Gå til innhold

Hvordan kan skeptikere hevde at klarsynte ikke finnes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er en skeptiker forstår jeg, fordi du stenger ute muligheten for at det faktisk kan være noe i det.

Klart det finnes uærlige klarsynte som bruker cold reading og ikke treffer til punkt og prikke, men så finnes det også de som treffer så godt at ikke man kan skylde på cold reading og juks & fanteri.

Anonymous poster hash: 1a85e...bde

Ta deg et kurs i vitenskapelig metode.

Anonymous poster hash: 3ab13...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er en skeptiker forstår jeg, fordi du stenger ute muligheten for at det faktisk kan være noe i det.

Klart det finnes uærlige klarsynte som bruker cold reading og ikke treffer til punkt og prikke, men så finnes det også de som treffer så godt at ikke man kan skylde på cold reading og juks & fanteri.

Anonymous poster hash: 1a85e...bde

Mulig det kan være noe i det, problemet er når man skal teste dette her under kontrollerte forhold (der man kobler ut muligheter for juks slik som cold reading, bakgrunnssjekk osv osv), så forsvinner evnene som dugg for solen.

Mitt argument for at dette er sjait, er at synske rett og slett burde blitt stinkende rike. Hvem hadde vel motstått fristelsen til å se de rette lottotallene, eller det korrekte utfallet av enhvert sjansespill eller pengespill som ga muligheter for gode gevinster? Forklaringer med at dette "evnene funker ikke på den måten", eller "det hadde vært å utnytte evnene til egen berikelse" tror jeg rett og slett ikke på. Synske har absolutt ingen skrupler med å lure penger ut av folk i sårbare situasjoner, i forbindelse med dødsfall, savnede personer ovs. Grunnen til at de oppsøker folk er rett og slett at man ikke kan lure pengespill, men sårbare mennesker er lette offer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som kommer med en påstand har dokumentasjonsbyrden.

Om jeg hevder at enhjørninger finnes må jeg dokumentere det. Jeg kan ikke kreve at du dokumterer at de IKKE finnes, for man kan ikke dokumentere en negativ.

De som hevder at klarsynte finnes må ta seg bryet med å dokumentere sin påstand. Så langt har jeg ikke sett noen ordentlig dokumentasjon.

Anonymous poster hash: 5aeb8...58c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synske forholder seg til egen moral og etiske retningslinjer også da, det er viktig å huske og mange kan ha hekseprosessene i sitt kollektive minne slik at de ikke engang ønsker å sette seg i en slik ubehagelig testesituasjon. Det er ekstremt med fordømmelse ovenfor alternative. Ifølge det jeg har lest om psykisk kirurgi så måtte han kjente presten fra Filippinene be enkelte skeptikere om å forlate lokalet under operasjon da deres negativitet og tvil gjorde inngrepet umulig( for de som ikke vet hva psykisk kirurgi er, Google John of god, det er gitt ut egen film). Kanskje dette kan spille inn ovenfor synske også?

Anonymous poster hash: 71db9...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synske forholder seg til egen moral og etiske retningslinjer også da, det er viktig å huske og mange kan ha hekseprosessene i sitt kollektive minne slik at de ikke engang ønsker å sette seg i en slik ubehagelig testesituasjon. Det er ekstremt med fordømmelse ovenfor alternative. Ifølge det jeg har lest om psykisk kirurgi så måtte han kjente presten fra Filippinene be enkelte skeptikere om å forlate lokalet under operasjon da deres negativitet og tvil gjorde inngrepet umulig( for de som ikke vet hva psykisk kirurgi er, Google John of god, det er gitt ut egen film). Kanskje dette kan spille inn ovenfor synske også?

Anonymous poster hash: 71db9...fe8

:murvegg:

Der har vi jo ett fint eksempel på moralen til slike kvakksalvere. Inngrepet hadde vært umulig med skeptikere i salen nettopp fordi de hadde sett rett igjennom triksene hans (really, really bad for business). Søk litt på google, så ser du hva tullet går ut på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:murvegg:

Der har vi jo ett fint eksempel på moralen til slike kvakksalvere. Inngrepet hadde vært umulig med skeptikere i salen nettopp fordi de hadde sett rett igjennom triksene hans (really, really bad for business). Søk litt på google, så ser du hva tullet går ut på.

Kan ikke ta deg alvorlig da du ikke har sett John of god filmen tydeligvis. Mirakler skjer hver dag.

Anonymous poster hash: 71db9...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange synske forholder seg til egen moral og etiske retningslinjer også da, det er viktig å huske og mange kan ha hekseprosessene i sitt kollektive minne slik at de ikke engang ønsker å sette seg i en slik ubehagelig testesituasjon. Det er ekstremt med fordømmelse ovenfor alternative. Ifølge det jeg har lest om psykisk kirurgi så måtte han kjente presten fra Filippinene be enkelte skeptikere om å forlate lokalet under operasjon da deres negativitet og tvil gjorde inngrepet umulig( for de som ikke vet hva psykisk kirurgi er, Google John of god, det er gitt ut egen film). Kanskje dette kan spille inn ovenfor synske også?

Anonymous poster hash: 71db9...fe8

Enig.

Anonymous poster hash: 1a85e...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man går inn i et lokalet, og blir vinka bort av en fremmed mann, han ber deg sette seg ned, og så begynner han og skrive, masse og fort. Når han er ferdig, så kan man lese om seg selv, sitt liv og familiemedlemer som om det skulle vært skrevet av en i familien som har gått bort. Hvordan kan han få til det?

nå er jeg spent på hvordan dere mener han fikk det til :)



Anonymous poster hash: 30c7a...d58
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man går inn i et lokalet, og blir vinka bort av en fremmed mann, han ber deg sette seg ned, og så begynner han og skrive, masse og fort. Når han er ferdig, så kan man lese om seg selv, sitt liv og familiemedlemer som om det skulle vært skrevet av en i familien som har gått bort. Hvordan kan han få til det?

nå er jeg spent på hvordan dere mener han fikk det til :)

Anonymous poster hash: 30c7a...d58

Enig med deg, og venter også spent på hva skeptikerne har å si :popcorn:

Anonymous poster hash: 1a85e...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen klarsynte treffer rett og slett skremmende bra, uten å kjenne til min historie på forhånd.

Helt feil. Dette er noe du tror fordi du ignorerer alle feilene de kommer med. Dette er et velkjent fenomen. Du tror de treffer bra fordi du har selektiv hukommelse.

Dette er faktisk undersøkt. Man har filmet "seanser" der personen sier at "den klarsynte" har truffet utrolig bra og har nesten alt riktig. Etterpå har man gått gjennom filmen og dobbeltsjekket. Det har vist seg at f.eks. 90% av det "den klarsynte" har kommet med er direkte feil. Dette til tross for at personen påstår at "den klarsynte" traff meget bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man går inn i et lokalet, og blir vinka bort av en fremmed mann, han ber deg sette seg ned, og så begynner han og skrive, masse og fort. Når han er ferdig, så kan man lese om seg selv, sitt liv og familiemedlemer som om det skulle vært skrevet av en i familien som har gått bort. Hvordan kan han få til det?

nå er jeg spent på hvordan dere mener han fikk det til :)

Hvilket lokale?

Hvilken fremmed mann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke måles, telles og veies, og derfor er mange skeptiske.

Eh nei, det kan ikke påvises men viser seg alltid å være bløff når man undersøker nærmere. Derfor er mange skeptiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venn av meg møtte en eldre ukjent herre som fortalte at han skulle bli forfatter. Vennen min hadde på den tiden aldri fortalt noen om drømmen, men det var likevel dyttet han trengte. Legge til at i dag har han utgitt to romaner.

Endret av Vind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synske forholder seg til egen moral og etiske retningslinjer også da, det er viktig å huske og mange kan ha hekseprosessene i sitt kollektive minne slik at de ikke engang ønsker å sette seg i en slik ubehagelig testesituasjon. Det er ekstremt med fordømmelse ovenfor alternative.

For noe tull.

Hekseprosessene? Hvis du i fullt alvor tror at noen egentlig er synske men er redde for å bli rent på bålet så er det ren galskap.

Det er også mange som ikke bare er helt åpne med påstander om at de har "evner", men som til og med er rikskjendiser og omtales ukritisk i media.

Du dikter bare opp løgn og bedrag for å bortforklare det faktum at ingen noen gang har klart å vise at de faktisk har "evner".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei, det kan ikke påvises men viser seg alltid å være bløff når man undersøker nærmere. Derfor er mange skeptiske.

Ja, det var det jeg skrev. Jabx. Selv er jeg sunt skeptisk, og sunt åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En venn av meg møtte en eldre ukjent herre som fortalte at han skulle bli forfatter. Vennen min hadde på den tiden aldri fortalt noen om drømmen, men det var likevel dyttet han trengte.

Hva har det med saken å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre?

Denne mannen påpekte at han så min venns skrivegaver, og pga dette våget min venn å sende boka si som INGEN av oss ante noe om til et forlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull.

Hekseprosessene? Hvis du i fullt alvor tror at noen egentlig er synske men er redde for å bli rent på bålet så er det ren galskap.

Det er også mange som ikke bare er helt åpne med påstander om at de har "evner", men som til og med er rikskjendiser og omtales ukritisk i media.

Du dikter bare opp løgn og bedrag for å bortforklare det faktum at ingen noen gang har klart å vise at de faktisk har "evner".

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare her i all ignoransen; hekseprosessene I SITT KOLLEKTIVE MINNE, hvis du ikke forstår hva det betyr så kan jeg ikke hjelpe deg. Det betyr ikke at de er redd for å bli brent på bålet IDAG, det betyr at de bærer med seg det traumet over hvordan mennesker ble forfulgt for å være synske og ha helbredende evner.

Anonymous poster hash: 71db9...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså helt ærlig så føler jeg dette er litt som den diskusjonen fra 1500 tallet om at jorda egentlig er flat og at det ikke finnes andre planeter. Tror jeg lister meg ut jeg. Og det er da såkalte skeptikere som hevder at jorda er flat hvis noen lurte.

Anonymous poster hash: 71db9...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...