Gå til innhold

Pulsklokke


Lillemø

Anbefalte innlegg

Hvilken sone en er i viser de fleste klokker.

Alle tester jeg har lest viser til at beregning av distanse, både med og uten foot pod er unøyaktig med mindre en bruker gps.

Forerunner 220 er helt ok, hatt denne selv i tillegg til 610 og 620, men disse samler nå støv til fordel for M400 som jeg virkelig har fått sansen for.

Det blir nok å teste Fenix3 om ikke så lenge tenker jeg, se om den gir noe ekstra som ikke de andre klokkene har.

Dessverre er der fordeler og ulemper med de alle, og helst ville jeg hatt en krysning av flere modeller og deres nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dere! Jeg trenger litt hjelp med å velge meg en klokke til løping. Har de siste årene brukt nike sin sportwatch, men den må skiftes ut ser jeg. F.eks. gikk jeg tur opp på et "fjell" på ca. 700moh, og brukte en times tid. Klokken mente jeg hadde forbrent 180kcal, selv om det på nikeplus.com ligger inne hvor mange høydemeter det var snakk om. Og så ødelegger jo en slik tur hele gjennomsnittet mitt for løping på Nike+ appen. Altså vil jeg ha en klokke som kanskje kan skille mellom tur og jogging? Samtidig ønker jeg å få med meg aktivitetene på RunKeeper, siden det er den appen jeg bruker på ipod touch. Jeg foretrekker å jogge uten min tunge store Samsung Note. Har dere noen tips til klokker som vil fungere godt med ipod touch? Helst med RunKeeper, men jeg kan til nød bytte app. Helst en 3.parts app som kan synkes mellom ios/android, og ikke klokkeleverandørenes egne da jeg har dårlige erfaringer med disse.

Og finnes det i det hele tatt klokker hvor jeg kan forhåndsprogrammere en løpeøkt? Som å velge et løpeprogram fra RunKeeper e.l. og pushe den over til klokken uten å måtte plotte inn intervaller manuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Garmin Forerunner 220, 610 og 620 har jeg samme problem, den får ikke med seg korrekt stigning på turene.

Du kan ikke bruke pulsbeltet til Garmin mot ipod touch, da må du ha ett pulsbelte som har bluetooth.

Med garmin kan du synkronisere turene mot flere ulike tjenester slik at det du måler med klokken kommer opp der også. Du kan også lage treningsøkter på nettsiden til Garmin.

Polar M400 er bedre på dette med å beregne stigninger, men ikke helt perfekt den heller. Du kan også her lage treningsøkter i forkant, spesifisere ulike sportsgrener som løping, turer, svømming osv.

Pulsbeltet til Polar fungerer mot ipod.

Polar tilbyr ikke automatisk synkronisering mot andre tjenester, dette må gjøres manuelt dessverre.

Om du likevel bruker ipod på alle turene dine så kan du jo egentlig bare kjøpe ett pulsbelte med bluetooth og koble dette opp uten å bruke klokke. Polar H5 og H7 er gode belter som har bluetooth.

Endret av 79kreps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Garmin Forerunner 220, 610 og 620 har jeg samme problem, den får ikke med seg korrekt stigning på turene.

Du kan ikke bruke pulsbeltet til Garmin mot ipod touch, da må du ha ett pulsbelte som har bluetooth.

Med garmin kan du synkronisere turene mot flere ulike tjenester slik at det du måler med klokken kommer opp der også. Du kan også lage treningsøkter på nettsiden til Garmin.

Polar M400 er bedre på dette med å beregne stigninger, men ikke helt perfekt den heller. Du kan også her lage treningsøkter i forkant, spesifisere ulike sportsgrener som løping, turer, svømming osv.

Pulsbeltet til Polar fungerer mot ipod.

Polar tilbyr ikke automatisk synkronisering mot andre tjenester, dette må gjøres manuelt dessverre.

Om du likevel bruker ipod på alle turene dine så kan du jo egentlig bare kjøpe ett pulsbelte med bluetooth og koble dette opp uten å bruke klokke. Polar H5 og H7 er gode belter som har bluetooth.

Det var faktisk min opprinnelige plan, og derfor jeg punget ut for en ipod touch. MEN det viser seg at ipod touch ikke har gps!! Skulle aller helst hatt en "blank" gps klokke som på en eller annen måte snakker med runkeeper/enndomondo.

Men har lest mye frem og tilbake idag, og m400 virker jo som et godt kjøp mtp den lave prisen, og at du får aktivitetsbånd og skikkelig pulsklokke i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hver obs på at polar ikke støtter tredjeparter helt uten videre, og du må manuelt hente ned filene etter turen for så å laste den opp til for eksempel run keeper. Dette kan gjøres automatisk med Garmin.

Tenkte ikke over at iPod ikke har gps, så da er alternativet å bruke en billig mobil med gps, eller klokke. En mobil kan du jo også bruke til spotify osv i tillegg, og velger du en som er vanntett så er du jo sikker på turer i all slags vær. Trenger jo ikke ha simkort i telefonen heller, men bruke den på samme måte som en iPod.

M400 er nå uansett en bra klokke, og jo mer jeg bruker nettsiden deres så mer fornøyd blir jeg. Den kunne selvsagt vært bedre, men det synes jeg gjelder alle, både klokker og nettsidene som følger med. Polar har også en meget fin funksjon som heter "relive" der du kan se ruten, den henter inn bilder fra google street view basert på gps koordinater osv.

Hva er de viktigste kriteriene du har til en pulsklokke og medfølgende netttjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det må plottes manuelt - enn så lenge. Lest flere steder at de skal få opp automatisk sync etterhvert, men det kan jo ta sin tid.

"Drømmen" er å kunne gå inn på en app, velge et ferdig løpeprogram som går over f.eks. 8 uker, med detaljerte intervaller, oppvarming, nedtrapping, og hele pakken. Sånn som c25k, løplabbet sine programmer, eller opptrening til halvmaraton o.l. Deretter er det bare å ta på spotify for musikk, aktivere appen for taletilbakemeldinger, og la den kobles opp mot en god klokke som har nøyaktig gps, pulsmåler og høydemål. Hvis klokken i tillegg hadde litt smartwatchfunksjon og kunne brukes som daglig aktivitetsmåler slik disse polarklokkene kan, så hadde det vært en helt perfekt kombinasjon.

Kanskje jeg bare skal se meg om etter en billig telefon, pulsbelte, og et billig aktivitetsbånd. Er bare redd en billigmobil ikke tåler samkjøring av flere apper samt pulsbelte og gps uten å klikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal mange år tilbake for å finne en mobil som ikke klarer å kjøre en treningsapp og spotify samtidig.

Ingen av klokkene jeg har testet har ferdige oppsett for treningsprogram på den måten, med mindre jeg har oversett noe. Du kan selvsagt legge det inn manuelt på ønskede dager, men utenom det så tror jeg nok du må bruke en app til dette.

Pulsbeltet som følger med M400 støtter ikke å koble seg opp mot flere enheter samtidig, da må du opp på H7 fra polar, men det er nok andre belter som støtter dette også. Ant+ beltene til Garmin støtter dette, men da må du også finne en mobil som har Ant+ støtte.

Apple Watch kunne vært den perfekte klokke, men den kommer selvsagt uten GPS, noe som gjør den ubrukelig som en treningsklokke.

De turene jeg har brukt både klokke og mobil for å sammenligne gps så har telefonen hvert mer nøyaktig vedrørende stigning. Nå har ikke noen av klokkene jeg har testet hatt høydebarometer slik en finner på toppmodellene, så mulig dette er bedre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De turene jeg har brukt både klokke og mobil for å sammenligne gps så har telefonen hvert mer nøyaktig vedrørende stigning. Nå har ikke noen av klokkene jeg har testet hatt høydebarometer slik en finner på toppmodellene, så mulig dette er bedre der.

Sannsynligvis ja. Å måle høyde er noe gps alltid har hatt problemer med, da systemet egentlig ikke er designet for det. Det er lagd for å finne ut rimelig nøyaktig lengde og breddegrad. Alt annet er en bonus.

Anonymous poster hash: 25f60...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ekstremt lyst på denne, men det er to ting som holder meg igjen. Mulig dette er på plass, men har ikke sett det i noen tester osv.

Etter hva jeg har forstått så kan en ikke bruke pulsbelter med bluetooth, men kun med ANT+. dette er ett stort minus for min del da langt i fra alle mobiler og andre enheter støtter dette.

Den har heller ikke ett sammendrag etter treningen som sier noe om hva en har forbedret under treningen. Får masse statistikker og tall, men ikke ett sammendrag.

Nå er det ikke lengre slik det var tidligere, at en pulsklokke beregnet til løping kun kan brukes til løping.

De aller fleste klokker har egne sportsprofiler for alt mulig. Styrke, turer, jogging, intervaller, crossfitt osv.

De fleste har også støtte for ekstrautstyr som gjør at de er godt egnet til innendørs trening også, og har de ikke det så kan en i ettertid legge inn distansen en har løpt på mølle inn i den registrerte treningen som alt inneholder puls og tid.

Alt det der vet jeg svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ja. Å måle høyde er noe gps alltid har hatt problemer med, da systemet egentlig ikke er designet for det. Det er lagd for å finne ut rimelig nøyaktig lengde og breddegrad. Alt annet er en bonus.

Anonymous poster hash: 25f60...3ff

Det er sant, og det er dermed ikke gitt at en mobil vil gjøre det bedre heller. Jeg delte bare mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det må plottes manuelt - enn så lenge. Lest flere steder at de skal få opp automatisk sync etterhvert, men det kan jo ta sin tid.

"Drømmen" er å kunne gå inn på en app, velge et ferdig løpeprogram som går over f.eks. 8 uker, med detaljerte intervaller, oppvarming, nedtrapping, og hele pakken. Sånn som c25k, løplabbet sine programmer, eller opptrening til halvmaraton o.l. Deretter er det bare å ta på spotify for musikk, aktivere appen for taletilbakemeldinger, og la den kobles opp mot en god klokke som har nøyaktig gps, pulsmåler og høydemål. Hvis klokken i tillegg hadde litt smartwatchfunksjon og kunne brukes som daglig aktivitetsmåler slik disse polarklokkene kan, så hadde det vært en helt perfekt kombinasjon.

Kanskje jeg bare skal se meg om etter en billig telefon, pulsbelte, og et billig aktivitetsbånd. Er bare redd en billigmobil ikke tåler samkjøring av flere apper samt pulsbelte og gps uten å klikke helt.

FlowSync har vel sagt at de skal få sync til andre nettsider i over ett år, men ingenting har skjedd hittil dessverre.

Garmin har faktisk løpeprogrammer, alt fra 5K til maraton og i forskjellige grader (hvor sprek du er). Testet dette for noen dager siden. Du velger programmet ditt i Garmin Connect, som sender det til kalenderen din. Derfra kan du velge å synke med klokka og/eller andre kalendere du har (f.eks gmail-kalenderen din). På klokka så velger du den økten du skal ha den dagen. Den forteller deg nøyaktig hva du skal gjøre (oppvarming Z2 10 min, Z4 5 min osv). Ligger du utenfor sonen du skal være i sier den ifra. Funker veldig bra.

Om du ønsker en klokke som du har et treningsprogram på burde du se bort ifra M400 grunnet manglen på vibrasjonsalarm.

Garmin synker automatisk med Endomondo og Strava, Suunto med Strava.

Hvis du ønsker det over, samt smartfunksjon og aktivitetsmåler så blir det ikke en billig klokke. Du burde se på Garmin 920XT eller Fenix 3, Suunto Ambit 3 Peak eller Polar V800 (Polar har ikke smartklokke-funksjon tror jeg).

Anonymous poster hash: 280a4...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ja. Å måle høyde er noe gps alltid har hatt problemer med, da systemet egentlig ikke er designet for det. Det er lagd for å finne ut rimelig nøyaktig lengde og breddegrad. Alt annet er en bonus.

Anonymous poster hash: 25f60...3ff

Flere pulsklokker som nå har eget barometer til slikt.

Anonymous poster hash: 280a4...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nettsider som tar seg av automatisk sync fra polar sin side til andre sider, for eksempel Strava.

Jeg vil anbefale deg å lese testene til http://www.dcrainmaker.com/

Det er lange tester, men de er veldig utfyllende og grundige. Les på de klokkene du vurderer og gjør deg opp en mening.

Greit at enkelte klokker vibrerer, men det er jo umulig å vite om de vibrerer fordi en skal endre pulssone, om en har før høy eller for lav puls. Dermed må en se på klokken likevel, og den kan til tider vibrere ofte, og da er dette bare irriterende.

Det beste er tilbakemeldinger via app, som demper musikken og gir beskjed om fart, tid, pulssone osv. Bare dumt det ikke er mulig å få en skikkelig klokke med gps som gir en glimrende treningsapp på klokken med tilbakemeldinger, en bra nettside og har mulighet for å kjøre spotify direkte på klokken.

Hadde jo trodd at dette skulle komme når alle smartklokkene dukket opp, men en må nok vente enda litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes nettsider som tar seg av automatisk sync fra polar sin side til andre sider, for eksempel Strava.

Jeg vil anbefale deg å lese testene til http://www.dcrainmaker.com/

Det er lange tester, men de er veldig utfyllende og grundige. Les på de klokkene du vurderer og gjør deg opp en mening.

Greit at enkelte klokker vibrerer, men det er jo umulig å vite om de vibrerer fordi en skal endre pulssone, om en har før høy eller for lav puls. Dermed må en se på klokken likevel, og den kan til tider vibrere ofte, og da er dette bare irriterende.

Det beste er tilbakemeldinger via app, som demper musikken og gir beskjed om fart, tid, pulssone osv. Bare dumt det ikke er mulig å få en skikkelig klokke med gps som gir en glimrende treningsapp på klokken med tilbakemeldinger, en bra nettside og har mulighet for å kjøre spotify direkte på klokken.

Hadde jo trodd at dette skulle komme når alle smartklokkene dukket opp, men en må nok vente enda litt lengre.

Motorola MOTOACTV. Root den, og legg inn spotify appen fra google play. De har til og med klart å legge inn Google Street View på denne klokka.

Batteriet er ræva da, men.

Anonymous poster hash: 25f60...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorola MOTOACTV. Root den, og legg inn spotify appen fra google play. De har til og med klart å legge inn Google Street View på denne klokka.

Batteriet er ræva da, men.

Anonymous poster hash: 25f60...3ff

Så skal den ha støtte for treningsapper

Den må ha riktig bluetooth versjon for å kunne koble til pulsbelte og høretelefoner samtidig.

Det burde finnes en slik klokke på markedet alt uten at en skal måtte bryte garantien på klokken for å få det til. De som lager en slike klokke først får garantert mine penger, og jeg vil svært gjerne slippe å ha med både klokke og telefon på trening for å få dekket mine beskjedne ønsker, altså en skikkelig treningsapp med tilbakemeldinger, gps og puls, samt mulighet for å spille av musikk fra spotify.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har suunto ambit 2s, veldig fornøyd med den, men tok litt tid før jeg skjønte hvordan man kunne tilpasse "programmene":-) er dog fortsatt ikke utlært, og synes det er greit, den forrige pulsklokken min vokste jeg i fra (plutselig savnet jeg funksjoner osv) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suunto har dessverre elendig støtte for tilpassing av intervalltrening. Merkelig at de ikke klarer å få dette på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Alle Suunto klokker er på 25 % hos Fjellsport i dag.



Anonymous poster hash: 280a4...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg kjøpt meg Fenix 3, og herregud for en fantastisk klokke. Den har ALT du kan drømme om, og litt til.

Anonymous poster hash: 280a4...33d

 

Er du fortsatt fornøyd?

 

Noen store fordeler/ulemper du vil trekke frem med denne?

 

Er der mulighet for å legge til egne sportsprofiler slik at en kan skille mellom all type trening? For eksempel styrke, innendørs roing, elipsemaskin osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...