Gå til innhold

Fly med katt i kabinen


Åselin

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal fly med katt til jul, og lurer på om noen har erfaring med dette?

Har sjekket sas sine mål (40x25x23) og jeg synes dette høres veldig lite ut? Katten jeg skal reise med er hannkatt, og kommer nok til å bli stor som voksen. Han kommer til å være ca 5mnd når vi skal reise. Er en slik bag for liten til han når han blir voksen tror dere? Hva med nå når han er kattunge enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolletrine

Jeg har reist med katt i kabin mange ganger, og det har gått veldig greit. Husker ikke målene, men jeg har brukt en sånn flygodkjent bag. Den er liten ja, men jeg pleier å ha bagen lukket og under stolsetet kun under opp- og nedstigning. Resten av flytiden har jeg bagen på fanget, og den er åpnet slik at pus kan sitte oppreist, eller ligge halvveis på fanget mitt. Rett og slett ganske koselig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist med katt i kabinen maaaaange ganger :) Gikk bare bra. Husk å ikke fore katten din på minst 12 timer før dere skal ut og reise. Bagen er ikke stor nei, men katter kveiler seg godt sammen, og for noen timer funker det greit.

Husk å bestille i god tid, for det er den som bestiller først som har retten på sin side, med tanke på allergi osv. :)

Lykke til!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å kuppe tråden, men lurer på det samme + hvilken bag dere bruker til katta?

Jeg har også fått oppgitt målene 40x25x23 av SAS tenkte å kjøpe Sherpa bag, men målene som passer der er opptil 3 kg, og pusen min 2,8 kg nå og snart 6 mnd.. Har noen tips til bager som er godkjent til fly (hun blir med i kabinen) og som tar opptil ca. 5-6 kg? vil ha en som ikke er brukenes om et år



Anonymous poster hash: a31a6...8a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil** Vil ha en som ER brukende lengre enn et år



Anonymous poster hash: a31a6...8a0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist med katt i kabinen maaaaange ganger :) Gikk bare bra. Husk å ikke fore katten din på minst 12 timer før dere skal ut og reise. Bagen er ikke stor nei, men katter kveiler seg godt sammen, og for noen timer funker det greit.

Husk å bestille i god tid, for det er den som bestiller først som har retten på sin side, med tanke på allergi osv. :)

Lykke til!

Er det pga. at katten kanskje spyr at man ikke skal mate de minst 12 timer før?

Anonymous poster hash: e57b9...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det pga. at katten kanskje spyr at man ikke skal mate de minst 12 timer før?

Anonymous poster hash: e57b9...0da

Spyr, tisser, bæsjer... Er ikke SÅ kult å vaske bagen på flydoen :fnise: Har ikke opplevd det selv, men ei jente måtte vaske kattebæsj sist jeg fløy med katten min :)

Er også greit med vannfast bunn i buret, sånn i tilfelle. I den bagen jeg har kan man ta ut bunnen så man får vasket den hvis det skulle være noe problemer :) Legger alltid en sokk inne i bagen også, sånn at pusi lukter noe kjent :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist med katt i kabin mange ganger, og det har gått veldig greit. Husker ikke målene, men jeg har brukt en sånn flygodkjent bag. Den er liten ja, men jeg pleier å ha bagen lukket og under stolsetet kun under opp- og nedstigning. Resten av flytiden har jeg bagen på fanget, og den er åpnet slik at pus kan sitte oppreist, eller ligge halvveis på fanget mitt. Rett og slett ganske koselig:-)

Hadde du sittet ved siden av meg, hadde katten ligget i lukket bur under setet hele turen. Jeg er ganske allergisk mot katt. Ikke slik at jeg ikke kan omgås katt til en viss grad, men jeg blir syk av å ha katt helt oppi meg, slik jeg da hadde måttet.

Anonymous poster hash: 2c8f5...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Hadde du sittet ved siden av meg, hadde katten ligget i lukket bur under setet hele turen. Jeg er ganske allergisk mot katt. Ikke slik at jeg ikke kan omgås katt til en viss grad, men jeg blir syk av å ha katt helt oppi meg, slik jeg da hadde måttet.Anonymous poster hash: 2c8f5...2d8

Hvis du er allergisk mot katt eller hund, er det viktig at du gir beskjed til flyselskapet når du bestiller billett. Da kan de nemlig plassere oss på ulike plasser på flyet, eller tilogmed la meg med dyr ta et annet fly. Så ting kan ordne seg til det beste for alle parter uansett, men da er det viktig at vi alle gir beskjed om behov så tidlig som mulig. Forøvrig har jeg aldri stukket katten min under nesen på sidemannen min, og jeg spør alltid på forhånd om det er ok at jeg tar frem katten.

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er viktig å melde i fra om, ja! Derfor bestiller jeg ALLTID minst tre mnd før jeg skal reise med katten, og oppgir at jeg skal ha henne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist med begge mine, det går fint.

Buret er lite, du får kjøpt et flygodkjent bur i alle dyrebutikker. Pass på å ha "toppmating" da katten må tas ut og bæres gjennom sikkerhetskontrollen, og det ikke alltid er like lett å stappe en katt med panikk inn i et lite bur.... 7 kilosen min går helt fint inn i buret, katter er fleksible sånn sett.

Jeg lar dem spise og drikke frem til avreise. Jeg har aldri opplevd oppkast eller andre uhell på fly eller i bil.

Når det gjelder katt/allergikere er det førstemann til mølla. Har du booket inn en katt må alergikere vente.

Jeg har hatt med PC vekse + handveske i tillegg. Ikke helt etter reglene, men så lenge du velger SAS og unngår Norwegian går det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er allergisk mot katt eller hund, er det viktig at du gir beskjed til flyselskapet når du bestiller billett. Da kan de nemlig plassere oss på ulike plasser på flyet, eller tilogmed la meg med dyr ta et annet fly. Så ting kan ordne seg til det beste for alle parter uansett, men da er det viktig at vi alle gir beskjed om behov så tidlig som mulig. Forøvrig har jeg aldri stukket katten min under nesen på sidemannen min, og jeg spør alltid på forhånd om det er ok at jeg tar frem katten.

Jeg har ikke behov for allergiplass, og som oftest blir billett bestilt rett før reise (reiser mye i jobben).

Anonymous poster hash: 2c8f5...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke behov for allergiplass, og som oftest blir billett bestilt rett før reise (reiser mye i jobben).

Anonymous poster hash: 2c8f5...2d8

Men da er det du og ikke katte-/hundeierne som må flytte deg eller gå av flyet. Jeg satt en gang ved siden av en allergiker som mente at jeg og katten skulle av flyet. Det endte med at han fikk valget mellom å flytte seg, eller ta neste fly, da han ikke hadde meldt inn særskilte behov.

Jeg reiser forresten også mye i jobb med full fleks, og endrer stort sett avgang i siste liten. Spesielle preferanser ligger inne i min profil hos reisebyrået jobben bruker og hos SAS, slik at jeg alltid får det som jeg vil på avgangen jeg ender på.

Endret av Athene
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding alle. :) Satser på at det går bra! Har kjøpt en sherpa-bag nå, siden det er den SAS anbefaler.

Har aldri tenkt over at allergikere må si fra om slikt på forhånd (har ikke allergi selv), men det er jo greit å vite dersom det kommer opp i løpet av flyturen.

Et lite spørsmål angående sikkerhetskontrollen (som føles litt dumt): Man må vel bære de gjennom detektoren man selv skal gå gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trolletrine

Jeg har ikke behov for allergiplass, og som oftest blir billett bestilt rett før reise (reiser mye i jobben).Anonymous poster hash: 2c8f5...2d8

Selv om du bestiller rett før reise, har du fremdeles anledning til å opplyse om allergi/ ikke ønske om å sitte ved siden av pelsdyr i kabinen. Er en ærlig sak, det. Dessuten er det svært lite trivelig å måtte sitte ved siden av en person som tydeligvis er ukomfortabel med å sitte ved siden av en, og temmelig unødvendig også, når det hadde tatt deg to sek å gi beskjed om allergi. Vinn- vinn situasjon;-)

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å kuppe tråden, men vi har fått to kaniner i hus som veier rundt 2 kg og fint ville passet inn i en sånn bag som i linken over. Likevel virker det som om SAS bare tar hunder og katter. Har noen erfaringer med andre dyr i kabinen? Kaninene lager jo ikke lyd slik hunder og katter gjør.



Anonymous poster hash: 9f010...4c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål angående sikkerhetskontrollen (som føles litt dumt): Man må vel bære de gjennom detektoren man selv skal gå gjennom?

Jepp, anbefaler å ha sele på katten så du har bedre kontroll når du bærer. Det er til tider mye folk som gir pus vill forvirring og panikk.

Mener ikke å kuppe tråden, men vi har fått to kaniner i hus som veier rundt 2 kg og fint ville passet inn i en sånn bag som i linken over. Likevel virker det som om SAS bare tar hunder og katter. Har noen erfaringer med andre dyr i kabinen? Kaninene lager jo ikke lyd slik hunder og katter gjør.

Anonymous poster hash: 9f010...4c2

Er rimelig sikker på at flyselskapene ikke tillater annet en hund og katt i kabinen.

Anonymous poster hash: d8de2...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...