Gå til innhold

Hvorfor kan ikke bare kirken akseptere homofilt ekteskap


Anbefalte innlegg

Gjest Silverstream

Jupp, men så lenge du tror på Jesus skal du ikke gå tapt, men ha evig liv

PS jeg er ikke kristen og jeg bryr meg virkelig ikke om skriften. Likevel er det teit at en gruppe mennesker på død og liv skal gifte seg kristelig, da giftemål er en unødvendig utgift. Folk skiller seg jo uansett. Bare tøv alt sammen.

Skiller seg uansett, nei det gjør faktisk ikke alle. Men man kan jo nesten tro det for den dag i dag skilles folk over en lav sko, møter det bittelitt motstand så er det frem med papirene for da gidder de ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal jeg ville gifte meg noe annet bygg enn kirken da jeg både er kristen og vil gifte meg i kristen tro og fordi det er tradisjon slik jeg også ble konfirmert kirkelig. Hvorfor vil du absolutt at jeg skal gifte meg andre steder bare fordi du ikke tror på det samme som meg?

Fordi det juridiske ikke har noe med religion å gjøre. Du kan endelig "gifte deg i kristen tro" også, men det bør være separat fra den juridiske ekteskapsinngåelsen.

Det handler om å ikke la religiøse samfunn få ikke-religiøse roller. Pr nå er det noen som har vigselsrett og andre som ikke har. Jeg skjønner at du som er medlem av et krikesamfunn som nyter utstrakte rettigheter ikke vil gi slipp på disse. Men hvorfor skal DU få gifte deg slik du vil, mens andre IKKE får? Er det ikke bedre at ALLE gifter seg juridisk på samme måte. Og ALLE kan ha den formen for religiøs sermoni de evt vil ha, uten at staten skal godkjenne noen religioner og underkjenne andre.

Anonymous poster hash: c5168...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Jeg er helt enig med deg. Kirken har ranet til seg eiendommer og verdier dritlenge, og vi som bor i dette landet har sponset de jævla kristne altfor lenge. Staten skulle tatt dem, og leid ut til menighetene. Dette er akkurat som liberalisering i Russland, hvor et knippe priviligerte mennesker fikk statens ressurser dritbillig. Jeg blir faen meg sur når jeg tenker på det. Kirker brukes i massevis til sang, kor, konserter, orgelspill, foredrag, de kan brukes til raveparties, osv. Sist jeg var i kirken, så var det 20 stk der. 20 føkkings stykker og det var faen meg bare gamlinger. Dessuten så driter kirken en lang marsj i å modernisere noe som helst, de er akkurat som pensjonister ellers, det er bare meg, meg, meg, når jeg dør og kommer til himmelen (yeah, riiiight), da er det samme for meg om det er noe kirke mer, så lenge jeg kan gå i kirken, snakke drit om folk, kaste noen slanter i offerbøssa, spise tørt brød og saft, og skule stygt på alle jeg ikke kjenner.

Jeg synes synd på deg om dette er noe som plager deg, for det der er ikke sant i det hele tatt. Istedet for å snakke dritt om kristne så kan du holde det for deg selv og ikke gå i kirka om det er så forferdelig som du skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja? Gud skal ikke hate noen han heller. Gud mener at homofile lever feil. Han hater de ikke. Alle mennesker er barna hans. Si meg har du ikke fulgt med i kristendomstimene på skolen?

Herregud, dette er jo som å løpe rundt i sirkler.

1) Jeg har aldri sagt at hverken den kristne guden eller kristne hater homofile. Jeg har sagt han hater homofili, altså praksisen.

2) Jeg har aldri sagt at kristne hater hverken homofile eller praksisen homofili.

Fatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Fordi det juridiske ikke har noe med religion å gjøre. Du kan endelig "gifte deg i kristen tro" også, men det bør være separat fra den juridiske ekteskapsinngåelsen.

Det handler om å ikke la religiøse samfunn få ikke-religiøse roller. Pr nå er det noen som har vigselsrett og andre som ikke har. Jeg skjønner at du som er medlem av et krikesamfunn som nyter utstrakte rettigheter ikke vil gi slipp på disse. Men hvorfor skal DU få gifte deg slik du vil, mens andre IKKE får? Er det ikke bedre at ALLE gifter seg juridisk på samme måte. Og ALLE kan ha den formen for religiøs sermoni de evt vil ha, uten at staten skal godkjenne noen religioner og underkjenne andre.

Anonymous poster hash: c5168...6be

Du trenger ikke gifte deg i en kirke du kan gifte deg i rådhuset om du ikke er religiøs, jeg ser ikke helt problemet her? Vil du at alle skal gifte seg på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette er jo som å løpe rundt i sirkler.

1) Jeg har aldri sagt at hverken den kristne guden eller kristne hater homofile. Jeg har sagt han hater homofili, altså praksisen.

2) Jeg har aldri sagt at kristne hater hverken homofile eller praksisen homofili.

Fatter?

Hvorfor sier du noe om hva "gud hater". Det vet vel ikke du?

Nå tror jeg ikke på noen gud, men jeg kan ikke forstå annet enn at OM man tror på en gud, så er man inneforstått med at man IKKE vet hva denne guden "hater" "liker" osv.

Anonymous poster hash: c5168...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sabrina

Gamle testamentet er den gamle pakt. Nye testamentet er den nye pakt.

Noen kristne mener at begge testamentene er likeverdige, mens andre mener den nye pakt er den som gjelder. Den nye pakt er frelse gjennom Jesus. Den gamle pakt er arvesynden. Altså hvorvidt det som står i gamle testamentet gjelder den dag i dag er et spørsmål?

Vel, det nye testamentet er jo nesten kvinnefiendltig, så den er ikke noe bedre:

Paulus’ brev til efeserne kap 5:

21 Vær hverandre underordnet i ærefrykt for Kristus! 22 Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. 24 Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt.

Peters første brev kap 3:
1 På samme måte skal dere kvinner underordne dere mennene deres. Slik kan de mennene som ikke vil tro på Ordet, bli vunnet – ikke ved ord, men ved sin kones livsførsel, 2 når de ser hvordan dere lever i renhet og gudsfrykt. 3 La ikke ytre stas, som frisyrer, gullkjeder og fine klær, være det som pryder dere, 4 men hjertet, det skjulte mennesket med sin milde og rolige ånd, som er uforgjengelig og dyrebar for Gud. 5 For slik smykket de hellige kvinnene seg i tidligere tider, de som satte sin lit til Gud. De underordnet seg sine menn, 6 slik Sara var lydig mot Abraham og kalte ham herre. Hennes døtre er dere nå blitt, når dere gjør det gode og ikke lar dere skremme av noen trussel. 7 På samme måte dere menn: Vis omtanke i samlivet med kvinnen, som er den svakere part. Vis henne ære, for sammen skal dere arve nåden og livet. Gjør dette, så ikke deres bønner blir hindret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gifte deg i en kirke du kan gifte deg i rådhuset om du ikke er religiøs, jeg ser ikke helt problemet her? Vil du at alle skal gifte seg på samme måte?

Jeg vil at alle skal gifte seg akkurat slik de vil. Men jeg ønsker å skille det juridiske og det religiøse. Slik de bla gjør det i Nederland. Et foregangsland på så mange vis, etter min mening.

Det juridiske ekteskapet inngås hos staten. Hva man gjør av religiøse sermonier er fullstendig opp til den enkelte. Dette gir STØRRE muligheter mhp den juridiske biten, for da trenger ikke religonen eller kirkesamfunnet være godkjent av staten på noe vis.

Anonymous poster hash: c5168...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Vel, det nye testamentet er jo nesten kvinnefiendltig, så den er ikke noe bedre:

Seriøst, er du virkelig så hårsår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvfølgelig at det gir større muligheter på den religiøse biten :)



Anonymous poster hash: c5168...6be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du noe om hva "gud hater". Det vet vel ikke du?

Anonymous poster hash: c5168...6be

Det står ganske ettertrykkelig klart i boka hans. Men dersom vi snakker om noen potensiell virkelig Gud, har du rett i at jeg ikke aner hva hen står for. Den kristne fantasi-gudens holdninger, derimot, er ganske godt dokumentert.

Endret av evnukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabrina

Seriøst, er du virkelig så hårsår

What? Hårsår? Hvor får du det fra? Jeg sa bare hvordan jeg oppfatter det nye testamentet, siden den blir ofte brukt som et skjold mot det gamle testamentet.

For all del, hvis du synes det er greit å være under mannen din - work it!

Edit: skrivefeil

Endret av Sabrina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på deg om dette er noe som plager deg, for det der er ikke sant i det hele tatt. Istedet for å snakke dritt om kristne så kan du holde det for deg selv og ikke gå i kirka om det er så forferdelig som du skal ha det til.

Hva faen vet du om hvor jeg går i kirken og hvordan det er der?

Hvis ikke jeg syns alt er bra i kirken, så skal jeg ikke få lov til å gå??? Hvis jeg er misfornøyd med enkelte liturgiske innslag, så skal jeg ikke få lov til å gå?

Funker det sånn på andre områder også, hvis du er misfornøyd med eiendomsskatten, så må du pelle deg til øh.. Afghanistan?

Lur du!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst, er du virkelig så hårsår

LOOOOL For du snakker? Som klikker på vegne av kirken når folk påpeker at ting ikke alltid er så hyggelig eller bra???? Glasshuskjerring. Du har faen ikke noe du skulle ha sagt.

Endret av slemgutt81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske ettertrykkelig klart i boka hans. Men dersom vi snakker om noen potensiell virkelig Gud, har du rett i at jeg ikke aner hva hen står for. Den kristne fantasi-gudens holdninger, derimot, er ganske godt dokumentert.

Jeg har utrolig nok lest bibelen, og jeg er rimelig sikker på at det ikke står noe om at "gud hater" noen som helst.

Anonymous poster hash: c5168...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Hva faen vet du om hvor jeg går i kirken og hvordan det er der?

Hvis ikke jeg syns alt er bra i kirken, så skal jeg ikke få lov til å gå??? Hvis jeg er misfornøyd med enkelte liturgiske innslag, så skal jeg ikke få lov til å gå?

Funker det sånn på andre områder også, hvis du er misfornøyd med eiendomsskatten, så må du pelle deg til øh.. Afghanistan?

Lur du!!!!

Du får selvfølgelig lov til å gå, men virket som ditt forrige innlegg at du ikke likte deg noe særlig der, så da skjønte jeg ikke helt vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har utrolig nok lest bibelen, og jeg er rimelig sikker på at det ikke står noe om at "gud hater" noen som helst.

Anonymous poster hash: c5168...6be

I og med at han mener homofile skal drepes, for deretter å brenne i helvete til evig tid, er det ganske nærliggende å tro at han hater homofili. Men for all del, kanskje han bare har en litt spesiell måte å utvise kjærlighet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

LOOOOL For du snakker? Som klikker på vegne av kirken når folk påpeker at ting ikke alltid er så hyggelig eller bra???? Glasshuskjerring. Du har faen ikke noe du skulle ha sagt.

Hvor gammel er du egentlig? Er du virkelig født i 81?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

What? Hårsår? Hvor får du det fra? Jeg sa bare hvordan jeg oppfatter det nye testamentet, siden den blir ofte brukt som et skjold mot det gamle testamentet.

For all del, hvis du synes det er greit å være under mannen din - work it!

Edit: skrivefeil

Jeg har ingen mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, er du virkelig så hårsår

er hun hårsår fordi hun poengterer at det nye testamentet er kvinnefiendtlig ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...