Gå til innhold

Bakterier i lufta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jo du alt fastslått at colibakterier er ufarlige, så da er det vel ingen grunn til å henge seg særlig opp i dem, heller.

Bakterier som lander på tørre flater vil uansett dø,dersom det ikke ligger noe der de kan ernære seg av eller overleve i. Så er det rent og tørt, vil bakterier dø innen kort tid.

Nja, jeg sa de fleste, og det er jo de ufarlige man har i en sunn og frisk tarm. Det finnes noen patogene sereotyper, og noen med svært alvorlige konsekvenser. Og disse hører man jo fort om i media når en, eller flere, uheldige har stiftet nærmere bekjentskap med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS: Tenk på hvormange bakterier vi har i munnen, du.

Det er mange det.Men vi lever og har det bra allikevel.

Har dyrket bakteriekultur fra egen munnhule engang. Der var det mye rart du ;)

ble en fargerik agargel med kolonier av mange ulike bakterieslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro vi trygt kan gå ut fra at innsiden av munnen vår er mer bakteriefylt en noe baderom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg sa de fleste, og det er jo de ufarlige man har i en sunn og frisk tarm. Det finnes noen patogene sereotyper, og noen med svært alvorlige konsekvenser. Og disse hører man jo fort om i media når en, eller flere, uheldige har stiftet nærmere bekjentskap med dem.

Du vil jo ikke få disse inn på badet ditt uten at det kommer avføring eller oppkast fra en som erv eldig syk ut over gulvet eller vasken...

Og da vasker man, så forsvinner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å legge ned lokket...

Jeg tror den nevnte svigerfaren her har en bakteriefobi.

Dessuten er det ikke e.coli i vanlig avføring. Da hadde personen vært dausjuk.

Visst er det det. De er veldig vanlige i tjukktarmen hos alle pattedyr. Noen ganger muterer de og blir sykdomsfremkallende, f.eks ved at de utvikler nye egenskaper til å metabolisere karbonkilder, og produserer avfallsstoffer som er skadelig eller toksiske. Men de fleste stammene er ikke farlige. Noen av dem produserer vitaminer som vi trenger, og de hindrer at skadelige mikroorganismer kan kolonisere tarmen din. "Øy, denna tarmen er opptatt! Piss off!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo ikke få disse inn på badet ditt uten at det kommer avføring eller oppkast fra en som erv eldig syk ut over gulvet eller vasken...

Og da vasker man, så forsvinner det.

Mythbusters gjorde et lite eksperiment og testet spredning av E coli fra toalettet i et baderom som de hadde bygget spesielt for formålet, og konstaterte, som Adam Savage sa det, at "There`s poo EVERYWHERE!" De fant E Coli på tannbørster flere meter fra toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mythbusters gjorde et lite eksperiment og testet spredning av E coli fra toalettet i et baderom som de hadde bygget spesielt for formålet, og konstaterte, som Adam Savage sa det, at "There`s poo EVERYWHERE!" De fant E Coli på tannbørster flere meter fra toalettet.

Også hvis de trakk i snora på wc med dolokket lukket?

Anonymous poster hash: 43229...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mythbusters gjorde et lite eksperiment og testet spredning av E coli fra toalettet i et baderom som de hadde bygget spesielt for formålet, og konstaterte, som Adam Savage sa det, at "There`s poo EVERYWHERE!" De fant E Coli på tannbørster flere meter fra toalettet.

Men, de bakteriene har jo da kommet ut av den samme personen som pusser tenna med den børsten. Jeg vil tro at en person tåler sine egne bakterier.

Hvis man er så paranoid får man ha tannbørsten på soverommet..

Jeg har iallefall aldri hørt om noen som har blitt sjuk av å børste tenna på badet der de har doen sin..

Dessuten tar Adam feil. Det er ikke bæsj alle steder på badet. Bæsj består av nedbrutt mat, uløselige fibere, vann, fargestoffer fra blodbanen og avfall fra fordøyelseskanalen. Om de fant noen bakterier som levde i tannbørsten, betyr ikke det at de fant bæsj alle steder.

Det er mye mere dritt fra munnen din på tannbørsten. De samme bakteriene har du i hele kroppen. Så det er bare å slappe av.

Det får da være grenser for hva man skal tolke ut av ett forsøk. Nå lette de etter bakterier på tannbørster, bygte et rom for å finne dette og fant det. Så...

Svigerfaren til TS har sikkert sett programmet...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også hvis de trakk i snora på wc med dolokket lukket?

Anonymous poster hash: 43229...81a

De testet spesifikt myten om at toalettspylingen kunne sende bakterier opp i luften som en aerosol. Og da de fant at det faktisk VAR spredning av E Coli-bakterier til både tannbørster og vegger, så konkluderte de med at den myten hadde noe for seg. Men de BURDE hatt en kontroll, f.eks en test der de spylte med lokket nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De testet spesifikt myten om at toalettspylingen kunne sende bakterier opp i luften som en aerosol. Og da de fant at det faktisk VAR spredning av E Coli-bakterier til både tannbørster og vegger, så konkluderte de med at den myten hadde noe for seg. Men de BURDE hatt en kontroll, f.eks en test der de spylte med lokket nede.

De hadde ingen kontrolltester i det hele tatt, så jeg tar ikke forsøket veldig seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hn sa at de fordampet, og fløy rundt, det gjør de jo ikke. Jada, han er sikkert redd for bakterier, han er litt nevrotisk noen ganger.

Anonymous poster hash: 28c82...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ingen kontrolltester i det hele tatt, så jeg tar ikke forsøket veldig seriøst.

Nei, det er sant, og jeg husker at laboranten som tok hånd om prøvene deres, også sa at det var mulig at resultatene skyldtes kontaminering av prøvene av andre grunner enn at bakteriene hadde svevd dit fra toalettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Han tuller fælt.

En gjennomsnittelig skjærefjøl på folks kjøkken har flere bakterier enn et toalettsete.

Så det er bare å ta det helt med ro.

er ikke alltid mengden bakterier som er avgjørende men typen bakterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er ikke alltid mengden bakterier som er avgjørende men typen bakterier

Det er vel faktisk FULLSTENDIG avgjørende, særlig tatt i betraktning at kroppene våre inneholder flere bakterier enn kroppsceller. Det er det ikke alle som veit, og sikkert ganske mange som ikke liker å vite. Men sånn er det.

Så her mer enn noe annet sted gjelder det at kvalitet er viktigere enn kvantitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Det er vel faktisk FULLSTENDIG avgjørende, særlig tatt i betraktning at kroppene våre inneholder flere bakterier enn kroppsceller. Det er det ikke alle som veit, og sikkert ganske mange som ikke liker å vite. Men sånn er det.

Så her mer enn noe annet sted gjelder det at kvalitet er viktigere enn kvantitet. :)

det visste jeg faktisk ikke, da betyr det at kroppsvekten vår hadde vært en god del lavere uten alle bakteriene hypotetisk sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det visste jeg faktisk ikke, da betyr det at kroppsvekten vår hadde vært en god del lavere uten alle bakteriene hypotetisk sett

Ca halvannen kilo lavere, omtrent det samme som en hel lever iflg denne. Kanskje ikke så rart at vi må fise av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Det er bakterier i luften også, på skolen dyrket vi flere ved å kun ha agarskåler liggende åpne en stund før vi lukket de!

Men som andre har forklart over, de fordamper ikke, og det er vanlig å ha en viss mengde bakterier "overalt". Og med tanke på infeksjon og sykdom, er både bakterietype og mengde avhengig av om man blir syk eller ikke. Forskjellige bakterier har forskjellig MID (Minimum Infective Dose), det varierer mellom alt fra noen få til millioner av levende bakterier for å kunne fremkalle sykdom avhengig av art.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det visste jeg faktisk ikke, da betyr det at kroppsvekten vår hadde vært en god del lavere uten alle bakteriene hypotetisk sett

Ikke så mye lavere. Bakterier er tross alt mye mindre enn kroppsceller. Så det er bare snakk om noen få kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Ikke så mye lavere. Bakterier er tross alt mye mindre enn kroppsceller. Så det er bare snakk om noen få kilo.

så det betyr at man ikke kan slanke seg særlig ved å ta en bakteriekur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...