Gå til innhold

Jeg er drit-lei "intellektuelle" ateister!


maskineple

Anbefalte innlegg

Universet er uendelig stort. Det finnes flere planeter og solsystemer enn man kan forestille seg. Statistisk sett vil det, på et enormt antall av disse, finnes de tilstander som skal til for at liv skal kunne eksistere.

Gitt nok tid, vil de hendelser som starter liv til slutt inntreffe.

Det tok lang tid.

Og er forøvrig gjenskapt på lab: http://nypost.com/2014/12/09/scientists-recreate-first-spark-of-life-on-earth/

Interessant artikkel. Det er alltid artig med eksperimenter som demonstrerer hvordan livets byggesteiner kunne bli til ved hendelser som springer direkte ut av naturlovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja..Tja...

kanskje.

  • Du skal ikke ha andre guder enn meg. Yup.
  • Du skal ikke misbruke Guds navn. Yup.
  • Du skal holde hviledagen hellig. Tja, tar meg en ekstra hvil kanskje.
  • Du skal hedre din far og din mor. Er takknemlig for å ha gode foreldre Yup.
  • Du skal ikke slå i hjel. Yup.
  • Du skal ikke bryte ekteskapet. Yup, når jeg gifter meg skal jeg ikke ligge med andre :P
  • Du skal ikke stjele. Yup
  • Du skal ikke tale usant om din neste. Yup, det er jo bare stygt gjort.
  • Du skal ikke begjære din nestes eiendom. Kan hende jeg er litt sjalu, men klarer meg fint.
  • Du skal ikke begjære din nestes ektefelle. Yup, en fæl ting å ligge med andres ektefeller..
Er nok ikke så ekstremt som dere ateister skal ha det til...

Hva med de andre 10 budene da? De forandrer seg jo gjennom bibelen, og han slenger til og med på litt ekstra... Jeg regner med at du veit det, siden du tror på den allmektige gud, som faktisk har en bok... Du har lest boka til gud, sant? Jeg mener, hvordan skal du ellers kunne vite at du skal ofre din førstefødte sønn til han.

Hvis du ikke har lest boka, og dermed ikke veit at gud forandrer de ti budene...

Andre mosebok, kapittel 34.

14. Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herrens navn er Nidkjær; han er en nidkjær Gud.

15 Du skal ikke slutte pakt med dem som bor i landet! For de driver hor med gudene sine og ofrer til dem. Hvis de inviterer deg, kommer du til å spise av ofrene deres.

16 Tar du koner til sønnene dine blant døtrene deres, så vil døtrene deres drive hor med sine guder og få sønnene dine til å drive hor med gudene deres.

17 Du må ikke lage deg støpte guder.

18 Du skal holde de usyrede brøds høytid. I sju dager skal du spise usyret brød, slik jeg har gitt deg befaling om, til fastsatt tid, i måneden abib. For i måneden abib dro du ut av Egypt.

19 Alt som åpner morslivet, tilhører meg; alle førstefødte hanndyr i buskapen din, enten det er storfe eller småfe.

20 Alt som åpner morslivet hos esler, skal du løse ut med et lam. Løser du det ikke ut, skal du brekke nakken på det. Hver førstefødt blant sønnene dine skal du løse ut. Ingen må vise seg tomhendt for mitt ansikt.

21 Seks dager skal du arbeide, men på den sjuende dagen skal du hvile. Selv om det er tid for pløying eller høsting, skal du hvile.

22 Du skal holde ukefesten når du høster inn den første hveten, og festen for innhøstingen når året er omme.

23 Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud.

24 For jeg vil drive folkeslag bort for deg og utvide grensene dine. Ingen skal ønske å ta landet ditt mens du drar opp for å tre fram for Herren din Guds ansikt tre ganger om året.

25 Du skal ikke ofre blodet av mitt slaktoffer sammen med noe syret, og påskefestens offer må ikke ligge natten over til neste morgen.

26 Det beste av førstegrøden fra jorden din skal du bringe til Herren din Guds hus. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din versjon er at alt er blitt til ved en tilfeldighet - jeg kjøper ikke den - beklager :) Om jeg er skråsikker på at en Gud står bak? Nja, men det kan bevises at materie ikke kan oppstå uten NOE så da kan vi jo starte der da?

Du ser ikke ut til å forstå grunnleggende kjemi, biologi eller kosmologi. Det ser heller ikke ut til at du har hørt om noen av de spennende ideene kvantemekanikken postulerer...

Din forklaring om en gud er banal og adresserer ikke engang det grunnleggende problemet med din hypotese: Hvis gud eksisterer, hvem skapte gud?

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja..Tja...

kanskje.

  • Du skal ikke ha andre guder enn meg. Yup.
  • Du skal ikke misbruke Guds navn. Yup.
  • Du skal holde hviledagen hellig. Tja, tar meg en ekstra hvil kanskje.
  • Du skal hedre din far og din mor. Er takknemlig for å ha gode foreldre Yup.
  • Du skal ikke slå i hjel. Yup.
  • Du skal ikke bryte ekteskapet. Yup, når jeg gifter meg skal jeg ikke ligge med andre :P
  • Du skal ikke stjele. Yup
  • Du skal ikke tale usant om din neste. Yup, det er jo bare stygt gjort.
  • Du skal ikke begjære din nestes eiendom. Kan hende jeg er litt sjalu, men klarer meg fint.
  • Du skal ikke begjære din nestes ektefelle. Yup, en fæl ting å ligge med andres ektefeller..
Er nok ikke så ekstremt som dere ateister skal ha det til...
Hvis du ikke ser hvor tåpelige disse reglene er og at du allerede i svarene dine har vist at du ikke forstår de ti bud og ei heller overholder de...

Har du aldri snakket stygt om noen eller tenkt stygt om noen?

Hvis du er sjalu på din nestes eiendom, så har du allerede feilet.

Det står ingen ting om å ligge med andres ektefeller, det står begjære, det betyr at du ikke engang kan tenke tanken på å ha sex med andre gifte kvinner.

9 og 10 bud straffer deg for hva du tenker, kan det bli mer totalitært en det?

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ser hvor tåpelige disse reglene er og at du allerede i svarene dine har vist at du ikke forstår de ti bud og ei heller overholder de...

Har du aldri snakket stygt om noen eller tenkt stygt om noen?

Hvis du er sjalu på din nestes eiendom, så har du allerede feilet.

Det står ingen ting om å ligge med andres ektefeller, det står begjære, det betyr at du ikke engang kan tenke tanken på å ha sex med andre gifte kvinner.

9 og 10 bud er straffer deg for hva du tenker, kan det bli mer totalitært en det?

Joda, han greier virkelig å fremstille seg jævligere enn han gjør med de 10 befalingene sine... Se for eksempel på denne fantastiske og utrolug selvmotsigende delen her.

Da steg Herren ned i en sky, stilte seg hos ham og ropte ut navnet Herren. 6 Herren gikk forbi ham og ropte: « Herren er Herren, en barmhjertig og nådig Gud, sen til vrede og rik på miskunn og sannhet! 7 Han holder fast på sin miskunn i tusen slektsledd og tilgir synd, skyld og lovbrudd. Men han lar ikke den skyldige slippe straff. For fedrenes synd straffer han barn og barnebarn, og tredje og fjerde slektsledd.»

Så, siden ensombåttur ikke forsto de ti bud, skal slekta hans straffes i generasjoner fremover, fordi herren er en tilgivende gud!

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han greier virkelug å fremstille seg jævligere enn han gjør med de 10 befalingene sine... Se for eksempel på denn fantastiske og utrolug selvmotsigende delen her.

Da steg Herren ned i en sky, stilte seg hos ham og ropte ut navnet Herren. 6 Herren gikk forbi ham og ropte: « Herren er Herren, en barmhjertig og nådig Gud, sen til vrede og rik på miskunn og sannhet! 7 Han holder fast på sin miskunn i tusen slektsledd og tilgir synd, skyld og lovbrudd. Men han lar ikke den skyldige slippe straff. For fedrenes synd straffer han barn og barnebarn, og tredje og fjerde slektsledd.»

Ser man etter gode moralske råd, så er ikke bibelen boken man bør lete i.

Problemet er at de fleste kristne ikke har lest bibelen fra perm til perm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, han greier virkelug å fremstille seg jævligere enn han gjør med de 10 befalingene sine... Se for eksempel på denne fantastiske og utrolug selvmotsigende delen her.

Da steg Herren ned i en sky, stilte seg hos ham og ropte ut navnet Herren. 6 Herren gikk forbi ham og ropte: « Herren er Herren, en barmhjertig og nådig Gud, sen til vrede og rik på miskunn og sannhet! 7 Han holder fast på sin miskunn i tusen slektsledd og tilgir synd, skyld og lovbrudd. Men han lar ikke den skyldige slippe straff. For fedrenes synd straffer han barn og barnebarn, og tredje og fjerde slektsledd.»

Så, siden ensombåttur ikke forsto de ti bud, skal slekta hans straffes i generasjoner fremover, fordi herren er en tilgivende gud!

Hvilket vers er det hentet fra? Alltid greit å ha noe saftig på lur når man diskuterer med konservative kristne. :P

Anonymous poster hash: 5aaaf...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han greier virkelug å fremstille seg jævligere enn han gjør med de 10 befalingene sine... Se for eksempel på denne fantastiske og utrolug selvmotsigende delen her.

Da steg Herren ned i en sky, stilte seg hos ham og ropte ut navnet Herren. 6 Herren gikk forbi ham og ropte: « Herren er Herren, en barmhjertig og nådig Gud, sen til vrede og rik på miskunn og sannhet! 7 Han holder fast på sin miskunn i tusen slektsledd og tilgir synd, skyld og lovbrudd. Men han lar ikke den skyldige slippe straff. For fedrenes synd straffer han barn og barnebarn, og tredje og fjerde slektsledd.»

Så, siden ensombåttur ikke forsto de ti bud, skal slekta hans straffes i generasjoner fremover, fordi herren er en tilgivende gud!

Morsom liten greie fra Andre Mosebok. Man kan jo lure på hva slags sopp de hadde fått i seg for å skrive noe så opplagt vrøvlete og påstå at det er guds ord. Nå må det også nevnes at kristne ikke trenger å forholde seg til dette i noen særlig grad – akkurat det problemet får heller jødene ta seg av.

Som agnostisk ateist er jeg tilhenger av å la folk tro på hva de vil så lenge de respekterer Kardemommeloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket vers er det hentet fra? Alltid greit å ha noe saftig på lur når man diskuterer med konservative kristne. :P

Anonymous poster hash: 5aaaf...3b8

Andre Mosebok, kapittel 34, vers 5–7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre Mosebok, kapittel 34, vers 5–7.

takk

Anonymous poster hash: 5aaaf...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de andre 10 budene da? De forandrer seg jo gjennom bibelen, og han slenger til og med på litt ekstra... Jeg regner med at du veit det, siden du tror på den allmektige gud, som faktisk har en bok... Du har lest boka til gud, sant? Jeg mener, hvordan skal du ellers kunne vite at du skal ofre din førstefødte sønn til han.

Hvis du ikke har lest boka, og dermed ikke veit at gud forandrer de ti budene...

Andre mosebok, kapittel 34.

14. Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herrens navn er Nidkjær; han er en nidkjær Gud.

15 Du skal ikke slutte pakt med dem som bor i landet! For de driver hor med gudene sine og ofrer til dem. Hvis de inviterer deg, kommer du til å spise av ofrene deres.

16 Tar du koner til sønnene dine blant døtrene deres, så vil døtrene deres drive hor med sine guder og få sønnene dine til å drive hor med gudene deres.

17 Du må ikke lage deg støpte guder.

18 Du skal holde de usyrede brøds høytid. I sju dager skal du spise usyret brød, slik jeg har gitt deg befaling om, til fastsatt tid, i måneden abib. For i måneden abib dro du ut av Egypt.

19 Alt som åpner morslivet, tilhører meg; alle førstefødte hanndyr i buskapen din, enten det er storfe eller småfe.

20 Alt som åpner morslivet hos esler, skal du løse ut med et lam. Løser du det ikke ut, skal du brekke nakken på det. Hver førstefødt blant sønnene dine skal du løse ut. Ingen må vise seg tomhendt for mitt ansikt.

21 Seks dager skal du arbeide, men på den sjuende dagen skal du hvile. Selv om det er tid for pløying eller høsting, skal du hvile.

22 Du skal holde ukefesten når du høster inn den første hveten, og festen for innhøstingen når året er omme.

23 Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud.

24 For jeg vil drive folkeslag bort for deg og utvide grensene dine. Ingen skal ønske å ta landet ditt mens du drar opp for å tre fram for Herren din Guds ansikt tre ganger om året.

25 Du skal ikke ofre blodet av mitt slaktoffer sammen med noe syret, og påskefestens offer må ikke ligge natten over til neste morgen.

26 Det beste av førstegrøden fra jorden din skal du bringe til Herren din Guds hus. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren.

"Hvilke" ti bud man skal forholde seg til står i NT.

Jesus nevner dette i Matt 19:18-19(ang. drap, hor, løgn, tyveri, hedre foreldre).

I Luk 23:56 finner vi helligdagsbudet. Matt 22:37 gir oss tilbedelsesbudet, og vers 38 at du skal elske din neste som deg selv.

Ikke noe sted nevner Gud at Han krever menneskeoffer. Om du skal vise til hvilke bud i GT man skal følge, så forteller NT at det er de som ble gitt til Moses i 2.mos kap 20.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvilke" ti bud man skal forholde seg til står i NT.

Jesus nevner dette i Matt 19:18-19(ang. drap, hor, løgn, tyveri, hedre foreldre).

I Luk 23:56 finner vi helligdagsbudet. Matt 22:37 gir oss tilbedelsesbudet, og vers 38 at du skal elske din neste som deg selv.

Ikke noe sted nevner Gud at Han krever menneskeoffer. Om du skal vise til hvilke bud i GT man skal følge, så forteller NT at det er de som ble gitt til Moses i 2.mos kap 20.

Hvis følgende ikke betyr at man skal ofre sine førstefødte, hva betyr det da?

Andre misebok, kapittel 34

20 Alt som åpner morslivet hos esler, skal du løse ut med et lam. Løser du det ikke ut, skal du brekke nakken på det. Hver førstefødt blant sønnene dine skal du løse ut. Ingen må vise seg tomhendt for mitt ansikt.

Edit: Ah, du skal ofre noe for sønnen, på samme måte som at man ofrer et lam for eselet/føllet... Men da skulle man vel brekke nakken på barnet, om det ikke ble løst ut også?

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Visste du at for eksempel bestselgeren "The Secret" er basert på noen av bibelversene?

En tulle bok basert på en annen tulle bok, oh så imponert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en idiot som tror bibelen er ment bokstavelig.......

Du må virkelig ha en IQ mindre en 90 for å ta det heelt bokstavelig, bibelen er faktisk en fantastisk bok, filosofisk også....Du forveksler meg med katolikker og sier alle kristne er like. Eh nei....

Dessuten så blir jeg fort sur når slike folk som deg kaller bibelen for eventyr uten noe som helst grunnlag, du har liksom bestemt deg før du virkelig har lest historien.

Visste du at for eksempel bestselgeren "The Secret" er basert på noen av bibelversene?

Når du sier at bibelen er en fantastisk bok, så mener du vel egentlig at det er en god samling av historier?

Rart at de hevner at det er ord fra gudnår man kan finne igjen historiene fra enda eldre sagn fra andre områder.

http://listverse.com/2013/06/30/ten-influences-on-the-bible/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Sa aldri det ikke var tullebok, men det er mange her som liker den boka og ikke liker bibelen.

Haha du tror virkelig ikke det er noe sannhet i bibelen?

Noen deler av bibelen skjer i områder ca. som finnes i virkligheten?

Er par konge navn er historiske, selv om de er plassert feil i tid.

Det er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en idiot som tror bibelen er ment bokstavelig.......

Du må virkelig ha en IQ mindre en 90 for å ta det heelt bokstavelig, bibelen er faktisk en fantastisk bok, filosofisk også....Du forveksler meg med katolikker og sier alle kristne er like. Eh nei....

Dessuten så blir jeg fort sur når slike folk som deg kaller bibelen for eventyr uten noe som helst grunnlag, du har liksom bestemt deg før du virkelig har lest historien.

Visste du at for eksempel bestselgeren "The Secret" er basert på noen av bibelversene?

Når nesten 50% av Amerikanere tror at historiene i bibelen er historiske fakta, så er det vel ikke jeg som er idioten...

Alle kristne tror på den samme guden, detaljene i tros utøvelsen er kanskje forskjellig, men guden det er snakk om i bibelen er en høyst umoralsk figur og formaningene og konseptene som formidles der er heller ikke noe vi trenger.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...