Gå til innhold

sliter med ammingen,vurderer å gi opp.. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Babyen min er 1uke gammel i dag, og jeg opplever fortsatt problemer med ammingen. Etter dag4 fikk jeg betydelig mye mer melk, det kan bare renne over uten at babyen suger på den. Probelemet er at jeg vet ikke om jeg har nok melk, tross at det renner over. Eller ligger problemet i at babyen ikke vil suge fra brystet? Jeg kan fortelle litt om mine rutiner for at det blir lettere å forstå:

Alternativ 1

Om morgenen pleier hun å våkne kl.7 og vil ha mat. Jeg ammer,hun vil ha bryst i ca 15min (den ene) før hun dupper av igjen. Vi steller henne og hun våkner og vi ammer igjen på den andre brystet og hun sovner etter 5min. Da sover hun i ca 30min og våkner og er sulten.

Sånn går resten av dagen når jeg ammer. Hun våkner, og jeg ammer, og hun sovner etter kvarter ca og vi vekker henne og hun suger og sovner igjen etter 5min, og sover i kanskje halvtime, MAKS 1time og våkner av sult.

Dette er slitsomt spesielt om natten da vi vil gjerne få sove flere timer i strekk, noe hun ikke gjør. Hun sover jo litt lenger om natten, ca 2timer i strekk. Slik kan det se ut en natt med amming: vi legger henne kl 19, etter amming på begge bryst og prøver ca 15min på hver, eller til hun er lei og sovner. Ca kl 21 såkner hun og vil ha mat. Gjenter det samme. Ca kl 00 våkner hun igjen og vil ha mat og det samme igjen. Sånn går det hver 2.time helt til hun det er morgenen og vi begynner på en ny runde.

Når hun suger så suger hun ikke så effektivt, tross at jeg har fått hjelp på barsel poliklinikk og de sier jeg har gjort alt riktig. At jeg må stelle henne for å vekke henne for å spise hvis hun sovner. Hun suger i 5-6tak og glipper for pause i 5-6tak, til jeg må massere henne på nakken eller rubbe henne i ansiktet for å få i gang sugerefleksen. Slik sitter jeg hele tiden når jeg ammer henne.

Alternativ 2:

Alternativ 2 pleier jeg å innføre etter en slitsom dag med alternativ 1.

På morgenen er jeg sliten men ammer fortsatt når hun våkner kl 7. og igjen ammer jeg henne kl9. Rundt kl 12.00 gir jeg henne NAN istedenfor morsmelk (60ml). NÅ sover hun godt, i ca 3timer, og jeg må vekke henne for en ny runde med amming. Og igjen er hun sulten etter halvtime. Slik fortsetter det frem til kvelden. Kl 00 gir vi henne NAN istedenfor morsmelk, og hun sovner i ca 3-4 timer og kl er da ca 4 om morgenen (etter vi har gitt nan og stelt), hun får en ny runde NAN og sover til helt ca 8 om morgenen.

I de gangene jeg gir NAN, ammer jeg henne alltid først. Det er den vanlige rutinen med amming og vekking og hun sovner. Men når hun våkner igjen og jeg/vi har holdt på i over halvtime så er jeg så trøtt at jeg gir over og gir nan. Hun tar gjerne alt 60ml som jeg gir henne, på tross av at hun har fått melk fra begge bryst.

Jeg må ta alternativ 1 og alternativ 2 om hverandre for å få litt søvn om natten. Jeg klarer rett og slett ikke alternativ 1 flere dager etter hverandre, for alt jeg gjør er å amme. Men hun blir jo aldri fornøyd, slik hun blir med NAN. Med nan så suger hun 60ml på 3min. man HØRER at melken går igjen tarmen hennes. Det gjør man ikke med ammingen. For ikke å snakke om sårhet i brystene når man ammer så mye, og purelan ikke lenger lindrer. Er det fordi hun må jobbe for å få ut melken at hun blir sliten og sovner fort og ikke får nok melk fra mor?

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre annet enn å blande alternativ 1 og alternativ 2 for å få dagene til å gå… Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen? Jeg skulle ønske hun ble fornøyd med morsmelk slik hun ble fornøyd med NAN. Er det virkelig så ille å kutte ut ammingen og heller erstatte alle måltidene med NAN. Hva er ulempen her? For jeg vurderer å kutte ut hele greia med ammingen.

DETTE er brevet jeg har forberdt til ammehjelpen.no... det vriker som om de har problemet i dag så jeg kan ikke komme inn på deres side. imens, har dere noe tips til en sliten mor??



Anonymous poster hash: a6a18...e45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er det veldig vanlig å føle at man ammer "hele tiden" i begynnelsen. Jeg syns ikke det du beskriver høres unormalt ut, fra slik jeg har hatt det med mine. Men så er jo også nyfødte ofte ganske trøtte av seg, og de må gjerne jobbe mer for å få ut melk fra et bryst enn fra flaske. Mao er det mange som sovner midt i ammingen før de egentlig er mette. Jeg anstrengte meg for å holde dem våkne. Kledde gjerne av dem litt først, så de ikke var alt for varme og komfortable, masserte under beina og i hendene, kilte i nakken. Og dette høres kanskje rart ut, men med eldstemann måtte jeg i blant tøye neste amming litt. Han ville gjerne ha mat en halvtime eller en time etter forrige amming, men spiste ikke så mye om gangen. Jeg merket at han sugde mer effektivt når han mer ordentlig sulten. Jeg sier ikke at man skal la babyer gå sultne, men kanskje man ikke trenger å amme ved første klynk, hvis de spiser veldig ofte og lite om gangen?

Personlig ville jeg vært skeptisk til å gi mme i denne fasen, når melkeproduksjonen skal stabilisere seg. Det høres ut som du har nok melk. Jeg ville heller vurdert å pumpe meg til noen måltider for å få i henne mer, om det hjelper å få det fra flaske og dersom det avlaster litt for deg så du ikke blir så sår (en del blir mindre såre av pumping, men ikke alle).

Jeg syns også samsoving gjør hyppig nattamming mye mer levelig - vet ikke om du har vurdert det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo vi sover sammen,hun i sin egen babynest.

jo jeg har prøvd å pumpe meg, det er like vondt. både den manuelle og den elektriske. når jeg pumper,bruker jeg også like mye tid som om babyen skulle suge brystet mitt. så det blir jo nesten bedre at hun suger bryst,for det er mer koselig stund for mor barn. selv om for meg er helvete med smerte.



Anonymous poster hash: a6a18...e45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt klarte ikke å suge riktig fra fødselen av, prøvde hver gang han ble sulten men han fikk bare ammevegring. Jeg pumpet men det kom veldig lite ut. Så han fikk både litt morsmelk og resten mme. Det var et slit, pumpingen med forberedeler og opprydding tok ca en time. Og det ble veldig slitsomt med en baby som sov maks en time av gangen. Så etter 2,5 uker ga jeg opp, kom ikke mer melk uansett. Pumpet døgnet rundt, bare slet meg ut.

Men fra han fikk kun mme ble han mer våken på dagtid, han sov da maks i 30 min to ganger per dag og det varte frem til han begynte i barnehagen som 1 år. Det var slitsomt å ha en så våken baby, men godt å slippe pumpingen som bare ga dråper med morsmelk.

Du har mye melk høres det ut som, hva med å fortsette som du gjør eller pumpe melka? Om så bare i en mnd, en mnd med morsmelk er bedre enn ingen morsmelk. Og jenta di er bare en uke gammel, ting kan snu :) Jeg ville ikke gitt opp ennå, men hadde ikke pint meg selv lenge. Man skal også kose seg som mamma! :) Og det blir mennesker av de som får mme og!



Anonymous poster hash: 81a5c...5a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, ville jeg gått for NAN.

Det ser ut som hun da blir mett og sover lenger av gangen, og det er mye bedre både for deg og henne!

Ikke press deg selv, går det ikke å amme, er det absolutt ingen skam å gi MME:)



Anonymous poster hash: e7a8a...ff5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, du kan da ikke gi opp nå. Morsmelk er best for barnet, og hun er EN UKE gammel. Og å forvente mange timer søvn i strekk med en ukegammel baby? Selv om man hører om at det skjer, gjelder det mindretallet. Velkommen til babyverden!

Anonymous poster hash: 86e8a...fed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøve å ikke bytte bryst? Når hun har sovnet og du har vekt og stelt henne så gi samme bryst igjen. Da får hun mer av den fete melken, og ikke bare den tynne som kommer først. Hvis hun bare får tynn melk er det ikke rart hun våkner raskt og er mer sulten. Ville prøvd det i noen dager før jeg begynte på mme.

MEN det er ingen skam i å gi opp ammingen hvis du føler det bare er stress og ikke noe kos. Babyen har det bedre med en opplagt mamma enn med en utslitt en :)

Anonymous poster hash: 4f0ff...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt klarte ikke å suge riktig fra fødselen av, prøvde hver gang han ble sulten men han fikk bare ammevegring. Jeg pumpet men det kom veldig lite ut. Så han fikk både litt morsmelk og resten mme. Det var et slit, pumpingen med forberedeler og opprydding tok ca en time. Og det ble veldig slitsomt med en baby som sov maks en time av gangen. Så etter 2,5 uker ga jeg opp, kom ikke mer melk uansett. Pumpet døgnet rundt, bare slet meg ut.

Men fra han fikk kun mme ble han mer våken på dagtid, han sov da maks i 30 min to ganger per dag og det varte frem til han begynte i barnehagen som 1 år. Det var slitsomt å ha en så våken baby, men godt å slippe pumpingen som bare ga dråper med morsmelk.

Du har mye melk høres det ut som, hva med å fortsette som du gjør eller pumpe melka? Om så bare i en mnd, en mnd med morsmelk er bedre enn ingen morsmelk. Og jenta di er bare en uke gammel, ting kan snu :) Jeg ville ikke gitt opp ennå, men hadde ikke pint meg selv lenge. Man skal også kose seg som mamma! :) Og det blir mennesker av de som får mme og!

Anonymous poster hash: 81a5c...5a1

"Men fra han fikk kun mme ble han mer våken på dagtid, han sov da maks i 30 min to ganger per dag og det varte frem til han begynte i barnehagen som 1 år. Det var slitsomt å ha en så våken baby, men godt å slippe pumpingen som bare ga dråper med morsmelk."

hva mener du her? sov han bare 30min av gangen og sover kun 2ggr per dag? kan ikke stemme?

Anonymous poster hash: a6a18...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammeskjold var redningen for oss!

Barnet har da ikke valg ang sugemåte, så da ble både barn og mor såå fornøyd :)

De selger skjoldene på apotekene.



Anonymous poster hash: 6632b...ccb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det her og i begynnelsen. Jeg fikk tips om å pumpe og gi på flaske 2-3 ganger om dagen for da fikk ungen i seg mer på kortere tid, før han rakk å sovne. De er ofte litt sløve av seg i starten, men etterhvert blir de mye mer effektive. Ikke gi opp ammingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke snakke for høyt, for jeg har en baby på ni uker som nå kun får mme. Men jeg ville prøvd litt til. Støtter kommentaren over her om å kle av babyen og kile i nakken og under føttene for å holde henne våken. De første ukene ER bare kaos, og man får ikke sovet ordentlig. Det tok mange uker før vi begynte å få litt mer sammenhengende søvn. Selv om alt virker håpløst nå, så blir det bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøve å ikke bytte bryst? Når hun har sovnet og du har vekt og stelt henne så gi samme bryst igjen. Da får hun mer av den fete melken, og ikke bare den tynne som kommer først. Hvis hun bare får tynn melk er det ikke rart hun våkner raskt og er mer sulten. Ville prøvd det i noen dager før jeg begynte på mme.

MEN det er ingen skam i å gi opp ammingen hvis du føler det bare er stress og ikke noe kos. Babyen har det bedre med en opplagt mamma enn med en utslitt en :)

Anonymous poster hash: 4f0ff...0cc

Dette tenkte jeg også. Hvis du har masse melk trenger hun neppe begge bryst i løpet av kort tid, de har ganske små mager.

Ellers er jeg også enig i at det slett ikke er noen skam å gi opp ammingen hvis det bare blir stress og ikke noe kos. Men, det du skisserer høres egentlig veldig vanlig ut for en helt fersk baby. Selv ga jeg opp å følge med på klokka i det hele tatt, det var null rutine på noe som helst i starten (og til dels ennå, han er seks uker). Det er også veldig vanlig at små babyer sovner "hele tiden" når de spiser og må kiles under føttene eller i nakken.

Men som regel ordner mye seg på bare en uke eller to. Selv om starten oppleves kaotisk, vil dere nok få mer dreisen på det, både babyen og du, i løpet av ganske kort tid. Lykke til, uansett hva du velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men fra han fikk kun mme ble han mer våken på dagtid, han sov da maks i 30 min to ganger per dag og det varte frem til han begynte i barnehagen som 1 år. Det var slitsomt å ha en så våken baby, men godt å slippe pumpingen som bare ga dråper med morsmelk."

hva mener du her? sov han bare 30min av gangen og sover kun 2ggr per dag? kan ikke stemme?

Anonymous poster hash: a6a18...e45

Jo det stemmer. Sov hele natta, la til rette for mer dagsoving men det hjalp ikke. Babyen bestemmer :)

Anonymous poster hash: 81a5c...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært deg, ville jeg gått for NAN.

Det ser ut som hun da blir mett og sover lenger av gangen, og det er mye bedre både for deg og henne!

Ikke press deg selv, går det ikke å amme, er det absolutt ingen skam å gi MME:)

Anonymous poster hash: e7a8a...ff5

Enig ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått veldig kort tid siden fødsel, og det du beskriver er helt normalt. Slitsomt, men normalt. Jeg fikk ikke skikkelig dreis på ammingen før etter en måned, men da gikk det veldig fint. Jeg synes at du burde prøve å kutte ut MME-en, rett og slett fordi det blir vanskelig å stabilisere melkemengden når du ofte supplerer med MME - brystene dine vet ikke hvor mye de skal produsere når det blir sånn ujevn amming. Jeg tror du har nok melk, sånn som du beskriver det. Prøv et par uker uten MME og se om baby går bra nok opp i vekt, da vil du finne ut om du har nok melk. Senere vil det være veldig praktisk å kunne amme fremfor å måtte lage MME - min mening i alle fall ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også. Det er veldig vanlig. Og du må nesten regne med at det er litt styr de første ukene. Mini ville ha ca hver time og jeg var så sår at melka var rød. Nå er han åtte mnd og vi ammer ca 5 ganger i døgnet. Har ikke Vært noe problem på flere mnd. Vondt og tøft når det står på men mange synes det er verdt det. Hvis du kan klare å holde ut anbefaler jeg det. Det ordner seg som oftest. Tipset mitt er å amme to ganger fra samme bryst. Da får babyen I seg mer av den fete, mettende melka. Og gi eventuelt litt tillegg akkurat når du skal legge deg. Da sover babyen kanskje bitte litt lenger så du også gjør det. Og om vektøkningen er grei får babyen nok og du trenger nok ikke vekke. Om du får slappe av litt så blir det ofte lettere. Du må bestemme selv, men vit at veldig mange har det sånn. Og brystskjold som ble nevnt her kan også være god hjelp. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her

Ja vi bruker brystskjold.

Jeg skal prøve å forklare situasjonen idag feks:

Jeg ammet henne kl 7.30 og igjen kl9, Men hun var ikke tilfreds og fikk nan 60ml i tillegg. Deretter sov hu , og våknet kl11 og jeg ga henne nan 60ml til og hun sovnet til 13.30 og våknet for mat. Denne gangen ammet jeg henne 20min og hun sovnet. Jeg skiftet på henne og hu våknet og jeg ammet igjen på samme bryst i 20min. Og hu sovnet i 15min og våknet igjen og jeg ammet på den andre brystet. Hun haøvsov og våknet etter 10min og slik fortsatte det til kl 17. Da har jeg vært og ammet henne av og på og vugget og stelt osv i 4timer i strekk. Ble så sliten og ga henne nan 60ml og hun ble så fornøyd og sovnet helt til nu.altså hu våknet ikke hver kvarter for å si det sånn..

Høres dette riktig ut?? Skal det være så ille? Jeg gjør ikke annet enn å vugge, ame, stelle henne. Og enda blir hu ikke fornøyd, inntil hun får nan.

Anonymous poster hash: a6a18...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Litt dumt spørsmål kanskje, men når du ammer hele tiden; er det fordi hun viser tegn på sult(smatting) eller fordi hun generelt er våken og noe urolig?

Er det slik at hun kun roer seg ved mme og aldri av trilletur/bæresjal etc? Kun mme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å amme mye i begynnelsen! Jeg satt konstant å ammet de første månedene, sånn er det å ha en baby. Hvis du har begynt med nan nå har det nok gått ut over produksjonen, og må du amme enda mer for å øke. Så det blir bare en ond sirkel. Jeg personlig syns det er litt latskap å gi opp etter en uke. Men man gjør som man vil. Bare husk at morsmelk er det beste for barnet ditt!

Anonymous poster hash: 6c16c...921

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt spørsmål kanskje, men når du ammer hele tiden; er det fordi hun viser tegn på sult(smatting) eller fordi hun generelt er våken og noe urolig?

Er det slik at hun kun roer seg ved mme og aldri av trilletur/bæresjal etc? Kun mme?

Hun viser tegn til sult. Smatter og gjør trutmunn og gir seg ikke før hun får melk. Det hjelper ikke med kos nei. Vi triller henne ikke, hun er kun 1uke gammel..

Anonymous poster hash: a6a18...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...