Gå til innhold

Skal ikke en handikappet person få lov til å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en familie hvor begge foreldre sitter i rullestol, og de har to barn. Begge svangerskap er assistert, for de klarer ikke ha sex ved egen hjelp. Tror jeg ville byttet lege hvis jeg var deg, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var ikke en lege, det var en gynekolog som sa dette. Jeg har en legeerklæring fra legen min som sier at jeg kan få barn. Han ville jo ikke ha skrevet den hvis han mente noe annet. TS



Anonymous poster hash: 3a6a3...21d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke en lege, det var en gynekolog som sa dette. Jeg har en legeerklæring fra legen min som sier at jeg kan få barn. Han ville jo ikke ha skrevet den hvis han mente noe annet. TS

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Du skjønner selv at å få barn ikke er en menneskerett ikke sant? Når du må ha erklæring fra lege om at du kan få barn. Hadde det å få barn vært en menneskerett hadde alle fått det uansett..

Anonymous poster hash: 208be...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøverør er da ingen menneskerett, og det er riktig at det stilles spørsmål ved foreldrenes evne til å ta seg av barnet.

Anonymous poster hash: d09bb...457

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg faktisk er bra at en handikappet person blir nøye sjekket før evt prøverør. Det er IKKE en menneskerett å få barn, hvis en person f.eks har en dårlig arm, og har elendig motorikk, er det mye større sjangse for å miste barnet i bakken om far er jo ikke tilstede 24/7.

Ved hjerneskader så er det jo ikke alltid den med skadene greier å se seg selv utenifra. Det er jo nettopp det, hjerneskader, og det er bare rett og rimelig at det blir gjort grundige tester for å se om personen er i stand til å være mor. At det er en menneskerett å få barn høres helt feil ut i mine ører.

Anonymous poster hash: ce535...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den handikapede personen ikke er i stand til og ta seg av et barn. Så nei da skal han\hun ikke få lov til og få barn,.

Det kommer jo også ann på hva slaks handikapp det er snakk om.

Nå må det bli slutt på at det skal være en menneskerett å få barn.

Dette. Hvis handikappet er noe som vil gå utover barnet så er det en egoistisk handling å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er straks i gang med prøverørsbehandling i Danmark, og skulle ha en slik HSG undersøkelse hos en gynekolog her til lands.

Mitt første møte med han gikk ikke så bra, da han spurte om jeg hadde cp. Jeg svarte nei, sa at dette han fikk se, var konsekvensen etter en trafikkulykke, hvor jeg fikk hjerneslag- og blødning(er da altså litt annerledes i tale og gange). Han sa han ikke visste hva hsg var, og at han ikke likte de vi skulle til i Danmark. Og så sier han det;

Jeg ville få en sårende behandling når myndighetene(eller hva jeg skal kalle de) fikk vite om graviditeten, da de ville komme til å teste meg, for å se om jeg var "brukbar" nok til å få barn, ta vare på det. De ville da altså stille store spørsmål til det at jeg kunne få barn og "beholde" det.

Og da tenker jeg; er det virkelig sånn det skal være? Holder det ikke med at barnefar er 100%, samt familie rundt? Vi startet først hos en klinikk her i Norge, og da fikk jeg ikke høre noe av dette. Jeg kjenner også en gammel dame på 60 år, hun har cp og hele fem barn, og aldri opplevd noe av det jeg beskriver her.

Så da tenker jeg; er det slik det kommer til å være, en slik behandling jeg bør forvente å få? Jeg har alle papirer i orden, legeerklæring fra legen min, også en uttalelse fra ett opptreningssenter, og på begge to står det at jeg kommer til å kunne klare å gå gravid, og til å stelle babyen og oppdra det.

Så - er det slik som nevnt ovenfor?

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Det kommer helt an på i hvilken grad personen er handikappet. Om personen ikke klarer å ta vare på seg selv bør vedkommende selvsagt ikke få barn heller. Hvis voksne personer har et handikapp som er av en slik art at de selv må få hjelp jevnlig er det ikke å anbefale. Hva hvis den andre forelderen selv skulle bli syk en periode eller to?

Anonymous poster hash: a4f9e...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, det er bare gange og tale som er problemet. Det antar jeg dere også leser ut i fra skrivingen min. Den eneste ulempen jeg eventuelt har, er at jeg ofte har helt ustyrtelig vondt generelt overalt i kroppen, men dette har jeg meget god kontroll på, og vet akkurat hva jeg skal gjøre for å få smerten til å forsvinne. Går til fysio flere ganger i uken, har hest jeg rir, og trener selv. Hvis jeg skal nevne en annen "ulempe", så må det bli at følelsesbarometeret mitt har skutt i skyene. Jeg er sjeldent sint, men jeg er ekstremt enkelt å glede. Er jeg trist, er dette ingenting jeg viser. Viser heller ikke at jeg har vondt. Så nei, er ikke snakk om at jeg ikke kommer til å kunne klare å ta meg av barnet, for det kommer til å gå som smurt. Det jeg lurer på, er om hva de vil gjøre/si når de da finner ut av alt det vonde jeg har opplevd.

Fy faen altså, Norge i ett nøtteskall. Det er verdens verste land å bo i, hvis du er annerledes, har ett handikapp eller to. Faller du på gata, må du komme deg opp selv. Du har heller ikke en stor sosial omkrets, da ingen vil henge med noen som er annerledes, det er ukult. TS



Anonymous poster hash: 3a6a3...21d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, det er bare gange og tale som er problemet. Det antar jeg dere også leser ut i fra skrivingen min. Den eneste ulempen jeg eventuelt har, er at jeg ofte har helt ustyrtelig vondt generelt overalt i kroppen, men dette har jeg meget god kontroll på, og vet akkurat hva jeg skal gjøre for å få smerten til å forsvinne. Går til fysio flere ganger i uken, har hest jeg rir, og trener selv. Hvis jeg skal nevne en annen "ulempe", så må det bli at følelsesbarometeret mitt har skutt i skyene. Jeg er sjeldent sint, men jeg er ekstremt enkelt å glede. Er jeg trist, er dette ingenting jeg viser. Viser heller ikke at jeg har vondt. Så nei, er ikke snakk om at jeg ikke kommer til å kunne klare å ta meg av barnet, for det kommer til å gå som smurt. Det jeg lurer på, er om hva de vil gjøre/si når de da finner ut av alt det vonde jeg har opplevd.

Fy faen altså, Norge i ett nøtteskall. Det er verdens verste land å bo i, hvis du er annerledes, har ett handikapp eller to. Faller du på gata, må du komme deg opp selv. Du har heller ikke en stor sosial omkrets, da ingen vil henge med noen som er annerledes, det er ukult. TS

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Jepp, vi har verdens beste støtteordninger for den gruppen som faller utenfor samfunnet og her påstår du at det er verdens verste land å bo i dersom du er annerledes.

Anonymous poster hash: 455b7...979

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må du egentlig ha prøverørsbehandling for å bli gravid? Er du hindret fra å ha sex på vanlig måte?

For min del er det helt i orden at handikappede personer får barn, så lenge de klarer å gi barnet hva enn det trenger. Det er barnets beste som er viktig, ikke et voksent menneskes egoistiske behov. Det er det nok andre som kan avgjøre bedre enn oss :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke en lege, det var en gynekolog som sa dette. Jeg har en legeerklæring fra legen min som sier at jeg kan få barn. Han ville jo ikke ha skrevet den hvis han mente noe annet. TS

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

(Du vet at en gynekolog er en lege?)

Anonymous poster hash: 66ee1...350

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må du egentlig ha prøverørsbehandling for å bli gravid? Er du hindret fra å ha sex på vanlig måte?

For min del er det helt i orden at handikappede personer får barn, så lenge de klarer å gi barnet hva enn det trenger. Det er barnets beste som er viktig, ikke et voksent menneskes egoistiske behov. Det er det nok andre som kan avgjøre bedre enn oss :)

Det handler mer om at jeg har lammelser, og at noen deler av kroppen ikke funker som den skal. Derav det å bli våt, føle ting der nede. Det er rett og slett ikke godt å ha sex når jeg ikke klarer å bli våt, og hvis det da er glidemiddel inne i bildet, får jeg rett og slett følelsen av å være ei puledukke.

(Du vet at en gynekolog er en lege?)

Anonymous poster hash: 66ee1...350

Nå så!

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mer om at jeg har lammelser, og at noen deler av kroppen ikke funker som den skal. Derav det å bli våt, føle ting der nede. Det er rett og slett ikke godt å ha sex når jeg ikke klarer å bli våt, og hvis det da er glidemiddel inne i bildet, får jeg rett og slett følelsen av å være ei puledukke.

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Åja, da skjønner jeg. Trist å høre, jeg håper det er noe du kanskje kan få mer glede av i fremtiden. Intimitet er jo viktig i et parforhold, men man må jo bare finne løsninger på ting når det ikke fungerer slik man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere av dere er ekstremt lite empatiske med mennesker som TS og andre som faller utenfor A4-menneskebegrepet. Når man bringer inn i diskusjonen handikappede som er "5 år i hodet" og lignende, da går man for langt i å ville provosere og ødelegge diskusjonen til TS. Hva med å ta utgangspunkt i situasjonen hennes, der hun er 100 % i hodet og så bra som mulig i kroppen som man kan ift. hennes sykdom, noe som ikke er lite? I tillegg får barnet en helt frisk og oppegående pappa.

TS, alle som gjennomgår prøverørsbehandling (meg selv inkludert) blir vurdert ift. egnethet. Det er ikke nødvendigvis så omfattende, hos vanlige, friske par er det snakk om å ha hatt samme adresse i minst to år eller være gifte. I tillegg har man en samtale hos legen der man snakker litt om vanlige ting og behandlingen. Det er ikke verre enn det. Det er sannsynligvis snakk om litt mer enn det hos deg, siden du har et handicap, men når du har uttalelse hos legen om at du kan gå gravid og handicapet ikke hindrer deg i å ta vare på et barn, skal ikke dette være til hinder for deg. Blås i den lite gjennomtenkte kommentaren til han legen.

Hvis du allerede hadde vært gravid med en frisk mann, kan myndighetene ikke ta barnet eller lignende. I så fall måtte man jo tatt barnet fra alle enslige foreldre.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er straks i gang med prøverørsbehandling i Danmark, og skulle ha en slik HSG undersøkelse hos en gynekolog her til lands.

Mitt første møte med han gikk ikke så bra, da han spurte om jeg hadde cp. Jeg svarte nei, sa at dette han fikk se, var konsekvensen etter en trafikkulykke, hvor jeg fikk hjerneslag- og blødning(er da altså litt annerledes i tale og gange). Han sa han ikke visste hva hsg var, og at han ikke likte de vi skulle til i Danmark. Og så sier han det;

Jeg ville få en sårende behandling når myndighetene(eller hva jeg skal kalle de) fikk vite om graviditeten, da de ville komme til å teste meg, for å se om jeg var "brukbar" nok til å få barn, ta vare på det. De ville da altså stille store spørsmål til det at jeg kunne få barn og "beholde" det.

Og da tenker jeg; er det virkelig sånn det skal være? Holder det ikke med at barnefar er 100%, samt familie rundt? Vi startet først hos en klinikk her i Norge, og da fikk jeg ikke høre noe av dette. Jeg kjenner også en gammel dame på 60 år, hun har cp og hele fem barn, og aldri opplevd noe av det jeg beskriver her.

Så da tenker jeg; er det slik det kommer til å være, en slik behandling jeg bør forvente å få? Jeg har alle papirer i orden, legeerklæring fra legen min, også en uttalelse fra ett opptreningssenter, og på begge to står det at jeg kommer til å kunne klare å gå gravid, og til å stelle babyen og oppdra det.

Så - er det slik som nevnt ovenfor?

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Dette ble veldig rotete, hvem sier hva, og hevm skal undersøke hvem, hvilket land?

Anonymous poster hash: d1633...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at det ikke er en menneskerettighet å få barn.

Man skulle generelt gå igjennom en test som sier noe om omsorgsevnene til folk... Fryktelig mange jenter som aldri skulle hatt en livmor fra fødsel. :)

Tilbake til ditt spm, se på dem som proffesjonelle og se på det som en ekstra bekreftelse på at du vil bli en flink mamma du! :)

Anonymous poster hash: 25bba...b41

Ganske mange menn som ikke skulle hatt snabel da også vel - må to til for å få barn vettu :P

Anonymous poster hash: d1633...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var ikke en lege, det var en gynekolog som sa dette. Jeg har en legeerklæring fra legen min som sier at jeg kan få barn. Han ville jo ikke ha skrevet den hvis han mente noe annet. TS Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

En gynekolog er en lege som har spesialisert seg på kvinnesykdommer!

Anonymous poster hash: 94900...f74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gynekolog er en lege som har spesialisert seg på kvinnesykdommer!

Anonymous poster hash: 94900...f74

Ja, men en gynekolog har ikke nødvendigvis peiling på hvordan TS vil kunne ta vare på et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, det er bare gange og tale som er problemet. Det antar jeg dere også leser ut i fra skrivingen min. Den eneste ulempen jeg eventuelt har, er at jeg ofte har helt ustyrtelig vondt generelt overalt i kroppen, men dette har jeg meget god kontroll på, og vet akkurat hva jeg skal gjøre for å få smerten til å forsvinne. Går til fysio flere ganger i uken, har hest jeg rir, og trener selv. Hvis jeg skal nevne en annen "ulempe", så må det bli at følelsesbarometeret mitt har skutt i skyene. Jeg er sjeldent sint, men jeg er ekstremt enkelt å glede. Er jeg trist, er dette ingenting jeg viser. Viser heller ikke at jeg har vondt. Så nei, er ikke snakk om at jeg ikke kommer til å kunne klare å ta meg av barnet, for det kommer til å gå som smurt. Det jeg lurer på, er om hva de vil gjøre/si når de da finner ut av alt det vonde jeg har opplevd.

Fy faen altså, Norge i ett nøtteskall. Det er verdens verste land å bo i, hvis du er annerledes, har ett handikapp eller to. Faller du på gata, må du komme deg opp selv. Du har heller ikke en stor sosial omkrets, da ingen vil henge med noen som er annerledes, det er ukult. TS

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Så dette grufulle landet gir deg ingen goder? Som helsehjelp? Du betaler alt av det selv? Fysioen du går til flere ganger i uka er også betalt 100% av egen lomme? Og ikke noe utstyr, medisiner eller andre tilrettelegging du får støtte til?

Anonymous poster hash: d09bb...457

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette grufulle landet gir deg ingen goder? Som helsehjelp? Du betaler alt av det selv? Fysioen du går til flere ganger i uka er også betalt 100% av egen lomme? Og ikke noe utstyr, medisiner eller andre tilrettelegging du får støtte til?

Anonymous poster hash: d09bb...457

Slutt med mobbingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...