over 80% av elevene på en skole ikke er etnisk norske, men har et annet språk. Det sier seg selv at det kan være utfordrende for alle parter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolekretsene blir jo stadig endret i Oslo da, og det står jo også på Utdanningsetatens nettsider at grensene kun er veiledende (fordi Oslo kommune vil forbeholde seg retten til å flytte på dem etter som skolekapasiteten og -behovet endrer seg).

Vil si man er passe dum som forelder hvis man tenker at det å flytte inn i "riktig" krets er det viktigste når man velger boområde, da må man i såfall også være sikker på at alle andre skoler i forholdsvis nær beliggenhet fra hjemmet også har en lav innvandrerandel.

Anonymous poster hash: fe044...b44

Det er kjempevanlig å se på skolekrets når man kjøper bolig. Av og til står det jo tilogmed i overskriften på finn hvilken skole boligen sokner til! Det handler ikke bare om innvandring heller, men noen skoler er kjent for å være bedre, og noen skoler er kjent for å være svært homogene og "snobbete"(noe faktisk mange vil unngå også). Man kan ikke garantere at kretsene ikke endrer seg noe, men det er ofte bare litt i ytterpunktene av kretsen.

Skjønner ikke at du mener det er dumt, da slipper man jo sånn som ts, som plutselig heller vil ha ungen inn på neste skole.

Anonymous poster hash: 90393...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempevanlig å se på skolekrets når man kjøper bolig. Av og til står det jo tilogmed i overskriften på finn hvilken skole boligen sokner til! Det handler ikke bare om innvandring heller, men noen skoler er kjent for å være bedre, og noen skoler er kjent for å være svært homogene og "snobbete"(noe faktisk mange vil unngå også). Man kan ikke garantere at kretsene ikke endrer seg noe, men det er ofte bare litt i ytterpunktene av kretsen.

Skjønner ikke at du mener det er dumt, da slipper man jo sånn som ts, som plutselig heller vil ha ungen inn på neste skole.Anonymous poster hash: 90393...1d0

Det er dumt fordi det som sagt uansett ikke er noen garanti for at barnet ditt faktisk får gå på den skolen som adressen deres "tilhørte" på det tidspunktet dere flyttet inn i boligen.

Anonymous poster hash: fe044...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min datter begynner i 1.klasse neste høst. Jeg bor i et eneboligområde som dessverre hører til Haugen skole og der er 88% av barne ikke-norske. Resten av nabolaget vårt hører til Høybråten skole der kun 26% er ikke-norske. Jeg vil selvsagt at barnet mitt skal begynne på sistnevnte skole, men vi hører altså til Haugen.

Jeg er rett og slett bekymret, for jeg vil ikke at jenta mi skal begynne på en skole med kun utlendinger. Kan jeg søke henne inn på en skole vi egentlig ikke tilhører? Gaten vår er delt i to så de aller fleste av hennes venner hører til Høybråten.

Finnes det private skoler i Oslo som ikke baserer seg på kristen undervisning?

Anonymous poster hash: 93b17...8d5

Det finnes både Montesori og Steinerskole i Oslo. Montesori er vel den som er nærmest den vanlige norske skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det da jeg skulle starte på barneskole i Oslo for 29 år siden og, da var valget mellom en skole med 90% innvandrere, eller en skole med 20%. Mine foreldre valgte den med 20%. De innvandrerne som gikk i klassen våres, sogna egentlig til andre skoler med veldig høy % innvandrere, dette ønsket ikke foreldrene for sine barn, de ville ha de med flest nordmenn for å få en best mulig utdannelse. Så er ikke bare nordmenn som ønsker dette.



Anonymous poster hash: 18a14...664
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kronprisbarna blir sendt på privatskoler så må da ola normann kunne velge hvor han vil ha barna sine på skole uten at det blir ramaskrik!

Anonymous poster hash: 2b9f3...5d7

Jobber på en skole i Drammen som er også kjennetegnes av antall barn ved flerkulturell bakgrunn.

Gjennom disse år har jeg som kontaktlærer sett at i praksis er det ikke så lett å bytte skole. Barn skal gå på skolen der de har registrert adresse og der de bor.

Hadde en jente i 10 klasse som måtte bytte skole til en annen rett over elva i byen fordi familien har flyttet. Og det er bare 4 mnd til skoleslutt, eksamener osv. Det var en kjent sak men tapt i kommunal buråkrati.

Anonymous poster hash: f1c08...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv et år på skole i Oslo hvor svært få var etnisk norske. Av 30 elever i min klasse var fem norske. Det var et slitsomt år hvor vi fem ble daglig trakassert, kalt hore eller noen spyttet på pulten vår når de gikk forbi. Undervisningen gikk saaakte fremover, fordi læreren ble avbrutt og måtte hele tiden forklare vanlig norske ord. Når jeg fikk gode karakterer ble det ramaskrik fordi det bare var fordi jeg var norsk, og de burde få samme karakter selv når de ikke engang hadde levert inn leksene. Gruppearbeid var et mareritt fordi man fikk felles karakter og endte ofte opp med å gjøre alt alene, eller ble nektet å bidra fordi "du er norsk og kan bare holde kjeft". Lærerne fikk ikke lov av rektor til å sette anmerkninger eller sende folk på gangen UANSETT hva, noe som førte til at de værste ofte fikk raserianfall og endevendte klasserommet uten at det fikk konsekvenser. Og dette var på videregående. De jeg gikk i klasse med hadde bodd i Norge hele livet.

Jeg skal aldri sende mine barn på skoler hvor det er få etnisk norske. Selv om min opplevelse nok er av de sjeldne, så tørr jeg ikke ta sjansen. Jeg har mange venner fra andre land som beriker livet mitt, men håper aldri barna mine får en skolehverdag som jeg hadde.

Anonymous poster hash: 1f2d3...31f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...