Gå til innhold

Skal ikke en handikappet person få lov til å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er straks i gang med prøverørsbehandling i Danmark, og skulle ha en slik HSG undersøkelse hos en gynekolog her til lands.

Mitt første møte med han gikk ikke så bra, da han spurte om jeg hadde cp. Jeg svarte nei, sa at dette han fikk se, var konsekvensen etter en trafikkulykke, hvor jeg fikk hjerneslag- og blødning(er da altså litt annerledes i tale og gange). Han sa han ikke visste hva hsg var, og at han ikke likte de vi skulle til i Danmark. Og så sier han det;

Jeg ville få en sårende behandling når myndighetene(eller hva jeg skal kalle de) fikk vite om graviditeten, da de ville komme til å teste meg, for å se om jeg var "brukbar" nok til å få barn, ta vare på det. De ville da altså stille store spørsmål til det at jeg kunne få barn og "beholde" det.

Og da tenker jeg; er det virkelig sånn det skal være? Holder det ikke med at barnefar er 100%, samt familie rundt? Vi startet først hos en klinikk her i Norge, og da fikk jeg ikke høre noe av dette. Jeg kjenner også en gammel dame på 60 år, hun har cp og hele fem barn, og aldri opplevd noe av det jeg beskriver her.

Så da tenker jeg; er det slik det kommer til å være, en slik behandling jeg bør forvente å få? Jeg har alle papirer i orden, legeerklæring fra legen min, også en uttalelse fra ett opptreningssenter, og på begge to står det at jeg kommer til å kunne klare å gå gravid, og til å stelle babyen og oppdra det.

Så - er det slik som nevnt ovenfor?



Anonymous poster hash: 3a6a3...21d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei? Hvis du klarer å ta deg av ungen, kan du få barn.

Anonymous poster hash: b3ca2...c61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Om den handikapede personen ikke er i stand til og ta seg av et barn. Så nei da skal han\hun ikke få lov til og få barn,.

Det kommer jo også ann på hva slaks handikapp det er snakk om.

Nå må det bli slutt på at det skal være en menneskerett å få barn.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo fysisk sett være i stand til å ta vare på et barn, men om endret tale og gange er de eneste ettervirkningene fra ulykken ser jeg ærlig talt ikke problemet. Leger er flinke å snakke om etikk når det gagner dem selv, men ikke så mye andre veien.



Anonymous poster hash: d1f98...ae7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den handikapede personen ikke er i stand til og ta seg av et barn. Så nei da skal han\hun ikke få lov til og få barn,.

Det kommer jo også ann på hva slaks handikapp det er snakk om.

Nå må det bli slutt på at det skal være en menneskerett å få barn.

Hvorfor det? Det er jo faktisk en menneskerett. Som jeg nevner, det er bare tale og gange. Jeg har mye vondt, men ser ikke på dette som ett handikapp. Det skal sies at det ikke alltid har vært sånn, da det var som å våkne opp som baby i en stor kropp, jeg har jo utviklet meg mye, testet grenser etc, vokst opp på ny. Men den dag i dag står jeg på stedet hvil, og har en del erfaringer i livet.

Man må jo fysisk sett være i stand til å ta vare på et barn, men om endret tale og gange er de eneste ettervirkningene fra ulykken ser jeg ærlig talt ikke problemet. Leger er flinke å snakke om etikk når det gagner dem selv, men ikke så mye andre veien.

Anonymous poster hash: d1f98...ae7

Ja, det er egentlig bare det! Det har ikke alltid vært sånn, men de siste årene har utviklingen min roet seg mye.

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en annen lege. Noen leger liker å fortelle om sine egne meninger, noe de ikke skal.

Så lenge du og mannen din kan ta vare på barnet så kommer ingen til å blande seg.

Lykke til!



Anonymous poster hash: 494f9...b7a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til en annen lege. Noen leger liker å fortelle om sine egne meninger, noe de ikke skal.

Så lenge du og mannen din kan ta vare på barnet så kommer ingen til å blande seg.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 494f9...b7a

Tusen takk :)

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er jo faktisk en menneskerett.

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Beklager, men her er jeg helt enig med Eugene Onegin- det er faktisk ingen menneskerett.

Ordet menneskerettigheter har også utviklet seg til å bli et slags honnørord som ofte brukes uten referanse til de internasjonalt vedtatte menneskerettighetene. Blant annet blir det karakterisert som «en menneskerett å få barn», noe som ikke er tilfelle.

Artikkel 16 i menneskerettighetene sier:

Article 16.

(1) Men and women of full age, without any limitation due to race, nationality or religion, have the right to marry and to found a family.

Men her er det fremdeles ikke snakk om "menneskerett til å få barn"-her er det snakk om det som er uthevet.
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er jo faktisk en menneskerett. Som jeg nevner, det er bare tale og gange. Jeg har mye vondt, men ser ikke på dette som ett handikapp. Det skal sies at det ikke alltid har vært sånn, da det var som å våkne opp som baby i en stor kropp, jeg har jo utviklet meg mye, testet grenser etc, vokst opp på ny. Men den dag i dag står jeg på stedet hvil, og har en del erfaringer i livet.

Ja, det er egentlig bare det! Det har ikke alltid vært sånn, men de siste årene har utviklingen min roet seg mye.

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Vann, mat, rettsvern, trygghet , rett på skole etc er en menneskerett, å bli gravid er ikke. Nå må de som desverre ikke kan få barn naturlig slutte å kalle prøverørsbarn for en menneskerett! Er man ikke fysisk/mentalt kapabel til å ta vare på et barn så er det ikke ens rett til å få et barn likevell. Det fremtidige barnets beste (bør) sette foran "kravet" til den ufrivilig barnløse.

Anonymous poster hash: e9012...03c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på dette, sett at en person er gravid eller har barn før vedkommende havner i en bilulykke eller på annen måte blir påført alvorlig personskade, skal barn(et) da automatisk taes hånd om av barnevernet?

Anonymous poster hash: 94900...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt få barn, så lenge hjerneskaden din ikke er så omfattende at det går ut over din omsorgsevne. Mange med cp har barn, og det blir vel ganske sammenlignbart med din situasjon.

Barnevernets hovedoppgave er å tilrettelegge for at familier kan holde sammen, og så lenge din mann kan fylle ut det du evt ikke greier, så er barnevernet fornøyd.

Hsg er kanskje hysterosalpingografi? Det er røntgen av underlivet, etter at kontrastvæske er sprøytet inn i livmor og eggledere. Det som kommer frem på røntgenbildet er da det indre hulrommet i dette systemet, + at man ser om væsken lekker ut i bukhulen, slik at en vet at egglederne ikke er tette. Men du må sjekke med klinikken hva de har ment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på dette, sett at en person er gravid eller har barn før vedkommende havner i en bilulykke eller på annen måte blir påført alvorlig personskade, skal barn(et) da automatisk taes hånd om av barnevernet?

Anonymous poster hash: 94900...f74

Hvis ikke far er 100% så kan det jo faktisk være at barna blir flyttet da!

Anonymous poster hash: 208be...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man utredes for å få assistert befruktning plikter legene til også å vurdere parets omsorgsevne ellers. Det er ikke noe du skal ta personlig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å snu litt på dette, sett at en person er gravid eller har barn før vedkommende havner i en bilulykke eller på annen måte blir påført alvorlig personskade, skal barn(et) da automatisk taes hånd om av barnevernet?

Anonymous poster hash: 94900...f74

Viss denne personen ikke kan ta hånd om barnet og sørge for barnets beste så ja, da bør barnevernet blandes in.

Anonymous poster hash: e9012...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på dette, sett at en person er gravid eller har barn før vedkommende havner i en bilulykke eller på annen måte blir påført alvorlig personskade, skal barn(et) da automatisk taes hånd om av barnevernet?

Anonymous poster hash: 94900...f74

Dette er en helt annen situasjon, enn en der en aktivt hjelper noen med å få et barn inn i en eventuell dårlig situasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at det ikke er en menneskerettighet å få barn.

Man skulle generelt gå igjennom en test som sier noe om omsorgsevnene til folk... Fryktelig mange jenter som aldri skulle hatt en livmor fra fødsel. :)

Tilbake til ditt spm, se på dem som proffesjonelle og se på det som en ekstra bekreftelse på at du vil bli en flink mamma du! :)



Anonymous poster hash: 25bba...b41
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå var det mye å svare på her, men enkelt og greit; jeg viser mye(til tider litt for mye for folk som ikke fortjener det) omsorg til de jeg har rundt meg, og er en meget varm person. Mente heller ikke at prøverørsbarn er en menneskerett, men selve det å skulle få barn. Og ja, etter møte med danskene hvor de har sett og vurdert, tviler de ikke på oss. Far er 100% tilstede psykisk som fysisk. TS her, forresten!



Anonymous poster hash: 3a6a3...21d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handikappede kan få hjelp med transport, bolig, reising, trening, fritidsaktiviteter osv..

Mulig mange ikke definerer disse tingene som menneskerett, men skal vi måle alt i lover og regler?

Jeg synes fysisk handikappede skal få barn hvis de vil det.

Anonymous poster hash: 67f68...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Hvorfor det? Det er jo faktisk en menneskerett. .

Anonymous poster hash: 3a6a3...21d

Det faktum at det er en menneskerett er direkte skammelig. Det er alt for mange mennekser der ute som ikke har noe form for handikap som har barn som ikke burde ha barn.

Hvorfor det ?

Det sier seg selv

Om en voksen person som har et handikap hvor han eller hun er som en 5 åring. Burde ikke han eller hun få lov til og ha barn. Det sier seg selv en fem åring kan ikke ta seg av en fem åring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mor som sitter i rullestol,som har fått 2 barn.Har aldri hatt problemer med å ta seg av barna sine,har vært en fantastisk mor å nå bestemor.

Hun er veldig selvhjulpen,har aldri trengt hjelp til feks husarbeid,matlaging,hygiene osv..

Så synes det blir feil å si at noen med et fysisk handicap ikke skal få barn.psykisk handicap derimot,kjenner desverre til en mor som er ganske så mentalt tilbakestående har fått 2 barn,hele greia er bare trist..

Anonymous poster hash: 6957e...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...