Gå til innhold

Hva skal jeg se etter når jeg kjøper hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe hund.

Hva må jeg spørre om og hva bør være gjort?

Vaksinasjon, helseattest, id, sykdommer på mor og far (og lengre bakover om de vet?). Noe annet man bør spørre om før man tar beslutningen om å skaffe akkurat den valpen?



Anonymous poster hash: f4374...dd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kjøpe valp er å gamble, uansett. Du vet ikke hva du får, men kriteriene du selv nevner vil hjelpe deg i riktig retning. Ellers, må du være skråsikker på at du passer rasens aktivitets/stimulibehov. Ellers går det riv ruskende galt, og du ender opp med en under/overstimulert hund som utagerer på ett eller flere arenaer.

Hvis du ønsker en reservert hund, er det lurest å velge valpen som ikke løper bort for å hilse. Ønsker du en sosial hund, velger du valpen som virker mest interessert i deg (erfaringsmessig vil jeg fraråde deg å velge valpen som ikke hilser).

Du må få med stamtavlen og kjøpsbevis/kvittering.

Anonymous poster hash: 48a3f...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg skikkelig inn i sykdommer som rasen er utsatt for, og undersøk om foreldredyr og linjene videre bakover er testet for disse sykdommene (f.eks. HD/AD, L2-HGA, PHP, katarakt osv). Sjekk også om foreldredyr er mentaltestet og eventuelle utstillingsresultater. Jeg vil si at en seriøs oppdretter chipper og registrerer alle valpene i kullet i NKK, i tillegg til å levere valpene med vaksinasjonsattest, stamtavle og blodprøve som er oversendt Norges Veterinærhøyskole.

Lykke til med kjøp av valp! :D

Endret av arcsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Sett litt på blandingsvalper da jeg har tenkt at det er lurt fordi da kommer det nye gener? eller blir dette helt feil? :)



Anonymous poster hash: f4374...dd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det som er nevnt ovenfor, vil jeg råde deg til å velge valpen som hverken er den første eller den siste til å hilse på deg, men heller midt i flokken om du vil ha en familiehund.

En del flinke oppdrettere vil selv foreta et valg for deg, når du opplyser om hva du skal bruke den til og om du f.eks er erfaren eller uerfaren med hund. Dette gjør de fordi de vil at dere skal passe sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder blandinger er det greit å tenke på hva slags bruksområde de to som har blitt blandet har. Jeg ville ikke funnet meg en hund som f.eks var blanding av en typisk vokterhundrase og litt stri jakthund, en hyperaktiv fårehundrase og f.eks en husky ( med mindre jeg drev på med hundekjøring) , en taus flokkvokter og en skarp vakthund osv. Er ikke alt som bør blandes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å høre om sykdommer hos mor og far, kan det være lurt å høre om sykdommer til kullsøsken hos mor og far også. Eventuelt hvordan det har gått med tidligere kull. Også besteforeldre sin sykdomshistorie er viktig, da det ofte er hos hundersom hos mennekser - at enkelte ting hopper over en generasjon.

Spør hvordan valpetiden frem til du henter valpen vil være. Blir valpene eksponert for nye rom, nye lyder, nye lukter, nye mennesker, nye dyr? Får valpene være både ute og inne? Blir valpene tatt med på små kjøreturer? Blir valpene regelmessig håndtert, som i å sjekke klør, tenner, ører, måle tempen osv?

Spør hva valpeselger ser etter hos en kjøper. Ved å spørre om dette vil du lett klare å oppdage om selger er seriøs eller ikke. Stiller selger noen krav til kjøper, er dette ofte veldig positivt.

Spør hva du bør være obs på med valpen din når du har henten den hjem. Alle raser har sine ting man bør følge med på eller være klar over. Kjøper du en chiuahua som bjeffer hver gang det kommer noen eller er noen utenfor? Gratulerer, da har du fått en hundsom fungerer.

Og sist men ikke minst, les masse litteratur. Les om rasen du velger. Velger du en blandingshnd, les deg opp på de rasene hunden har i seg. Les om valpetiden, les om båndtrening, les om hverdagslydighet, les om hodetrim, osv. Les alt du kommer over slik at d er best mulig forberedt til å få en valp i hus. Forhør deg gjerne med forskjellige hundeklubber for å få flere synspunter på ting du er usikker på.

Lykke til med kjøp av hund! :)

Anonymous poster hash: d31ae...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk gemyttet til moren, helst faren også. Er hun vaktsom eller usikker rundt deg? Virker hun stresset? Eller er hun avslappet og sosial? Hvis hun er stresset eller usikker så kan det påvirke valpene negativt.

Som nevnt, sjekk også innavlsprosent og helsestatus på foreldrene. Hvis mulig, sjekk deres tidligere avkom og deres søsken også (hvis f.eks tispa er fri for arvelige sykdommer, men flertallet av hennes søsken har det, så er det fortsatt en god sjanse for at hennes valper kan arve det). Hvis de har tidligere kull, hør gjerne med eiere av disse hvordan hundene er i hverdagen -stress, utagering, sosial, vokt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...