Gå til innhold

Kjøpe hund (trolig voksen) - hvor lenge hjemme i beg.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har begynt å planlegge kjøp av hund, og jeg ser det som sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe unghund eller en voksen en, som er godt i gang med oppdragelsen og vant med å være hjemme alene deler av dagen.

Det jeg lurer på er, hvor lang tid trenger hunden å venne seg til å bo hos meg? Hvor lenge bør jeg være hjemme fra jobb? Jeg jobber til vanlig fra 08.00 til 15.30, og bor like i nærheten av jobben, så er raskt hjemme fra jobben, og har eventuelt mulighet til å stikke innom i lunsjen og.



Anonymous poster hash: 6f2d4...344
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være en mulighet å skaffe seg en hund fra f.eks. Foreningen for Omplassering av Dyr (FOD) eller lignende?



Anonymous poster hash: 571ca...95c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten se det an på hunden. De er forskjellige nett sånn som oss mennesker. Noen tilpasser seg fort mens andre ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne med å begynne på nytt ift å være alene hjemme når du tar over en hund. Da de gjerne får snev av separasjonsangst når de må flytte til nytt hjem og ny eier. Så anbefaler at du sparer opp all ferien din ett år, og tar ut fem uker i strekk. Da bør du ha god nok tid til å trene på å være hjemme alene en hel arbeidsdag.



Anonymous poster hash: 453c6...470
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden har vært vant til å være alene hjemme fra tidligere, trenger du absolutt ikke å ta ut fem uker ferie. Vi fikk inn en voksen hund som i utgangspunktet var ganske engstelig. Vi måtte være hjemme med han de første par-tre dagene, for å venne han til oss og miljøet. Etter hvert, ca den 4. dagen, fikk jeg roet hunden helt ned i gangen, jeg snakket ikke, men satt ved sengeplassen hans til han la seg ned og slapper av. Når han var rolig tok jeg på meg ytterklær og klirret litt med nøklene, for å lage kjennhetstegn til neste gang. Jeg gikk ikke ut døren før han roet seg helt ned igjen. Første dagen 5 minutter, neste dag 15 minutter, halvtime, time, to timer, osv. Mer og mer for hver gang. Til slutt, ettersom dagene gikk, kunne han fint være alene hjemme imens vi var på jobb. Men det er nok viktig å lage klare rutiner på det (rasling i nøklene, fast lignelse etc). Det gikk kanskje et par uker før alt gikk som smurt. Hunden ble overraskende raskt trygg på oss, så det gikk bra.

Anonymous poster hash: fc479...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden har vært vant til å være alene hjemme fra tidligere, trenger du absolutt ikke å ta ut fem uker ferie. Vi fikk inn en voksen hund som i utgangspunktet var ganske engstelig. Vi måtte være hjemme med han de første par-tre dagene, for å venne han til oss og miljøet. Etter hvert, ca den 4. dagen, fikk jeg roet hunden helt ned i gangen, jeg snakket ikke, men satt ved sengeplassen hans til han la seg ned og slapper av. Når han var rolig tok jeg på meg ytterklær og klirret litt med nøklene, for å lage kjennhetstegn til neste gang. Jeg gikk ikke ut døren før han roet seg helt ned igjen. Første dagen 5 minutter, neste dag 15 minutter, halvtime, time, to timer, osv. Mer og mer for hver gang. Til slutt, ettersom dagene gikk, kunne han fint være alene hjemme imens vi var på jobb. Men det er nok viktig å lage klare rutiner på det (rasling i nøklene, fast lignelse etc). Det gikk kanskje et par uker før alt gikk som smurt. Hunden ble overraskende raskt trygg på oss, så det gikk bra.

Anonymous poster hash: fc479...fff

Fast liggested**

Anonymous poster hash: fc479...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var såpass "brutal" at jeg lot den voksne hunden min være alene etter bare to dager sammen med meg. Ingen vits å utsette hverdagen. Hunden måtte bare lære seg livet med meg med en gang. Det gikk veldig bra til tross for at hunden var engstelig.



Anonymous poster hash: 201c0...c38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var såpass "brutal" at jeg lot den voksne hunden min være alene etter bare to dager sammen med meg. Ingen vits å utsette hverdagen. Hunden måtte bare lære seg livet med meg med en gang. Det gikk veldig bra til tross for at hunden var engstelig. Anonymous poster hash: 201c0...c38

Jeg holdt på med hjemme-alene-trening i evigheter.

Fungerte ikke i det hele tatt, så måtte også ty til the hard way.

Fungerte bra.

I følge naboen gråt hun mye i to dager. Etter det så legger hun seg til å sove. Hun gidder ikke å følge meg til døren lenger engang...vil sove etter morgentur ettersom hun nå er vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på med hjemme-alene-trening i evigheter.

Fungerte ikke i det hele tatt, så måtte også ty til the hard way.

Fungerte bra.

I følge naboen gråt hun mye i to dager. Etter det så legger hun seg til å sove. Hun gidder ikke å følge meg til døren lenger engang...vil sove etter morgentur ettersom hun nå er vant til det.

Det var det samme jeg også opplevde. Var litt bråk i to-tre dager, men ikke annet enn bjeffing når jeg dro. Etter noen dager så gadd hun knapt se opp fra senga når jeg dro. Var ingen morgenfugl den bikkja der.

Anonymous poster hash: 201c0...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...