Gå til innhold

Uerfaren med høye hæler - platå eller ikke platå?


Hottrio

Anbefalte innlegg

En hæl på 5 cm "er som å gå med flate sko"??

Da må dere ha noen særdeles fæle sko!

Med gode sko, går jeg gjerne milevis. Med 4-5 hæl sliter jeg med å holde ut et par timers mingling.

Anonymous poster hash: b62a2...667

Det er vel eigentleg omvendt: eg har særleg gode sko, sidan eg synest 5cm er heilt på joggeskonivå! Men, det er klart, ein må jo venje seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt å skaffe meg pumps eller pensko med høye hæler, men dette er et helt nytt "fagområde" for meg :wink: Pga store labber har jeg null erfaring med å gå med høye hæler.

Bør jeg starte med platåsko? Er det mye enklere/stødigere å gå i enn sko uten platå?

Max. hælhøyde tror dere??

Til å begynne med vil jeg si platå eller ei er ett fett, men passende hælhøyde er rundt 7cm til å begynne med. Lykke til!

Anonymous poster hash: 24866...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at skoene må spesialbestilles da jeg har veldig store flytebrygger :laugh: Å prøve i butikken er nok ikke lett å få gjort.

Ein ekstra detalj:

Føtene dine vil sjå lenger ut desto flatare (og spissare) sko du har, og mindre og nettare desto høgare hæl du har. Du må altså veie opp mot kvarandre kor høg du vil bli til sist, kor lange fotblader du kan leve med og kor høge hælar du kan gå pent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

En hæl på 5 cm "er som å gå med flate sko"??

Da må dere ha noen særdeles fæle sko!

Med gode sko, går jeg gjerne milevis. Med 4-5 hæl sliter jeg med å holde ut et par timers mingling.

Anonymous poster hash: b62a2...667

Og hva er det du ønsker å fortelle TS ved det du nå kommer med?

TS ønsket tips til høyhælte sko.

'Fæle sko'? Mener du grisestygge å se på? Med dine øyne eller med andres øyne?

Og hvorfor blir et par pene sko mindre pene fordi om du ikke har funnet noen som passer dine ben?

Edit: Må bare signere Tigress når hun sier at skoene er av særdeles godt håndtverk :5:

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg prioriterer når jeg skal kjøpe høye hæler, er at de har en "riktig" fasong på sålen - dvs at de er tilstrekkelig buet, så jeg får støtte under foten, og ikke all vekten på tærne. Blicker Schuhe i Tyskland har noen egenproduserte som føles helt fantastisk på føttene (de har også store størrelser) ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

jeg drister meg til å gi et tips om å se etter sko med rund tupp.

De har bedre plass til tærne, og bygger heller ikke like langt som sko med spiss tupp, - dersom det skulle være et ønske om å få de nevnte 'pailabber' til å ikke se større ut enn de er ;)

Også jeg med mine str. 37 og 37,5 sko merker jo at spisse tupper legger 1-2 cm til fotlengden (men jeg har noen av dem alikevel altså).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan faktisk jeg svare litt på, til tross for at jeg er mann... :-)

På en kostymefest i fjor endte jeg opp med å kle meg ut som dame... 110% gjennomført. Hva sko gjelder, så endte jeg opp med pumps med 12 cm hæler. Disse hadde 3-4 cm platå under selve forfoten. Jeg er fortsatt overrasket over hvor enkle de var å gå i. Hadde de på i 8-9 timer uten problemer...

Nå har jeg ikke prøvd pumps med flate såler foran, men vil tuppe at platåen foran gav meg MYE hjelp... :-)

Anonymous poster hash: 33665...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan faktisk jeg svare litt på, til tross for at jeg er mann... :-)

På en kostymefest i fjor endte jeg opp med å kle meg ut som dame... 110% gjennomført. Hva sko gjelder, så endte jeg opp med pumps med 12 cm hæler. Disse hadde 3-4 cm platå under selve forfoten. Jeg er fortsatt overrasket over hvor enkle de var å gå i. Hadde de på i 8-9 timer uten problemer...

Nå har jeg ikke prøvd pumps med flate såler foran, men vil tuppe at platåen foran gav meg MYE hjelp... :-)

Anonymous poster hash: 33665...0e5

Men det store spørsmålet er: gjekk du pent på dei? :-) I så fall trur eg TS gjerne vil ha tipsa dine om det også! Kor fekk du tak i sko i storleiken din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det store spørsmålet er: gjekk du pent på dei? :-) I så fall trur eg TS gjerne vil ha tipsa dine om det også! Kor fekk du tak i sko i storleiken din?

Jeg bruker 42 i sko, og fikk kjøpt skoa i en vanlig skobutikk (tror det var Økonomisko).

Hvorvidt jeg gikk pent i de er opp til andre å bedømme, men fikk faktisk en del ros for at jeg var flink... skal sies at jeg øvde ganske mye på kveldstid den siste uka. Støvsuging i pumps, bl.a.... jeez :-D

Anonymous poster hash: 33665...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 42 i sko, og fikk kjøpt skoa i en vanlig skobutikk (tror det var Økonomisko).

Hvorvidt jeg gikk pent i de er opp til andre å bedømme, men fikk faktisk en del ros for at jeg var flink... skal sies at jeg øvde ganske mye på kveldstid den siste uka. Støvsuging i pumps, bl.a.... jeez :-D

Anonymous poster hash: 33665...0e5

Tøft! :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det la eg ikkje merke til. Men det er det same, eigentleg, eg svara som om det var ein nybyrjar, og poenget var å lære seg å gå på høge hælar, samt ha det komfy på de som gjerne blir rekna som høge hælar. Kjøn er ganske uinteressant for det, vil eg tru.

Takk for tips Tigress! :) Jeg tror på det du og Lille-pus sier; 5-8 cm bør de vel være for da lærer man seg å gå på høge hæler, man blir utfordret noe. Men jeg satser nok på en litt stødig (tykk) hæl til å begynne med, da dette er viktig (Lille-pus) :wink:

Om refererer til meg som en han eller ei ho spiller ingen rolle! Her inne er jeg liksom en av damene... ha ha!

Tusen takk!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Oslo finnes det en butikk som heter "Store sko", de har opp til 46. Og du er nok ikke den første mannen som prøver damesko der.

Ja det er nok der jeg kommer til å handle, jeg vet om den butikken. Men uansett; takk for info! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:5: Til deg også.

Her prøver ein å hjelpe!

TS; har du blitt klokare?

:5: til dere begge!!

Dere er så hjelpsomme og snille her, I'm so honoured!! (Jeg er beæret)

Jeg har blitt MYE klokere! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drister meg til å gi et tips om å se etter sko med rund tupp.

De har bedre plass til tærne, og bygger heller ikke like langt som sko med spiss tupp, - dersom det skulle være et ønske om å få de nevnte 'pailabber' til å ikke se større ut enn de er ;)

Også jeg med mine str. 37 og 37,5 sko merker jo at spisse tupper legger 1-2 cm til fotlengden (men jeg har noen av dem alikevel altså).

Det skal jeg legge på mitt minne Lille-pus, rund tupp.

Tusen takk for at du er så behjelpelig og snill Darlingen!! :blomst:

:klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! :laugh:

Hehe... veit nå ikke om det er det rette ordet... :-)

Anonymous poster hash: 33665...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

'Fæle sko'? Mener du grisestygge å se på? Med dine øyne eller med andres øyne?

Og hvorfor blir et par pene sko mindre pene fordi om du ikke har funnet noen som passer dine ben?

Med fæle sko mener jeg selvfølgelig at de er vonde å gå i. Det er der forskjellen mellom flate og høyhælte sko ligger.

Hæler på 4-5 cm kan naturligvis ikke bli like komfortable som skikkelige gode sko. Vekten blir fordelt feil, og det blir for mye vekt på forerste del av foten.

Det er skadelig for beina å gå i høye hæler. Derfor syntes jeg ikke noe om denne typen feilinformasjon.

Å påstå at 4-5 cm høye hæler føles som flate sko, er en latterlig påstand. Det var utifra den påstanden at jeg utledet at da må de vanlige flate skoene deres være fæle (altså vonde å gå i).

Et par sko som ikke er mer behagelige enn sko med 5 cm hæler, er det åpenbart noe galt med.

Dere får gjerne gå på fjelltur i 5 cm hæl for min del. Men å spre løgner om at slike sko er like behagelige som sunne normale sko, det synes jeg dere kan droppe

Anonymous poster hash: b62a2...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Med fæle sko mener jeg selvfølgelig at de er vonde å gå i. Det er der forskjellen mellom flate og høyhælte sko ligger.

Hæler på 4-5 cm kan naturligvis ikke bli like komfortable som skikkelige gode sko. Vekten blir fordelt feil, og det blir for mye vekt på forerste del av foten.

Det er skadelig for beina å gå i høye hæler. Derfor syntes jeg ikke noe om denne typen feilinformasjon.

Å påstå at 4-5 cm høye hæler føles som flate sko, er en latterlig påstand. Det var utifra den påstanden at jeg utledet at da må de vanlige flate skoene deres være fæle (altså vonde å gå i).

Et par sko som ikke er mer behagelige enn sko med 5 cm hæler, er det åpenbart noe galt med.

Dere får gjerne gå på fjelltur i 5 cm hæl for min del. Men å spre løgner om at slike sko er like behagelige som sunne normale sko, det synes jeg dere kan droppe

Anonymous poster hash: b62a2...667

Hvilken type feilinformasjon er det du sikter til?

Her har brukre delt sine beste erfaringer til TS som spør om høyhælte sko.

Han spør ikke om fjellstøvler. Han spør ikke om fotformsko heller, - han spør om høyhælte sko.

Det finnes sko, - både med lave hæler og med høye hæler, som ikke passer akkurat dine eller mine føtter.

Jeg vet ikke med andre, men selv kjøper jeg bare sko som er gode på foten min.

- om den samme skoen er god på din fot må du selv finne ut av.

En sko som ikke passer foten er uansett ubehagelig å gå i.

Det er greit nok at du får trusene i twist ved tanken på at andre har høyhælte sko som er gode å gå i, - men påstanden om at slike sko ikke finnes er å dra det litt langt.

Svømmeføtter er det beste fottøy under dykking. Det betyr ikke at det er et like bra fottøy på dansegulvet.

De fleste mennsker har sko som er tilpasset bruksområdet. På fjelltur er det fjellstøvler, men på dansegulv og til festkjoler og representasjon er det høyhælte sko.

Om du skulle tro det ene eller det andre er meg revnende likegyldig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Svømmeføtter er det beste fottøy under dykking. Det betyr ikke at det er et like bra fottøy på dansegulvet.

Jeg digger deg, Lille-pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type feilinformasjon er det du sikter til?

Her har brukre delt sine beste erfaringer til TS som spør om høyhælte sko.

De fleste mennsker har sko som er tilpasset bruksområdet. På fjelltur er det fjellstøvler, men på dansegulv og til festkjoler og representasjon er det høyhælte sko.

Om du skulle tro det ene eller det andre er meg revnende likegyldig.

At sko med 5 cm hæl er like behagelig som flate sko, er selvfølgelig feilinformasjon. Den ene gir riktig stilling for foten, den andre gir helling og feil vektfordeling.

Selvfølgelig er det forskjell på hvor fæle høyhælte sko er, men like behagelige og bra for foten som lave sko kan de naturligvis aldri bli.

Og nå kom du med en annen feilaktig påstand. Nemlig at det er høyhælte sko som hører til på dansegulvet. Jeg har danset mye, og ville aldri plage føttene mine med sko på over 5 cm på et dansegulv. Det er sunt og det ødelegger dansegleden.

Jeg skjønner at skikkelig informasjon om konsekvensene høyhælte sko har for beina, er rivende likegyldig for deg. Men jeg synes i alle fall at denne tråden har behov for det. For makan til tullprat som at 5 cm hæl føles som flate sko, skal du lete lenge etter.

Anonymous poster hash: b62a2...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...