Gå til innhold

Lille katten min er borte


Amanda28

Anbefalte innlegg

Jeg har en jentepus som er 7 mnd. Vi har for en mnd siden flyttet inn i et nytt hus. Pusen har vært ute de siste to ukene og det har gått helt fint. Hun har holdt seg i buskene og trærne rundt her. Hun kan gjerne være ute to-fire timer, men kommer alltid spurtende når vi roper på henne. Ut fra en busk eller noe. Hun virker å være veldig glad i være ute her.

Hun er utrolig nysgjerrig og uredd. Det er noen katter rundt her og hun går gjerne rett bort og snuser og vil leke. Hun ble satt på plass her om dagen..'

I går kveld slapp jeg henne dessverre ut. Hun hadde vært inne hele dagen fordi det regnet mye og hun liker ikke regn. På kvelden mjauet hun veldig og ville ut. Hun pleier som sagt alltid å komme etter noen timer, men hun kom ikke. Og har enda ikke kommet.

Jeg har lagt våken i natt, men vekkerklokken på hver andre timer faktisk for å se etter henne.

Er så redd for hva som kan ha skjedd. Vi bor helt nede med sjøen. Redd for at hun har falt uti, redd for at hun har fulgt etter en katt og ikke finner veien hjem, redd for at hun har fått bank. :-(

Har aldri vært borti en katt som er slik som henne, hun er så kosete, hun svarer meg når jeg prater til henne, hun bærer ting i munnen som en hund. Når jeg våkner på morgenene finner jeg hansker, telys, papir, sokker osv. i sengen min. En spesiell katt som jeg har blitt så glad i og nå er hun borte. :-(

Hva tror dere med erfaring? kommer hun tilbake? er det best å holde seg hjemme eller skal jeg gå ut og rope og lete etter henne? :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får sende ut etterlysning på stolper og porter med bilde av katten og telefonnummer.

Folk kan ha tatt henne med fordi de tror hun er en herreløs liten stakker.

Ps på kg finner du henne nok ikke.

Anonymous poster hash: 13504...458

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun sterilisert? Om hun ikke er det er sannsynliheten stor for at hun har vandret et stykke og ikke finner veien hjem igjen eller at en eller flere hannkatter rett og slett har jaget henne.

Eller noen som har gått ute har funnet henne og tatt henne med eller hun har fulgt etter.

Det er mange muligheter. Heng opp lapper med bilde, sett inn en notis i lokalavisen eller på dyrebar.no for eksempel.

Anonymous poster hash: c74bc...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger under et år skal ikke være ute alene.. Stedssansen er ikke ferdig utviklet..

Anonymous poster hash: 01f1e...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nok litt krass, men.

Trodde at i 2015 var vi såpass "opplyst" at vi vet

- Katter har ikke utviklet stedssans før de er ca 12 mnd gamle og bør derfor holdes inne til da

- Katter skal/bør absolutt være kastrert før de slippes ut, fordi de er tidlig kjønssmodne og vil formere seg fort.

Jeg håper inderlig du finner igjen pusen, og holder henne inne til nærmere sommeren og kastrerer henne (om hun ikke er det alt?) før du slipper henne ut igjen, gjerne ID-merke henne også



Anonymous poster hash: f24fb...222
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger under et år skal ikke være ute alene.. Stedssansen er ikke ferdig utviklet..

Anonymous poster hash: 01f1e...db6

Der fikk nok ts akkurat den hjelpen hun trengte nå.....! :(

Ts: Prøv å lete litt rundt der den kan ha blitt stengt inne, garasje, skur etc. Få gjerne naboene til å gjøre det samme.

Legg ut etterlysning på facebook hvis du har det, det finnes også grupper for savnede dyr.

Håper du finner pusen din!

Anonymous poster hash: 70315...293

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff føler virkelig med deg, ts :(:klemmer:

Jeg ville satt opp lapper, postet på de foraene du kan finne på nett, snakket med naboer og spurt pent om de kunne sjekke alt av boder og garasjer osv - og så ut å leite - og rope på henne, gå gjerne litt sent på kvelden også, hvis hun er redd kan det være at hun gjemmer seg og ikke vil komme frem hvis dere er mye støy - hun hører deg vel også bedre når det er mer stille. Ta med mat eller boksåpner og rist/lag lyd med den, eller andre ting du vet hun kanskje kan reagere på? Om du ikke har noen som kan være hjemme hos deg, kan du kanskje legge fra deg en brukt genser på trappen, eller noe som lukter deg utenfor, hvis hun skulle komme mens du er ute, men ikke kjenne seg igjen.

Håper inderlig pus kommer hjem til deg snarere enn snarest! :klemmer:

Tenkte på en ting til; er hun chippet? Eller har hun halsbånd?

Du kan også prøve å ringe de nærmeste dyreklinikkene i tilfelle noe har skjedd, og de har fått henne inn. Det er også fine steder å sette opp lapper.

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Om hun ikke har kommet før det begynner å bli rolig på kvelden, så tar du med deg en eske eller boks med noe mat hun er ekstra glad i og kjenner lyden til.

Om det betyr å slå på en boks med en skje, knitre med en pose våtôr, rasle med en boks kattedigg, eller hva som helst annet som har en lyd hun kjenner og som betyr "Nå kommer det noe digg!"

Så tar du deg en tur i nabolaget, roper på henne, lokker på henne, lytter etter svar....

Det er fort gjort å bli skremt bort av en sterkere kjette når man bare er 7 mnd. gammel (men høyst sannsynlig brunstig dersom hun ikke er kirugisk kastrert).

Kjellere og garasjer er det lett å bli stengt inn i dersom man var nysgjerrig og gikk inn.

- og hør med alle naboene (og naboenes barn!) om de har sett pusen din, og hvor og når de så henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hun kom plutselig løpende, mjauende og vettskremt med en stor katt etter seg. Hun var kjempeskitten, så ikke vet jeg hvor hun har vært og gjort. Hun virket redd en stund etterpå, og nå sover hun godt :-)

Er veldig glad for at hun er tilbake :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hun kom plutselig løpende, mjauende og vettskremt med en stor katt etter seg. Hun var kjempeskitten, så ikke vet jeg hvor hun har vært og gjort. Hun virket redd en stund etterpå, og nå sover hun godt :-)

Er veldig glad for at hun er tilbake :)

Så fantastisk gode nyheter! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er veldig nysgjerrige og innimellom glemmer de helt sted og tid og roter seg borti noe hyss. Spesielt unge katter som ennå har mye å lære. Men jeg regner med at hun har lært en lekse nå i hvert fall ;) Antagelig vil hun være veldig hjemmekjær noen dager nå før hun våger seg ut igjen.

PS: Husk chip og sterilisering.



Anonymous poster hash: ec417...678
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Tusen takk for svar. Hun kom plutselig løpende, mjauende og vettskremt med en stor katt etter seg. Hun var kjempeskitten, så ikke vet jeg hvor hun har vært og gjort. Hun virket redd en stund etterpå, og nå sover hun godt :-)

Er veldig glad for at hun er tilbake :)

Så bra! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger under et år skal ikke være ute alene.. Stedssansen er ikke ferdig utviklet..

Anonymous poster hash: 01f1e...db6

tullball. stedssansen utvikles bedre og bedre fra katten er 6 mnd gammel.

Anonymous poster hash: 6ddae...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at pus kom hjem! Tenker du ble lettet! Men:

Hvis katten din ikke er kastrert og kom hjem skitten og med en katt etter seg, så bør du få kastrert henne i løpet av uka. Hvis ikke kan du risikere å ha kattunger i hus om et par måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hun kom plutselig løpende, mjauende og vettskremt med en stor katt etter seg. Hun var kjempeskitten, så ikke vet jeg hvor hun har vært og gjort. Hun virket redd en stund etterpå, og nå sover hun godt :-)

Er veldig glad for at hun er tilbake :)

På denne tiden av året er det skummelt å være ung katt ute. Det er territorie tid Og veldig mye slåssing. ungpuser har ikke en tjanse mot voksne hannkatter. Siden du virker så glad i henne regner jeg med at du har sterilisert henne. En usterilisert ungpus blir bokstavelig talt gjengvoldtatt på denne tiden av året stakar. Din pus har tydeligvis gjort det hun synes var mest fornuftig situasjonen tatt i betraktning, nemlig å gjemme seg fra angriperen. Du burde holde henne inne fra det skumrer frem til sommeren om du ikke vil hun skal få juling.

Anonymous poster hash: 4c8f6...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden av året er det skummelt å være ung katt ute. Det er territorie tid Og veldig mye slåssing. ungpuser har ikke en tjanse mot voksne hannkatter. Siden du virker så glad i henne regner jeg med at du har sterilisert henne. En usterilisert ungpus blir bokstavelig talt gjengvoldtatt på denne tiden av året stakar. Din pus har tydeligvis gjort det hun synes var mest fornuftig situasjonen tatt i betraktning, nemlig å gjemme seg fra angriperen. Du burde holde henne inne fra det skumrer frem til sommeren om du ikke vil hun skal få juling.

Anonymous poster hash: 4c8f6...bdc

Signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar. Hun kom plutselig løpende, mjauende og vettskremt med en stor katt etter seg. Hun var kjempeskitten, så ikke vet jeg hvor hun har vært og gjort. Hun virket redd en stund etterpå, og nå sover hun godt :-)

Er veldig glad for at hun er tilbake :)

:):):) husker en gang min pus kom hjem, radmager og sliten, etter å ha vært borte i over en måned. Den følelsen var ganske utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...