Gå til innhold

Alder og stil


LiseTV

Anbefalte innlegg

Hvorfor er en så opptatt av klestil og alder. Hvorfor kan ikke en dame på over 60 bruke same stil som en på 20. Der så mange stygge kjoler i "kjerring" stil.

Men det er noen voksne damer som klær seg som unge damer. En behøver ikke se gammel ut selv om en er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig! Selvsagt er det enkelte stil 20 åringer kler bedre enn 60 åringer, men mange 60 åringer er spreke og ungdommelig. Tror mange gir opp fordi de føler seg elendig i relativt ung alder. Og ja, mange av disse kjerring kjolene er ikke særlig fine og mange av dagens 60 åringer kler dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Helt enig! Selvsagt er det enkelte stil 20 åringer kler bedre enn 60 åringer, men mange 60 åringer er spreke og ungdommelig. Tror mange gir opp fordi de føler seg elendig i relativt ung alder. Og ja, mange av disse kjerring kjolene er ikke særlig fine og mange av dagens 60 åringer kler dem ikke.

Jeg lurer litt på om ikke det manglende utvalget av pene, klassiske plagg for voksne damer fra 60 og oppover også bidrar meget sterkt til at mange av 60-åringene gir opp.

Jeg tenker spesielt på min egen mor som er rundt 70, liten og veldig tynn. Hun finner faktisk ikke klær som passer henne der hun bor, og heller ikke sko (små føtter).

Hun sliter som fy, og har ikke gitt opp, men det blir jo et ork å reise over 2 timer for å komme til en by som har et litt større utvalg enn hennes nærmeste småbyer.

Det er ikke enkelt å finne noe som passer når det største man kan bruke er str. 34, - forutsatt at klærne ikke har blitt utsatt for vanity sizing for da må hun ha str. 32.

Er utvalget stort for klær i aledergruppen 14 - 22, men begrenset til kanskje en Match butikk for alle andre, så kan jeg forstå at kvinner mer eller mindre gir opp når de nærmer seg pensjonsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om ikke det manglende utvalget av pene, klassiske plagg for voksne damer fra 60 og oppover også bidrar meget sterkt til at mange av 60-åringene gir opp.

Jeg tenker spesielt på min egen mor som er rundt 70, liten og veldig tynn. Hun finner faktisk ikke klær som passer henne der hun bor, og heller ikke sko (små føtter).

Hun sliter som fy, og har ikke gitt opp, men det blir jo et ork å reise over 2 timer for å komme til en by som har et litt større utvalg enn hennes nærmeste småbyer.

Det er ikke enkelt å finne noe som passer når det største man kan bruke er str. 34, - forutsatt at klærne ikke har blitt utsatt for vanity sizing for da må hun ha str. 32.

Er utvalget stort for klær i aledergruppen 14 - 22, men begrenset til kanskje en Match butikk for alle andre, så kan jeg forstå at kvinner mer eller mindre gir opp når de nærmer seg pensjonsalder.

Hvorfor er det vanskeligere når man er 70 enn når man er f eks 40? En 70-åring kan da gå i de samme klærne som en på 40-50 og 60?

Anonymous poster hash: 81244...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker spesielt på min egen mor som er rundt 70, liten og veldig tynn. Hun finner faktisk ikke klær som passer henne der hun bor, og heller ikke sko (små føtter).

Hun sliter som fy, og har ikke gitt opp, men det blir jo et ork å reise over 2 timer for å komme til en by som har et litt større utvalg enn hennes nærmeste småbyer.

Det er ikke enkelt å finne noe som passer når det største man kan bruke er str. 34, - forutsatt at klærne ikke har blitt utsatt for vanity sizing for da må hun ha str. 32.

Da tenker jeg at det er størrelsen hennes som er problemet mer enn alderen.

Anonymous poster hash: 4772a...a45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Det spørs hva man mener med stilen til en 20-åring, men jeg ville hatt store problemer med å ta min mor på noen og seksti helt seriøst hvis hun hadde kommet i en typisk "Nelly-kjole", altså en som er kort i begge ender… Det handler først og fremst om at naturen har gått sin gang, og både hud og pupper er som regel en hel del slappere på en 60-åring enn på en 20-åring. Dette gjelder også om man er slank og veltrent, selv om det er tydeligere på noen enn på andre.

Ellers er jeg helt enig i at utvalget av fine ting er bedre for unge enn for eldre, både i mønster og snitt. Pluss at eldre må passe mer på snittet på klærne, nettopp pga at tyngdekraften har fått jobbe en del med årene.

Som noe mellom 20 og 60, synes jeg også at jeg må begrense meg litt. Det er ikke alt jeg kler like godt nå som da jeg var 20, men jeg er ikke klar for å handle på PM ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvorfor er det vanskeligere når man er 70 enn når man er f eks 40? En 70-åring kan da gå i de samme klærne som en på 40-50 og 60?

Anonymous poster hash: 81244...aec

Jeg tok et eksempel jeg kjenner, og det er det valgte eksempelet som er rundt 70.

Hovedproblemet er at det er uhyggelig få butikker med godt utvalg i mer klassiske plagg om du ikke bor i Oslo.

Da tenker jeg at det er størrelsen hennes som er problemet mer enn alderen.

Anonymous poster hash: 4772a...a45

Modeller og tilgjengelighet er det generiske problemet ja, og det tror jeg gjelder svært mange fra 40 og oppover.

Høstens og vinterens utvalg av skjørt i de større Norsk byene er på generisk basis kun veldig, veldig, veldig korte skjørt.

Jeg har vært på leit, og kun funnet ett, på Geddon i Stavangerdistriktet. Ett, og det var overraskende nok sort !

Utenfor våre grenser er utvalget mye, mye større.

Nå var tråden satt opp med spørsmål om hvorfor ikke damer på over 60 kan bruke samme stil som de på 20, - de på over 60 liker nødvendigvis ikke kjoler fra Nelly og skinny jeans.

Så utvalg og tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om ikke det manglende utvalget av pene, klassiske plagg for voksne damer fra 60 og oppover også bidrar meget sterkt til at mange av 60-åringene gir opp.

Jeg tenker spesielt på min egen mor som er rundt 70, liten og veldig tynn. Hun finner faktisk ikke klær som passer henne der hun bor, og heller ikke sko (små føtter).

Hun sliter som fy, og har ikke gitt opp, men det blir jo et ork å reise over 2 timer for å komme til en by som har et litt større utvalg enn hennes nærmeste småbyer.

Det er ikke enkelt å finne noe som passer når det største man kan bruke er str. 34, - forutsatt at klærne ikke har blitt utsatt for vanity sizing for da må hun ha str. 32.

Er utvalget stort for klær i aledergruppen 14 - 22, men begrenset til kanskje en Match butikk for alle andre, så kan jeg forstå at kvinner mer eller mindre gir opp når de nærmer seg pensjonsalder.

Eller kanskje designerene har gitt opp dem :/ Ja i utvalg i klær altså og i en mindre str. Ikke alle godt voksne er jo store, noen er tynne som din mor. Mennesker har forandret seg gjennom tidene og er faktisk "lenger unge" og dermed vil også de kle seg flott og oppleve mer. Før så kledde de seg i blomstrete kjoler og klippet seg kort og fikk permanent. Dagens eldre er langt flottere syns jeg. Fint at de ikke gir opp liksom :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappahl finnes vel i de fleste byene og har mye i en voksen stil.



Anonymous poster hash: 81244...aec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om ikke det manglende utvalget av pene, klassiske plagg for voksne damer fra 60 og oppover også bidrar meget sterkt til at mange av 60-åringene gir opp.

Jeg tenker spesielt på min egen mor som er rundt 70, liten og veldig tynn. Hun finner faktisk ikke klær som passer henne der hun bor, og heller ikke sko (små føtter).

Hun sliter som fy, og har ikke gitt opp, men det blir jo et ork å reise over 2 timer for å komme til en by som har et litt større utvalg enn hennes nærmeste småbyer.

Det er ikke enkelt å finne noe som passer når det største man kan bruke er str. 34, - forutsatt at klærne ikke har blitt utsatt for vanity sizing for da må hun ha str. 32.

Er utvalget stort for klær i aledergruppen 14 - 22, men begrenset til kanskje en Match butikk for alle andre, så kan jeg forstå at kvinner mer eller mindre gir opp når de nærmer seg pensjonsalder.

Man finner da mye basic og fint til alle aldre på h&m, cubus, kapp ahl, osv osv. De fører jo ned til 32-34/xs. Bestemora mi og mora mi har fks handla på sånne butikker.

Men selvfølgelig, om man vil ha noe "ekstra fint" og som passer til sin egen stil så er det nok enklere å finne i større byer. Men det er det for meg og (jeg er 25). Jeg har de siste årene bodd i en veldig liten by, jeg liker butikker som fks Bik Bok og h&m noe de ikke hadde der, så jeg handlet alltid da jeg var andre steder. Men "dame-butikker" var det flust av, og der hadde de også ting som passet meg da (jeg er og ganske liten). Gikk klesmodell for den ene butikken en gang.

Man må bare ikke være så kresen. Også må man være litt mer kreativ :)

Anonymous poster hash: 37eac...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappahl finnes vel i de fleste byene og har mye i en voksen stil.

Anonymous poster hash: 81244...aec

Tenkte jeg også. De fleste store kjedene finnes nesten overalt har jeg inntrykk av.

Anonymous poster hash: 4772a...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner da mye basic og fint til alle aldre på h&m, cubus, kapp ahl, osv osv. De fører jo ned til 32-34/xs. Bestemora mi og mora mi har fks handla på sånne butikker.

Men selvfølgelig, om man vil ha noe "ekstra fint" og som passer til sin egen stil så er det nok enklere å finne i større byer. Men det er det for meg og (jeg er 25). Jeg har de siste årene bodd i en veldig liten by, jeg liker butikker som fks Bik Bok og h&m noe de ikke hadde der, så jeg handlet alltid da jeg var andre steder. Men "dame-butikker" var det flust av, og der hadde de også ting som passet meg da (jeg er og ganske liten). Gikk klesmodell for den ene butikken en gang.

Man må bare ikke være så kresen. Også må man være litt mer kreativ :)

Anonymous poster hash: 37eac...835

En del voksne damer vil ikke handle i disse rimelige kjedebutikkene fordi de ønsker klær med et bedre snitt og ikke minst en bedre kvalitet enn det de fleste av disse butikkene normalt fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del voksne damer vil ikke handle i disse rimelige kjedebutikkene fordi de ønsker klær med et bedre snitt og ikke minst en bedre kvalitet enn det de fleste av disse butikkene normalt fører.

Og da må man gjerne dra til nærmeste større by hvor utvalget av butikker er større enn på småsteder.

Anonymous poster hash: 4772a...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner da mye basic og fint til alle aldre på h&m, cubus, kapp ahl, osv osv. De fører jo ned til 32-34/xs. Bestemora mi og mora mi har fks handla på sånne butikker.

Men selvfølgelig, om man vil ha noe "ekstra fint" og som passer til sin egen stil så er det nok enklere å finne i større byer. Men det er det for meg og (jeg er 25). Jeg har de siste årene bodd i en veldig liten by, jeg liker butikker som fks Bik Bok og h&m noe de ikke hadde der, så jeg handlet alltid da jeg var andre steder. Men "dame-butikker" var det flust av, og der hadde de også ting som passet meg da (jeg er og ganske liten). Gikk klesmodell for den ene butikken en gang.

Man må bare ikke være så kresen. Også må man være litt mer kreativ :)

Anonymous poster hash: 37eac...835

Er kun H&M av de butikkene du nevner her som fører klær ned i str 34. De andre går ikke lenger ned enn 36, og de plaggene svømmer jeg i. Ser mange slanke, eldre kvinner, og forstår godt det er et problem å finne passende klær. Antagelig bedre utvalg utenfor Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje så himla vanskeleg å fatte at det er ein del klede som ikkje høver seg når ein er 60? Eg tenkjer til dømes på snuppekorte toppar, kort-korte kjolar, hotpants. Er ikkje det ganske openberrt at dette ikkje er så kledeleg på folk som har bikka 40? Kroppen fell jo saman etter kvart, og det er ikkje alle vaksne damer som er komfortable med å gå med ermelause klede eller med djup utringing. Det har jo litt med at ein kjenner på forfallet sjølv også? Då eg var 25 gjekk eg glatt med utringing til navelen, eg har ståpuppar og er slank, og det var kult. No er eg mest 40, og utringing til navelen vil kjapt bli "sjå på meg, då, eg er framleis sexy!". Eg trur framleis eg kan gå for å vere sexy, men eg brukar litt andre verkemiddel, og det er då vel eigentleg ikkje så rart, er det vel? Eg synest det verkar litt merkeleg å IKKJE fatte det, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...