Gå til innhold

Bilpleiekongen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har handlet der?

Er det gode produkter?

Jeg vurderer å kjøpe denne pakken her: https://bilpleiekongen.no/produkt/slik-polerer-du-bilen-alt-i-en-pakke/

Må fjerne alt av asfaltdrit fra bilen, og vil også polere den (har aldri polert tidligere). Er dette altfor mange produkter, eller bør det være såpass?



Anonymous poster hash: 22044...e25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Autoglym har nå et godt rykte på bilpleiemarkedet.

Microfiberkluter etc får man billig på Biltema, og de har helt brukbare vaskemidler veldig rimelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilpleiekongen sine "tips" på DinSide er vel noe av det mest ubrukelige jeg har sett noen gang, men til å handle fra er det greit nok. Synes derimot at det er alt for mye som følger med i den pakken der dersom det er til en som aldri har stelt bilen sin før og hvor eneste grunn til å gjøre det er fordi "alle andre" sier det er så bra.

Jeg ville ihvertfall droppet paint renovator. Du har heller ikke behov for bøtta og vaskekluten. De som kjører bilen sin inn i børstevasken på bensinstasjoner klarer seg fint med en helt vanlig vaskebøtte og billigsvamp fra Biltema på sommeren. Å dra IronX ut med en klut riper opp bilen og er (nok et) idiotisk tips fra Bilpleiekongen. IronX er et meget sterkt produkt og det holder i massevis å spraye på, la virke og skylle godt av igjen. Dvs at kluten de forsøker å tvinge på deg til å dra metallpartikler rundt på lakken ikke er vits i å kjøpe.

Merk at når jeg skriver "jeg ville", så er det ut i fra din situasjon - ikke hva jeg faktisk gjør på mine biler.

For at folk som egentlig ikke er interessert i bilpleie skal få en skikkelig blank og flott bil, så nytter det ikke å kjøpe en haug med dyre produkter. Da er det bedre å bruke de pengene på å sette bort bilen til profesjonelle (les: ikke han bak Esso som gjør jobben for et par hundrelapper).

Endret av jomann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg å få vasket bilen grundig, få bort asfaltrester/trafikkfilm. Og få den bonet/polert.

Ut fra pakken i linken er det mye utstyr, derfor tenker jeg kun å få tak i det som er mest nødvendig.

Det er snakk om en relativt ny bil, og jeg ønsker å lære meg til å ta godt vare på den.

Men om jeg forstår deg riktig, Jomann, så er produktene til Autoglym bra, men tipsene fra denne "kongen" mindre bra.



Anonymous poster hash: 22044...e25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoglym er fine produkter det. Brukte det før jeg gikk over til mer entusiastprodukter (som er tullete dyre, men som jeg er villig til å betale for fordi det er en hobby). Prisen til Bilpleiekongen var ikke helt kriminell, men synes det var mange produkter til førstegangskjøpere.

Hvis ingen kommer før meg, så kan jeg se om jeg husker å sette sammen en liste når jeg kommer hjem i kveld :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Tar gjerne i mot tips:)

Anonymous poster hash: 22044...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autoglym har nå et godt rykte på bilpleiemarkedet.

Microfiberkluter etc får man billig på Biltema, og de har helt brukbare vaskemidler veldig rimelig også.

Biltema har også claybar kit, bonevoks og alt du trenger av vaskemidler og våt voks. Min ble slik etter biltema produkter

Anonymous poster hash: af7a0...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte dette helt. Beklager. Produkter som er fine til en førstegangsskjøper (husk at det alltid er mulig å utvide med flere produkter dersom dette blir en hobby):

* Prickbort (fjerne asfalt og tjæreflekker) 79,-

* Surfex HD (fjerne trafikkfilm) 139,-

* IronX (fjerne metallpartikler) 299,-

* Såpe (bruk den du vil, men JIF sin bilshampo fungerer fint og er ganske billig (ofte på tilbud)) Pris varierer, under 150 kroner for en meget stor flaske som holder i lang tid

* Vaskebøtte (det har du hjemme, ellers koster det vel noen tiere i nærbutikken) Anbefaler å ha en egen bøtte til bilvask for å unngå såperester fra husholdningsprodukter.

* Svamp (spiller ingen rolle hvor du kjøper bilsvamp). Pris aner jeg ikke, men det koster under hundrelappen for en haug med svamper. Kast svampen etter hver bruk (eller dersom du mister den i bakken)

* Pusseskinn fra Turtle Wax for å tørke bilen (aner ikke pris, men tipper et sted mellom 100-150). Denne kan vaskes.

* Polish er litt avhengig av fargen på bilen din, men dersom du har en forholdsvis mørk bil er Autoglym Ultra Deep Shine veldig fin. Den er ikke så grov som Super Resin Polish og sliper dermed ikke så mye av lakken. 345,-

* Voks er også avhengig av deg og bilen din, men Ultra Deep Shine er fin den. 89,-

* For å legge på og fjerne polish + voks kan man bruke de serviettene fra Turtle Wax (ikke fibrene). Husker ikke hvor mye dette koster, men du får det på bensinstasjoner og bilpleiebutikker.

Dette var sparepakken og kommer på rundt 1300-1400 kroner. Dette holder i massevis for folk som vasker bilen i enten selvvasken med de tilhørende kostene eller den automatiske børstevasken på bensinstasjonen. Da blir bilen full av riper fra kosten/børstene og det er ikke vits i å kjøpe skånsomme og dyre produkter for å ikke få vaskeriper i bilen når man vasker den selv.

Dersom du vil avansere litt og føler for å bruke litt mer, så er dette forslag til alternativer til produktene over (men overhodet ikke et must):

* Vaskebøtte kan byttes ut med større bilvaskebøtte med rist i bunnen som forsøker å få bøss til å ligge på bunnen av bøtten. De som tar i har to stykk (en for å skylde, en for å hente mer såpevann). Disse bøttene koster fort 150 kroner per stykk

* Svamp kan byttes ut med en vaskevott i ull eller mikrofiber. De dyre vottene er mer skånsomme mot lakken enn vanlige billigsvamper fordi bøss ikke blir liggende på overflaten av votten og dermed dras utover lakken. Disse koster alt fra 100-400.

* Pusseskinn kan byttes ut med et tørkehåndkle i mikrofiber. Dette er mer skånsomt enn pusseskinn, men for best resultat skal man klappe bilen tør med håndklærne (ikke dra de utover lakken som når du tørker ryggen etter en dusj). Tørkehåndklær koster alt fra 100 og opp avhengig av hvor tykt det er.

* Påføringsserviettene til Turtle Wax kan byttes ut med padder som er mer skånsomme mot lakken og vesentlig enklere å påføre med. Disse koster fra 20 kroner og opp.

* For å buffe av polish og voks kan Turtle Wax byttes ut med mikrofiberkluter som er mer skånsomme mot lakken og vesentlig enklere å fjerne med. Disse koster fra 50 kroner og opp.

De tre første produktene og produktene fra Autoglym er gode produkter og trengs ikke byttes ut. De første produktene jeg ville ha byttet ut fra "sparepakken" til litt bedre, er tørkehåndkle og mikrofiberkluter. Men når man først begynner å bytte til dyrere og bedre produkter, da er veien rask til å bli like dyr som pakken til Bilpleiekongen (som heller ikke er så dyr).

Som en kort avslutning, så brukte jeg vanlig vaskebøtte, biltema-svamper, turtle wax pusseskinn og påføringsservietter og kun polish før jeg ble bitt av detailingbasillen. Resultat ble greit nok og dermed bra nok for meg før jeg visste bedre (men ikke så veldig skånsomt for lakken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supert svar Jomann.

Nå tenker jeg at bilen blir ren, og at jeg lærer en del nytt på veien :)



Anonymous poster hash: 22044...e25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...