Gå til innhold

Tror du på klimapanelet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror du på 97% av verdens forskere, som sier at klimapanelet har rett, og at vi må kutte drastisk i CO2 for å redde verden fra å koke over, eller er du skeptisk?



Anonymous poster hash: 65855...868
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du på 97% av verdens forskere, som sier at klimapanelet har rett, og at vi må kutte drastisk i CO2 for å redde verden fra å koke over, eller er du skeptisk?

Anonymous poster hash: 65855...868

Om jeg tror på det?

Jeg forholder meg til forskning, så ja, jeg tror på det like mye som jeg tror på at man bør vaksinere barna sine og at homeopati ikke funker.

Anonymous poster hash: bc1ee...b8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likegyldig om man trur på dem eller ikke. Forskningen viser jo noe vi burde tenke over, og om det er en mikroskopisk sjanse for å snu trenden, så burde vi faktisk ta den fremfor å la være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tror på det?

Ja? Hva med de 3% av verdens forskere som ikke tror på Klimapanelet?

Anonymous poster hash: 65855...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man hvem som har rett, uten å studere det selv? Å basere valget sitt på hva flertallet mener er trolig ikke en god idé. En gang var jo Galileo i mindretall også, og det tok lang tid før det han sa ble akseptert.



Anonymous poster hash: 65855...868
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror på klimapanelet.



Anonymous poster hash: d9c70...199
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskningen viser jo noe vi burde tenke over, og om det er en mikroskopisk sjanse for å snu trenden, så burde vi faktisk ta den fremfor å la være.

Hva mener du med denne kommentaren?

Anonymous poster hash: 65855...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med denne kommentaren?

Anonymous poster hash: 65855...868

Det er bedre å gjøre noe og angre på det, enn å ikke prøve og angre på det istedet da resultatet er to vidt forskjellige verdener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man hvem som har rett, uten å studere det selv? Å basere valget sitt på hva flertallet mener er trolig ikke en god idé. En gang var jo Galileo i mindretall også, og det tok lang tid før det han sa ble akseptert.

Anonymous poster hash: 65855...868

Klimaforskerne var i mindretall (det var en som meldte om klimaendringene først, men ble ledd av, slik som Galilei), men nå er det allment akseptert (bortsett fra enkelte skeptikere og konspirasjonsteoretikere) at vi mennesker bidrar til den globale oppvarmingen, og at det skjer raskere enn før. Så eksempelet ditt er egentlig litt bakvendt.

Når det er sagt, så er vel "koke over" et upresist begrep. Irreversible katastrofer og endringer er det vel mer riktig å snakke om.

Anonymous poster hash: bc1ee...b8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å gjøre noe og angre på det, enn å ikke prøve og angre på det istedet da resultatet er to vidt forskjellige verdener.

Det spørs hva man gjøre. Aldri lurt å gjøre noe dumt.

Anonymous poster hash: 65855...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaforskerne var i mindretall (det var en som meldte om klimaendringene først, men ble ledd av, slik som Galilei), men nå er det allment akseptert (bortsett fra enkelte skeptikere og konspirasjonsteoretikere) at vi mennesker bidrar til den globale oppvarmingen, og at det skjer raskere enn før. Så eksempelet ditt er egentlig litt bakvendt.

Når det er sagt, så er vel "koke over" et upresist begrep. Irreversible katastrofer og endringer er det vel mer riktig å snakke om.

Anonymous poster hash: bc1ee...b8d

Etter hva jeg har lest så er antallet skeptikere i vekst. Stadig flere blir skeptiske til klimapanelet, og det skal også ha vært påvist at de har drevet med manipulasjon og regelrett juks for å få dataene sine til å virke mer ekstreme.

Anonymous poster hash: 65855...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva man gjøre. Aldri lurt å gjøre noe dumt.

Anonymous poster hash: 65855...868

Hva mener du vitenskapen forteller oss om å gjøre som virker dumt rundt dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du vitenskapen forteller oss om å gjøre som virker dumt rundt dette temaet?

Litt dumt å kutte så dramatisk i CO2-utslipp som klimapanelet foreslår, når så mange av oss lever i fattigdom? Antar her at du er klar over at levestandarden må ned om CO2-utslippene skal kuttes med 80 prosent på noen få år, men det var kanskje en naiv antagelse av meg...

Anonymous poster hash: 65855...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt dumt å kutte så dramatisk i CO2-utslipp som klimapanelet foreslår, når så mange av oss lever i fattigdom? Antar her at du er klar over at levestandarden må ned om CO2-utslippene skal kuttes med 80 prosent på noen få år, men det var kanskje en naiv antagelse av meg...

Anonymous poster hash: 65855...868

Litt søtt at du trur at det handler om kutt for hvermann og at det først og fremst det er oss det står på. ^^

Eksempel, om du ikke har råd til å kjøpe en ny bil som er klimavennlig, så kunne faktisk staten ha gjort om på skatter og avgifter slik at bilparken ble nyere, slik at du faktisk fikk byttet bort din gamle Ford Sierra fra 1989 til en bil etter 2012. Og vips, de hadde fikset et kutt for å kunne møte klimakrisen, og kvotene landene får.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest så er antallet skeptikere i vekst. Stadig flere blir skeptiske til klimapanelet, og det skal også ha vært påvist at de har drevet med manipulasjon og regelrett juks for å få dataene sine til å virke mer ekstreme.

Anonymous poster hash: 65855...868

Ok, da må du nesten vise til en god kilde, for det siste jeg leste var at til og med republikanske amerikanere hadde blitt mindre skeptiske.

Anonymous poster hash: bc1ee...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt søtt at du trur at det handler om kutt for hvermann og at det først og fremst det er oss det står på. ^^

Litt søtt at du tror man kan kutte 80% av verdens CO2-utslipp samtidig som Afrika klatrer ut av fattigdom.

Anonymous poster hash: 65855...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, da må du nesten vise til en god kilde, for det siste jeg leste var at til og med republikanske amerikanere hadde blitt mindre skeptiske.

Anonymous poster hash: bc1ee...b8d

Politikere er ikke vitenskapsmenn.

Anonymous poster hash: 65855...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt søtt at du tror man kan kutte 80% av verdens CO2-utslipp samtidig som Afrika klatrer ut av fattigdom.

Anonymous poster hash: 65855...868

På hvilken måte er det umulig? Om de rikeste landene gikk inn for å bytte ut fabrikker, bilparker og den slags rundt om i verden, så hadde man kommet rimelig langt. Det er tross alt klima det er snakk om, og det er tross alt de rikeste som bygger fabrikker i uland pga det er billig der uten å måtte tenke så mye over landets klimakvoter.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikere er ikke vitenskapsmenn.

Anonymous poster hash: 65855...868

Du skrev ikke at det dreide seg om at vitenskapsmenn ble mer skeptiske. Men da må du nesten vise frem en kilde på din påstand.

Anonymous poster hash: bc1ee...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man hvem som har rett, uten å studere det selv? Å basere valget sitt på hva flertallet mener er trolig ikke en god idé. En gang var jo Galileo i mindretall også, og det tok lang tid før det han sa ble akseptert.

Anonymous poster hash: 65855...868

Med den vesentlige forskjellen at Klimapanelets konklusjoner er basert på vitenskaplig konsensus mellom vitenskapsmenn som fatter sine beslutninger på grunnlag av fakta, mens Galileo Galileis motpart baserte seg på bibelstudier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...