Gå til innhold

Er man pålagt å mate hjemløs katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Du får spørre dem som slenger ut alt fra katter til kaniner om hvorfor DE mener det er ok å la Dyrebeskyttelsen fungere som renovasjonstjeneste.

Folk som gir bort hundehvalper og kattunger til jul, feks, som de hiver ut, når de skal på ferie, og skaffer nye dyr når de kommer hjem.

Du kan jo spørre dem hva de (ikke) tenker med.

For det er faktisk deres feil at katter går ute og graver i søppelet.

Jeg vet det...vet det desverre alt for, alt for godt.

Og det er fler av oss her inne som vet det alt for godt.

Og jeg kjenner ikke ett hjelpesenter som har ledige plasser som står og venter på at noen skal melde fra om hjemløse og desperate dyr som roter i søppelet etter noe som kanskje kan spises.

Hos oss er det sprengfullt, begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Her er en rimelig nøytral oppsummering av tingenes tilstand landet rundt.

Jeg valgte denne reportasjen fordi den er god og fordi den er laget av NRK.

Lytt til radiodokumentaren som ligger omtrent midt nede på siden...og få et innblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en rimelig nøytral oppsummering av tingenes tilstand landet rundt.

Jeg valgte denne reportasjen fordi den er god og fordi den er laget av NRK.

Lytt til radiodokumentaren som ligger omtrent midt nede på siden...og få et innblikk.

Kari Mills er en ekte heltinne. Hun har tatt vare på husløse katter i årtier. Jeg bodde i nærheten av henne for 22 år siden og hun var viden kjent da. Skulle ønske det fantes flere som henne......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte et ganske enkelt spørsmål. Jeg spurte ikke om hva jeg skal gjøre. Jeg mater den helt til jeg får kontakt med kattens vern/dyrebeskyttelsen (har prøvd å ringe i går og i dag, men ingen har svart på tlf, men får sikkert tak i dem i løpet av uka).

Mistenker også at pus er gravid.

Ingen som savner pusen på dyrebar.no heller.

Håper de tar tlf i morgen.

Hilsen TS

Anonymous poster hash: 51538...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forbannet på slike folk.

På hvem? På de som hjelper hjemløse katter?

Anonymous poster hash: 51538...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det...vet det desverre alt for, alt for godt.

Og det er fler av oss her inne som vet det alt for godt.

Og jeg kjenner ikke ett hjelpesenter som har ledige plasser som står og venter på at noen skal melde fra om hjemløse og desperate dyr som roter i søppelet etter noe som kanskje kan spises.

Hos oss er det sprengfullt, begge steder.

Pus har en kjempestor klump på ryggen. Prøvde å børste den i dag, men det gikk ikke. Så håper dyrlegen kan barbere..

Jeg tror heller ikke dyr med gode hjem trenger å lete i søpla etter mat. Pusen var tydelig skrubbsulten og spiste opp en hel skål med tørrfor. Hun liker ikke noe annet enn tørrfor og leverpostei :P

Jeg bare lurer på hvordan dyrebeskyttelsen skal få tak i henne. Hun er livredd og tør bare komme bort til meg.. Men jeg får ikke løftet pusen.

-TS

Anonymous poster hash: 51538...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på.

Når katten min har gått seg vill så har noen matet han og da har han brukt veldig lang tid på å komme hjem. Jeg mater ALDRI andre sine katter. Det er ikke greit.

Så du ser heller katten din sulter ihæl enn at den kommer noen dager senere hjem? Jeg har jobbet med hjemløse katter i en årrekke og om du hadde visst hvor mange katter som tørster og sulter i hæl når de er i ett nabolag og skriker etter hjelp på terrassen til folk så hadde du nok hjulpet dem. Helt sykt at folk ikke hjelper dyr som faktisk roper etter hjelp. Det er noe seriøst galt med dere.

Anonymous poster hash: 49d05...2a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus har en kjempestor klump på ryggen. Prøvde å børste den i dag, men det gikk ikke. Så håper dyrlegen kan barbere..

Jeg tror heller ikke dyr med gode hjem trenger å lete i søpla etter mat. Pusen var tydelig skrubbsulten og spiste opp en hel skål med tørrfor. Hun liker ikke noe annet enn tørrfor og leverpostei :P

Jeg bare lurer på hvordan dyrebeskyttelsen skal få tak i henne. Hun er livredd og tør bare komme bort til meg.. Men jeg får ikke løftet pusen.

-TS

Anonymous poster hash: 51538...f67

Hvor holder du til TS? Vi er flere som "alltid" har plass. Dyrebeskyttelsen vil lokke pus inn i en felle så de får henne med seg så ikke tenk på at pus ikke lar seg løfte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er så sulten at den roter i søppelkasser har den nok ikke noe hjem. Hvis den hadde hatt et hjem ville den nok gått hjem for å spise.

Hvis du synes det er ok å sette ut mat til den, synes jeg du kan fortsette med det gjennom sommerhalvåret. Katten klarer seg fint ute på denne årstiden hvis den har tilgang på mat. Til høsten, når det begynner å bli kaldt, kan du kontakte dyrebeskyttelsen, slik at den slipper å gå ute gjennom vinteren. På denne årstiden er det bedre for katten å gå ute enn å sitte innesperret hos dyrebeskyttelsen eller i et forsterhjem.

Anonymous poster hash: 97361...f7b

Nei det er der virkelig ikke!!! På våren er det territorie kamper og kattene er i krig (bokstavelig talt) mange katter får så mye juling at halen knekker, føttene får betennelser så store at beinet blir til en byll som sprekker og øynene kan bli klort uT.for ikke å glemme faren for kattunger nå!! Herregud så uvitende du er!!En katt har alltid best av å være ett sted den er varm, mett og får kjærlighet over å løpe rundt sulten, snikende å livredd for hannkatter på jakt etter territorie rivaler.

Anonymous poster hash: 49d05...2a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke mate katter som man vet har et hjem, men synes man skal være forsiktig med å snu seg bort hvis man er i tvil, for det KAN være en katt som desperat trenger hjelp.

Just saying....

https://www.facebook.com/148652015170498/photos/a.640342476001447.1073741835.148652015170498/728057253896635/?type=3&theater



Anonymous poster hash: e98c9...223
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en katt som gikk i nabolaget mitt i nesten 1 år før jeg tok grep. Var veldig redd for at det var naboers katt, og for at det da ble feil av meg å gi han mat. Etter hvert begynte jeg imdlertid å lytte til magefølelsen min, og satte fram mat til han. Han var tydelig både svært sulten, sky og redd mennesker, så mistanken om at han manglet eier ble forsterket. Hengte opp lapper i nabolaget + annonse på Dyrebar, men ingenting.

Ringte da Dyrebeskyttelsen, men siden det var blitt sommer og høysesong hadde de ikke kapasitet til å ta han inn. Samme svar da vi kom til høsten, men til slutt fikk jeg heldigvis napp fra Bakgårdskatt. Det viste seg at katten var chippet, og hadde vært savnet fra sin familie i 2,5 år! Dessverre var ikke deres nåværende livssituasjon forenelig med å ta han hjem igjen, men nå er han kommet i et nytt hjem og lever et godt liv! :-) Han har vist seg å være en skikkelig kosete kar, og virker både takknemlig og lykkelig over å endelig ha fått seg et nytt hjem <3. Forøvrig var katten full av sår da han ble tatt inn, og hadde også betente tenner, tannkjøtt + UVI. Heldigvis var det ingenting som ikke kunne fikses.

Veldig glad jeg lyttet til magefølelsen min, men skulle ønske jeg hadde turt å gjøre noe med det tidligere. Heller reager en gang for mye enn en gang for lite! <3

Endret av Stella84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til TS? Vi er flere som "alltid" har plass. Dyrebeskyttelsen vil lokke pus inn i en felle så de får henne med seg så ikke tenk på at pus ikke lar seg løfte :)

Jeg bor i Ålesund. Dyrebeskyttelsen tar visst ikke inn dyr og får ikke tak i kattens vern. :/

Anonymous poster hash: 51538...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tviler jeg på.

Når katten min har gått seg vill så har noen matet han og da har han brukt veldig lang tid på å komme hjem. Jeg mater ALDRI andre sine katter. Det er ikke greit.

Om man ser tydelig at noen eier katten, ja.

Sist sommer var det et tilfelle hvor en katt hadde mast på folk etter mat. Og var helt desperat. Dyrebeskyttelsen kom og hentet den, men den døde senere fordi den hadde spist gress, kvister og furunåler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Man merker det som regel på intensiteten til katten. Hvilken grad av desperasjon den kontakter deg med.

Min aller første sorte skatt var en slik desperat og sulten ung og ukastrert hankatt.

Han sprang rett i armene mine, - og jeg var et menenske som katter pleie å springe fra!

Min daværende gikk etter en stund opp i kjøkkenet og fant en havtørr brødskive som han smurte med leverposte, og kom ned på terrassen med.

Katten kastet seg over bitene og spiste også den knusktørre skorpen mens det knaste og kom knirkelyder.

- det var bare å slå fast at han var skrubbsulten...desperat sulten, ennå vi senere fikk bevist at han også var en drivende dyktig jeger (som nok var grunnen til at han hadde overlevd så lenge).

Han var tynn... kjentes ut som et avgnagd kyllingkadaver i en Remapose....hodet virket urimelig stort i forhold til kroppen... og han var sprengfull av spolorm.

Men, han var så tam. Ingen savnet ham (plakater og nett og det meste), så det ble tur til vetrinæren med full pakke, og han fortsatte å springe opp i armene mine :hjerte:

Han vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Ålesund. Dyrebeskyttelsen tar visst ikke inn dyr og får ikke tak i kattens vern. :/

Anonymous poster hash: 51538...f67

Du kan legge ut på facebooksiden til nettkatten Ålesund og Omegn, og facebooksiden dyr som er funnet/savnet - Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg hadde ment Dyrerenovasjonstjenesten, så ville jeg skrevet det...

TS spør ganske enkelt om loven sier at hun må mate sultne dyr.

Da svarer jeg hva loven sier.

Er hun pliktig til å hjelpe den selv? Nei.

Hvem er det som hun kan spørre om å komme og ta seg av katten?

Dyrebeskyttelsen.

Kanskje kommer de ikke, fordi de spør om hun kan ta seg av den, fordi de har det helt fullt.

Kanskje spør de om hun kan tenke seg å bli frivillig selv og melde seg til å være fosterhjem for andre katter de har.

Dyrebeskyttelsen er ikke pliktig til noe som helst, annet enn å hjelpe katter i synlig nød...

TS er ikke pliktig til noe annet enn å hjelpe en katt i synlig nød.

Å hjelpe et dyr i synlig nød kan bety å levere den til vetrinær og betale for avliving.

Nå har dyrebeskyttere frivillig meldt seg for å hjelpe dyr,og de omplasserer katter. Så da kan man ringe dem, hvis dyret ikke er i synlig nød. Hvis det er i synlig nød kan man gi det en boks kattemat og ringe noen som kan behandle den, hente den eller avlive den.

Det er hennes valg.

Ja, Dyrebeskyttelsen er der for å hjelpe dyr, men det mange ikke tenker på er at

det er ikke ubegrenset hvor mange dyr de klarer å hjelpe. Det er ikke slik at hvis man finner en hjemløs katt, så er det bare å levere den hos dyrebeskyttelsen.

De er frivillige som jobber med det, og de gjør nok det de klarer og jeg tipper at mange av dem har dårlig samvittighet for alle de ikke klarer å hjelpe.

Men de har ikke ubegrensede midler og plass som bare venter på den overfloden av hjemløse katter som finnes der ute.

Jeg har tatt til meg en hjemløs kattunge, men de hadde ikke kapasitet til å ta han inn siden han ikke var vant til mennesker så de rådet meg til å avlive han. Noe jeg ikke gjorde, men forstår at de ikke har kapasitet eller nok fosterhjem til å ta inn absolutt alle katter.

Nå bor han forresten hos meg og er blitt veldig tillitsfull :)

Anonymous poster hash: 90068...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må da kunne spørre Dyrebeskyttelsen om hjelp, noe annet er jo helt rart..? De står jo fritt til å si at de ikke har kapasitet, men jeg forstår ikke hvordan det kan være galt å spørre dem når det tross alt er dette de driver med.

De har vel for øvrig kattefeller og slikt, og dermed større sjans for å klare å fange den inn enn det virker som om TS har. Og TS - hvis du klarer å få tak i den, ta den med til veterinær og sjekk om den er chippet. Noen veterinærer beholder også katter og omplasserer selv dersom de er relativt friske og de har kapasitet til det, men det kan man jo ikke regne med. Prøv også å få tatt et bilde av den og legg det ut i diverste ''katt savnet/funnet''-grupper på Facebook, det er mange av dem, og ikke alle som mister en katt legger det ut på dyrebar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må da kunne spørre Dyrebeskyttelsen om hjelp, noe annet er jo helt rart..? De står jo fritt til å si at de ikke har kapasitet, men jeg forstår ikke hvordan det kan være galt å spørre dem når det tross alt er dette de driver med.

De har vel for øvrig kattefeller og slikt, og dermed større sjans for å klare å fange den inn enn det virker som om TS har. Og TS - hvis du klarer å få tak i den, ta den med til veterinær og sjekk om den er chippet. Noen veterinærer beholder også katter og omplasserer selv dersom de er relativt friske og de har kapasitet til det, men det kan man jo ikke regne med. Prøv også å få tatt et bilde av den og legg det ut i diverste ''katt savnet/funnet''-grupper på Facebook, det er mange av dem, og ikke alle som mister en katt legger det ut på dyrebar. :)

Ja,ingen har sagt at man ikke skal kunne spørre,men man kan ikke forvente at Dyrebeskyttelsen skal ta inn alle hjemløse katter der ute. Det var det jeg tenkte på når jeg skrev mitt innlegg.

Ser flere som bare skriver:"lever katten hos Dyrebeskyttelsen". Det blir litt feil siden de har nok å gjøre :)

Anonymous poster hash: 90068...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ingen har sagt at man ikke skal kunne spørre,men man kan ikke forvente at Dyrebeskyttelsen skal ta inn alle hjemløse katter der ute. Det var det jeg tenkte på når jeg skrev mitt innlegg.

Ser flere som bare skriver:"lever katten hos Dyrebeskyttelsen". Det blir litt feil siden de har nok å gjøre :)

Anonymous poster hash: 90068...071

Jeg vet ikke hvilket innlegg du har skrevet, men ser flere reagerte på ''ring Dyrebeskyttelsen'', og det var liksom poenget mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...