Gå til innhold

Bytte etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanskelig er det å få byttet etternavn? Er det noen regler for hva jeg ikke kan hete? Av personlige grunner ønsker jeg å bytte etternavn, men ønsker ikke hete Olsen, Hansen, Nilsen osv.. Hvis jeg skal starte eget firma/bedrift/merkevare, er det fint å ha et etternavn jeg kan bruke også.



Anonymous poster hash: 71b2d...060
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke bytte til et beskyttet etternavn, det vil si et navn som mindre enn 200 personer har. De fleste etternavn er beskyttede. Du bør kunne finne en liste over tilgjengelige etternavn på nettet. Du kan også søke om å få et beskyttet etternavn som oldeforeldre eller besteforeldre har hatt, dette er vel det vanligste å gjøre hvis man vil bytte etternavn i våre dager. Gjør litt research, kanskje har du et flott etternavn i familien noen generasjoner tilbake?

Anonymous poster hash: 01ae9...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er det å få byttet etternavn? Er det noen regler for hva jeg ikke kan hete? Av personlige grunner ønsker jeg å bytte etternavn, men ønsker ikke hete Olsen, Hansen, Nilsen osv.. Hvis jeg skal starte eget firma/bedrift/merkevare, er det fint å ha et etternavn jeg kan bruke også.

Anonymous poster hash: 71b2d...060

Det er ofte enklere å få godkjent etternavn som allerede er i familietreet ditt, så sjekk om du har noen kule etternavn i leddene fra mors pikenavn, til oldemors pikenavn og slikt.

Fredede/beskyttede etternavn kan kun byttes til om du gifter deg med en som har det etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke søke litt bakover i slekten din, gjerne på mor, farmor, mormor, oldemor og se om de har hatt et pikenavn du kan tenke deg å ha? Da får du et etternavn med litt tilhørighet. Og du kan vise til dette dersom noen spør om du er i slekt med den og den som har det nye etternavnet ditt og slipper å svare nei, jeg fant bare et nytt etternavn fordi det gamle var så kjedelig, el.

Selve navnebytteprosessen er bare papirarbeid hos skatteetaten. Du får og litt arbeid når du etter navnebyttet skal endre navn på alt fra pass og førerkort til strømabn.

Anonymous poster hash: baa71...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Papirfly

Heisann, Hassan er på den lista. Hans Hassan. Klinger jo bra, hvis du heter Hans? Kanskje noen tror at du er en homofil mann som har giftet deg med en homofil araber. Om det er bra eller dårlig avhenger kanskje litt av konteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...