Gå til innhold

Kan man si at å gå ikke er trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Josåvisst er det trening. Ferdig snakka.

Mange idag regner vel kun trening på treningsstudio som trening, men expand your mind, people.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening uten tvil

Trening under tvil...

Anonymous poster hash: 99095...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Josåvisst er det trening. Ferdig snakka.

Mange idag regner vel kun trening på treningsstudio som trening, men expand your mind, people.

Å neida. Tror nok ikke folk er så sneversynt, men når man sier gå, tenker man vel ikke akkurat høy puls (noe som for meg er avgjørende om det er trening eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg ser på å gå som en aktivitet.



Anonymous poster hash: fd86f...b33
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

Jeg ville vel ikke sagt at det er trening, men heller mosjon.

Når det er sagt så får man jo trening om man går i heftig tempo i ca 45 min. Så lenge man får pulsen opp. Vanlig spasering kaller jeg ikke trening.

Men for noen er kanskje det å gå trening - vi har forskjellige terskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening er så mangt, og å gå tur er selvsagt helt supert for kroppen; bevegelse og frisk luft. Vi har alle ulike utgangspunkt. Men man bør vel komme opp i et tempo som gjør en litt andpusten og svett, da d et er dette som er anbefalt av helsedirektoratet.

Anonymous poster hash: facbd...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjekt at det finnes definisjoner, slik at man kan finne fasiten på hva som er mosjon, og hva som er trening.

Intensitet Aktivitet, mosjon, trening

Lett
Lett aktivitet som i liten grad påvirker pust og hjertefrekvens (puls).

Fysisk aktivitet
Enhver aktivitet der du bruker musklene/kroppen, og som gir økt energiforbruk.

Moderat
Innebærer at pusten øker og at hjertefrekvensen øker til 60-75 prosent av det maksimale. Mosjon:
Aktivitet og kroppsbevegelser som skal styrke helsa. «Å mosjonere» eller «å trimme» innebærer en form for lettere trening. Mosjon vil fungere som god forebyggelse, og som god behandling for en lang rekke sykdommer.

Høy
Innebærer rask pust og at hjertefrekvensen øker til 80 prosent av det maksimale.

Trening
Fysisk aktivitet som er planlagt, og som gjentas regelmessig for å bedre eller vedlikeholde den fysiske formen. Man kan trene både kondisjon, styrke, hurtighet, balanse og bevegelighet.



Anonymous poster hash: 96ab2...19d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjekt at det finnes definisjoner, slik at man kan finne fasiten på hva som er mosjon, og hva som er trening.

Intensitet Aktivitet, mosjon, trening

Lett

Lett aktivitet som i liten grad påvirker pust og hjertefrekvens (puls).

Fysisk aktivitet

Enhver aktivitet der du bruker musklene/kroppen, og som gir økt energiforbruk.

Moderat

Innebærer at pusten øker og at hjertefrekvensen øker til 60-75 prosent av det maksimale.

Mosjon:

Aktivitet og kroppsbevegelser som skal styrke helsa. «Å mosjonere» eller «å trimme» innebærer en form for lettere trening. Mosjon vil fungere som god forebyggelse, og som god behandling for en lang rekke sykdommer.

Høy

Innebærer rask pust og at hjertefrekvensen øker til 80 prosent av det maksimale.

Trening

Fysisk aktivitet som er planlagt, og som gjentas regelmessig for å bedre eller vedlikeholde den fysiske formen. Man kan trene både kondisjon, styrke, hurtighet, balanse og bevegelighet.

Anonymous poster hash: 96ab2...19d

Tabellen ville ikke bli værende etter posting. :(

Definisjonen er altså at aktiviteter som ikke påvirker puls og pust i særlig grad er fysisk aktivitet.

Aktivitet med økt pustefrekvens og moderat intensitet (60-75 % av makspuls) er mosjon

Aktivitet med høy pustefekvens og høy intensitet (80% av makspuls) er trening.

Anonymous poster hash: 96ab2...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså kan gåturer være trening eller bare fysisk aktivitet, helt avhengig av individets fysiske form og hvordan hver enkelt tur er lagt opp.

Anonymous poster hash: 80fcf...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bare tusler avgårde så ser jeg ikke på det som trening.

Hvis jeg derimot gir bånn gass og tar en skikkelig powerwalk i høyt tempo så jeg får raskere puls og svetten begynner å renne så er det absolutt trening.

Fjellturer ser jeg også på som trening selv om jeg ikke jogger opp. Blir svett, gåen i lårene i bratte partier og det tar gjerne noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså kan gåturer være trening eller bare fysisk aktivitet, helt avhengig av individets fysiske form og hvordan hver enkelt tur er lagt opp.

Anonymous poster hash: 80fcf...b15

Nettopp! :)

Anonymous poster hash: 96ab2...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bare tusler avgårde så ser jeg ikke på det som trening.

Hvis jeg derimot gir bånn gass og tar en skikkelig powerwalk i høyt tempo så jeg får raskere puls og svetten begynner å renne så er det absolutt trening.

Fjellturer ser jeg også på som trening selv om jeg ikke jogger opp. Blir svett, gåen i lårene i bratte partier og det tar gjerne noen timer.

Nei, det er ikke trening for deg, men det var det for meg, da alt jeg klarte å gjøre var å tusle på tredemøllen i 2 km/t i max 10 minutter.

Da var jeg gjennomsvett, hev etter pusten, og følte det som om jeg hadde løpt en hel maraton i løpet av 10 minutter.

I dag er en rolig joggetur som mosjon å regne for min del.

Som sagt er det avhengig av individets form og helsetilstand, og hvordan turen er lagt opp.

Anonymous poster hash: 96ab2...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening innebærer at man gjør noe som forbedrer fysisk prestasjonsevne. For å gjøre det er man nødt til å utfordre enten kondisen eller musklene.

Dette betyr at gåing på flat mark for de fleste ikke vil være trening. Om man ikke får høy puls, blir anpusten, eller skikkelig utfordrer musklene trener man ikke. Da mosjonerer man. Om man er veldig overvektig kan gåing føre til høy puls og anpustenhet. Da trener man. Om man går i veldig bratte bakker, slik at man blir svett og peser, trener man. Om man går langs veien og ikke blir anpusten trener man ikke.



Anonymous poster hash: 38366...477
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du beveger deg på en måte som bedrer egen prestasjon innenfor eksempelvis styrking av muskulatur eller økning av kapillærer så vil jeg kalle det trening.

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er uenig i at trening må innebære høy puls. Er mer enig med AB...477 sin definisjon om at trening må forbedre fysisk prestasjonsevne. Det krever ikke nødvendigvis høy puls. Å trene opp balansen for eksempel handler om å forbedre prestasjonsevnen, uten at det krever høy puls. Å trene opp styrken krever ikke nødvendigvis høy puls. Det kommer helt an på hva man gjør.

Å gå 15 km til dagen kan derfor være trening til å begynne med, når man ikke er vant med å gå så langt. Etter hvert vil det gli over i mosjon, med mindre man legger inn grep som gjør at gåingen stadig forbedrer prestasjonsevnen (gå mer i motbakke, gå raskere, gå med vekter etc).

Edit: Wikipedia sin definisjon er også grei:

Fysisk trening kan defineres som systematisk påvirkning av organismen (kroppen) over tid, med sikte på endring av fysiologiske (fysiske), psykiske og sosiale egenskaper som ligger til grunn for prestasjonsevnen

(Gjerset m.fl. Treningslære, 2006, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo)

Endret av Idja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke kalt det trening.

Trening er noe man gjør for å forberede (eller holde ved like dersom man har trent lenge og har store muskler eller bra kondisjon) kondisjon eller muskler. Da har man et skjema man følger, og som regel har man en diett.

Å rusle litt rundt er ikke trening. Kanskje mosjon dersom man aktivt går litt raskt med faste dager i uka. Det betyr ikke at man ikke burde gå, bare at jeg hadde sett litt rart på deg om du kalte det trening. Da hadde jeg tenkt at det var en unnskyldning for å slippe å trene på ordentlig. At du hadde laget deg en ide om at du var flink å "trene" selv om du langt fra la inn samme innsatsen som de som trener.



Anonymous poster hash: dc126...9e4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Gåing er ikke trening, men lett fysisk aktivitet.

Men skjønner at for noen kan det oppleves som tungt og ganske fysisk krevende. Så jeg er enig i han som sa at det er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...