Gå til innhold

KISS og KIDD finnes ikke, og kiropraktoryrket er en bløff


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt hverken KISS eller KIDD som uttrykk for noe som helst, så det vet jeg ikke hva er.

Men jeg vet at folk som kommer til kiropraktor med smerter som gjør at de omtrent ikke kan bevege seg normalt, går ut igjen derfra uten de samme smertene og at folk får det bedre.

Så at leger ønsker å si dette er en bløff, det får legene si hva de vil om.

Leddene henger seg opp, jeg får hjelp med et knekk, jeg blir bra i lange tider. Har opplevd dette flere ganger, selv.

Nå har jeg ikke erfaring med kiropraktor i forbindelse med det TS snakker om, men for meg har det funket å gå til kiropraktor. Jeg har til og med blitt henvist der av en lege. I mitt tilfelle så hender det at det låser seg i nakkeregionen og da har jeg store problemer med å reise meg opp av sengen eller snu på nakken uten store smerter. I praksis blir jeg da helt stiv og må vri hele kroppen om jeg skal kikke meg over skulderen. Nå går jeg til kiropraktor uten å kontakte lege når disse problemene oppstår fordi jeg vet at det fungerer. Forskjellen merkes med en gang etter 1. behandling og er som regel vekke etter 2 behandling.

Jeg har aldri ansett dette som noe hokus pokus og det kiropraktoren har fortalt meg ang. mine egne problemer virker helt logisk. Jeg har stramme muskler over skuldrene og de kommer av og til i klem med leddene, noe som gir inflamasjon i musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manuellterapeuter er jo fysioterapeuter med videreutdanning, så da er vel fysioterapi humbug også da?



Anonymous poster hash: c78be...3b0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at jeg tråkker inn i et ormebol nå er jo overhengende, men sønnen vår har forsåvidt vært et litt "vanskelig" barn når det kommer til søvn. Han sliter litt med å finne den, og han kan også våkne opp midt på natta å skrike - lenge, i blandt.

Har lest endel om KISS og KIDD, men fikk jo virkelig en reality check da jeg så folkeopplysningen på NRK. At kiropraktikk er en fullstendig tullete utdanning med null rot i vitenskap visste jeg forsåvidt, men at KISS og KIDD ikke er noen annerkjent diagnose, og at det hersker enorm tvil om at det i det hele tatt eksisterer visste jeg IKKE.

Jeg synes det er litt rart at jeg aldri har lest et eneste kritisk svar når emnet har blitt tatt opp her inne..hva tenker dere om det?

Nei for all del. La de minste og mest hjelpeløse ligge og skrike av smerter, ikke hjelp dem. For det å ligge innestengt og sammentrykket i en liten livmor i månedsvis kan jo ikke være ubehagelig, ei heller er vel å bli skvist/most ut av en vagina særlig ubehagelig! Hvis et voksent menneske måtte gjennomgå noe liggende hadde man selvfølgelig fått hjelp av noen spesialisert innen muskler og skjelett, men det fortjener kanskje ikke babyer som ikke kan snakke for seg selv? Det er ingen tvil om at babyer kan ha store skjevheter og være potte stive. Og at disse ofte ikke fanges opp av barnelege eller helsesøster.

Mengder av babyer har favorittsider, flate bakhoder eller er rumpeakere. Alt dette hadde vært forhindret om manuellterapi inngikk i babytiden. Å sjekke bevegelsesapparat, låsninger og stivhet burde vært obligatorisk og mange "kolikkbabyer" som egentlig bare har nakke/rygg/hoftesmerter hadde fort blitt kurert.

Anonymous poster hash: c78be...3b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for all del. La de minste og mest hjelpeløse ligge og skrike av smerter, ikke hjelp dem. For det å ligge innestengt og sammentrykket i en liten livmor i månedsvis kan jo ikke være ubehagelig, ei heller er vel å bli skvist/most ut av en vagina særlig ubehagelig! Hvis et voksent menneske måtte gjennomgå noe liggende hadde man selvfølgelig fått hjelp av noen spesialisert innen muskler og skjelett, men det fortjener kanskje ikke babyer som ikke kan snakke for seg selv? Det er ingen tvil om at babyer kan ha store skjevheter og være potte stive. Og at disse ofte ikke fanges opp av barnelege eller helsesøster.

Mengder av babyer har favorittsider, flate bakhoder eller er rumpeakere. Alt dette hadde vært forhindret om manuellterapi inngikk i babytiden. Å sjekke bevegelsesapparat, låsninger og stivhet burde vært obligatorisk og mange "kolikkbabyer" som egentlig bare har nakke/rygg/hoftesmerter hadde fort blitt kurert.

Anonymous poster hash: c78be...3b0

Du er da svært så bastant til å ikke komme med dokumentasjon. Det er ikke påvist noen effekt av slik behandling, det er det mange studier som viser.

Babyer er laget for å ligge sammenkrølla i magen. De er også designet for å komme ut den veien de gjør, det er derfor hodeskallen ikke er vokst sammen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere en kiropraktor gjør med en baby? Begge mine har hatt låsninger i nakke/rygg/bekken. Kiropraktor har massert og holdt en finger på visse punkter på kroppen. Ingen knekking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuellterapeuter er jo fysioterapeuter med videreutdanning, så da er vel fysioterapi humbug også da?

Anonymous poster hash: c78be...3b0

Kiropraktikk har det problemet at de ikke klarer å bevise at deres behandlinger har sammenheng med det teoretiske grunnlaget for det de driver med. Manuell terapeuter manipulerer muskler og ikke ledd, som kiropraktorene gjør. Det betyr ikke at behandlingsmetodene er så annerledes, men fysioterapi er et fag som etter hvert har blitt forsket mye på og driver med kunnskapsbasert behandling. Vil legge til at kiropraktikk har vist klinisk effekt på muskel- og skjelettplager, men at langtidsvirkning er usikkert. Slik er det forresten med mange andre behandlingsmetoder vi har innenfor alle fag innen helsevesenet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kiropraktikk har det problemet at de ikke klarer å bevise at deres behandlinger har sammenheng med det teoretiske grunnlaget for det de driver med. Manuell terapeuter manipulerer muskler og ikke ledd, som kiropraktorene gjør. Det betyr ikke at behandlingsmetodene er så annerledes, men fysioterapi er et fag som etter hvert har blitt forsket mye på og driver med kunnskapsbasert behandling. Vil legge til at kiropraktikk har vist klinisk effekt på muskel- og skjelettplager, men at langtidsvirkning er usikkert. Slik er det forresten med mange andre behandlingsmetoder vi har innenfor alle fag innen helsevesenet..

De manipulerer begge deler. Dvs både knekker og knar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De manipulerer begge deler. Dvs både knekker og knar.

Jada, er klar over det. Men det er det som er forskjellen i det faglige grunnlaget de har i utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i følge forsikringsselskapene, eksperter (selvutnevnt mon tro?) og enkelte nevrologer (de som blir brukt av forsikringsselskaper) så er ikke atlantoaxial instabilitet (instabilitet C0-C2, ofte forårsaket av påkjørsel bakfra) heller en ekte skade i dette landet, men i Tyskland, USA, England og andre mer medisinsk kompetente land så er dette en ekte og helt vanlig skade.

Tror man skal ta det man hører/leser med en klype salt. At KISS/KIDD har blitt et kjent og for mye brukt begrep siste årene er godt mulig, men det gjør det ikke mindre ekte enn f.eks ADHD, eller Bipolar type to (som kan ligne mistenkelig mye på mild tilbakevennende depresjon)?

Glemte jeg å nevne at KISS/KIDD ikke er en diagnose men et begrep? At noen har gitt et navn til fødselsrelaterte problemer gjør det strengt tatt ikke mindre ekte, gjør det vel?

Endret av seductive
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...