Gå til innhold

Ukastrerte katter


Leo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til gjest som siterte meg:

Når jeg mente stort inngrep så tenkte jeg ikke på selve operasjonen, men på påvirkningen en kastrasjon har på en hannkatt i motsetning til hva den har på en hunnkatt. Mitt inntrykk er at en kastrasjon - spesielt om den er gjort i svært ung alder - påvirker enn hannkatts atferd og mentalitet mer enn hva den gjør hos en hunnkatt. Det var hva jeg baserte min mening på.

Når det gjelder å veie opp så har jeg jo forståvidt skrevet at ved en slik oppveing så "vinner" kastreringen. Men det er kun pga overpopulasjon, ikke pga årsaker som måtte gi meg en mer kosebamse-aktig katt. Slikt teller ikke for meg som argumenter når jeg skal ta en slik avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Jeg er ikke rik, jeg er student med TRE katter. Av en eller annen grunn spiser jeg nudler, brød med ost og enkel mat mens kattene mine får skikkelig tørrfor fra dyreklinikken.

Hehe, slik er det med meg og. Eg brukar nesten meir pengar på mat til kattane enn til meg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det som regel går på dårlig kunnskap.

Naboen kastrerte ikke hannkatten sin fordi de A. ikke visste at de hadde en hannkatt, de trodde mest sannsynlig det var ei jente. Og B. ikke visste at det er vanlig å kastrere hannkatter.

Nå har pusen deres vært borte i et år, han var kjønnsmoden i 3-4 måneder før han dro for godt. De bestemte seg for å kastrere seg hvis han kom tilbake, men det fikk de dessverre ikke anledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg mente stort inngrep så tenkte jeg ikke på selve operasjonen, men på påvirkningen en kastrasjon har på en hannkatt i motsetning til hva den har på en hunnkatt. Mitt inntrykk er at en kastrasjon - spesielt om den er gjort i svært ung alder - påvirker enn hannkatts atferd og mentalitet mer enn hva den gjør hos en hunnkatt. Det var hva jeg baserte min mening på.

Jeg tviler sterkt på at det stemmer faktisk. Hunndyr har som regel en minst like kraftig og merkbar kjønnsdrift som hanndyrene. Ei fertil hukatt kan faktisk være en håndfull i forhold til en fertil hann, og forandrer seg som regel totalt etter kastrasjon. Men for begge kjønn har det størst betydning i hvilken alder katten kastreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler sterkt på at det stemmer faktisk. Hunndyr har som regel en minst like kraftig og merkbar kjønnsdrift som hanndyrene. Ei fertil hukatt kan faktisk være en håndfull i forhold til en fertil hann, og forandrer seg som regel totalt etter kastrasjon. Men for begge kjønn har det størst betydning i hvilken alder katten kastreres.

Joda, selve løpetiden er jo selvsagt kraftig og det er jo en stor endring hos en hunnkatt å ikke ha den. Men en løpetid er vel to ganger i året, og bortsett fra det så er vel hunnkattens atferdsendringer rimelig små? Hos en hannkatt, spesielt hvis den blir kastrert tidlig, vil det vel påvirke både fysikk, streifing, slossing, markering og revirområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå kan man ikke både sterilisere OG kastrere ei hokatte. ;)

Ulempen med P-piller i mange år er at faren for kreft i livmora øker. Steriliserer man katten, slipper hun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kasøblå
Vel nå kan man ikke både sterilisere OG kastrere ei hokatte. ;)

Ulempen med P-piller i mange år er at faren for kreft i livmora øker. Steriliserer man katten, slipper hun det.

Helt enig. Hokatter som går på p-piller i mer enn 4år har stor risiko for å få blodpropp og livmorkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei fertil hukatt kan faktisk være en håndfull i forhold til en fertil hann, og forandrer seg som regel totalt etter kastrasjon.

Det er ikke min erfaring i det hele tatt. Til nå har jeg kastrert to hunnkatter og ingen av dem har endret adferd på noen måte i forhold til før. Er enig i at fertile hunnkatter kan være ett lite helvete dersom man holder dem inne, og lar dem få løpetid, men så lenge de får p-piller og/eller får gå ute har de akkurat samme adferd som etter kastreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kastrere min katt imorgen faktisk. Og siden jeg tåler å bli halshugd, kan jeg gi grunnen til dette. Rett og slett fordi jeg ønsker en rolig katt som ikke forsvinner, that's it.. Om han skulle parre seg tenker jeg faktisk ikke så mye på. Mao så har jeg bare egoistiske tanker i forhold til det:)

Ellers skjønner jeg at folk ikke gjør det eller utsetter det, det er rett og slett alt for dyrt. Så om man ønsker flere kasterte katter, burde kanskje prisen blitt satt ned. Det er tross alt ikke så mange som tenker på dette før man har skaffet seg katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bestemte seg for å kastrere seg hvis han kom tilbake, men det fikk de dessverre ikke anledning til.

Å steike!!

Det kan kanskje mannen i huset være glad for??

Men jeg skjønner egentlig ikke helt hvilken nytte katten (eller naboene for den saks skyld) har av at mannen skal måtte løpe rundt uten nøtter. :klø:

Synes i grunnen det ville blitt litt for voldsomt jeg da, men det er nå min mening.

og nå:

Natta!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kastrere min katt imorgen faktisk. Og siden jeg tåler å bli halshugd, kan jeg gi grunnen til dette. Rett og slett fordi jeg ønsker en rolig katt som ikke forsvinner, that's it.. Om han skulle parre seg tenker jeg faktisk ikke så mye på. Mao så har jeg bare egoistiske tanker i forhold til det:)

Ellers skjønner jeg at folk ikke gjør det eller utsetter det, det er rett og slett alt for dyrt. Så om man ønsker flere kasterte katter, burde kanskje prisen blitt satt ned. Det er tross alt ikke så mange som tenker på dette før man har skaffet seg katten.

For dyrt??? Det koster under 2000 kr og kastrere og øremerke en hunnkatt og enda mindre er det for hannkatter! Hvor mye billigere vil du egentlig ha det? For om skattepengene våre skal gå til dyrebehandling også, så kan jeg fortelle deg her og nå at du kommer til å merke det økonomisk på andre måter!

Har man råd til å ha katt, har man råd til kastrering også. Punktum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal kastrere min katt imorgen faktisk. Og siden jeg tåler å bli halshugd, kan jeg gi grunnen til dette. Rett og slett fordi jeg ønsker en rolig katt som ikke forsvinner, that's it.. Om han skulle parre seg tenker jeg faktisk ikke så mye på. Mao så har jeg bare egoistiske tanker i forhold til det:)

Ellers skjønner jeg at folk ikke gjør det eller utsetter det, det er rett og slett alt for dyrt. Så om man ønsker flere kasterte katter, burde kanskje prisen blitt satt ned. Det er tross alt ikke så mange som tenker på dette før man har skaffet seg katten.

Dette er en virkelig, unnskyld uttrykket, idiotisk påstand. Mener du virkelig at det er dyrlegens ansvar og nærmest plikt, å sørge for at folk kasterer kattene sine? Da mener du kanskje også at bilfirmaene kan utføre service og reparasjoner på bilen din gratis eller veldig billig, siden det er så dyrt å ha bil....

Det er ikke dyrt å kastrere en katt. Har man ikke råd til det, så har man ikke råd til å ha katten, så enkelt er det. Hos oss koster det 1200 å kastrere en hunnkatt og 600 å kastere en hannkatt. Du har ingen ide om hvor mange som rett og slett driter i å kastere katten sin, også kommer de til oss for å få avlivet kattekullene som etterhvert kommer. Det syns de er forferdelig trist, de lover at kattemoren skal kastreres osv, men i mange tilfeller skjer ikke dette, dessverre.

Jeg syns noe av det mest meningsfulle og viktige bidraget jeg gjør som veterinær er å sørge for at folk er ansvarlige dyreeiere å sørger for at deres katt ikke bidrar til å øke bestanden av uønskede katter som enten avlives som kattunger, eller ender opp som villkatter som lider seg gjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kastrere min katt imorgen faktisk. Og siden jeg tåler å bli halshugd, kan jeg gi grunnen til dette. Rett og slett fordi jeg ønsker en rolig katt som ikke forsvinner, that's it.. Om han skulle parre seg tenker jeg faktisk ikke så mye på. Mao så har jeg bare egoistiske tanker i forhold til det:)

Ellers skjønner jeg at folk ikke gjør det eller utsetter det, det er rett og slett alt for dyrt. Så om man ønsker flere kasterte katter, burde kanskje prisen blitt satt ned. Det er tross alt ikke så mange som tenker på dette før man har skaffet seg katten.

Man bør jo strengt tatt ta slike veterinærregninger med i beregningen før katten i det hele tatt kommer i hus. Klarer man ikke det, svikter man på sentrale egenskaper som trengs for å være en god kjæledyreier. Hvem mener du burde sette ned prisen? Underbetalte veterinærer?

Det forundrer meg at folk som selv har katt bryr seg så lite om andre katters lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en virkelig, unnskyld uttrykket, idiotisk påstand. Mener du virkelig at det er dyrlegens ansvar og nærmest plikt, å sørge for at folk kasterer kattene sine? Da mener du kanskje også at bilfirmaene kan utføre service og reparasjoner på bilen din gratis eller veldig billig, siden det er så dyrt å ha bil....

Det er ikke dyrt å kastrere en katt. Har man ikke råd til det, så har man ikke råd til å ha katten, så enkelt er det. Hos oss koster det 1200 å kastrere en hunnkatt og 600 å kastere en hannkatt. Du har ingen ide om hvor mange som rett og slett driter i å kastere katten sin, også kommer de til oss for å få avlivet kattekullene som etterhvert kommer. Det syns de er forferdelig trist, de lover at kattemoren skal kastreres osv, men i mange tilfeller skjer ikke dette, dessverre.

Jeg syns noe av det mest meningsfulle og viktige bidraget jeg gjør som veterinær er å sørge for at folk er ansvarlige dyreeiere å sørger for at deres katt ikke bidrar til å øke bestanden av uønskede katter som enten avlives som kattunger, eller ender opp som villkatter som lider seg gjennom livet.

Jeg har råd til å betale de 600 kronene jeg, men mener fortsatt det blir dyrt, siden dette er et dyr mange skaffer seg gratis og ikke tenker det skal være mye annen utgift enn det kattematen koster. Men det er nå min mening om saken. Jeg prøvde å si at dersom det er et problem med for mange katter, burde det kanskje vært billigere å kastere den, for JA, jeg vet av utrolig mange som ikke gidder gjøre det pga prisen.. dårlige katteeiere av den grunn, nei, vil ikke påstå de er det. De er glad i katten sin og gir den et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har råd til å betale de 600 kronene jeg, men mener fortsatt det blir dyrt, siden dette er et dyr mange skaffer seg gratis og ikke tenker det skal være mye annen utgift enn det kattematen koster. Men det er nå min mening om saken. Jeg prøvde å si at dersom det er et problem med for mange katter, burde det kanskje vært billigere å kastere den, for JA, jeg vet av utrolig mange som ikke gidder gjøre det pga prisen.. dårlige katteeiere av den grunn, nei, vil ikke påstå de er det. De er glad i katten sin og gir den et godt hjem.

Hva er vitsen med å skaffe seg et kjæledyr hvis man ikke er villig til å betale for dyret sitt? Man lager da unger gratis, men det er allikevel masse utgifter... Får kanskje litt pepper for å trekke inn unger her, men dyra våre trenger jo også mat, leker og behandling dersom de blir syke. Og det VIL koste! Slik jeg ser det er man ikke en god dyreeier hvis man ikke er villig til å se at dyr har følelser og behov slik som oss mennesker, og ihvertfall ikke er villige til å punge ut for dyret de selv har VALGT å skaffe seg.

Ja, kanskje disse eierne gir kattene et godt hjem, men ved å ikke kastrere/sterilisere kattene er man faktisk med på å bidra til at flere hundre, ja tusenvis av kattunger blir født uten mulighet til å få det godt. Tenk litt på konsekvensene av dette, det holder ikke å tenke at "jeg gir ihvertfall katten min et godt hjem" - har ikke eierne hjerte til å se at de er med på å skape lidelse for mange andre katter?

Skummelt med folk som ikke ser lenger enn sin egen nese :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å skaffe seg et kjæledyr hvis man ikke er villig til å betale for dyret sitt? Man lager da unger gratis, men det er allikevel masse utgifter... Får kanskje litt pepper for å trekke inn unger her, men dyra våre trenger jo også mat, leker og behandling dersom de blir syke. Og det VIL koste! Slik jeg ser det er man ikke en god dyreeier hvis man ikke er villig til å se at dyr har følelser og behov slik som oss mennesker, og ihvertfall ikke er villige til å punge ut for dyret de selv har VALGT å skaffe seg.

Ja, kanskje disse eierne gir kattene et godt hjem, men ved å ikke kastrere/sterilisere kattene er man faktisk med på å bidra til at flere hundre, ja tusenvis av kattunger blir født uten mulighet til å få det godt. Tenk litt på konsekvensene av dette, det holder ikke å tenke at "jeg gir ihvertfall katten min et godt hjem" - har ikke eierne hjerte til å se at de er med på å skape lidelse for mange andre katter?

Skummelt med folk som ikke ser lenger enn sin egen nese :S

Greit at du ser det på denne måten, men det er det nok ikke alle som gjør. Og det gir ikke deg noen grunn til å si at de ikke er gode nok som katteeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du ser det på denne måten, men det er det nok ikke alle som gjør. Og det gir ikke deg noen grunn til å si at de ikke er gode nok som katteeiere.

Jo, for når de egentlig ikke bryr seg om dyr, skjønner jeg ikke hva de skal med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for når de egentlig ikke bryr seg om dyr, skjønner jeg ikke hva de skal med dem.

At de ikke bryr seg om dyr var dine ord. Å ikke kastrere katten sin, har ingenting med å ikke bry seg om dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...