Gå til innhold

Vil ha barnet mitt på en skole med norske barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, du kan søke barnet ditt over på en annen skole. Har kjente som har gjort det for å unngå at deres barn var det eneste norske barnet på hele trinnet.

Anonymous poster hash: bea34...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår deg godt, søk på den andre skolen.

Jeg skjønner at det blir fristende for noen å komme trekkende med rasismekortet. Men at skoler med ekstremt høy andel barn av minoritetsspråklige har store utfordringer er en kjent sak, det er de selv åpne om.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel blant de mer innvandrervennlige på forumet, men hadde heller aldri latt mitt barn gå på en skole der fordelingen var så ujevn. Aldri. Det følger for mange utfordringer med som jeg ikke ville latt mine barn gjennomgå.

Så forstår deg godt, TS.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: sånn for ordens skyld og et tips for å unngå troll som går i fistel. Si at du ønsker at datteren din skal gå på skole med mennesker som snakker flytende norsk istedet for å snakke om utlendinger. Svært mange av barna du nevner er ikke utlendinger men norske statsborgere født og oppvokst her i landet. Men som dessverre har foreldre som ikke prioriterer språkopplæring og som derfor har et svært dårlig grunnlag for å prate norsk.

Til kritikere av denne holdningen. Jeg hadde selv aldri satt mitt barn i en skolesituasjon hvor statistikk viser at lærerne blir mer opptatt av å lære de fleste av elevene grunnleggende norsk istedet for å fokusere på språkutviklingen som er normalt i de årene hvis man har hatt norsk som morsmål fra dag 1. Løsningen kunne vært at barn skilles i forskjellige rom og får differensiert språkundervisning . men i og med at dette er umulig i den offentlige skolen idag vil den eneste løsningen være å flytte til en skole hvor problemstillingen ikke eksisterer.

Jeg hadde ikke byttet språkutvikling med kulturelt mangfold, det ville vært å offre de viktigste årene av et barns liv til å tilegne seg kunnskap. Når man vet at språket vil være et problem i absolutt alle fag. Må en lærer bruke mye mer tid på å forklare matematikk og naturfag grunnet at flertallet av elevene ikke forstår lærebok og informasjonen fra tavla - så går det utover de andres utdannelse.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt jeg, og jeg ville nok gjort akkurat det samme.

Kanskje du kan bruke det at så mange av vennene hennes skal gå på den andre skolen som argument?

Edit: Skrivefeil

Endret av M1A
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter begynner i 1.klasse neste høst. Jeg bor i et eneboligområde som dessverre hører til Haugen skole og der er 88% av barne ikke-norske. Resten av nabolaget vårt hører til Høybråten skole der kun 26% er ikke-norske. Jeg vil selvsagt at barnet mitt skal begynne på sistnevnte skole, men vi hører altså til Haugen.

Jeg er rett og slett bekymret, for jeg vil ikke at jenta mi skal begynne på en skole med kun utlendinger. Kan jeg søke henne inn på en skole vi egentlig ikke tilhører? Gaten vår er delt i to så de aller fleste av hennes venner hører til Høybråten.

Finnes det private skoler i Oslo som ikke baserer seg på kristen undervisning?

Anonymous poster hash: 93b17...8d5

Bor dere i Norge?

Hvis ja: sjokkmelding til ts!

Nabobarna ER norske. :opplyser:

Om de er etnisk norske er noe helt annet: det er nemlig meget få av oss. Jeg er feks etterkommer etter en vikingfrille fra england. Og et sted baki der er det spansk eller italiensk sjømannsblod. Og før det igjen så kom vi alle vasende som en stor bølge flyktninger fra India. Krise! :bond:

Anonymous poster hash: 8b9e5...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor dere i Norge?

Hvis ja: sjokkmelding til ts!

Nabobarna ER norske. :opplyser:

Om de er etnisk norske er noe helt annet: det er nemlig meget få av oss. Jeg er feks etterkommer etter en vikingfrille fra england. Og et sted baki der er det spansk eller italiensk sjømannsblod. Og før det igjen så kom vi alle vasende som en stor bølge flyktninger fra India. Krise! :bond:

Anonymous poster hash: 8b9e5...714

Velkommen tilbake til diskusjonen når du selv har barn i skolealder og bor i Oslo. Les gjerne noen av hovedstadsavisene også før du uttaler deg.

Anonymous poster hash: 36994...347

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere i Norge?

Hvis ja: sjokkmelding til ts!

Nabobarna ER norske. :opplyser:

Om de er etnisk norske er noe helt annet: det er nemlig meget få av oss. Jeg er feks etterkommer etter en vikingfrille fra england. Og et sted baki der er det spansk eller italiensk sjømannsblod. Og før det igjen så kom vi alle vasende som en stor bølge flyktninger fra India. Krise! :bond:

Anonymous poster hash: 8b9e5...714

Jøss, der prøvde du å gjøre deg dum. Mission accomplished.

Det skal være mulig å bytte skole, TS.

Anonymous poster hash: 65ce6...bb4

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kronprisbarna blir sendt på privatskoler så må da ola normann kunne velge hvor han vil ha barna sine på skole uten at det blir ramaskrik!

Anonymous poster hash: 2b9f3...5d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, TS. Håper det ordner seg for dere.



Anonymous poster hash: c75ee...056
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et familiemedlem som går på den nevnte skolen. Vedkommende er eneste etnisk norske i sin klasse, og en av 5 etnisk norske på hele trinnet. Når vedkommende i tillegg er et barn som trenger ekstra oppfølging, så er det trist at vedkommende ikke får dette.

Har selv bodd i Oslo i flere år, og gått på skole i Groruddalen. Mine barn er født i Oslo og ville tilhørt Grorud skole, som har noe av de samme problemene. Vi flytta!

Søk henne over på Haugenstua, det skal være mulig på grunnlag av vennene. Dog er dette et problem som ikke er nytt av dato, så du burde jo ha tenkt på dette FØR hun skal begynne i 1.klasse.



Anonymous poster hash: a90ac...2bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et familiemedlem som går på den nevnte skolen. Vedkommende er eneste etnisk norske i sin klasse, og en av 5 etnisk norske på hele trinnet. Når vedkommende i tillegg er et barn som trenger ekstra oppfølging, så er det trist at vedkommende ikke får dette.

Har selv bodd i Oslo i flere år, og gått på skole i Groruddalen. Mine barn er født i Oslo og ville tilhørt Grorud skole, som har noe av de samme problemene. Vi flytta!

Søk henne over på Haugenstua, det skal være mulig på grunnlag av vennene. Dog er dette et problem som ikke er nytt av dato, så du burde jo ha tenkt på dette FØR hun skal begynne i 1.klasse.

Anonymous poster hash: a90ac...2bf

Haugenstua? Har de ikke samme problem der?

Vi bor i et fantastisk hus som vi har arvet av foreldrene mine samt er nabolaget vårt helt ypperlig for barn. Her har vi gode naboer vi er veldig glad i og barna våre har mange venner. Vi bor dessverre helt nederst i gaten noe som er grunnen til at vi sogner til Haugen og ikke Høybråten. Resten av gaten vår sogner som sagt til Høybråten.

Jeg er kanskje litt dum, men jeg viste ikke at det var fritt skolevalg i Norge og at jeg derfor bare kan søke henne over til Høybråten. Hvis hun likevel ikke skulle fått plass der blir det privatskole. Problemet med privatskole er at de aller fleste er basert på kristen opplæring noe som er uaktuelt for oss. Men jeg skal gjøre research på montesorriskolen. Takk for svar!

Anonymous poster hash: 93b17...8d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, og hadde søkt barnet inn på en annen skole. Det hadde vært uaktuelt for min del å sende mine barn på en skole hvor de kunne ende opp som eneste norske.

Jeg tror forøvrig ikke jeg ville ha utelukket de kristne privatskolene uten å undersøke litt nærmere. Verdigrunnlaget på skolen vil være kristent, men det er ikke sikkert at det er så mye at det er problematisk. Jeg har selv gått på en kristen privatskole, og det var mange elever der som både var ateister, muslimer osv uten at det var et problem. Ja, alle måtte være med i kirken noen ganger i året, og vi hadde kristendom som fag men jeg tror de færreste tar skade av det. Utover det var jo alt som på offentlig skole. Jeg opplevde det hvertfall ikke som forkynnende i det hele tatt.

Anonymous poster hash: a0940...aa1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt. Vi bodde på Tøyen, og tenkte at vi ikke skulle være blant alle disse som flykter fra østkanten når ungene skal begynne på skolen. Men da guttungen begynte å snakke gebrokkent norsk og jenta ville begynne å gå med skaut, fant vi ut at nok er nok. Det er ikke en normal påvirkning når vi bor i Norge. Gutten var én av tre etnisk norske i klassen, jenta var eneste etnisk norsk. De har lært mer på ett år på en mer normal norsk skole enn de gjorde på hhv 3 og 4 år på Tøyen.

Anonymous poster hash: 4e456...2aa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugenstua? Har de ikke samme problem der?

Anonymous poster hash: 93b17...8d5

Beklager, mente Høybråten siden det var det du skrev og ikke Haugenstua selvfølgelig.

Skolegrensene i Oslo har alltid vært litt merkelige. For eksempel bodde jeg i min tid på Furuset, men på feil side av motorveien. Derfor sognet jeg til Gran skole som lå 3 ganger lenger unna enn Jeriko. Ble søkt over og det var ikke noe problem (80-tallet), men siden vi flytta så begynte jeg ikke på noen av de allikevel.

Fritt skolevalg ble visst innført i år, så man er ikke dum om man ikke har fått med seg det.

Anonymous poster hash: a90ac...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det på en måte selv om jeg har tatt motsatt valg. Vi har barna på en skole med rundt 70 % flerkulturelle barn. Vi har bare positive erfaringer. Selv jobber jeg på en skole med 80 % flerkulturelle elever. Det er klart at det ikke er uten utfordringer, samtidig fikk vi fram 3 av Oslos beste elever i år.

Av privatskoler i Oslo kjenner jeg til:

Østmarka skole

St. Sunniva skole

Oslo Montessoriskole

Rudolf Steiner

Ryenberget (kristen)

Nyskolen

En av erfaringene vi har gjort oss er at det ser ut som en del av disse skolene ikke er gode for elever som sliter faglig og som burde hatt tettere oppfølging. Når de så kommer til oss må vi starte en lang prosess med diverse utredninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager, mente Høybråten siden det var det du skrev og ikke Haugenstua selvfølgelig.

Skolegrensene i Oslo har alltid vært litt merkelige. For eksempel bodde jeg i min tid på Furuset, men på feil side av motorveien. Derfor sognet jeg til Gran skole som lå 3 ganger lenger unna enn Jeriko. Ble søkt over og det var ikke noe problem (80-tallet), men siden vi flytta så begynte jeg ikke på noen av de allikevel.

Fritt skolevalg ble visst innført i år, så man er ikke dum om man ikke har fått med seg det.

Anonymous poster hash: a90ac...2bf

Det har vært fritt skolevalg i noen år, men er avhengig av at den skolen man søker til har kapasitet. Vi tar først inn elevene som bor innenfor skolegrensen. Har vi fortsatt kapasitet prioriterer vi søsken, deretter går vi på adresse og avstand til skolen. Er vi fulle, er vi fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk fikk utlendingene i klassen min jevnt over like gode eller bedre karakterer enn oss andre i de fleste fag, men spesielt i norsk var de overlegne :fnise: Spesielt jentene, guttene var mer ´laid-back´ som de norske gutta. Tror ikke du skal bekymre deg for at læreren må lære barna norsk, med mindre du bor i nærheten av et asylmottak eller no :vetikke:



Anonymous poster hash: 4d07a...261
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for dere… Hvis vi hadde vært i Irak, og 80% av barna i en barnehage var norske. Tror dere disse iranske familiene hadde hatt så veldig lyst til å ha barnet sitt i den barnehagen? Nei. Jeg hadde ikke sett på det som rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma jobber på en skole i Søndre Nordstrand. Der har det vært skikkelig styr rundt klasseinndeling fordi foreldrene mener at det er skjevfordelig av de norske. Noe skjevfordeling er det kanskje, men da de testet alle 1. trinnselevene i forrige uke var det et tamilsk barn som skåret desidert best.

Der jeg jobber har vi barn i alle kategorier uavhengig av hudfarge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...