Gå til innhold

Har dere tatt stilling til Israel-Palestina konflikten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 000 palestinske boliger har blitt revet siden 1967.

Men dette her visste du vel? Hvordan ellers kunne man nybyggerne bygge land på okkupert jord?

Kilde for dette tallet? Har du et konkret eksempel på en bolig som er revet? Hvorfor ble den revet? I de konkrete eksemplene jeg har sett tidligere har det f.eks. vært snakk om ulovlig bygde boliger på annen persons eiendom.

Hvordan kan nybyggere bygge? Jo, ved å ta i bruk ledige landområder.

Så er det selvsagt noen jødiske familier som kommer tilbake til eiendommene sine på Vestbredden som de ble kastet ut fra da jødene ble etnisk renset fra området. At de da hevder sin rett og kaster ut husokkupantene som har flyttet ulovlig inn på deres eiendom er helt greit.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kilde for dette tallet? Har du et konkret eksempel på en bolig som er revet? Hvorfor ble den revet? I de konkrete eksemplene jeg har sett tidligere har det f.eks. vært snakk om ulovlig bygde boliger på annen persons eiendom.

Hvordan kan nybyggere bygge? Jo, ved å ta i bruk ledige landområder.

Så er det selvsagt noen jødiske familier som kommer tilbake til eiendommene sine på Vestbredden som de ble kastet ut fra da jødene ble etnisk renset fra området. At de da hevder sin rett og kaster ut husokkupantene som har flyttet ulovlig inn på deres eiendom er helt greit.

Her kan du lese alt du behøver å vite.

http://www.klassekampen.no/article/20131121/ARTICLE/131129953/1052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare kommunistpropaganda. Svar skikkelig for deg, eller klapp igjen.

Du behøver vel ikke vite dette her? Samme for meg om du ikke tror vel?

Om du mener at INGEN palestinere har mistet boligen sin så mener du det!

Ferdig! Jeg driter i folks uvitenhet. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte deg blant annet om du har et konkret eksempel på at noen har mistet boligen sin. Dessuten ba jeg deg om å komme med en kilde for tallet du la ut. I tillegg, "ingen har mistet boligen sin"? Har jeg sagt noe slikt? Følger du med i det hele tatt?

Har du noe å komme med, eller bløffer du bare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder ikke med noen av partene.

Ledelsen i begge sidene terger hverandre opp og skaper større og større motsetninger. På en måte er syns jeg palestinerne er verst, når de skyter raketter inn i Israel kun for å treffe sivile.

Men på en annen måte synes jeg Israel er verst. Israel er et demokrati med mye høyere velstands og kunnskaps-nivå, de burde vite mer enn å oppføre seg på den måten her. Israelske bosetninger på Palestinsk områder som sakte med sikkert fører til at de utvider sitt eget land og kviser palestinerne inn i trangere og trangere områder. Levevilkårene går ned noe som fører til at ekstremismen vokser. Og dette er akkurat det ledelsen i Israel vil. De vil ha konflikt, ikke fred.



Anonymous poster hash: 6208b...a14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 000 palestinske boliger har blitt revet siden 1967.

Men dette her visste du vel? Hvordan ellers kunne man nybyggerne bygge land på okkupert jord?

Israel ble gitt landet av landeier, som var det Ottomanske riket (Tyrkia), i regi av seiers makene av første verdenskrig. Da gjorde ikke "palestinerne" krav på jordflekken (Israel). Det går ikke an å komme et halvt århundre etterpå, med selvmordsbombere og raketter å prøve å stjele til seg land, som i utgangspunktet var verdiløst før jødene kultiverte det!

Allikevel fikk araberne enorme landområder av seiersmaktene.

Jøder har tusenårige røtter i Israel. Sågar har de fått navnet sitt fra Vestbredden og Gaza, som egentlig het Judea.

Vit at de araberne i Midtøsten som har flest friheter bor nettopp i Israel.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på en annen måte synes jeg Israel er verst. Israel er et demokrati med mye høyere velstands og kunnskaps-nivå, de burde vite mer enn å oppføre seg på den måten her. Israelske bosetninger på Palestinsk områder som sakte med sikkert fører til at de utvider sitt eget land og kviser palestinerne inn i trangere og trangere områder. Levevilkårene går ned noe som fører til at ekstremismen vokser. Og dette er akkurat det ledelsen i Israel vil. De vil ha konflikt, ikke fred.

Pisspreik. Det er bl.a. Hamas som bruker alle ressuser på krigføring. Levekårene går ned fordi Hamas tvinger dem ned. Det er Hamas som sitter med nøkkelen.

Når det gjelder israelse bosetninger utgjør de under 2% av Vestbredden. Og mange av disse bosetterne er rett og slett familier som har vendt tilbake til eiendommene de ble etnisk renset fra på 40-tallet.

Det eneste Israel gjør er å forsvare seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 000 palestinske boliger har blitt revet siden 1967.

Men dette her visste du vel? Hvordan ellers kunne man nybyggerne bygge land på okkupert jord?

Okkupert jord fra det ikkeeksisterende Ottomanske riket?

Araberne var ikke interessert i "Israel" under fredsforhandlingene etter 1 verdenskrig.

Det har aldri eksistert et Palestina som er okkupert, aldri.

Hvem okkuperte hva, når og av hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Israel hadde holdt israelske sivile på sin side av grensen ville jeg helt klart holdt med dem, men dessverre har de også altfor mange religiøse ekstremister som heller vil ta mer "hellig" land enn å få fred. Israel er like ille som resten av Midt-Østen, de har bare så stor militær overmakt at de ikke trenger å bruke selvmordsbombere og den slags. Det ville i tillegg gjort det vanskeligere å få penger fra USA.



Anonymous poster hash: a5d2d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Israel hadde holdt israelske sivile på sin side av grensen ville jeg helt klart holdt med dem, men dessverre har de også altfor mange religiøse ekstremister som heller vil ta mer "hellig" land enn å få fred. Israel er like ille som resten av Midt-Østen, de har bare så stor militær overmakt at de ikke trenger å bruke selvmordsbombere og den slags. Det ville i tillegg gjort det vanskeligere å få penger fra USA.

Anonymous poster hash: a5d2d...3b7

Det er ganske utrolig å beskylde Israel for å ha den rasistiske holdningen araberne har. Vit at det har bodd jøder i Israel i 4000 år. Det er de som er "urbefolkningen".

Å anklage Israel for å ville brukt selvmordsbomber om de ikke var araberne teknologisk overlegne er og utrolig.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Israel hadde holdt israelske sivile på sin side av grensen ville jeg helt klart holdt med dem, men dessverre har de også altfor mange religiøse ekstremister som heller vil ta mer "hellig" land enn å få fred. Israel er like ille som resten av Midt-Østen, de har bare så stor militær overmakt at de ikke trenger å bruke selvmordsbombere og den slags. Det ville i tillegg gjort det vanskeligere å få penger fra USA.

Jødiske bosetninger utgjør fattige 1,7% av Vestbredden eller så. Mange av disse bosetningene består av familier som vendte tilbake etter å ha blitt etnisk renset fra Vestbredden på 40-tallet.

Støtter du etnisk rensing?

Israel er like ille? Er du overstadig beruset eller? Israel er en moderne rettsstat som faktisk bruker enorme ressurser på å unngå sivile tap på begge sider av konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har sine svin på skogen. Jødiske ekstremister er ikke noe bedre enn hamas ekstremister.

Når det er sagt så har jeg et lite horn i siden til Israel grunnet måten de "fikk" landet sitt på.

Folk synes så synd på dem etter ande verdenskrig så de ga dem et stykke land andre levde på, snakk om ulovlig og umoralsk måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge har sine svin på skogen. Jødiske ekstremister er ikke noe bedre enn hamas ekstremister.

Jødiske ekstremister er i et ekstremt mindretall. Dessuten er jo de jødiske fundamentalistene motstandere av Israel som stat... Å sammenligne en irrelevant gruppe med palestinernes ledere er tåpelig.

Når det er sagt så har jeg et lite horn i siden til Israel grunnet måten de "fikk" landet sitt på. Folk synes så synd på dem etter ande verdenskrig så de ga dem et stykke land andre levde på, snakk om ulovlig og umoralsk måte å gjøre det på.
Du har blitt lurt. Myten om jøder som sveipet inn og tok over andres land er ren rasistisk løgnpropaganda.
Jødene som innvandret til Palestina slo seg i hovedsak ned i områder der det ikke bodde noen. Da den jødiske innvandringen startet var folketallet i området veldig lavt.
Det var altså ikke slik at de ble tildelt land og så flyttet dit. De flyttet dit først, og så skulle hele Palestina-mandatet få selvstyre. Da tegnet man opp grenser etter hvor folk bodde på det tidspunktet. FNs delingsplan var basert nettopp på hvor jøder og arabere bodde.
Hva med å sette deg litt bedre inn i ting før du begynner å ha sterke meninger om det?
Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...