Gå til innhold

Denne kvitteringen fikk paret til å se rødt!


Nevian

  

36 stemmer

  1. 1. Var dette noe å ta seg nær av?

    • Ja
      2
    • Nei
      34


Anbefalte innlegg

Så du ville ikke satt pris på å bli kalt noe som har noe med utseendet ditt å gjøre nei. Ja, det er verre å bli kalt f.eks. "svartskalle" heller enn "hvitskalle". Er det ikke innlysende hvorfor? Er du så ukultivert at du ikke skjønner så pass? Men det skjønner du i det minste, å bli hengt ut pga et eller annet med utseendet sitt føles ikke godt.

Anonymous poster hash: de716...7ca

Ingen har kalt noen for verken svartskalle eller hvitskalle. Lær deg og les før du slenger av deg sånt dritt. Er ikke noe galt å være svart, ei heller å si at et menneske et svart eller hvit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sagt, du synes at uttrykk som, "svartskalle", "neger", "svarting", osv er helt på sin plass.

 

Jeg mener det er en ukultur som må bekjempes. Slike holdninger som du står for er avskyelige.

Anonymous poster hash: de716...7ca

Jeg er asiat, nærmere bestemt sørasiat. En kelner må gjerne huske bordet mitt ved å tenke "han brune". Om det også sniker seg over på kvitteringen kunne ikke brydd meg mindre. Det driter jeg virkelig i. Jeg er jo han brune på stedet. Jeg er også han i blå skjorte, men hvilken av markørene han bruker til å huske meg får han avgjøre selv. Det er slik folk husker andre, ingenting galt i det.

 

Det er ikke skjult rasisme. Han tillegger ikke meg noen negative egenskaper eller trekk, han bare merker at jeg ser annerledes ut enn de fleste andre gjestene, en helt objektiv og nøytral observasjon. Det minner ikke om uthenging, det minner om huskelapp. Jeg er så forbanna lei av folk som deg (som helt etter boka påstår at dette handler om å være "kultivert"), som liksom skal ta meg i forsvar for noe jeg overhodet ikke trenger eller ønsker å forsvares fra.

Det der er holdninger som minner om Pippi- og Egner-sakene: Det var ikke innvandrere som klaget på noe så dumt, det var svensker og nordmenn selv som trodde vi ikke klarte å si fra om at det plaget oss. Hvis det er noen som nedvurderer oss, da er det de som tror at vi må våkes over som noen barn. Det er vi som fikk høre "de tåler jo ingenting!", ikke dere, så det er vi som betaler for at folk skal hyle om ikke-saker på våre vegne. Men det bryr man seg kanskje ikke om hvis man får være hyperkulturrelativ Messias på veien.

 

Så rull inn. Slutt å gjøre meg bjørnetjenester, hvis det nå egentlig er godt ment.

Anonymous poster hash: f8fa0...ea7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanvittige tilstander når noe så uskyldig kan koste deg jobben. Å beskrive folk etter hudfarge når man noterer bord for sin egen del kan jeg overhodet ikke se problemet med og jeg stusser over at det er mulig å være så nærtakende. Slike mennesker må ha det utrolig slitsomt, og det er synd at de skal få lov til å ødelegge for andre på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

I stede for å gå til avisa og lage baluba, noe som har ført til at servitøren mista jobben, kunne de vel snakka med servitøren og sagt at de ikke liker slike betegnelser, og forklart henne hvorfor. Servitøren har tydeligvis ikke ment noe vondt med det, og bør få en mulighet til å endre praksis om folk reagerer på hvordan hun jobber for å huske gjestene. 

 

Jeg ser ikke noe feil i det. Det er en nøytral beskrivelse etter min mening. Hadde det stått "det stygge paret ved vinduet", "hun bælfeite ved døra", forstår jeg at noen kunne reagert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart verden går rett til helvette når man skal begynne å ta seg nær av slike ikke-saker.

Anonymous poster hash: 69c93...299

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanden så møkk lei jeg er av folk som skal skrike rasisme uten grunn. Hvis jeg er på et sted hvor det ikke er så mange hvite skal jeg da liksom klikke i fistel fordi noen kaller meg hvit?

Den hvite fyren der borte."WHAAAAT! hvordan våger du! RASISME!"

 

Sånne folk kan ta og stappe nærtagenheten sin der sola aldri skinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ligger det nok en del grums og dårlig selvbilde bak.

Det er jo fint å være svart! Noen av de vakreste mennesker i denne verden er svarte.De kan danse,de kan synge de er overlegne i mange idretter!

Som Mohammed Ali en gang sa: "I'm black and beautiful"!

På tide at svarte mennesker tar dette til seg.

 

Skjønner heller ikke at ordet neger er negativt.Det henviser jo bare til den negroide rase.Negro betyr svart på latin.Uansett har jeg sluttet å bruke ordet da jeg vet at mange ikke liker det.Men hva skal man si istedenfor da,dersom "svart" også blir forbudt å si? Afrikaner eller afro-amerikaner kanskje,men hvis man ikke vet hvor de kommer fra er man jo like langt.



Anonymous poster hash: 55fb9...9c5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som sagt, du synes at uttrykk som, "svartskalle", "neger", "svarting", osv er helt på sin plass.

 

Jeg mener det er en ukultur som må bekjempes. Slike holdninger som du står for er avskyelige.

Anonymous poster hash: de716...7ca

 

Nei, og betegnelsen på kviteringen har absolutt INGEN relasjon til begrepene du bruker over. 

 

Neger har btw INGEN negativ betydning i Norge, men hadde vært uakseptabel i Amerika, der det HAR en negativ betydning. ORDENE selv er ikke akseptable eller ikke, det er MENINGEN BAK ordet som betyr noe. Dette er grunnen til at Eddie Murphy kan kalle en kompis "my nigger" og jeg ikke kan det.  

 

 

Denne er VIKTIG. For guds skyld PRØV å få dette inn i små skallene deres!!

 

På den annen side blir det for teit; det hadde vært mye bedre å gitt dem en bordnummer, selv om denne typen løsning gir større fleksibilitet i forhold til mobilitet i restauranten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmen.

De er faktisk svarte, så skjønner ikke helt hvorfor de tar seg nær av å være svarte? Huh. Har selv utenlandske foreldre og er ikke noe hvit, men kaller andre de svarte. Det er bare tull at personen fikk sparken. The Black couple burde skamme seg ikke servitøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg men ikke i den grad at jeg blir aggressiv. Kunne heller høflig og rolig nevnt det til kelneren og spurt om det lå noe bak det. Det høres rart ut, men slike merkelige vennlige spørsmål trigger ofte hyggelige samtaler i min erfaring. Lik da du spør en bølle på skolen hvorfor du ble kalt det og det.....svarer nesten alltid flaut og rolig tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelneren så svart. Paret så rødt.

 

Ser ikke forskjellen?



Anonymous poster hash: 199d3...257
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...