Gå til innhold

Noen som har jobber som gjør permisjon vanskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde det åpenbare i en slik situasjon var at far tar gradert permisjon? Han mister da ikke hele kundemassen som av å være hjemme med barn en dag eller to i uka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det fortsatt er trist med en mann som prioriterer jobb fremfor barnet sitt. Ja, DU har mer tid til barnet, og det er fantastisk for deg og barnet er helt sikkert glad i sin mor. Et lite barn har kort våkentid om ettermiddagen hvor det kan møte far, og kvantitet spiller faktisk en viss rolle det og. Trist for far, og trist for barnet i mine øyne - et tap for begge to. Engasjert ellers er jo bra, men med jobber hvor man er så "viktig" at man ikke kan ta permisjon gir gjerne en del ekstrajobbing, reiser, møter, kundemiddager og whatnot. Men: det er sikkert ikke tilfelle for dere...

Føler et sterkt behov for å forsvare vårt valg. Ja, fedrekvoten er bra i veldig mange tilfeller og for veldig mange. Likevel må vi få lov til å kunne velge selv hvordan livet skal se ut. Å trykke alle inn i a4-boksen går ikke.

Viktig og viktig jobb... Noen har jobber som ikke er helt 8-16-aktige. Forstår at det er lett å forespeile seg hvordan folks hverdag ser ut, men alt er ikke som på film som det heter. Du vet ikke hvor mye tid vi har. Kan berolige tristheten din med at de har lange stressfrie morgener sammen med frokost, kos og lek, han legger ofte om kvelden og vi er alle sammen hele helgen. Nei, de har ikke vært alene en hel dag mandag-fredag i 3 mnd. Gjør det noe da? Vet om mange pappaer som har perm og tror det er ferie. Her står pappa på på alle områder, perm eller ei.

Jeg opplever at vi har i pose og sekk. Tid og penger. Vil ikke alle ha det? Men fortsett gjerne å dømme vårt liv. Thumbs up.

Anonymous poster hash: 9591e...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler et sterkt behov for å forsvare vårt valg. Ja, fedrekvoten er bra i veldig mange tilfeller og for veldig mange. Likevel må vi få lov til å kunne velge selv hvordan livet skal se ut. Å trykke alle inn i a4-boksen går ikke.

Viktig og viktig jobb... Noen har jobber som ikke er helt 8-16-aktige. Forstår at det er lett å forespeile seg hvordan folks hverdag ser ut, men alt er ikke som på film som det heter. Du vet ikke hvor mye tid vi har. Kan berolige tristheten din med at de har lange stressfrie morgener sammen med frokost, kos og lek, han legger ofte om kvelden og vi er alle sammen hele helgen. Nei, de har ikke vært alene en hel dag mandag-fredag i 3 mnd. Gjør det noe da? Vet om mange pappaer som har perm og tror det er ferie. Her står pappa på på alle områder, perm eller ei.

Jeg opplever at vi har i pose og sekk. Tid og penger. Vil ikke alle ha det? Men fortsett gjerne å dømme vårt liv. Thumbs up.Anonymous poster hash: 9591e...109

Og likevel har ikke mannen din tid til å ha gradert permisjon, men må betales for å ikke være med barnet sitt. Som det ble påpekt over kan den tas ut over tre år - den MÅ ikke tas ut i 10 sammenhengende uker. Å ikke ha tid til dette er faktisk trist.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler et sterkt behov for å forsvare vårt valg. Ja, fedrekvoten er bra i veldig mange tilfeller og for veldig mange. Likevel må vi få lov til å kunne velge selv hvordan livet skal se ut. Å trykke alle inn i a4-boksen går ikke.

Anonymous poster hash: 9591e...109

 

Du har en mann som ikke er interessert i å være sammen med barnet deres. Det er fakta. Det han tenker på er hvor fet lommeboken er, og å være sammen med barnet deres en gang i uken - det er det ramaskrik for å få til. Høres ut som en fantastisk mann. NOT

Anonymous poster hash: bf2a2...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en mann som ikke er interessert i å være sammen med barnet deres. Det er fakta. Det han tenker på er hvor fet lommeboken er, og å være sammen med barnet deres en gang i uken - det er det ramaskrik for å få til. Høres ut som en fantastisk mann. NOT

Anonymous poster hash: bf2a2...3d9

Ærlighet talt. Min mann ble også selvstendig næringsdrivende litt over et år før barnet blir født. I den nye jobben må han skape sin egen inntekt og bygge opp eget kundegruppe fra scratch. Er han borte i flere måneder har han ikke inntekt i 3/4 når han kommer tilbake, akkurat som han ikke har det nå. Jeg må også søke ny jobb etter perm, så ingen av oss har særlig rettigheter. Barnet var planlagt for flere år siden under helt andre omstendigheter, men det tok 2 år å bli gravid.

Anonymous poster hash: 931f5...203

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

de slutter ofte, eller får ikke barn....

TS

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Jøss. Det er jo en drøss av kvinnelige eiendomsmeglere der ute.

De har barn i flertall, og har hverken sluttet eller mistet jobben.

Her er det mannfolk som er litt for glade i å føle at de er uunnværlige. Kirkegården er full av uunnværlige folk ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi planlegger graviditet, men min samboer jobber som eiendomsmegler. Alt han tjener er provisjon, og hele hans kundemasse er avhengig av at han er tilgjengelig hele tiden. Er han ikke tilgjengelig mister han kundegruppen sin. Det har tatt han to år å jobbe opp den kundegruppen han har nå. Vi ser mørkt på at han kan ta noen lang permisjon. Samtidig vil vi jo ikke miste masse penger, og det gjør vi vel om han ikke tar noe? Noen som har vært i lignende situasjon? Noen smarte løsninger?Anonymous poster hash: fdd60...82c

Du overdriver og svartmaler situasjonen, alternativt så gjør samboeren din det fordi han ikke har så veldig lyst til å ha permisjon.

Jeg er selv eiendomsmegler og har tre barn og har hatt permisjon (noe gradert) med alle tre, uten at dette har vært noe problem.

Våre kundegrupper er ikke konstante så at han skal ha brukt to år på å bygge seg opp en syns jeg høres rart ut. De fleste vanlige mennesker kjøper fast eiendom ganske få ganger i livet, så de han evt mister er jo utbyggere og de kan han jo holde kontakten med i en tilpasset arbeidssituasjon.

Og hvis han tar en gradert permisjon så er han jo fortsatt i "bevegelse" og kan holde denne påståtte store kundegruppen sin vedlike.

Forøvrig så "mister" dere ikke masse penger. Det erstatter jo lønnen hans, så inntektsnivået vil være omtrent det samme uansett om han er i jobb eller har permisjon.

Anonymous poster hash: f7191...c1b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlighet talt. Min mann ble også selvstendig næringsdrivende litt over et år før barnet blir født. I den nye jobben må han skape sin egen inntekt og bygge opp eget kundegruppe fra scratch. Er han borte i flere måneder har han ikke inntekt i 3/4 når han kommer tilbake, akkurat som han ikke har det nå. Jeg må også søke ny jobb etter perm, så ingen av oss har særlig rettigheter. Barnet var planlagt for flere år siden under helt andre omstendigheter, men det tok 2 år å bli gravid.

Anonymous poster hash: 931f5...203

Hvorfor snakker dere fortsatt om å være borte i flere måneder når vi alle står og roper GRADERT PERMISJON i denne tråden?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Det er jo en drøss av kvinnelige eiendomsmeglere der ute.

De har barn i flertall, og har hverken sluttet eller mistet jobben.

Her er det mannfolk som er litt for glade i å føle at de er uunnværlige. Kirkegården er full av uunnværlige folk ;)

Det er ikke en drøss som har barn nei, i alle fall ikke her vi bor. Markedet er steinhardt! Du mister selvsagt ikke jobben ( det ville jo vært sykt) men de søker seg over i andre stillinger, blir kontorsjef eller lignende....

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker dere fortsatt om å være borte i flere måneder når vi alle står og roper GRADERT PERMISJON i denne tråden?

Men herlighet da må jo det passe med min jobb også da. Fra min jobb kan jeg gjerne være borte, de kan sette inn vikar, men når jeg kommer tilbake må jeg jobbe 100%...

Anonymous poster hash: fdd60...82c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet burde jo gå på å ta seg av barnet, da det er for barnets behov ordningen eksisterer. Tvungen likestilling går på bekostning av barnet når familien ikke har råd til konsekvensene av å ta far ut av jobb.

 

Anonymous poster hash: 2a603...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker dere fortsatt om å være borte i flere måneder når vi alle står og roper GRADERT PERMISJON i denne tråden?

Jeg kan ikke forvente å få ny jobb der jeg tar på meg mindre enn 100% stilling.

Anonymous poster hash: 931f5...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Det er ikke en drøss som har barn nei, i alle fall ikke her vi bor. Markedet er steinhardt! Du mister selvsagt ikke jobben ( det ville jo vært sykt) men de søker seg over i andre stillinger, blir kontorsjef eller lignende....

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Men hvordan mister man egentlig en stor kundegruppe innen boligsalg?

Har man nettopp får en enorm utbyggerkunde som skal bygge et gigakompleks over flere faser ser jeg poenget- men det går likevel an å ta ut gradert, og uansett vil dette somregel gjelde de aller færreste meglere i de aller færreste perioder av livet.

De fleste kunder selger ikke masse boliger over mange år, slik at vedkommende mister totalt mulighet til å komme tilbake i jobb.

Jeg som jobber offentlig går jo og glipp av prosjekter i den perioden jeg er borte, og det kan også gå utover mine muligheter til å få andre type stillinger akkurat da dersom jeg går glipp av kompetanse.

Ingen lurer på om jeg kan eller ikke kan ta permisjon, og ingen lurer på om kvinnelige eiendomsmeglere kan få barn.

Hverken her i Oslo eller de mindre byene jeg har bodd i er det særlig manko på kvinnelige ansikter i spredt alder på meglerkontorer.

Det er faktisk snakk om prioriteringer, og selv vi som er offentlig ansatte begge to har nedprioritert økonomiske faktorer for å tilrettelegge i småbarnsperioden, også på karrierefronten. Faktisk ganske mye.

Det er ikke forbeholdt en helt spesiell gruppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest norah

Jeg kan ikke forvente å få ny jobb der jeg tar på meg mindre enn 100% stilling.

Anonymous poster hash: 931f5...203

Da melder du arbeidsplassen til Arbeidstilsynet om det faktisk skjer.

Det er sjeldent, og nesten aldri at man ser saker om menn som har blitt grovt forbigått fordi de tar ut pappaperm.

Sånt når media, og stort sett er det mye ord fra gubbesjefer som sjeldent realiserer de tåpelige utsagnene.

At kulturen og forventningene er noe helt annet- det er absolutt tilfelle.

Men diskriminering grunnet familie er faktisk statistisk sett i stor grad forbeholdt kvinner. Likevel føder vi barn.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet da må jo det passe med min jobb også da. Fra min jobb kan jeg gjerne være borte, de kan sette inn vikar, men når jeg kommer tilbake må jeg jobbe 100%...

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Det har da ingen betydning for din jobb i det hele tatt.

Barnet kan få en kortere barnehageuke, om far er hjemme en dag i uka etter at barnet starter i barnehagen. Men det er klart, far må jo VILLE det selv....

Anonymous poster hash: 1c87d...f8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet da må jo det passe med min jobb også da. Fra min jobb kan jeg gjerne være borte, de kan sette inn vikar, men når jeg kommer tilbake må jeg jobbe 100%...

Anonymous poster hash: fdd60...82c

 

Gradert permisjon er fortsatt den eneste muligheten dere har hvis han skal ha pappaperm og ikke ta ut alt i en bolk. Hvis ikke, mister dere pappapermen. Og du har faktisk rett på redusert arbeidstid som småbarnsforelder. Dessuten, det går vel an å ta en deltidsjobb i den korte perioden før barnet begynner i barnehage? Dere klarer sikkert litt stram økonomi for en kort periode.

 

Det sagt, jeg synes det er veldig mange som har et litt enkelt syn på arbeidslivet og hvordan det skal passe perfekt inn med å være småbarnsforelder. At far ikke kan ta ut full pappaperm i en bolk, betyr slett ikke at han ikke er glad i barnet sitt eller vil være sammen med det. Det er faktisk viktig å kunne forsørge familien sin også, og at barnet ser faren sin litt lite over en periode, er ingen katastrofe.

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan ikke alltid kreve redusert arbeidstid selv om msn har små barn. Ikke hvis det er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver... Kommer helt an på stillingen.

Jeg er heldig nok til å kunne komme tilbake i 40 % stilling siste halve året, slik at mannen er hjemme 2 dager i uken de siste 25 ukene.

Anonymous poster hash: b90e1...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da melder du arbeidsplassen til Arbeidstilsynet om det faktisk skjer.

Det er sjeldent, og nesten aldri at man ser saker om menn som har blitt grovt forbigått fordi de tar ut pappaperm.

Sånt når media, og stort sett er det mye ord fra gubbesjefer som sjeldent realiserer de tåpelige utsagnene.

At kulturen og forventningene er noe helt annet- det er absolutt tilfelle.

Men diskriminering grunnet familie er faktisk statistisk sett i stor grad forbeholdt kvinner. Likevel føder vi barn.

Som skrevet, jeg står uten jobb før permen er over, og fornyelse der jeg jobbet før er uaktuelt pga flytting. Jeg søker derfor ny jobb, og kan ikke melde noen for diskriminering om de heller vil ansette en som kan jobbe fullt.

Mannen har enkeltmannsforetak i etableringsfase, så det er ikke snakk om at han går glipp av forfremmelser osv, det er snakk om at selskapet legges dødt mens det fortsatt er nyetablert og bringer inn lite inntekt.

Anonymous poster hash: 931f5...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet da må jo det passe med min jobb også da. Fra min jobb kan jeg gjerne være borte, de kan sette inn vikar, men når jeg kommer tilbake må jeg jobbe 100%...

Anonymous poster hash: fdd60...82c

Hva slags jobb er det du har der du ikke kan ta gradert permisjon?

Hvis det ikke på noen måte går så må dere tenke annerledes. Dagmamma eller hjelp fra besteforeldre de dagene mannen jobber, eventuelt deltidsplass i barnehagen mens far har permisjon. Det finnes tusenvis av muligheter.

Og felles for disse ekstremt viktige jobbene der menn ikke kan ta permisjon er jo ofte at de er svært godt betalt. Da kan man legge til side penger så man klarer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Som skrevet, jeg står uten jobb før permen er over, og fornyelse der jeg jobbet før er uaktuelt pga flytting. Jeg søker derfor ny jobb, og kan ikke melde noen for diskriminering om de heller vil ansette en som kan jobbe fullt.

Mannen har enkeltmannsforetak i etableringsfase, så det er ikke snakk om at han går glipp av forfremmelser osv, det er snakk om at selskapet legges dødt mens det fortsatt er nyetablert og bringer inn lite inntekt.

Anonymous poster hash: 931f5...203

 

Jo, men nå er jo ikke du TS? Din situasjon er jo helt spesiell - og ikke noe som vil gjelde de fleste i samme yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...