Gå til innhold

Berte-hund


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan berter være gode hundeeiere. De fleste er vel det vil jeg tro, selv om en del nok kunne latt bikkjene bruke sine egne bein mer enn de gjør i dag. Og man trenger slett ikke å være berte for å ha en berte-hund rase heller.

Det man nok vil fram til her er vel at man treffer ikke (ofte) en berte med f eks en st bernhard, nuffe, bouvier, fuglehundraser osv. Denne gruppen mennesker tiltrekkes av enkelte raser som enten skal være små og søte eller store og tøffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Berter kan vel være like flinke med hunden sin som alle andre, men kanskje noen av dem får et lite sjokk når de finner ut at en hund krever ganske mye tid, selv om den ikke er så stor:) Den kan jo ikke være oppi veska hele dagen heller ;)

Selvfølgelig er ikke alle som har disse såkaldte "berte-rasene" berter, det er jo mange som hadde disse rasene lenge før det ble trendy med små hunder i vesker. Mange forelsker seg i disse små rasene også, likesom andre forelsker seg i andre, større raser:)

Men, det er vel ikke til å komme bort fra at endel har disse rasene for å følge moten, ikke for at de gjerne vil ha en hund. Men, de kan jo selvfølgelig bli gode hundeeiere likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, egentlig syns jeg hele greia er litt teit jeg..

Asso, folk må få lov til å ha små hunder vis de vil det,

men allikevel synes jeg at har du en hund så har du en hund, da skal man gå tur med den hver dag og man skal passe på at en chihuahua får nok mosjon, akkurat som at man passer på at en grand danois får den mosjonen den trenger.

Men det er allikevel dumt at noen kjøper seg et lite dyr fordi at det er trendy der og da, også ender man kansje opp med å få en sta, og bortskjemt ( kansje også aggressiv) hund som bare gjør som den vil.

Det er jo som en liten baby, du skal jo lære hva som er riktig og galt, men det er jo noen som ikke skjønner det, og da syns jeg egentlig ganske synd på hunden, fordi det er jo ikke den sin skyld.

Menmen, det er min mening;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Så var det denne generaliseringen da.. uavhengig av hvilken rase man har og hvordan man kler seg, så kan man vel være en seriøs hundeeier uansett. Er vel like mange kjipe eiere som har jakthunder vil jeg tro. Er ikke sjeldent jeg ser de denge løs på hundene sine når de ikke gjør som eieren vil.

Da er jeg mer for platinablonde berter som har chihuahuaer, men som tar vare på hundene sine.

:ler: jeg er så enig...

jeg er ikke interessert i en godt trent jakthund, jeg. koser meg med min lille phalene som absolutt går selv.

for noen år siden var det pensjonist-hunder, nå er det berte-hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei såkalt "berte" kan da være en vel så seriøs hundeeier som "hvermansen"? Jeg tror faktisk mange av disse små skjødehundene med bling-bling halsbånd og regnfrakk har et vel så godt liv som mange hunder som står alene i luftegård og bjeffer dagen lang.

Helt klart!

Det som spesielt "bekymrer meg" i forhold til disse "berte-hundene", er at hva skjer med de når dette ikke lenger er mote?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer rett og slett ikke å dy meg, og må bare påpeke at ting er ikke alltid som de ser ut ved første øyekast!

Jeg har en liten hund. En liten hvit Bichon Havanais-gutt på snart to år.

Selv har jeg langt blondt hår, og går som regel alltid i ti cm høye hæler.

Riktignok ikke på skogstur, men skal jeg ha med meg hunden i byen så tar jeg jo ikke på meg joggesko i tilfelle noen skulle komme til å tenke at jeg må være en sånn "berte med en typisk berte-hund".

Selv om kanskje mange gjør det.

Min hund trenes aktivt i lydighet, og vi har også prøvd oss på spor. Vi går lange turer i skog og mark, og jeg føler selv jeg på forhånd satte meg veldig godt inn i hva det innebærer å ha hund.

Jeg er fullt klar over at det ikke alltid er sånn, og jeg irriterer meg grenseløst over at det finnes noe sånt som "mote-hunder".

Men jeg synes fortsatt at jeg må få lov til å gå rundt i byen på høye hæler, med min lille hund, uten at andre automatisk skal tenke stygge tanker om at jeg kun har hund fordi han er liten og søt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer rett og slett ikke å dy meg, og må bare påpeke at ting er ikke alltid som de ser ut ved første øyekast!

Jeg har en liten hund. En liten hvit Bichon Havanais-gutt på snart to år.

Selv har jeg langt blondt hår, og går som regel alltid i ti cm høye hæler.

Riktignok ikke på skogstur, men skal jeg ha med meg hunden i byen så tar jeg jo ikke på meg joggesko i tilfelle noen skulle komme til å tenke at jeg må være en sånn "berte med en typisk berte-hund".

Selv om kanskje mange gjør det.

Min hund trenes aktivt i lydighet, og vi har også prøvd oss på spor. Vi går lange turer i skog og mark, og jeg føler selv jeg på forhånd satte meg veldig godt inn i hva det innebærer å ha hund.

Jeg er fullt klar over at det ikke alltid er sånn, og jeg irriterer meg grenseløst over at det finnes noe sånt som "mote-hunder".

Men jeg synes fortsatt at jeg må få lov til å gå rundt i byen på høye hæler, med min lille hund, uten at andre automatisk skal tenke stygge tanker om at jeg kun har hund fordi han er liten og søt!

Du er jo et flott eksempel på at man kan ha disse små såkaldte bertehundene fordi man gjerne vil ha en hund, og ikke fordi man vil ha et smykke. Kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud
Jeg kom til å tenke på noe som ikke har slått meg før: Siden chihuahua er verdens minste hund - har den da også verdens minste hundehjerne? Sånn at den egentlig er dårligere utrustet enn andre raser, mentalt? :sjenert:  :sjarmor:

Det er ingen sammenheng mellom størrelse på hjernen og intelligens. Men du spøkte kanskje.

Viss det var det, vill elefanter vært mye mer intelligente enn mennesker, og menn ville vært mer intelligente enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...