Gå til innhold

Hvor mye er for mye i utdrikningslag?


tassepus

Anbefalte innlegg

Hva i all verden får man gjort for 500kr pr hode? Jeg spør helt oppriktig, bor i en storby og alt er jo sinnsykt dyrt.

Her jeg bor i det som også defineres som en storby, poledancing på treningsstudio 1 time, lunsj ute, middag hjemme (bekjent som skal kokkelere), penger til brudens alkohol og hotellrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår tilfelle går en stor andel av pengene til brudens alkoholinntak den kvelden. Faktisk over 2000kr. Derfor synes jeg det er rart å kreve at vi BURDE betale 1500kr bare fordi noen folk kan gjøre det, når vi tydeligvis har nok penger når alle betaler 500kr.

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle utdrikningslagene jeg har vært på har kostet 1000+, men det er verdt det. Du får mat, alkohol og aktiviteter hele dagen og kvelden, og alle har en morsom dag. Jeg har vært med på musikkvideoinnspilling, rebusquiz for bruden (vi hadde innleid buss som fraktet oss til de forskjellige stedene hvor det var felles aktiviteter), paintball, stafetter og tur til utlandet med blandt annet poledansingkurs. Bare alkohol for en gjeng hele dagen koster jo en formue...



Anonymous poster hash: 2ad5f...256
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden får man gjort for 500kr pr hode? Jeg spør helt oppriktig, bor i en storby og alt er jo sinnsykt dyrt.

-Middag/koldtbord i privathjem

-Ost/kjeks/vin hjemme hos bruden

-Piknik i parken med ymse aktiviteter, middag hjemme hos forlover

-Rebusløp i byen, fulgt av grilling på privat hytte

-Romerbadet på Vestkantbadet med medbragt mat

-Oslo reptilpark, middag ute

-Aking i Korketrekkern og andre utendørs aktiviteter, middag hjemme hos forlover

Alt dette er utdrikningslag jeg har vært på, i Oslo, til maks 500 i obligatoriske utgifter pr deltager.

Endret av Daria
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at vi betaler for felles aktivitet for alle, som koster ca 2-300kr samt mat og transport og selvfølgelig en andel av brudens kostnader. Det pleier å bli 5-700kr pluss at man betaler egen drikke. Da kan man selv bestemme hvor mye man vil bruke på den biten. Sjelden jeg har betalt mer enn 800kr. Da skal det være en god venninne eller svært gode aktiviteter.

Anonymous poster hash: 7e24f...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlover må være rimelig fantasiløs hvis 500 kr per hode er uoverkommelig. Jeg har vært i flotte utdrikningslag med hjemmebrygget øl, bowling og selvlagde pølser som har vært bedre enn de med strikkhopp og spa.

Anonymous poster hash: fc0cc...e2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg planlegger et utdrikningslag nå og lurer på hvor mye dere synes er for mye å betale i et utdrikningslag? Er opptatt av at alle skal kunne være med og at man ikke skal føle at det er rådyrt. Har funnet et sted i Oslo der man kan kle seg ut som sumobryter, ri mekanisk okse, sekkeløp pluss masse mer, tror bruden hadde storkost seg! Men det koster 350kr per pers. Tenkte at vi skulle ut å spise på restaurant etterpå også, så det blir jo fort noen hundrelapper der også..

Er en 1000lapp ok for de fleste å betale i et utdrikningslag?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Jeg skjønner ikke hvorfor utdrikningslag har utviklet seg til å bli et maraton av aktiviteter som skal koste mye penger? Man skal holde på hele dagen eller en hel helg, til og med, og det skal være stappet med aktiviteter. Hva er poenget?

Jeg er klar over at jeg er gått ut på dato når det gjelder sånne ting, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man føler at det ikke er bra nok med en hyggelig kveld med venninner? Det må jammen være et styr å være forlover også, når man må være så kreativ og finne på masse aktiviteter.

Hvis jeg skulle brukt mer enn 1000,- på en kveld, måtte det vært en veldig nær venninne som skulle drikkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mannen invitert i utdrikningslag om et par mnd, så aktivitetene er ikke bestemt. Men det er bestemt at de skal bort en helg.

Og vi gjorde et kjapt overslag:

Transport 500,-

Hotell 2000,-

Drikke to kvelder 1000,-

Mat 1000,-

Aktiviteter ???

Fri fra jobb noen timer 1000,-

Altså minimum 5500 kr. Vi syns det er mye penger og mannen syns det er unødvendig å bruke en hel helg på fest. Jeg sa jeg syns han burde stille opp da vi har vært nødt til å takke nei til bryllupet. Men jeg håper han takker nei, og ser at det er galskap å bruke så mye penger på 48 timers fest når vi har unger, skal på ferie og har et hus under oppussing.

Anonymous poster hash: 0dfa1...b0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor utdrikningslag har utviklet seg til å bli et maraton av aktiviteter som skal koste mye penger? Man skal holde på hele dagen eller en hel helg, til og med, og det skal være stappet med aktiviteter. Hva er poenget?

Jeg er klar over at jeg er gått ut på dato når det gjelder sånne ting, men jeg lurer oppriktig på hvorfor man føler at det ikke er bra nok med en hyggelig kveld med venninner? Det må jammen være et styr å være forlover også, når man må være så kreativ og finne på masse aktiviteter.

Hvis jeg skulle brukt mer enn 1000,- på en kveld, måtte det vært en veldig nær venninne som skulle drikkes ut.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som en tidligere bruker her; gutta stikker av en hel helg og bruker tusenvis av kroner, mens jentene kjører et økonomisk pliktløp med bruden i sentrum. Jeg har takket nei til de to siste utdrikningslagene av den grunn; jeg bruker pokker ikke over 1000 kr på en dag jeg fint klarer meg uten.

Gutta reiser til Riga med full VIP-pakke på strippeklubb, og selv om det er billig i Riga flyr tusenlappene lett når alle merker at "det er så billig! La oss drikke sjampis til frokost!"

De fem siste utdrikningslagene som har dukket opp for gubben og meg som par, har det vært akkurat samme greia - gutta reiser utenlands en helg (5-10 tusen) og jentene lar bruden få spa og spiser tapas, for maks 1000 kr...

Den dagen noen kan gi meg en rasjonell forklaring på dette fenomenet skal jeg vurdere å delta.

Før det holder jeg meg hjemme.



Anonymous poster hash: bfaa5...dd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fem siste utdrikningslagene som har dukket opp for gubben og meg som par, har det vært akkurat samme greia - gutta reiser utenlands en helg (5-10 tusen) og jentene lar bruden få spa og spiser tapas, for maks 1000 kr...

Anonymous poster hash: bfaa5...dd8

Vet om mange fyrer som klager på prisene ja, men de blir med alikevel i stedet for å melde avbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest hele tråden, men tenkte å dele mine to erfaringer kostnadsmessig :)

- Første utdrikningslaget jeg var med på skulle vi være 8 om å dele utgiftene, bare 3 kom, resten nektet å betale siden de ikke hadde vært med på festen. Vi delte utgiftene av spa til den gravide bruden, t-skjorter til alle gjestene, ja 9 stk, klær til bruden og glassblåsingaktivitet. Oppå dette betalte vi for hver vår lunsj+spleiset på bruden sin, pluss at vi hadde med mat til grilling, og kaker etterpå. Også stilte jeg med bil og måtte betale parkeringen selv. Brukte sykt lang tid til å få økonomien på plass igjen, måtte låne kjole til bryllupet og gaven ble veldig billig til å være bryllupsgave!

- Det andre utdrikningslaget var mye bedre organisert for min del. Jeg betalte min egen flybillett for å komme meg til riktig by, siden jeg gjorde dette valgte resten av deltagerne å spandere resten av utdrikningslaget på meg :) Det var ordnet med spa til bruden, skyss hit og dit, bowling, middag og sjokoladestøping, og masse gratis aktiviteter ("fotosession" med mor til forlover som fotograf, rundløype med i byen med masse gøyale oppdrag, jaqussi-bading hjemme hos mor til forlover, osv.)

Vil si at for en student er 1000 kr virkelig makspris :) Hadde jeg vært i jobb hadde jeg nok likevel satt grensa ved 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir for mye styr i anledning bryllup og presset om å bruke penger på brudeparet øker, jeg skal ærlig innrømme at jeg vil bruke mine penger på meg selv. Blir det mer enn 500kr i utdrikkingslag så blir jeg ikke med fordi det blir jo i tillegg til gave, og jeg tror brudepar flest heller vil ha litt mer i gave enn kostbart utdrikkingslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvem, hva, hvor og når!

Forskjell på å være student og ha fast inntekt. Enorm forskjell på om det blir lagt opp til felles aktiviteter eller ikke. Og for egen privatøkonomi handler det jo også litt om hvor mange andre brylluper og utdrikkningslag det er akkurat det året.

Men jeg tenker vel som mange andre - max 1000,- som utgangspunkt.

Når det er sagt, kunne jeg godt blitt med på et utrdikkningslag type storbyweekend for en god venninne - med en langt høyere prislapp. Men da blir det mer som den ene venninneturen det året. Og jeg ser for meg at det er kun nære venninne og at en vet om det i god tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Herregud.... Er folk her inne så fattige? Har ingen ting å gjøre med om man er fornuftig eller ikke, det er snakk om én (forhåpentligvis ;-) gang, og hvis du bryr deg om bruden er du ikke gjerrig den dagen/helgen.. Hadde blitt dritskuffa om mitt utdrikningslag var stusselig fordi venninne mine ikke gadd å bruke mer en 100,- hver!! I min vennegjeng er mellom 2000,- og 6000,- vanlig, da varer der gjerne en hel helg og bruden får en uforglemmelig opplevelse. Vet ikke hvor ofte dere er i bryllup, men tipper dette ikke er en utgift de fleste har så utrolig ofte.....

Anonymous poster hash: 09289...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært i ti bryllup og åtte utdrikningslag (og har vært invitert i enda flere) siden venninnene mine kom i "giftealder" - mange av disse mens jeg var student og nyutdannet. Skulle jeg betalt flere tusen kroner i alle sammen hadde lista vært mye kortere, da hadde jeg ikke hatt råd til å delta i mange av dem. Selv i dag når jeg har romslig økonomi er det begrenset hvor mange tusen jeg er villig til å bruke på en helg, uansett hvem, og hva det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.... Er folk her inne så fattige? Har ingen ting å gjøre med om man er fornuftig eller ikke, det er snakk om én (forhåpentligvis ;-) gang, og hvis du bryr deg om bruden er du ikke gjerrig den dagen/helgen.. Hadde blitt dritskuffa om mitt utdrikningslag var stusselig fordi venninne mine ikke gadd å bruke mer en 100,- hver!! I min vennegjeng er mellom 2000,- og 6000,- vanlig, da varer der gjerne en hel helg og bruden får en uforglemmelig opplevelse. Vet ikke hvor ofte dere er i bryllup, men tipper dette ikke er en utgift de fleste har så utrolig ofte.....

Anonymous poster hash: 09289...47b

I fjor var vi i fire. Dvs mellom 8000 og 24.000 i utgifter bare i utdrikningslagsutgifter, ifølge deg. Legg til 4000 i gaver, 10.000 i transport og overnatting og 2000 i kjoleutgifter (EN ny kjole med tilbehør må man vel forvente å måtte kjøpe seg), så ryker i alle fall all annen ferie og festligheter for meg i sommermånedene.

Jeg har helt seriøst andre ting å bruke penger på enn å blåse av 6000 kr for hver venn eller slektning som skal gifte seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var vi i fire. Dvs mellom 8000 og 24.000 i utgifter bare i utdrikningslagsutgifter, ifølge deg. Legg til 4000 i gaver, 10.000 i transport og overnatting og 2000 i kjoleutgifter (EN ny kjole med tilbehør må man vel forvente å måtte kjøpe seg), så ryker i alle fall all annen ferie og festligheter for meg i sommermånedene.

Jeg har helt seriøst andre ting å bruke penger på enn å blåse av 6000 kr for hver venn eller slektning som skal gifte seg.

Her er det ikke normalt å invitere "alle" i utdrikningslag, men det er det kanskje der hvor du er fra? Folk flest har vel ikke mer en maks 10-15 gode venninner? Vi er i underkant av ti. Men hvis du har så mange bestevenninne at du flyr i utdrikningslag 4 ganger i året skjønner jeg at det blir dyrt. Må bare spørre, hvor stor er vennegjengen din egentlig?

Anonymous poster hash: 09289...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere påpeker virker det som at forskjellene mellom kjønnene når det gjelder utdrikningslag ikke bare går på aktivitetene. Det er greit å ikke ville betale tusenvis av kroner, men gutta har ihvertfall en viss raushet og vet bedre enn å offe seg om prisen per pers er under tusenlappen. Når en jente i tråden får seg til å si at 500 er i høyeste laget og at hun forventer at bruden betaler for seg selv er det ikke mye å hente.

Når det er sagt er det greit at utdrikningslaget ikke blir unødvendig dyrt. For at flest mulig skal ønske å være med er det greit om aktivitetene er for alle (ikke bare brud) og at man betaler for egen alkohol.



Anonymous poster hash: d6ad5...cc1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...