Gå til innhold

Dublin anyone? :))


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter her i mitt stille sinn og planlegger weekend-tur til Dublin med samboeren min.

Er det noen som vil anbefale gode hoteller og/eller forskjellige ting man kan gjøre(bortsett fra drikking mener jeg)...er det forresten noe annet å gjøre i Dublin enn å drikke?? :fnise:



Anonymous poster hash: 786f7...f55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hva dere er interessert i det. Museer, gamle bygninger, guidede turer, shopping, Temple Bar-området både natt og dag, Guinness Storehouse, live musikk på pub.. Sørg for at dere spiser både frokost og middag/kvelds på en skikkelig pub i hvertfall, masse god mat.



Anonymous poster hash: bf044...769
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hoteller har jeg forresten vært på The Morgan og The Morrison, litt dyrere men de ligger godt til og er flotte. The Morgan ligger i Temple Bar-området og på kveld/natt er det masse liv i baren.



Anonymous poster hash: bf044...769
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nettopp fra Dublin, og om dere ønsker å bo sentralt anbefaler jeg Grafton Capital som hotell. Det ligger rett ved hovedshoppinggaten, og har en grei pris. Ikke det flotteste hotellet, men de færreste oppholder seg vel der mye av tiden. Ville IKKE brukt penger på frokosten der dog. Masse god shopping både sør og nord for Liffey! Ville styrt unna Temple Bar-området jeg da, om man ønsker en ekte irsk opplevelse. Book gjerne billetter til Riverdance-show. Det er ganske interessant å se på. Ellers er maten ikke all verdens noen steder egentlig etter min mening.. Anbefaler puben O'Donoghue's som ligger rett ved parken St. Stephen's Green. :)



Anonymous poster hash: 8f76f...4b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips så langt! Tar gjerne imot fler :) Dette blir bare en tur for å komme oss unna. Har ikke all verdens med penger så kan ikke oppleve ting som koster mye, men vi er jo til en viss grad interessert i både gamle bygninger og museer. Musikk er vi også veldig glad i.

TS

Anonymous poster hash: 5049c...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bo på The Morgan, og er veldig spent på støynivået der om natta, vi skal heldigvis være der mandag-fredag, så ingen helg. Hotellet ser veldig fint ut da! an gi grundigere tilbakemelding når jeg kommer hjem. Vi har booket bord på The Church, en gammel kirke som er omgjort til en restaurant/bar! Spennende. Ellers vet vi ikke så mye enda, så skal følge med her.



Anonymous poster hash: 42b75...82e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker Dublin, fantastisk by!

Bosted; IKKE bo i Temple-bar området hvis du vil ha det rolig. Jeg har bodd på nabohotellet til The Morgan, og det var en ekstremt bråkete opplevelse, både helg og ukedag. Om sommeren er hver dag en fest, og uteområdene brukes som røykesteder til tidlig morgen, gjerne kl 04/05. Da begynner vareleveringer, søppelbiler, kostebiler osv, så det blir ikke ro. Ta med ørepropper og håp på det beste, men det er ikke et område som er kjent for stillhet. Har likt mye bedre de gangene vi har bodd nord for Liffey eller i en av sidegatene til Grafton Street. Det er sentralt og rolig.

Spise; Ab #4 som ikke har funnet bra mat i Dublin kan ikke ha lett mye, jeg har spist godt hver gang vi har vært der. Anbefaler spesielt The Winding Stair langs elvebredden på nordsiden, ofte nødvendig å reservere bord. På Porterhouse Central i Nassau Street har de god pubmat, og ikke minst massevis av godt øl og cider. De brygger selv, og det er mulig å få kjøpt øl i mindre glass slik at man kan smake på mye uten å kjøpe en hel pint hver gang. Bakgården til Old Jameson Destillerey har også en god kafe, der du kan velge både varm og kaldretter i rikelige porsjoner. Restauranten på Jameson er også bra, men mulig litt dyr. Ellers er det i paralellgatene til Grafton Street (gågatedelen) flere koselige og gode kafeer og restauranter. Sjekk gjerne ut cafeene på Powescourt Townhouse Center.

Oppleve; Til de mest populære kirker og bygg er det ofte inngangspenger, anbefaler deg å sjekke tripadvisor og visitdublin for å finne de som er gratis. Det er fint å spasere langs elven om være et bra, og Dublin har flere flotter parker som er verdt å se, som St.Stephens Green, Phoenix Park og hagen rundt nasjonalgalleriet. Hvis dere ikke har vært i Dublin før er det verdt å spandere på seg en tur med hop-on-hop-off tur med buss, rabatt hvis du booker på nett før avreise. Da får dere masse historie underveis, og det er lett å komme seg til en del attraksjoner som ligger litt fra hverandre. I tillegg gir bussbilletten rabatter.

Mitt "hidden gems" tips er å dra til Howth, halvøyen øst for byen. Dersom dere tar rutebussen (nr 31 mener jeg) til toppen av øyen tar det ca 1 time, og er en interessant sightseeing i samme slengen. Fra toppen går det vei opp til utsiktspunktet (2-300 meter asfaltert vei) med utsikt over irskesjøen, fyrhus og kystlandskap. Der er det også turmuligheter hvis dere er interessert. Fra toppen kan man så gå ned til Howth Village på ca 30 min, spør om veien i nærmeste pub eller se på oppslagskart. Da går man gjennom et koselig boligområdet og kommer ned i en liten fiskelandsby ved kysten. Her det flott å gå langs sjølinjen, de har bl.a en molo med god utsikt. Her finnes også mange gode sjømatrestauranter, anbefaler Deep på det sterkeste. Fra Howth tar man toget (Dart) tilbake til Dublin på 20 min. Evt kan man selvfølgelig ta darten ut også om bussen blir for langtekkelig. Sjekk tripadvisor for Howth så får du nok flere gode forslag, det er virkelig vert turen til et fantastisk koselig sted!

Vedr show og musikk så er det flere steder som selger pakkeløsninger med middag og show med irsk dans og musikk. Har vært på flere av disse, og det er alltid god stemning. Hør på turistinformasjonen hva som passer for dere, kan ellers anbefale det de har på Arlington hotel i Temple bar. Vedr. livemusikk så er det mange puber som har dette, både med enmannsorkester og flere som spiller sammen. Palace bar i Fleet street pleier å ha livemusikke med en gruppe et par dager i uken, stikk innom og hør når det skal være. Opptredenen er gratis (tips forventes), men det er lurt å være tidlig ute da det for blir fult i lokalet.

Shoppe; Grafton Street så klart og Henry Street, hvis dere ikke skal shoppe så er det likevel kjekt å gå gjennom gatene og bare se på folk, ofte gatemusikanter eller andre som underholder.



Anonymous poster hash: 23bfd...ceb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor styre unna Temple Bar hvis man vil ha en ekte irsk opplevelse? Masse fine puber og øl og trivelige folk er jo Dublin i et nøtteskall og det er nettopp det du får der. Vi bodde forøvrig på Blooms Hotel midt i Temple Bar og hadde ingen problemer med nattesøvnen.

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor styre unna Temple Bar hvis man vil ha en ekte irsk opplevelse? Masse fine puber og øl og trivelige folk er jo Dublin i et nøtteskall og det er nettopp det du får der. Vi bodde forøvrig på Blooms Hotel midt i Temple Bar og hadde ingen problemer med nattesøvnen.

Du misforstod, jeg sa du burde styre unna det hvis du vil ha et rolig hotell. Det betyr ikke at du skal styre unna puber, kafeer, butikker og annet i området. Hvis du leser hele innlegget mitt ser du at jeg har anbefalt både puber og show i templebar.

Anonymous poster hash: 23bfd...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor styre unna Temple Bar hvis man vil ha en ekte irsk opplevelse? Masse fine puber og øl og trivelige folk er jo Dublin i et nøtteskall og det er nettopp det du får der. Vi bodde forøvrig på Blooms Hotel midt i Temple Bar og hadde ingen problemer med nattesøvnen.

Der hr jeg bodd flere ganger. Våknet av søppeltømming inkl glassknusing hver natt i 4-5-tida, men et helt ok hotell, billig og sentralt. Skal ha med ørepropper neste gang.

Anonymous poster hash: f74fa...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse gode tips folkens!! Supert at folk gidder å ta seg bryet med å skrive ned så mye :nigo: Håper flere kan dra nytte av denne tråden!

TS

Anonymous poster hash: 5049c...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...