Gå til innhold

Lyst på katt? Les min artikkel først!


NovaFlare

Anbefalte innlegg

Lyst på kattunge? Les først denne artikkelen om ansvarlig kattehold!

Det er dyrt å ha katt (spesielt i begynnelsen og ved uforutsette dyrlegebesøk) så du bør ha en ordnet økonomi før du får deg katt!

Først og fremst: en katt skal være 12 uker før den forlater moren, så ikke skaff deg et nurk på 8 uker, det er 31 dager for tidlig...

Ofte når du kjøper en rasekatt så får du den ferdig vaksinert. Andre ganger må du betale vaksine nr 2 selv, 4 uker etter du har mottatt katten, det koster 2-400 kr, det avhenger av oppdretteren om du får ”full pakke”. Kjøper du en 12 uker gammel kattunge må du sørge for 16 ukers-vaksina selv, får du den ved 16 ukers alder (vanlig) så får du den fiks ferdig. Deretter vaksineres katten en gang i året.

Dersom du ønsker deg en huskatt vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din nærmeste ”Dyrebeskyttelsen”! Der kan de hjelpe deg å finne en katt som passer deg siden de kjenner kattene, dessuten er det jo flott å hjelpe et lite individ som ikke har hatt det så lett i livet, og gi det en ny sjanse :-) Katter fra Dyrebeskyttelsen er ferdig vaksinerte når du kjøper de, og de voksne kattene er i tillegg kastrerte og merket med tatovering eller microchip. Da betaler man et lite omplasseringsgebyr som dekker noe av deres utgifter, og man bidrar til å slutte med å gi bort kattunger gratis. Katten fortjener høyere status enn som så!

Så må katten kastreres dersom den ikke skal gå i seriøs avl. Det kan gjøres her i Norge fra 12 ukers alder, men det er forskjellig fra klinikk til klinikk. Det mest vanlige (foreløpig) er å kastrere når katten er fylt 6 mnd. Det koster alt fra 500-1000 for hankatter, og alt fra 1200-2000 for hunkatter. Samtidig bør katten få microchip og øretatovering, og da får du ofte et pakketilbud. Det er viktig for at katten skal kunne spores tilbake til deg dersom den skulle stikke av og forsvinne.

Deretter bør du kun kjøpe tørrfór fra dyrebutikk eller fra dyrlegen. Det er det eneste fóret som er godt nok for pusen din. Det inneholder riktig mengde næring og livsviktige stoffer, og det er billigere i lengden når du kjøper store sekker. Det lukter mindre av avføringen, de får finere pels, og de har det generelt bedre. Vanlig butikkmat er feil sammensatt ernæringsmessig og kan føre til matt pels, røyting, dårlige tenner og masse unødvendig avføring pga masse tilsetningsstoffer og fargestoffer.

Våtfór og boksmat er generelt unødvendig for katter, da det inneholder 80-90% vann og fungerer kun som kos og "vomfyll" siden katten har alt den trenger i tørrfóret sitt. Våtfór skraper heller ikke på tennene og dermed fungerer det heller ikke som en tannbørste slik som tørrfóret gjør. Et kosthold bestående av mye våtfór vil derfor føre til dårlig tannhelse på sikt. Hold deg gjerne kun til tørrfór og gi kanskje en spiseskje våtfór i helgen som kos. Kattunger bør ha et fór tilpasset for dem, kjøp derfor kattungemat ("kitten" på engelsk) helt fram til katten er ca 10 mnd-12 mnd, avhengig av rase, spør oppdretter! Husk rent vann tilgjengelig til en hver tid!

Dersom katten skal ha tilgang til utelivet, bør den ikke få gå ute alene før den er fylt 8 mnd. Husk at katter er kattunger helt til de er 1 år gamle. Ideelt sett bør den være inne helt til den er fylt 1 år for da er retningssansen ferdig utviklet, men man ser at hvis katten har tilsyn de første gangene etter den er fylt 8 mnd, går dette stort sett bra. Slipp aldri ut en katt som ikke er kastrert og merket, slik at du ikke mister katten eller blir medskyldig i den høye statistikken av kattunger og løskatter i Norge. Katten vil produsere mange stakkars kattunger dersom du slipper den ut ukastrert. Husk halsbånd selv om den er chippet og har tatovering, for "mannen i gata" er dette mest kjent, foreløpig. Kjøp ikke halsbånd med strikk, kjøp kun halsbånd med slik smekklås som løsner ved litt kraft. Da hindrer du at katten blir hengene fra en grein og kveles. Låsen vil løsne og katten er fri !

Av utstyr er katten helt avhengig av å kvesse klørne, og det gjør den ved å klore på møblene dine Hvis du vil unngå ødelagte møbler, så kjøp et klorebrett som katten kan klore på istedet. Husk at dette er et av kattens urinstinkter, så ikke kjeft på katten dersom uhellet er ute, men plassér katten ved klorebrettet og lær katten å bruke det! Du kan få kjøpt sprayflaske med noe som heter "catnip" eller "kattemynte", som du kan spraye på klorebrettet slik at katten blir fristet til å bruke det.

Utover dette må katten selvsagt ha et toalett, uavhengig om den er ute- eller innekatt! Utformingen er opp til deg, enten du vil ha åpen løsning som da er en kasse med kattesand i, eller den mer avanserte varianten med tak og luke, som vil forhindre mye av lukten fra kassa.

Av kattesand finnes det mange varianter å velge mellom. Det mest lukteffektive må vel sies å være klumpesand, en sandvariant som klumper seg når den tilsettes fuktighet og som gjør at avføring og urin kan plukkes ut med spade, og resten av sanden ligger igjen like fin. Det mest effektive av denne varianten fåes kjøpt i dyrebutikk.

Deretter får man kjøpt vanlig ikke-klumpesand som da altså ikke har denne bindene effekten, hvilket gjør at all sanden ofte må byttes ut, istedet for å kun fylle på slik man gjør med klumpesand. Fordelen med denne er at den er ufarlig for helt små kattunger som kanskje vil prøvesmake på sanden. Anbefales til kattunger under 12 uker. Resten får bli en smakssak. Det finnes både perler, pellets og andre varianter, man må bare prøve ut til man finner det som fungerer best for deg og din katt.

Så må jo katten selvsagt ha noen leker :-) En stor "hit" er skoesker, liten ball i en enden av ei skolisse som man kan dra bortover gulvet en sprettball eller rett og slett bare tomme tørkeruller. Men man kan selvsagt også kjøpe fancy, fargerike og litt mer kreative leker i dyrebutikken. Det morsomste er uansett å leke med deg eller en likesinnet kattekompis :-)

Man bør ikke spille så høy musikk at man rope for å høre hverandre, for man må huske på at katter har mye bedre hørsel enn oss i likhet med mange andre dyr. Bruk sunn fornuft. Du vil ofte kunne se det på katten om den mistrives. Hvis katten er urolig og legger ørene bakover, er det et tegn på ubehag av noe slag.

Varme i leilighet? Vel, kattene er jo opprinnelig ørkendyr, og de har faktisk en kroppstemperatur på mellom 38-39, så om du svetter litt så er det sikkert deilig for katten Men ikke tenk på det, du kan ha normal stuetemperatur, alt fra 10 grader til 30, katten tilpasser seg.

Det katten derimot ikke er laget for, er svært lave temperaturer. Så hvis gradestokken synker langt under 0, så la katten være inne om natten. Kattunger som blir født når det er 6- og kaldere, fryser faktisk ihjel.

Hvilken rase du bør ha, avhenger av hva slags gemytt du er ute etter. Er du ute etter en katt som kanskje vil prate litt med deg og som er med på leken hele dagen, så er kanskje en av de orientalske kattene noe for deg (siameser, orientaler osv)? Dersom du ønsker en roligere og mer stillferdig katt så er kanskje en perser noe for deg? Det finnes også en herlig rase som er fullstendig uforutsigbar, som er veldig utsatt og sårbar i samfunnet, som trenger deg, som finnes i alle farger og fasonger, gemytt og temperament... nemlig den vakre huskatten. Uansett hva du ønsker så bør du lese litt om katter, forskjellige raser, kanskje ringe rundt og stille spørsmål til oppdrettere og i det hele tatt sette deg inn i hva det å bli eid av en katt faktisk innebærer. Det er et stort ansvar, og det skal taes alvorlig. Katten kan gi deg så utrolig mye kjærlighet og glede de neste 15-20 årene så hvorfor ikke gjøre denne tiden best mulig for både deg og ikke minst din lille firbeinte venn?

Skrevet av: Ramona

Fjernet fullt navn.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy

Kjempefin lesing. :) Nå vet jeg masse nytt jeg skal huske på og ta til etteretning. Jeg lurer på en ting, hva er det de skal ha vaksine mot? Den første vaksinen er når de er 16 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informativ og fin artikkel, men jeg har et par kommentarer.

Jeg synes f.eks det er helt unødvendig at katten skal være inne til den er 8 mnd/1 år. En del av det å være kattunge er jo også å bli kjent med omgivelsene og bli kjent med hvordan ting fungerer ute. Jeg mener katten bør være inne i ca. en måneds tid, til den er helt fortrolig med hjemmet og eieren/beboerne i huset. (Men dette er også bare et ca-tall, man merker vel selv når kattungen begynner å få mer energi i kroppen og har større utforskertrang). Da mener jeg man fint kan slippe katten ut, men det kan være lurt at man blir med den ut, og kanskje også at døren står åpen de første gangene om man har anledning til det. Å holde katten inne spesielt lenger en dette synes jeg høres unaturlig ut.

Det høres logisk ut at våtfôr ikke er et fullverdig helfôr, men synes godt katten kan få litt mer enn en spiseskje når den først får litt kosemat. ;)

Om man ønsker å ha kattedo når katten er ute (som jeg håper de fleste lar katten få lov til å være), er vel egentlig opp til hver enkelt. Mine katter har som regel valgt å gå på do ute selv om jeg har hatt kasse, og har brukt den om vinteren på det kaldeste. Da har jeg, som du også skriver, latt dem få være inne så mye som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første vaksinen er når de er 16 uker?

Katten vaksineres mot: Kattepest, Smittsom luftveisinfeksjon og Chlamydia - infeksjon (en slags øyebetennelse).

Den første vaksinen når de er 12 uker, deretter en til 4 uker senere, altså når de er 16 uker :) Dette vil dyrlegen din hjelpe deg med :)

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes f.eks det er helt unødvendig at katten skal være inne til den er 8 mnd/1 år. Å holde katten inne spesielt lenger en dette synes jeg høres unaturlig ut.

Om man ønsker å ha kattedo når katten er ute (som jeg håper de fleste lar katten få lov til å være), er vel egentlig opp til hver enkelt.

Hvis du leser i avisen under mistet/funnet, vil du se at flesteparten av kattene som er forsvunnet er under 6 mnd, det er fordi at katten utvikler retningssans først når den er rundt året. Greit nok at den klarer seg rundt huset, men hvis den skulle bli ordentlig skremt av noe og løpe et stykke unna hjemmet, vil den ha store problemer med å finne hjem igjen dersom den er under 6 mnd. En kattunge så ung har ingenting å gjøre ute alene. Hadde den fortsatt hatt moren sin ville den ikke ha gått langt unna moren før den er 6 mnd gammel ;) Skal den ut før det,, bør den være i bånd, f.eks sånt langt flexibånd, på den måten kan den også bli kjent i nærområdet. På en trygg måte :)

Selv om katter er utekatter (innekatter er overhodet ikke dyreplageri ;) ) så har de krav på å få ha en do inne om natten. Det er dyreplageri å skulle tvinge katten til å holde seg i flere timer om natten bare fordi folk mener at utekatter skal gjøre fra seg ute! Er katten ute er greit. Men når den er inne, f.eks om natten eller på ekstremt kalde dager, bør den få ha en do tilgjengelig. Derfor skal man ha en do tilgjengelig hele tiden, selv om katten har tilgang til å gå ute. Det er en rettighet å kunne få gå på do, uansett når på døgnet. Akkurat som for oss mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal en katt som ikke får gå ut når den vil ha do. Jeg tenkte på katter som går ut og inn som de vil (når det er sagt så har ikke min voksne katt do inne, og hun velger selv å være inne hver natt. Mjauer som regel i 4-5 tiden og da slipper jeg henne ut).

Kattunger bør ikke være ute lenge uten tilsyn, naturligvis. Som du sier, så hadde de ikke gått langt bort fra moren, og den hadde mjauet etter hjelp om den gikk seg vill. Derfor bør eier være i nærheten så lenge kattungen er liten, men - om den hadde vært med moren, som du sier - så hadde den også vært ute. Og bånd hadde den i hvertfall ikke hatt, det er forferdelig innskrenkende og unaturlig for en kattunge som skal snuse, hoppe, sprette, lukte, jage og jakte for å lære.

Skal man fortsette argumentet om at hva en katt hadde gjort om den levde mer etter naturen, så hadde den heller ikke vært innekatt (noe jeg synes er forkastelig, men det er forsåvidt en annen diskusjon).

Vi kjenner ikke forholdene til disse kattungene du har sett i mistet/funnet-annonser, men jeg har aldri hatt det problemet med mine kattunger.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke helt sikker, men hvis det er som andre kattedyr så antar jeg det er til den er i stand til å jakte og overleve selv - dvs. ca. ni-ti måneder eller når den blir kjønnsmoden. Det er i hvertfall fra den blir kjønnsmoden at andre katter vil oppfatte den som en trussel og evt. jage den bort fra deres revir.

Eller så vil den tusle avgårde og lage sitt eget revir rimelig nært moren (hvis den ikke blir jaget bort av rivaliserende hannkatter), og kan også pare henne når han blir kjønnsmoden.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de landlige omgivelsene min familie har hatt katt i- har vi slept ut katten ganske tidlig! og vi har aldri hatt kattedo inne- da har katten "sagt" ifra at den må ut - slik at vi har åpnet døren til den. (da katten var liten, og vi så at den skulle gjemme seg bort for å bæsje, eller annet "kroppsspråk" så satt vi den ut med en gang)

Og du har et poeng: katter må også oppdras. det tar både tid, omsorg og penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hvor lenge blir kattungene hos mora naturlig?

6-8 måneders alder, så jager hun dem fra seg. (Hannene jager hun alltid fra seg, for å unngå innavl, hunnene kan i noen tilfeller bli værende og danne en flokk sammen med moren.) Derfor bør man ikke slippe ut katten alene før den alderen, men være ute sammen med den. Siden vi mennesker har valgt å ta dem fra moren før denne alderen, mener jeg at det er vårt ansvar å overta morens rolle med å passe på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bør man ikke slippe ut katten alene før den alderen, men være ute sammen med den. Siden vi mennesker har valgt å ta dem fra moren før denne alderen, mener jeg at det er vårt ansvar å overta morens rolle med å passe på dem.

Da mener jeg det er viktig at vi ikke finner på lettvinte og unaturlige løsninger som sele. Hvis man skal overta morens rolle, så hadde ikke hun sele heller. Hun var ute sammen med kattungene og fulgte med dem - og gikk evt. og hentet dem hvis de gikk for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...