Gå til innhold

Mødre som får barn i ekteskap, vs. de utenfor ekteskap.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker dette blir et veldig kunstig skille å snakke om i 2014. De fleste førstegangsfødende er ikke gift, men de fleste er jo i stabile parforhold for det om. Jeg tror det er liten forskjell på om man har inngått ekteskap først eller ikke.

I følge statistisk sentralbyrå er så og si lile mange fødende gift som samboere.

http://www.ssb.no/fodte/

Anonymous poster hash: 5126d...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil dere si det er stor forskjell på de av oss som får barn i ekteskapet, vs. de som får barn utenfor ekteskap? Jeg har ofte inntrykk av at de damene som venter til de er gift, ofte tener mer langsiktig, og er klokere. Er dere enig?

Anonymous poster hash: fd1d8...464

Nei, det tror jeg ikke.. hvis jeg skal dømme ut fra de samboende venneparene mine. Det er flere av de gifte venneparene mine som har skilt lag enn de samboende. Jeg er skilt, har tre barn mens venninnen min er samboer, har også tre barn og etter 25 år er paret fortsatt sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge statistisk sentralbyrå er så og si lile mange fødende gift som samboere.http://www.ssb.no/fodte/Anonymous poster hash: 5126d...739

Fødte generelt ja, men førstegangsføde? hvis halvparten av alle fødsler skjer utenfor ekteskap er det jo nærliggende å tro at tallet er høyere for førstefødte...?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det skulle da bare mangle om ikke statistikken var høyere blant samboende. De har jo (foreløpig) ikke avgitt det løftet som gifte har.

At 40% av gifte skiller seg, sier jo bare hvor lite verdt ekteskapet er i dag. For mange (særlig kvinner) synes det viktigste å være en stor fest der de selv får være midtpunkt i fin kjole og sminke.

Anonymous poster hash: 252f4...012

Problemet er vel heller mennesker som innbiller seg at kvinner tror at ekteskapet bare er sminke, kjole og en stor fest.

Hvor fordomsfull er ikke du?

Til Ts.

Svaret på ditt spørsmål er nei.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere si det er stor forskjell på de av oss som får barn i ekteskapet, vs. de som får barn utenfor ekteskap? Jeg har ofte inntrykk av at de damene som venter til de er gift, ofte tener mer langsiktig, og er klokere. Er dere enig?

Anonymous poster hash: fd1d8...464

Ikke helt. Jeg tror det har mer å si hvor lenge man har vært sammen og hvilket stadie man er på i forholdet. Om man er gift eller samboere hvis man har vært sammen i 5-10 år når man blir gravide tror jeg spiller liten rolle, og jeg tror det er viktigere at forholdet har vært sunt og stabilt over flere år slik at det vil tåle den påkjenningen det ofte er å få barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at å få barn med en mann er en større og mer varig forpliktelse enn å gifte seg med en. Så at kjæresten min og jeg "bare" er samboere når vi får barn, betyr ikke at barnet ikke er planlagt eller ønsket. Og grunnen til at vi ikke er gift, er ikke at vi ikke har tenkt å tilbringe resten av livet sammen.

Men, det er klart at par som er gift har ofte et godt etablert forhold, og bør være "rustet" for omveltningene et barn medfører. Men det betyr ikke at et gitt par som er samboere ikke har et like godt etablert forhold, og er like godt rustet. Det er bare det at nyere par som ikke er like etablert, har ikke rukket å gifte seg ennå, og disse parene kan også bli gravide (planlagt/ikke planlagt).

Edit: skrivefeil

Endret av Essie_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei "venninne" som er overlegent sa at man bør være gravid når man får barn. Jeg fikk mitt første barn nå, med samboer, altså uten å være gift. Jeg ville vurdert å ta henne seriøst, men saken er at hun har allerede vært gravid 2 ganger. Jeg og samboer har vært sammen lengre enn begge hennes ekteskap tilsammen. :) Så... vet ikke? Tror kanskje heller er viktig å være sammen litt lengre, enn å være gift.

Anonymous poster hash: 521ae...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei "venninne" som er overlegent sa at man bør være gravid når man får barn. Jeg fikk mitt første barn nå, med samboer, altså uten å være gift. Jeg ville vurdert å ta henne seriøst, men saken er at hun har allerede vært gravid 2 ganger. Jeg og samboer har vært sammen lengre enn begge hennes ekteskap tilsammen. :) Så... vet ikke? Tror kanskje heller er viktig å være sammen litt lengre, enn å være gift. Anonymous poster hash: 521ae...d0c

vært gift 2 ganger mente jeg..

Anonymous poster hash: 521ae...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av venner/bekjente er det de som får barn og er samboere som går fra hverandre lettest.



Anonymous poster hash: e6909...517
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det å være gift skal utgjøre den store forskjellen. Jeg og samboeren venter barn, og han er oppvokst i et langt mer kristent miljø på vestlandet enn jeg som er fra østlandet. Han er veldig opphengt i at vi ikke er gift, for det er forventningene i hans miljø. Men disse i miljøet hans gifter seg jo helt vanvittig tidlig og unge. Foreldrene hans giftet seg 7 måneder etter at de traff hverandre, for så å bli gravid med en gang. Står ikke vi da som har vært sammen i 2 år på en tryggere grunn, selv om vi ikke har vært så raske i svingene når det kommer til giftemål?

Anonymous poster hash: 1c679...3e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt. Jeg tror det har mer å si hvor lenge man har vært sammen og hvilket stadie man er på i forholdet. Om man er gift eller samboere hvis man har vært sammen i 5-10 år når man blir gravide tror jeg spiller liten rolle, og jeg tror det er viktigere at forholdet har vært sunt og stabilt over flere år slik at det vil tåle den påkjenningen det ofte er å få barn.

Dette.

Og selvfølgelig er det mange flere samboere som går fra hverandre enn gifte som gjør det samme! Innenfor statistikken "samboere som skiller lag" vil jo alle de korte forholdene med de uplanlagte barna komme. Men samboere som har vært sammen lenge og får planlagte barn sammen står like sterkt som gifte som gjør det samme. Om man har skrevet under et papir eller ikke har ingenting å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes HI bærer veldig preg at av "vi" er mye bedre enn "de". Synes det er så komisk med folk som enten er i den ene eller den andre situasjonen og mener at deres løsning er så mye bedre enn alle andres, og omtrent vil ha bekreftelse på at de som ikke velger det samme er mindre kloke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes HI bærer veldig preg at av "vi" er mye bedre enn "de". Synes det er så komisk med folk som enten er i den ene eller den andre situasjonen og mener at deres løsning er så mye bedre enn alle andres, og omtrent vil ha bekreftelse på at de som ikke velger det samme er mindre kloke.

Jeg ser at du venter barn, er du gift?

Anonymous poster hash: 08679...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du venter barn, er du gift?

Anonymous poster hash: 08679...d2a

Er både gift og har barn i ekteskap, ser ikke hva det har med saken å gjøre. Jeg tenker at nivået av forpliktelse i et forhold ikke har med om man er gift eller ikke, men at man faktisk har tatt et bevisst valg i forhold til at den man får barn med er den man ønsker å dele livet med. Noen ønsker da å gifte seg, andre ønsker ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil dere si det er stor forskjell på de av oss som får barn i ekteskapet, vs. de som får barn utenfor ekteskap? Jeg har ofte inntrykk av at de damene som venter til de er gift, ofte tener mer langsiktig, og er klokere. Er dere enig?

Anonymous poster hash: fd1d8...464

Vel, de kan jo bli hurtig skilt for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har så mye å si. Jeg fikk et barn utenfor ekteskapet og et barn i ekteskap, da med samme mann. Etter 5 år som gifte gikk vi fra hverandre.



Anonymous poster hash: 74b31...918
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å gifte meg, ser ikke vitsen, har to lausunger :)

oioi...og jeg har tre!!!! Men jeg og barnas far har vært samboere i 16 år... tror ikke vi plutselig hadde blitt særlig klokere av å gifte oss:-) Endret av Snabeltann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...