Gå til innhold

Kvinner; et nydelig onde?


Gjest oleoh

Anbefalte innlegg

I gresk mytologi står det om hvordan kvinnen ble skapt blant mennesket. Hun ble skapt som et onde. Om hvordan hun ble gitt som en reaksjon på at Zevs ble lurt av et menneske. Det ble da et problem fordi menn ble tiltrukket av henne, og kunne ikke greie seg uten, av selvsagte årsaker.

Det fikk meg til å tenke. Jeg har jo lest en del gjennom en del på internett gjennom livet mitt, og da kom jeg på en teori fra en "tenker". Hvorfor er menn mer interessert i å tjene mye penger? Jo fordi når en har alt i orden med seg selv og materielt, så tiltrekker du deg en kvinne. Makt er også noe som tiltrekker, sikkert på grunn av egenskapene dine til å legge til rette for henne og ungene.

En del av dette skaper så ondskap fra enkelte menn sin side, fordi de da blir villige til å tjene uansett konsekvens for andre. Krig er en konsekvens av dette, kriminalitet osv.

Det har mange gode sider at det fins menn og kvinner, og ikke bare mennesker. Eller som de sier på engelsk: kun wom(=livmor)men(=menn). Women. Slik som at det blir et godt sammarbeid der en utfyller hverandres gode egenskaper. Men samtidig skaper det mange av verdens onder.

Pandoras eske har vel alle hørt om. Pandora var den første kvinnen, og hun åpnet esken som inneholdt alle onder :) Kvinnen er resultatet til mange onder. Ikke kvinnen i seg selv, men resultatet av at en ble født med forskjellige organer.

Morsomt og intelligent. Føler jeg forstår litt av hvor intelligente grekerne var og alt de forsto.

Endret av oleoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsomt og intelligent. Føler jeg forstår litt av hvor intelligente grekerne var og alt de forsto.

Du har vel egentlig bare nok en gang misbrukt informasjon til å underbygge dine egne feiloppfatninger?

Du har i hvert fall ikke forstått noe av grekerne, nei!

Anonymous poster hash: 67bde...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som de sier på engelsk: kun wom(=livmor)men(=menn). Women. Slik som at det blir et godt sammarbeid der en utfyller hverandres gode egenskaper. Men samtidig skaper det mange av verdens onder.

Hva får deg til å tro at engelsk er normgivende for tenkning i gresk antikk? Det fantes ikke en gang noe engelsk språk den gangen (livmor staves forøvrig "womb").

Er det like interessant med hyster (=livmor) og anthrōpos (=menneske) eller anēr (=mann)?

Eller skal vi gjøre det på latin, som er hakket nærmere? Uterus + vir.

Hvor var egentlig sammenhengen, sa du?

Anonymous poster hash: 67bde...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slår det deg på noe tidspunkt her at du underbygger en demonisering av kvinnen med utgangspunkt i en 2000 år gammel mannskultur som ikke visste om egget en gang? De trodde barna kom fra spermen alene. Menneskeheten er dessuten 200.000 år gammel og noe fjas fra en år 2000 eller før, det er ikke viktig endrer ikke at kvinnen som mannen har en hellig energi som dessverre har blitt undertrykt i det egoinfiserte og dualistiske verdensbildet. Kvinnens energi trengs kanskje mer enn noen gang, det betyr ikke at menns energi er mindre verdt, det betyr at man trenger begge for en likevekt dom gagner alle.

Anonymous poster hash: bc884...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg har lest ex phil og ex fac om de " store" tenkerne, jeg var egentlig ikke imponert over pensum faktisk. Synes religionshistorie var litt mer interressant, men det er jo bare snippets av historien man lærer på universitetet.

Anonymous poster hash: bc884...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...