Gå til innhold

Reise med hund til England


Gjest Taxi

Anbefalte innlegg

Gjest Taxi

Hvordan er den mest humane måten å frakte en hund til England? Jeg ville helst sittet sammen med hunden på reisa, men det er vel umulig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fly er fort og greit. Du får ikke sitte sammen med den, men de har det fint i trygge bur i lasterommet, som har vanlig cabintrykk, er oppvarmet og muligens også belyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oba, bare pass på at du har ALLE papirer i orden både for innreise i England og til du skal tilbake til Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxi
Fly er fort og greit. Du får ikke sitte sammen med den, men de har det fint i trygge bur i lasterommet, som har vanlig cabintrykk, er oppvarmet og muligens også belyst.

Oki, jeg har alltid vært så hysterisk for sånne ting. men det er kanskje ubegrunnet? hun er vant til å sitte i bur i bil, men har også et snev av separasjonsangst fra mammaen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom båtene over til Storbritania ikke tillater hunder ombord lengre, iflg en av mine venninner som skulle ha med seg sin hund, så er vel fly dert eneste alternativet.

Men, hvorfor skal du ha med hunden til England? Det er dyrt, hunden kan pådra seg sykdommer vi ikke har her i landet og det er stressende for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxi
Ettersom båtene over til Storbritania ikke tillater hunder ombord lengre, iflg en av mine venninner som skulle ha med seg sin hund, så er vel fly dert eneste alternativet.

Men, hvorfor skal du ha med hunden til England? Det er dyrt, hunden kan pådra seg sykdommer vi ikke har her i landet og det er stressende for hunden.

jeg skal kanskje flytte dit... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Taxi
Ah, det forklarer jo saken:)

det er snakk om et halvt år i første omgang... og jeg tror ikke jeg ville hatt det noe bra hvis det hadde betydd et halvt år uten hunden min. men vil jo ikke utsette den for stress og sykdommer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England er vel et av de landene vi enkelt og greit kan bringe med oss hundene fram og tilbake til.

Fra mattilsynets sider:

"Fra UK og Irland: Pass som inneholder navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer gyldig ID-merking1) samt at dyret er behandlet mot echinococcose med et godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dager før innførsel. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres i passet av veterinær.

Les også egen artikkel om grensekontroll."

Hvor stor er hunden? Skal hunden i cargo så forsikre deg om hvilken størrelse bur som kreves. Er det en mindre hund kan den taes med i kabinen i reiseveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxi
England er vel et av de landene vi enkelt og greit kan bringe med oss hundene fram og tilbake til.

Fra mattilsynets sider:

"Fra UK og Irland: Pass som inneholder navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer gyldig ID-merking1) samt at dyret er behandlet mot echinococcose med et godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dager før innførsel. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres i passet av veterinær.

Les også egen artikkel om grensekontroll."

Hvor stor er hunden? Skal hunden i cargo så forsikre deg om hvilken størrelse bur som kreves. Er det en mindre hund kan den taes med i kabinen i reiseveske.

20 kilo hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kg hund må nok i cargoen ja :)

Bare vær sikker på at buret du skal bruke er godkjent både i størrelse og utforming. Sjekk på Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at de reglene gjelder innførsel av dyr til Norge, og at det faktisk ikke nødvendigvis er slik at du får ta hunden med inn i UK uten rabiesvaksine. Det er viktig at du sjekker reglene som gjelder for innførsel av dyr til UK. Anbefaler å uansett rabiesvaksinere dyr du skal reise med, så er du sikret mot trøbbel.

England er vel et av de landene vi enkelt og greit kan bringe med oss hundene fram og tilbake til.

Fra mattilsynets sider:

"Fra UK og Irland: Pass som inneholder navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer gyldig ID-merking1) samt at dyret er behandlet mot echinococcose med et godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dager før innførsel. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres i passet av veterinær.

Les også egen artikkel om grensekontroll."

Hvor stor er hunden? Skal hunden i cargo så forsikre deg om hvilken størrelse bur som kreves. Er det en mindre hund kan den taes med i kabinen i reiseveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal inn til Norge med hunden igjen er den nødt til å rabiesvaksineres og tas blodprøver av 120 dager etter siste vaksine. Pluss at den selvfølgelig må id merkes og ha et pass:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal inn til Norge med hunden igjen er den nødt til å rabiesvaksineres og tas blodprøver av 120 dager etter siste vaksine. Pluss at den selvfølgelig må id merkes og ha et pass:)

Rabiesvaksine behøves ikke ved innreise til Norge fra England (ref sitat fra Mattilsynet over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det kreves for å ta med hunden INN i UK, så her må man likevel rabiesvaksinere ++.

Rabiesvaksine behøves ikke ved innreise til Norge fra England (ref sitat fra Mattilsynet over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kjempe bra at man kan ha hunden ved sin side hvis det er miniputt hund.men jeg bare lurer på litt sånn med allergier og sånn.reise selskapet kan jo ikke vite om noen er allergiske mot hund på flyet,så det er vel en risk for at man ikke kommer med flyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SuperMoo

To bring your dog or cat into the UK under PETS from one of the listed countries you must have it first microchipped, then vaccinated against rabies and then blood tested. There are no exceptions to this order of preparation apart from the exemption explained in the next sentence. If your pet is resident in certain countries these procedures may be done in a different order.

Norge står på listen så det skal gå greit å ta hunden med til England. Men du kan kun reise fra Stavanger eller Oslo til Heathrow eller Manchester. Og det er bare KLM eller SAS som er godkjente flyselskaper.

Og du må vente 6 måneder etter at blodprøven er tatt før du kan ta hunden til England.

Du kan lese mer her.

Endret av SuperMoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg svarer på mitt eget spørsmål jeg sidenjeg har spurt en venninde som jobber som flyvertinne.man skal visst opplyse om eventuelle allergier når man bestiller bilett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxi

Tusen takk for svar alle sammen. Det er mye å tenke på her. Også skulle jeg ønske hun kunne sitte på fanget inne i flyet :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxi

Min største skrekk er at de hadde tatt henne i karantene når jeg kom frem. selv om jeg hadde alt i orden... Eller hvis jeg hadde glemt noe. Jeg tror jeg hadde blitt hysterisk hvis hun hadde blitt satt i karantene. Redd hun aldri hadde blitt seg selv igjen etterpå altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...